پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923A Jurisprudential Analysis of the Nature of the Transaction in the Provision of Services Based on Information Technologyتحلیل فقهی ماهیت معامله در ارائه خدمات بر بستر فناوری اطلاعات7337340210.22081/jf.2022.64098.2517FAمجیداسماعیلیدانشپژوه سطح چهار حوزه علمیه، قم، ایران.سیدروح اللهموسویدانشپژوه سطح چهار حوزه علمیه قم، ایران.Journal Article20220601Providing services based on information technology is one of the ways that startups use for various information technology systems to infer and earn more income. In the past few years, earning money in this way has been greatly promoted, so that there is not a day that users of communication technologies do not encounter advertisements of this category of services. This study aims to determine the nature of these types of transactions. The question here is whether this mechanism is considered as one of the conventional transactions, or is it a novel transaction that should be followed by its jurisprudence ruling in general terms and applications. This study is authored based on library sources and analytical-descriptive method and rational data. The finding of the study suggest that after examining the concept of services in information technology and explaining how to earn money through it, the basic characteristics of this mechanism are obtained. These characteristics can be seen in only four cases of transactions (lease, peace, Je'aleh, and istifa), each of which has its own requirements. The analysis of each of these transactions and the possibility of correcting the discussed issue with them clearly shows that the provision of services on the basis of information technology can be considered as mute lease.ارائه خدمات بر بستر فناوری اطلاعات یکی از راههایی است که برای کسب استنباطات خودشان درآمدهای بیشتر توسط استارتاپها، بر پایه سامانههای گوناگون فناوری اطلاعات به کار گرفته میشود. در سالهای اخیر کسب درآمد از این طریق رونق فراوانی یافته، بهگونهایکه روزی نیست که کاربران فناوریهای ارتباطی با تبلیغات این دسته از خدمات مواجه نشوند. هدف از این پژوهش این است که ماهیت این نوع از معاملات مشخص گردد. سؤال اینجا است که این سازوکار در ذیل یکی از معاملات متعارف قرار میگیرد، یا معاملهای بدیع است که باید در عمومات و اطلاقات، در پی حکم فقهی آن بود. این تحقیق براساس منابع کتابخانهای و بهروش تحلیلی-توصیفی و دادههای عقلی نگاشته شده است. نتیجه تحقیق اینکه پس از بررسی مفهومی خدمات در فناوری اطلاعات و تبیین شیوه کسب درآمد از طریق آن، خصوصیات اساسی این سازوکار به دست میآید. این خصوصیات تنها در چهار مورد از معاملات به چشم میخورد (اجاره، صلح، جعاله و استیفاء) که هر یک اقتضائات مخصوص به خود را دارا هستند. واکاوی هریک از این معاملات و امکان تصحیح موضوع موردبحث با آنها بهخوبی نشان میدهد که میتوان ارائه خدمات بر بستر فناوری اطلاعات را اجاره معاطاتی دانست.https://jf.isca.ac.ir/article_73402_bb4d303bb5a4b474c12bab46b6e1cb1c.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923Delay in the Legitimacy of the Condition of Wife's Representation in Divorceدرنگی در مشروعیت شرط وکالت زوجه در طلاق34647340310.22081/jf.2022.62578.2422FAعبداللهجوانپژوهشگر حوزوی، مدرس، دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20211214One of the conditions that have become common in marriage today is the condition of the wife's representation in her divorce in some cases or even in absolute form. This condition has not been dealt with in the books of the past, although the validity of the wife's representation in divorce has a history and has had supporters and opponents. This paper, while looking for the history of this issue and its evolution, has criticized and examined the legitimacy of the mentioned condition and it shows that the incorrect justification of the views of jurists such as Sheikh Tusi, who considered the wife's power of representation in divorce to be invalid, provided the context for changing the course of the debate and neglecting the requirements of some narratives that absolutely introduce the condition of handing over the power of divorce to the wife by the husband as invalid. In addition, by clearing some ambiguities, and clarifying the difference between Towkil (make someone as representative) and Toliyat (to give someone authority), and responding to the notion of considering the meaning of narratives to titles such as Takhyeer and Toliyat, or the case of depriving the spouse of the right to divorce, it is proved that conditional representation at the time of necessary contract that the husband is not able to abolish is one of the clear examples of this condition being as invalid.یکی از شرطهایی که امروزه در نکاح متداول شده، شرط وکالت زوجه در طلاق خود در برخی موارد یا بهصورت مطلق است. از این شرط در کتابهای گذشتگان بحث نشده، هرچند بحث از صحت وکالت زوجه در طلاق دارای سابقه بوده و موافقان و مخالفانی داشته است. این مقاله ضمن پیجویی سابقه این مسئله و سیر تطور این بحث، مشروعیت شرط مزبور را مورد نقد و بررسی قرار داده و نشان میدهد که توجیه نادرست دیدگاه فقهایی مانند شیخ طوسی که وکالت زوجه در طلاق را باطل میدانستند، زمینه تغییر سیر بحث و غفلت از مقتضای برخی از روایاتی را فراهم آورد که بهطور مطلق شرط واگذاری اختیار طلاق به زوجه از طرف زوج را باطل معرفی مینمایند. همچنین با رفع برخی ابهامات، و روشنکردن فارق میان توکیل و تولیت، و پاسخ از تصور اختصاص مدلول روایات به عناوینی مانند تخییر و تولیت، یا مورد سلب حق طلاق از زوج، اثبات میشود که وکالت مشروط در ضمن عقد لازم که زوج امکان فسخ آن را ندارد، از مصادیق روشن این شرط باطل است.https://jf.isca.ac.ir/article_73403_c858604410fa9a74fee20420491fb360.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923The Compliance Evaluation of Cryptocurrency Mining with Je'alehانطباقسنجی استخراج رمزارزها با جعاله65967340410.22081/jf.2022.62736.2429FAاحمدمحمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، پژوهشکده امام خمینی& و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.جوادسلطانی فرددانشآموخته دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.0000-0002-3965-9457حسینرنجبردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.محمداسماعیلپهلوانیدانشآموخته دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.Journal Article20211221Today, the occurrence of emerging phenomena in technology calls jurists to make a double effort in order to adapt them to jurisprudence issues and regularize them when encountering those issues. One of these technologies is the mining of "Cryptocurrency". Due to its basic similarity with "Je'aleh (a promise of something of value given by a promissor in exchange for something of value given by a promisee)", in this study, the compliance evaluation of cryptocurrency mining with the rules, pillars and conditions of je'aleh has been examined. Analytical studies show that the current general request issued by the cryptocurrency system designer can be considered "Ja'il (the promissor)" and it can be applied to general Je'aleh. In addition, the reward of mining cryptocurrency can be considered as "Jo'al", the solution and the purpose of rationality, and the miner as an "agent". The "action" in cryptocurrency mining is known and clear and is done through CPU, GPU and ASIC. The only problem of compliance evaluation is manifested in the qualification of possession of "Ja'il"; it is not possible to fulfill this condition due to the anonymity of "Satoshi Nakamoto" - the creator of cryptocurrency." Unless the customary impossibility of designing cryptocurrency by a lunatic and a child and the high cost of its design proves that the creator is not financially isolated. It should be noted that the compatibility of cryptocurrency mining with Ja'ala does not mean its legitimacy, but in this regard, there are still problems such as the taxation of cryptocurrency as well as the superficiality of their mining, which should be examined in other studies.امروزه وقوع پدیدههای نوظهور در حوزه فناوری، فقها را جهت انطباقدادن آنها بر ابواب فقهی و قاعدهمندکردن مواجهه با آن رویدادها به تلاشی مضاعف فرامیخواند. یکی از این فناوریها استخراج «رمزارزها» است. با توجه به شباهت ابتدایی آن با «جعاله»، در این جستار، انطباقسنجی<strong> </strong>استخراج رمزارزها با قواعد، ارکان و شروط جعاله موردبررسی قرار گرفته است. بررسیها با روش تحلیلی نشان میدهد میتوان ایجاب عام فعلی صادره از طراح سیستم رمزارزها را «جاعل» در نظر گرفت و آن را بر جعاله عام تطبیق داد؛ همچنین پاداش استخراج رمزارزها را «جعل»، محلّل و مقصود عقلا دانست و ماینر را نیز «عامل» در نظر گرفت. «عمل» در استخراج رمزارزها معلوم و مشخص بوده و از طریق سیپییو (CPU)، جیپییو (GPU) و ایسیک (ASIC) انجام میگیرد. تنها مشکل انطباقسنجی، در اهلیت تصرف «جاعل» نمود مییابد؛ چه، احراز این شرط بهدلیل ناشناسبودن «ساتوشی ناکاموتو» -مبدع رمزارزها- ممکن نیست؛ مگر آنکه عدمامکان عرفی طراحی رمزارزها بهتوسط مجنون و کودک و هزینهبربودن طراحی آن، مؤید عدممحجوریت مالی مبدع باشد. گفتنی است انطباق استخراج رمزارزها با جعاله بهمعنای مشروعیت آن نیست، بلکه در این زمینه مشکلاتی مانند مالیت رمزارزها و همچنین سفهیبودن استخراج آنها باقی میماند که باید در جستارهای دیگر موردبررسی قرار گیرد.https://jf.isca.ac.ir/article_73404_bb8b18385946bcf03cde8404420392f5.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923Jurisprudence of Social Relations of the Holy Shrines (Problemology, legal personality and the difference between rulings in legitimate and illegitimate governments)فقه روابط اجتماعی آستانهای مقدس (مسئلهشناسی، شخصیت حقوقی و تفاوت احکام در حکومتهای مشروع و نامشروع)971267340510.22081/jf.2022.63646.2486FAسیف اللهصرامیدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.0000-0003-3531-1637Journal Article20220323In order to open the horizon to the foundation of the new Islamic jurisprudence of the social relations of the holy shrines, some articles are presented for the first time, in the framework of Imamiyyah jurisprudence. First, the jurisprudence of the social relations of the holy shrines, second, proving the legal personality of the holy shrines, and third, the statement of the difference in the jurisprudence of the social relations of the holy shrines in legitimate and illegitimate governments from the perspective of Imamiyyah jurisprudence. The finding of the paper in the first part is a new design of the structure of the fundamental issues and superstructure of the jurisprudence of the social relations of the holy shrines. In fundamental issues, the effect of the difference between legitimate and illegitimate governments, the impact of the difference in jurisprudential foundations of the legitimacy of government and the scope of governments' involvement in holy shrines, the relationship between the jurisprudence of holy shrines and the jurisprudence of endowments, the same relationship, with the titles of commemoration of rituals and the duty of enjoining good and forbidding evil as well as the jurisprudence of building holy shrines have been brought up. Then, 10 major and more important superstructure problems are explained to complete the structure of the issues. In the second part, the legal personality of holy shrines, within the framework of Imamiyyah jurisprudence, has been proven and its problems have been resolved. In the third part, it has been shown that the legitimate Islamic government, based on most of the jurists' theory, about the appointment of a Wali Faqih (religious guardian), has the holy shrines under its jurisdiction in terms of supervision and management. However, in illegitimate jurisprudential governments, holy shrines are independent institutions from governments.برای گشودن افقی به پایهگذاری فقه نوپدید روابط اجتماعی آستانهای مقدس، چند مطلب برای نخستین بار، در چارچوب فقه امامیه، ارائه میشود: اول، مسئلهشناسی فقه روابط اجتماعی آستانهای مقدس، دوم، اثبات شخصیت حقوقی آستانها، و سوم، بیان تفاوت فقه روابط اجتماعی آستانها در حکومتهای مشروع و نامشروع از دیدگاه فقه امامیه. دستاورد مقاله در مطلب اول، طراحی جدیدی از ساختار مسائل بنیادی و روبنایی فقه روابط اجتماعی آستانهای مقدس است. در مسائل بنیادی، تأثیر تفاوت حکومتهای مشروع و نامشروع، تأثیر تفاوت مبانی فقهی مشروعیت حکومت و قلمرو دخالت حکومتها در آستانهای مقدس، نسبت فقه آستانهای مقدس با فقه وقف، همین نسبت، با عنوانهای تعظیم شعائر و فریضه امر به معروف و نهی از منکر و فقه ساخت آستانهای مقدس، مطرح شده است. پس از این، 10 مسئله عمده و مهمتر روبنایی توضیح داده شده تا ساختار مسائل تکمیل گردد. در مطلب دوم، شخصیت حقوقیبودن آستانها، در چارچوب فقه امامیه، اثبات و از آن رفع اشکال شده است. در مطلب سوم، نشان داده شده که حکومت مشروع اسلامی، بر اساس نظریه غالب فقها، مبنی بر نصب ولیفقیه، آستانهای مقدس را به لحاظ تولیت و مدیریت، تحتقلمرو خود دارد؛ اما در حکومتهای نامشروع فقهی، آستانها نهادی مستقل از حکومتها هستند.https://jf.isca.ac.ir/article_73405_4e68f9fa01fb1fdae6664f1e63dc5935.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923A Jurisprudential Examination of the Parallel and Representative Je'aleh Contract in House Repair and Construction of Road and Buildingبررسی فقهی قرارداد جعاله موازی و وکالتی در تعمیر خانه و احداث راه و ساختمان1271577340610.22081/jf.2022.63203.2450FAمحمدمهدینبی زادهدانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه قم، استاد سطوح عالیه حوزه علمیه، قم، ایران.عبدالحسینخسروپناهاستاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد خارج فقه حوزه علمیه، قم، ایران.Journal Article20220201One of the bank contracts is parallel and representation Je'aleh (Je'aleh is a promise of something of value given by a promissor in exchange for something of value given by a promisee), which is the loan that the bank provides to the customer to do something like home repair. What happens in between are two contracts of Je'aleh consecutively and sometimes it is attached to the contract of representation, the first one is called parallel Je'aleh and the second one is called representation Je'aleh. The main issue in these contracts is the problems that they face from the jurisprudential perspective. Both in terms of compliance with well-known rules of jurisprudence such as not realizing the customer's intention, taking wages before the action and receiving fines for late payment of installments, and also in terms of incompatibility with the dominant atmosphere of the Islamic economic system. The solution to these problems is for the bank to do what is considered practice in convention in the first contract. In this case, it does not matter to leave the job to the second agent, while giving power of representation to the first Ja'il (forger). In addition, the customer's explanation about the terms of the contract makes the intention come true. In relation to the received forgery difference, set the value of the act as the amount of forgery and remove some rules such as late payment penalty. This study is an applied jurisprudence and its method is library and ijtihad analysis, which criticizes and analyzes the problem at the same time.یکی از قراردادهای بانکی جعاله موازی و وکالتی است که عبارت است از تسهیلاتی که بانک برای انجام کاری مانند تعمیر منزل در اختیار مشتری میگذارد. آنچه در این بین اتفاق میافتد، دو قرارداد جعاله بهدنبالهم و گاهی بهضمیمه عقد وکالت است که به اولی جعاله موازی و به دومی جعاله وکالتی گفته میشود. مسئله اصلی در این قراردادها اشکالاتی است که از نظر فقهی متوجه آنها است؛ هم از حیث انطباق با قواعد مشهور فقهی مانند عدمتحقق قصد مشتری، گرفتن اجرت پیش از عمل و دریافت جریمه تأخیرِ پرداخت اقساط و هم از حیث عدم تناسب با روح حاکم بر نظام اقتصادی اسلام. راهحل این معضلات آن است که بانک در قرارداد اولی، کاری که در عرف عمل محسوب میشود انجام دهد؛ در این صورت سپردن کار به عامل دوم هرچند با دادن وکالت به جاعل اول مانعی ندارد. همچنین توجیه مشتری درباره مفادِ قرارداد موجب تحقق قصد میشود. نسبت به مابهالتفاوت جعل دریافتی هم، ارزش عمل را میزان تعیین جعل قرار دهد و بعضی قوانین مانند جریمه تأخیر تأدیه را حذف نماید. این تحقیق از قبیل فقه کاربردی است و روش آن کتابخانهای و تحلیلی اجتهادی است که در ضمن بیان معضل به نقد و تحلیل آن میپردازد.https://jf.isca.ac.ir/article_73406_75924ad8e14c5cba847252582df1fac4.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923Effects and Rulings of Returning to the Property after Ignoring in Imamiyah Jurisprudenceآثار و احکام بازگشت به ملک پس از اعراض در فقه امامیه1581837340710.22081/jf.2022.61649.2349FAمحمدعلیسرافرازاستاد درس خارج حوزه علمیه قم، قم، ایران.محمدصادقیاستادیار دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.جعفرمقصودفارغ التحصیل مقطع دکتری فقه اسلامی، قم، ایران.Journal Article20210817Withdrawal from ignoring the property, which means cancelling the legal action performed based on the principle of freedom and the governance of the human will, is the right of every owner, and the religious legislator has recognized it with conditions. Because of exercising this right, the ownership of the ignored property will be again for its first owner. The main purpose of this paper is to answer what are the effects and rulings of ignoring the property. It is an answer that satisfies the society's expectations from Islamic jurisprudence for such disputes by resolving the disputes between the ignorer and the receiver of the property. Therefore, to achieve this goal, the paper was conducted in a descriptive-analytical method. The finding of this study based on the arguments is that it is permissible only in some of its forms to withdraw from ignoring the property as a unilateral legal act such as a contractual will. That is, this unilateral act is permissible and reversible only when no one has taken possession of the ignored property, but in case of seizure or possession by others, there will be no possibility of withdrawal of the first owner. The finding of this study is to solve some social conflicts when there is a difference between the first owner and the recipient of the property during the conflict of interests. . Another result is the clarification of the ruling on property ownership, which has been left undecided due to withdrawal from ignoring and has been removed from the economic cycle of the society.عدول از اعراض از ملک بهمعنای انصراف از عمل حقوقی انجامشده بر اساس اصل آزادی و حاکمیت اراده در انسان، حق هر مالک است و شارع نیز آن را با شرایطی بهرسمیت شناخته است. در نتیجهٔ اعمال این حق، مالکیت مال مورداعراض به مالک اول آن بازمیگردد. هدف اصلی این مقاله، پاسخ به چیستی آثار و احکام عدول از اعراض از ملک است؛ پاسخی که با حل اختلافات میان اعراضکننده و گیرنده ملک، انتظار جامعه را از فقه اسلامی برای اینگونه اختلافات برآورده میسازد. برایناساس برای تحقق این هدف، مقاله بهشیوه توصیفی-تحلیلی انجام شد. یافته این تحقیق براساس ادله این است که عدول از اعراض را بهعنوان عمل حقوقی ایقاعی مانند وصیت عهدی، تنها در بعضی از صور آن جایز میداند؛ یعنی این ایقاع تنها زمانی جایز و قابلرجوع است که هیچکس در مال اعراضشده تصرف نکرده باشد، اما درصورت قبض یا تصرف دیگران، امکان عدول مالک اول وجود نخواهد داشت. نتیجه این تحقیق، حل برخی منازعات اجتماعی در هنگام اختلاف میان مالک اول و گیرنده مال در زمان تعارض منافع است. نتیجه دیگر، روشنشدن حکم مالکیت اموالی است که بهسبب عدول از اعراض بلاتکلیف مانده و از چرخه اقتصاد جامعه خارج شده است.https://jf.isca.ac.ir/article_73407_80b2703fde973a82c988addfd557390a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812911120220923The Role of the Narrator's Question in Extracting Irtikazat, Sirehs and Its Effect in Islamic Jurisprudenceنقش سؤال راوی در استخراج ارتکازات، سیرهها و تأثیر آن در فقه1842177340810.22081/jf.2022.63551.2477FAمحمدزنده دلاستاد سطح عالی حوزۀ علمیۀ خراسان، مشهد.0000000265598205سیدعلیدلبریدانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران.0000-0001-5427-4654Journal Article20220306One of the influential elements in jurisprudential inferences is Irtikazat (the points which can be focused on by the jurists, Usul scholars or narrators), which is widely used in subject studies, ruling studies, subject creation, extracting legal sirehs (lifestyles), and strengthening the implications of hadith. The jurists, especially the later ones, have been aware of this fact and have documented their inferences to the irtikazat in some cases. Usul scholars have also pointed out the truth of irtikazat and its effects in some cases. However, so far there has been no study on the sources of extracting irtikazat. This paper, via using a descriptive-analytical method, has tried to examine and find the origins of the documented irtikazat in Islamic jurisprudence, to deal with the role of the narrator's question in extracting irtikazat and the effect of these irtikazat in jurisprudential inferences. The findings of the study suggested that irtikazat are the neglected beliefs that if a person realizes and finds it, it reaches the stage of conscience. The Infallibles' handwriting (documents written by the Fourteen Infallibles) is sufficient for the validity of the questioner's irtikaz. The narrator's question is the most important source of extracting irtikazat. The emergence of Sharia hadiths is under the influence of irtikazat. The causes of the hadith as an irtikaz can be effective in identifying its argument. Sometimes, irtikaz can create subjects. irtikazat have the ability to express the behavior of the society in the age of the Infallibles and the sirehs of the legislators.از عناصر تأثیرگذار در استنباطات فقهی، ارتکازات است که کاربرد زیادی در موضوعشناسی، حکمشناسی، موضوعسازی، استخراج سیرههای متشرّعه و تقویت دلالت حدیث دارد. فقیهان و بهخصوص متأخران، متوجّه این واقعیّت بوده و در مواردی استنباطات خودشان را به ارتکازات مستند کردهاند. اصولیان نیز در برخی موارد به حقیقت ارتکازات و تأثیر آن اشاره کردهاند. با این وجود، تاکنون بحثی درباره منابع استخراج ارتکازات صورت نگرفته است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی کوشیده است تا با بررسی و ریشهیابی ارتکازات مورداستناد در فقه، به نقش سؤال راوی در استخراج ارتکازات و تأثیر این ارتکازات در استنباطات فقهی بپردازد. یافتههای تحقیق نشان داد که ارتکازات، همان باورهای مغفول است که اگر شخص ملتفت آن شود و آن را بیابد، به مرحلۀ وجدان میرسد. تقریر معصوم برای اعتبار ارتکاز سائل کفایت میکند. سؤال راوی مهمترین منبع استخراج ارتکازات است. ظهور احادیث شرعی تحتتأثیر ارتکازات است. ارتکازیبودن مدلول حدیث میتواند مؤثر در دلالتشناسی آن باشد. گاهی ارتکاز موضوعساز است. ارتکازات صلاحیّت دارند بیانگر رفتار جامعه در عصر معصومان و سیرههای متشرّعان باشد.https://jf.isca.ac.ir/article_73408_b77e94cb9a6106be76464793cadb9454.pdf