پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222Jurisprudential Adaptations of the Condition of "Being in Agreement With Grace" Upon the Implementation of the Principle of "Religious Clearance"
(al-Barā’a al-Shar‘īyya)تطبیقات فقهی شرط موافقت با امتنان در اجرای برائت شرعی6276670410.22081/jf.2018.66704FAمحمدعلیخادمی کوشااستادیار و عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیnullJournal Article20181015One of the conditions for the implementation of Religious Clearance (<em>al-Barā’a al-Shar‘īyya</em>), which is accepted by most jurisprudents after Sheikh Ansari, is the congruity of the principle of Religious Clearance (PRC) with the Divine grace. By that, we mean that PRC requires the removal of hardship from the shoulders of the believers. Concealment of the requirements of the congruity of PRC with grace is the pitfall of the jurisprudential adaptation of PRC. Due to the lack of sufficient researches on this issue, the study of the jurisprudential adaptations of the condition of the implementation of PRC is necessary. This article, by studying the adaptations of the condition of being in agreement with grace, seeks to find a clear path of inference in employing grace and in solving Jurist's disagreements. This research has been carried out using the method of analysis and critique based on the criteria for the implementation of PRC and the role of grace. The main achievement of this study is finding strategic and content errors in the adaptation of the condition of being in agreement with the grace in the implementation of PRC. In most cases, PRC is not implementable, or there is an obstacle, regardless of the lack of grace. Even if PRC was not to be a type of rulings of grace, still it were not to be implementable.<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">بعد از شیخ انصاری، یکی از شروط اجرای برائت شرعی که بیشتر فقیهان آن را پذیرفتهاند، موافقبودن اصل برائت با امتنان الهی است. منظور از آن شرط این است که باید اصل برائت شرعی موجب برداشتن سختی و مشقت از مکلف باشد.</span><br /> <span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">خفای لوازم موافقت با امتنان که لغزشگاه تطبیقات فقهی شرط مذکور بوده و موجب اختلافات فقهی شده است، بههمراه فقدان مطالعات متمرکز در این باره، ضرورت بررسی تطبیقات فقهی شرط مذکور را بیشتر روشن میکند. به همین دلیل، این نوشتار با موضوع نقد و بررسی تطبیقات شرط موافقت امتنان برای اجرای برائت شرعی درپیِ یافتن مسیر روشن استنباط در بهرهگیری از امتنان و حل اختلافات فقیهان است. این نوشتار با روش تحلیلی و نقد مطالب و براساس ضوابط جریان برائت شرعی و نقشآفرینیِ امتنان انجام شده است.</span><br /> <span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">دستاورد اصلی این جستارْ یافتن خطاهای راهبردی و محتوایی در تطبیق شرط وجود امتنان در اجرای برائت است: به این گونه که در بیشتر موارد اساساً جای اجرای برائت نبوده یا مانع دیگری در رتبۀ قبل از فقدان امتنان وجود داشته است؛ بهگونهایکه اصل برائت اگر از نوع احکام امتنانی نیز نبود، جاری نمیشد.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_66704_457d47a644dce9c4affa7c7caee8b91d.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222The Need for Ontology of Fiqh to Manage Jurisprudential Information in Digital Spaceضرورت ایجاد آنتولوژی فقه برای مدیریت اطلاعات فقهی در فضای دیجیتال28566670710.22081/jf.2018.66707FAحسینحسن زادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180702The purpose of this research is to prove the necessity of creating an ontology of Fiqh for the management of jurisprudential information and superiority of ontology of Fiqh in comparison to the thesaurus in semantic web space. The achievement of this research is a comprehensive structure of Fiqh that does not entail the restrictions of the traditional structures of Fiqh and the structure based on the juristic thesaurus. Based on this new structure, jurisprudential information can be best managed and organized in semantic web space. Based on the new structure, the user's needs can also be accomplished properly. To achieve this goal, two methods of thesaurus and ontology is compared. The study's conclusion is that there is no possibility of sharing knowledge between human and the machine through the thesaurus, but the ontology of Fiqh provides this possibility. That is, the ontology of Fiqh increases the level of standardization of jurisprudential data to the extent that data can be readily processed and understood by the machine. In this way, the data becomes smarter than before.<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">هدف این پژوهش اثبات ضرورت ایجاد آنتولوژی فقه برای مدیریت اطلاعات فقهی در فضای وب معنایی و برتری آنتولوژی فقه از اصطلاحنامه در این فضا است. خروجی آن نیز نقشه و ساختار جامعی از فقه است که محدودیت ساختارهای سنتی فقه و ساختار مبتنی بر اصطلاحنامۀ فقه را ندارد. به همین جهت میتوان بهسبب آن اطلاعات فقهی در این فضا را به بهترین شکل، مدیریت و سازماندهی کرد و نیازهای کاربران را در این فضا بهنحو مطلوبی پاسخ داد. برای دستیابی به این هدف، دو شیوه از شیوههای مهم مدیریت دانش یعنی شیوۀ اصطلاحنامه و آنتولوژی مقایسه گردیده و ثابت شده است که اساساً امکان تبادل دانش بین انسان و ماشین ازطریق اصطلاحنامه وجود ندارد، اما آنتولوژی فقه این امکان را فراهم میکند؛ یعنی سطح استانداردسازی دادههای فقهی را تا اندازهای بالا میبرد که دادهها برای ماشین نیز قابلپردازش و درککردن باشد و بدین طریق، دادهها هوشمندتر از گذشته میشوند. </span>https://jf.isca.ac.ir/article_66707_49a3b06672dbd650cde1b94a7f98ad3f.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222Testimony to Ownership Based Upon the Principle of Possessionشهادت به ملکیت با استناد به امارۀ ید57826671210.22081/jf.2018.66712FAسیداحمدمیرحسینی نیریفقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.محمدادیبی مهرعضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشکده الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهرانسیدهادیهاشمی مجددانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی/پردیس فارابی دانشگاه تهران/ دانشکده الهیاتJournal Article20180914In terms of jurisprudence and law, there is no debate about the implication of the Principle of Possession (POP) regarding ownership. The problem is that possession in itself does not entail certainty while it is essential in giving testimony before a court to be certain about the subject of testimony. The research question is whether, as a testimony, one can testify to a person's possession on the basis of POP? Jurists' diverse opinions, shortcomings of legislation, and need for judicial institutions to clarify the attendant ruling in financial claims necessitate revising of the pertained doctrine and evidence of POP. In this research, along with recounting jurisprudential solutions, analyzing, and criticizing them, the research question is studied from the two aspects of general evidence (primary rulings) and specific evidence (<em>Sunnah</em>). The general and specific evidence indicates that permissibility of giving testimony by virtue of POP is restricted to the non-financial claim in which the defendant is the possessor and the plaintiff is aware of it.ازلحاظ فقهی و حقوقی، در دلالت ید بر ملکیت بحثی نیست؛ اما ید بهتنهایی یقینآور نیست و در شهادت دادگاهی نیز یقین به موضوعِ گواهی امری ضروری است. از اینرو، مسئلۀ چالشبرانگیزی مطرح میشود. مسئله این است که آیا در مقام شهادت هم میتوان با استناد به امارۀ ید به مالکیت شخص گواهی داد؟ تردید و آشفتگی نظریات فقهی در مسئله و نیز سکوت و خلأ نص خاص قانونی در مقررات ایران از یک سو، و نیاز نهادهای قضایی به روشنشدن حکم مسئله بهجهت فراوانی آن در دعاوی مالی از سوی دیگر، نگارندگان را برآن داشت که ادله و مبانی حکم شهادت به ملکیت مستند به امارۀ ید را در متون و منابع فقه اجتهادی بازخوانی کنند. در کاوش پیشِرو ضمن تلاش در استقصای نظریاتی که بزرگان فقه و حقوق برای حل مشکل ارائه دادهاند و نیز نقد و تحلیل آنها، مسئله از دو ناحیۀ ادلۀ عام (قواعد اولیه) و ادلۀ خاص (سنت) واکاوی شده است. سرانجام اثبات شده که برایند آندو جواز گواهی مستند به امارۀ ید در غیر دعاویای است که شخصِ خوانده صاحب ید بوده و خواهان اقرار کند یا علم به آن داشته باشد.https://jf.isca.ac.ir/article_66712_c2ae2cebca11719891ae198e14a8771a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222The Role of the Infallible in Determining the Subjects of Rulingsنقش شئون معصوم در تعیین موضوع831106671610.22081/jf.2018.66716FAسیدمحمدرضیآصف آگاهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180719The tasks of the infallible have an important impact on the inference of the religious rulings. For example, the infallible's tasks have an impact on achieving the subject of a religious ruling. This research by going through each specific task and its function portray the role of the infallible's tasks in specifying the subjects. This article explains the types of effects the infallible's tasks put on the recognition of the subjects. Infallibles have diverse tasks. Some of them have a greater role in the specification of the subjects. The most important and general roles are: recognition of the subject itself; changing and transformation of the subject; development, and generalization of the subject; and identification of new examples. The tasks which affect the specification of the subject are: the task of adaptation, the task of deduction, and the task of interpretation. The task of interpretation is of more important in identifying the subject matter. The task of deduction is more important in identifying the development and generalization of the subject. The task of deduction specifies the extended subject through seeking the ratio legis. The task of adaption has the most roles in identifying the subject. The text pronounced from the task of adaptation does not represent a monopoly of examples. Thus the subject is not the example mentioned in the text. It may even be possible that a subject changes or finds new examples.شئون معصوم در استنباط حکم شرعی نقش بسزایی دارد. یکی از انواع تأثیرگذاری شئون معصوم در استنباط، تأثیر شئون معصوم در دستیابی به موضوع حکم شرعی است. روش در این پژوهش، استقرایی است. با استقرای شئون و نوع تأثیرگذاری آنها بر موضوع، نقش شئون در تعیین موضوع مشخص میشود. این مقاله درصدد تبیین انواع اثرگذاری شئون معصوم بر شناخت موضوع است.<br /> معصوم شأنهای متعددی دارد. از میان شئون گوناگون معصوم، برخی از شئون در تعیین موضوع حکم شرعی نقش بیشتری دارند. مهمترین و کلیترین نقشها عبارتاند از: نقش شئون معصوم در شناخت اصل موضوع، تغییر و تبدل موضوع، توسعه و تعمیم موضوع، شناخت مصداقهای جدید. شئون مؤثر در تعیین موضوع بهترتیب عبارتاند از: شأن تطبیق، شأن تفریع و شأن تفسیر.<br /> شأن تفسیر بیشتر در شناسایی اصل موضوع مؤثر است. شأن تفریع بیشتر در شناسایی توسعه و تعمیم موضوع نقش دارد و از طریق علتیابی، موضوع موسَّع را مشخص مینماید. شأن تطبیق بیشترین نقش را در تعیین موضوع دارد. نصی که از شأن تطبیق صادر شده باشد بیانگر مصداقهای انحصاری نیست؛ پس موضوع، مصداق یا مصداقهای مذکور در نص نیست و حتی ممکن است مصداقهای موضوع تغییر یافته یا مصداقهای جدیدی پیدا کند.https://jf.isca.ac.ir/article_66716_06e3c9c5fe85ab47be187bca943363cc.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222Public enforcement of Islāmic penalties (Ḥudūd) in terms of jurisprudence and lawاجرای علنی حدود از نظرِ فقه و قانون1111296671810.22081/jf.2018.66718FAاسماعیلآقابابائی بنیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0009-0005-5039-6917Journal Article20180903The Qur’ānic verse (24: 2) indicates that the <em>Ḥadd</em> penalty for adultery should be executed publicly. However, there is a controversy over its generalization to other offenses. Given the doubling of public punishment, the principle of non-authority, and the lack of sufficient reason, it can be said that public enforcement of <em>hadd</em> (PEoH) is devoted to adultery. Also, regarding adultery, the doctrine of the preferability of the presence of people during the execution of the penalty can be the basis of legislation. In addition, on the necessity of the presence of people, their presence has to be limited to the minimum. Promulgation and publicizing the execution of the penalty is not supported by any legal evidence. The New Iranian Islamic Penal Code, based on the necessity of narrow interpretation, is more consistent with the illegality of PEoH. The legislator, along with mentioning the publicity of the penalty enforcement in the previous provisions and neglecting it in the current Penal Code has intended to declare its opposition to the doctrine of PEoH.<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ظاهر آیۀ شریفۀ «وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» (نور: 2) لزوم علنیبودن اجرای حد در جرم زناست. با این حال، در تسری آن به جرائم حدیِ دیگر اختلاف هست. با توجه به مضاعفشدن مجازات علنی، اصل عدم ولایت و نبود دلیل کافی میتوان گفت علنی اجراشدن حد به زنا اختصاص دارد. همچنین در جرم یادشده، نظریۀ استحباب حضور میتواند مبنای قانونگذاری قرار گیرد. علاوه بر این، بر فرض وجوب حضور مردم، لازم است به حداقل مقداری که علن را محقق میکند اکتفا کرد و اعلام عمومی و رسانهایکردن مجازاتْ مبنای فقهی ندارد.</span>
<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">ازنظرِ قانونی، قانون مجازات اسلامیِ جدید براساس لزوم تفسیر مضیّق، با دیدگاه منع از اجرای علنی حدود سازگاری بیشتری دارد و چهبسا بتوان گفت قانونگذار از بین آرای مخالف و موافق در اجرای حد، نظریۀ عدم جواز اجرای علنی حدود را برگزیده و با مسکوت گذاشتن آن پس از تصریح بر علنیبودن اجرای حد در مقررات سابق، در مقام تقویت و پذیرش نظریۀ مخالف با اجرای علنی حدود بوده است.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_66718_5cb3e447edec8b457ce86c9b77d21ed1.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222Objections on the Establishment and Utilization of Breastfeeding Banks and the Correspondent Responses from Shī a and Sunnī Fiqh Perspective.بررسی اشکالات واردشده بر تأسیس و استفاده از بانک شیر مادر و پاسخ به آنها از نگاه فقه شیعه و عامه1301486671910.22081/jf.2018.66719FAسیدمحمودموسویجامعه المرتضیJournal Article20180706Given the importance of breast milk for medical reasons and the difficulty of its constant availability, the idea of the establishment and use of breast milk in developed countries, and recently in the Islamic Republic of Iran, has been put into effect. The question of this research is whether the establishment and use of a breastfeeding bank are permissible in Shariah? A large number of Sunni jurists have negative stance while there is no significant conducted research on this subject by Shiite scholars. In this article, one of the most important objections of Sunnī fiqh on this subject is expressed. Thereafter, their criticism is expressed from the perspective of Shī a and Sunnī schools of fiqh. This article concludes that establishing a breastfeeding bank and taking advantage of it is legitimate.<span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">با توجه به اهمیت فراوان شیر مادر ازجهتِ پزشکی و دشواری دسترسیِ همیشگی به آن بهدلایل مختلف، ایدۀ تأسیس و استفاده از بانک شیر مادر در کشورهای توسعهیافته و بهتازگی در کشور اسلامی ایران اجرا شده است. بانک شیر مادر، بهعنوان موضوعی مستحدثه، این پرسش را برای مسلمانان ایجاد کرده است که آیا تأسیس و استفاده از بانک شیر مادر بهلحاظ فقهی جایز است؟ </span><br /> <span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">بسیاری از عالمانِ عامه تأسیس و استفاده از بانک شیر مادر را حرام میدانند، اما عالمان شیعه در این موضوع پژوهش گستردهای انجام ندادهاند. در این مقاله، پس از طرح یکی از مهمترین اشکالات فقهی عامه (موضوع انتشار محرمیت در نتیجۀ ازدواج بامحارم) بر تأسیس و استفاده از بانک شیر مادر، پاسخ آن ازمنظرِ فقه اهلِبیت</span><span class="a0"><span style="font-size: 11pt;" lang="FA">(علیهم السلام)</span></span><span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> و مذاهب اربعۀ عامه بررسی میشود.</span><br /> <span style="font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">این مقاله نشان میدهد که بهلحاظ فقهی، تمام مسلمانان میتوانند بانک شیر مادر تأسیس کنند و همچنین از شیر این بانک برای نوزادان خود استفاده کنند. </span>https://jf.isca.ac.ir/article_66719_b9269444c645f50571683aea2d61145f.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222The Jurisprudential Review of the Third Testimony in Azan And Iqamah, Fo-cusing on its Slogan Aspectبررسی فقهی شهادت ثالثه با تمرکز بر جنبۀ شعاری آن1491726672010.22081/jf.2018.66720FAمحمدجواددانیالیعضو هیئت علمی دانشگاه سمنانحسندوست محمدیهیئت علمی گروه معارف دانشگاه سمنانJournal Article20181120Third testimony in <em>Azan</em> and <em>Iqamah</em> due to its doctrinal and social aspects is of huge importance. This paper presents the historical background of the jurists' viewpoint on the third testimony in <em>Azan</em> and <em>Iqamah</em> and its evolution. Thereafter, by stating the reasons for the jurists' disagreement, the sloganistic aspect of the third testimony is emphasized. The third testimony is not a religious slogan rather it is conventional. The ruling of the conventional slogans varies depending on the religious titles they are subordinated to, contrary to the religious slogans that always lay under the binding principle of the veneration of the sacraments or under the prohibition of humiliating them. In addition to the recommendatory title of "confession to the guardianship", the prohibitory titles of legislation (<em>Tashrī</em>) and "leading into Ignorance", and the compulsory title of "Guiding the Ignorant" can also be considered regarding the third testimony. The achievement of this research is that confession to the guardianship is recommendable in every situation, especially following the testimony of the apostolate. The third testimony should be expressed in such a way that it does not imply that the third testimony is part of <em>Azan</em> or <em>Iqamah</em>.<span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">شهادت ثالثه در اذان و اقامه، بهدلیل جنبههای اعتقادی و اجتماعیاش اهمیت بالایی دارد. در این مقاله، پیشینۀ تاریخی دیدگاه فقیهان دربارۀ شهادت ثالثه و تحولات منظم آن نشان داده شده است. سپس با نیمنگاهی به دلایل اختلافِنظر ایشان، بر جنبۀ شعاری شهادت ثالثه تمرکز شده است. شهادت ثالثه شعاری عرفی است نه شرعی. حکم شعارهای عرفی وابسته به عناوین شرعیای که ذیل آنها قرار میگیرند، متغیر است؛ برخلاف شعارهای شرعی که همیشه تحت قاعدۀ لزوم تعظیم شعائر یا حرمت اهانت به شعائر قرار دارند. علاوه بر عنوان استحبابیِ «اقرار به ولایت»، عناوین محرّم «تشریع» و «تغریر به جهل» و عنوان وجوبی «ارشاد جاهل» نیز دربارۀ شهادت ثالثه قابلبررسی است. مستنبط از این عناوین و نیز دلالتهای این شعار عرفی باید گفت: اقرار به ولایت در هرجایی بهویژه پس از شهادت به رسالت شایسته است، اما هم نباید عوام را دچار توهم جزئیتِ آن در اذان کرد و هم باید مانع جهل عمومی دربارۀ عدم جزئیت آن شد. بنابراین، شهادت ثالثه برخلاف اذانهای رسمی و اقامههای شایع، باید به گونهای بیان شود که تصور جزئیت را بهوجود نیاورَد.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_66720_e5557782a498e6c94889d11fc6730f0a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222Summary of articles in Arabicخلاصة المقالات1731816672110.22081/jf.2018.66721FAمحمدحسینحکمتپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیnullJournal Article20190316https://jf.isca.ac.ir/article_66721_79b00c6fdf6e6f1686920a172a97da3f.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259620181222Abstracts of articlesAbstracts of articles ,edited by Sayyid Mohsen fattahi1821886672210.22081/jf.2018.66722FAسیدمحسنفتاحیعضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20190316https://jf.isca.ac.ir/article_66722_259b1d1636d21e4a79ca666d84789995.pdf