پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222Taqas (retaliatory act) in governmental and public propertyتقاص در اموال دولتی و عمومی7322188710.22081/jf.2016.21887FAسید ضیاءمرتضویپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-6785-1577Journal Article20160919<strong> </strong> <br /> The trial on the criminal and civil limits and also the arbitrations regarding the legal disputes are essentially the judicial and inherent responsibilities of the Muslim governor or government. One of the questions in the judicial debates is that whether a rightful can receive his or her right without bringing an action in the court while the debtor does not know his complaint. The debate set forth as "taqas" (retaliatory act) in Fiqh (Islamic jurisprudence) is for replying to the mentioned question. According to the Quranic and narrative evidences, the principle of permissibility of taqas is an accepted precept, but it has some different forms, and a common and general rule may not be issued in this regard, and the Muslim jurists disagree on some problems of it. <br /> Considering a taqas rule, there are some questions to which paid attention by the Muslim jurists and followed by a number of details and restrictions but they are beyond our discussion. However, a crucial question is also that whether a right can be absolutely received from the property of government or the public goods or even without initiating the proceedings as it might be understood according to the generality of the Islamic evidences and fatawa ) opinions of the competent jurists( and absence of any restrictions on them. What should we do where the authority of the Muslim government and state is disordered and damaged by the mentioned action? <br /> یکی از پرسشها در مباحث قضا این است که آیا صاحب حق میتواند بدون طرح دعوا نزد دادگاه، هر چند بدون آگاهی بدهکار، به استیفای حق خود بپردازد؟ آنچه در فقه با عنوان «تقاص» مطرح شده، در پاسخ به همین پرسش است.<br /> در بررسی حکم تقاص، یک پرسش مهم این است که آیا آنگونه که از اطلاق و عموم ادله و فتاوا برمیآید، میتوان به صورت مطلق یا در شرایطی، بدون رجوع به دادگاه، شخصاً به استیفای حق خود از اموال دولت یا عمومی اقدام کرد؟ در صورت کشیدهشدن به هرج و مرج و خدشه به جایگاه حکومت و دولت اسلامی چه باید کرد؟<br /> در این مقاله پس از گزارش اجمالی ادله کلی، به قلمرو تقاص از جمله شمول و عدم شمول آن در اموال دولتی و عمومی و شرایط آن پرداخته میشود، با این توجه که هر چند از نگاه حقوقی میان اموال دولتی و عمومی فرق است، اما در این بحث با توجه به وحدت ملاک حکمی یکسان دارد و ازاینرو در کنار هم آمده است. پس از آن با توجه به ملاحظات چندی که در گسترش جواز تقاص به نظر میرسد، نشان داده میشود که تقاص هر چند اجمالاً و صرف نظر از تفصیلهایی که در آن وجود دارد، راهی برای جلوگیری از تضییع حقوق و استیفای آن است، اما نمیتوان آن را راهکار فراگیر و طبیعی و جایگزین راهکار عقلایی و عمومی رجوع به دادگاه شمرد.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_21887_b553f15f3f012a7d31ddb2f0f3483918.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222An analysis of entrance to the privacy for the intelligence-security activities in the framework of the jurisprudential principles and rulesبررسی ورود به حریم خصوصی در فعالیتهای اطلاعاتی- امنیتی در چارچوب اصول و قواعد فقهی33562188810.22081/jf.2016.21888FAمرتضیسلیمانیدانشگاه امام باقر(ع)یاسرسلیمانیدانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20160908<strong> </strong>Introducing the Islamic system model, intelligence services of Islamic Republic of Iran have always been faced with this question that within the framework of Shari'ah standards, what are the conditions and limits of entering into the privacy of the persons? Making use of descriptive-analytical method, the author has studied the subject according to the rational - discursive and narrative revealed foundations and in the framework of the principles and rules of jurisprudence. <br />Dividing consent into subjective and objective, It should be noted that the governmental interventions do not require to a subjective consent, and this right is remained for the intelligence agencies to inspect the suspects, but regarding the individual interventions, a subjective consent is necessary and in the case of one`s opposition, a violence of his or her privacy is not allowed. Examining the principles of freedom of action (asle adame velayah), precaution, permissiveness and permissibility, all the interferences of natural and legal persons are not allowed as the principle demands it ,and the citizens and rulers are equal in this regard. Accordingly, no one is permitted to violate the privacy of each other, and all the violations need the evidence. Similarly, in the form of the domain of Islamic government`s duties and form of evidences (of the public interest) there are no rational and logical criteria for entering to the privacy of others and to abolish this right. <br /> با معرفی الگوی نظام اسلامی، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران همواره با این سؤال مواجه بودهاند که در چارچوب موازین شرعی، حدود و ثغور ورود به حریم خصوصی افراد چگونه است؟ پژوهش حاضر با بهره گیری از روش پژوهش تحلیلیـ توصیفی و استناد به مبانی عقلیِ برهانی و نقلی وحیانی به بررسی موضوع در چارچوب اصول و قواعد فقهی میپردازد.<br /> باید گفت با تفکیک رضایت شخصی از رضایت نوعی، در دخالتهای دولتی نیاز به رضایت شخصی وجود ندارد و این حق برای سازمانهای اطلاعاتی وجود دارد که افراد مظنون را مورد بازرسی قرار دهند، ولی در دخالتهای شخصی ضرورتاً به رضایت شخصی نیاز است و در صورت مخالفت او، نقض حریم خصوصی مجاز نیست. با بررسی اصل عدم ولایت، اصالةالاحتیاط، اصالةالاباحه و اصالةالجواز، میان مقتضای اصل در دخالت اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تفاوتی دیده نمیشود و شهروندان و حاکمان درباره آن حکم یکسانی دارند. لذا هیچیک مجاز به نقض حریم خصوصی نیست و در هر مورد نیاز به دلیل است. همچنین در قالب قلمرو تکالیف دولت اسلامی و در قالب ادله، «نفع عموم»، معیار گویا و منطقی برای ورود به حریم خصوصی دیگران و الغای این حق نیست.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_21888_1a7eb417112843726c56d4c3a31d30c8.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222The interference of a governor in administrating and controlling the pious endowmentsدخالت حاکم در تولیت و نظارت بر موقوفات57762188910.22081/jf.2016.21889FAمسعودامامیموسسه فقه اهل بیت(ع)Journal Article20160521The independence of endowment and the prohibited interference of whom is not the administrator and the designated controller of endowment affairs, are the acceptable principles in the Islamic jurisprudence. In order to prevent from misappropriating the endowments, an Islamic state is required to intervene into the administration and control of them according to the foundations of hesba (non-litigious affairs) and the guardianship of a competent jurist. Accepting both the necessity of the Islamic state`s intervention in the endowment affairs and protecting their independence has created lots of questions that this article is seeking to reply to them.
The author has tried to answer to the mentioned questions by separating and verifying the different aspects of the interferences such as administration, and discretionary and informative control based on two suppositions: a definite fault or failure, or doubtful ones to the administrators of the pious endowments.
استقلال وقف و حرمت دخالت غیرمتولی و ناظر منصوص در امور موقوفه، اصلی پذیرفتهشده در فقه است. برای جلوگیری از حیف و میل فراوان موقوفات لازم است دولت اسلامی بر اساس مبانی حسبه و ولایت فقیه در اداره و نظارت بر موقوفات دخالت کند. جمع میان ضرورت دخالت دولت اسلامی در امور مربوط به موقوفات و حفظ استقلال وقف، پرسشهای متعددی پدید آورده است که این نوشتار در صدد پاسخ به آنهاست. نویسنده کوشیده است با تفکیک و تبیین ابعاد مختلف این دخالت در حوزه اداره و نظارت استطلاعی و استصوابی در فروض علم یا شک به قصور یا تقصیر متصدیان مال موقوفه به این پرسشها پاسخ دهد.
https://jf.isca.ac.ir/article_21889_0f3573ff674eba53d22dd4624a2c8602.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222The jurisdiction of intelligence services over the entrance to the privacy in the perspective of Imamite Jurisprudenceحدود اختیارات دستگاههای اطلاعاتی در ورود به حریم خصوصی افراد از منظر فقه امامیه77942189010.22081/jf.2016.21890FAمهدیدرگاهیجامعة المصطفی العالمیه11111111111111111111Journal Article20160708According to the different propositions of Imamite jurisprudence, entrance into the privacy has been forbidden. A person's privacy is an area that is exclusively known, entered into, controlled and decided by himself. The domain of this prohibition is not so clear for no extensive study has been made in this regard. Thus an inquiry is necessary in order to know a suitable answer to the jurisdiction of intelligence services to access individuals' privacies. Protecting the interests and security of Islamic system is a secondary legal order (enwane Sanawi) that legitimates the entrance of intelligence s into the privacy of individuals, though this violation should be made with a brief information and in a necessary limit without disclosing their secrets. <br />This study has been made with the aim of recognizing the limits of evidences and verifying the powers of intelligence cervices for entering into individuals' privacies. This goal was reached through describing and analyzing the juristic statements, and its data collection became possible through the library. <br /> مسئله حفظ مصالح و امنیت نظام اسلامی از عناوین ثانویهای است که به دخالت دستگاههای اطلاعاتی در حریم خصوصی افراد، مشروعیت میبخشد؛ هرچند این نقض باید به پشتوانه علم اجمالی، در حد ضرورت و بدون افشای اسرار پنهانی افراد صورت گیرد. این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثغور ادله و تبیین اختیارات نهادهای اطلاعاتی در ورود به حریم خصوصی افراد انجام شده است. نیل به این مقصد در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقهی با گردآوری دادههای آن به روش کتابخانهای میسّر شده است.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_21890_2529e805eb65549539c52f34b3235b12.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222Development of taqiyyah theory in the Islamic jurisprudence since the period of Shaikh Tusi through Moqaddas Ardabili: divertion from cognitive method to thematic oneسیر تحول حمل بر تقیه در فقه از دوره شیخ طوسی تا دوره مقدس اردبیلی: تحول از طریقیت به موضوعیت951102189110.22081/jf.2016.21891FAسید محمد کاظممددی الموسویحوزه علمیه قمJournal Article20160815One of the prevalent methods of the Shiite jurists toward contradictory traditions has been that they were attributing one of them to taqiyya (precautionary dissimulation). However, the criteria for this attribution have been seriously changed throughout the various periods which one of the most important of them has been the age of Shaikh Tousi in the fifth century; for the first time, his method was widespread and he attributed a numerous narrations to taqiyya. But Shaikh`s methodological doctrine was changed in the later centuries of Islamic jurisprudence and every groups of the imamite jurists carried out its own approach as the nature of what had been presented by shaikh, finally became different while Sheikh` methodology was a mere cognitive but it was diverted onto a irresponsible means. Similarly, because of the interaction between this issue and other juristic and usuli (principles of jurisprudence) problems, these transformations have made the effective roles in some developments of Shiite jurisprudence. <br />Researching these secrete corners makes clear the cause of some changes. This study will examine this transformation and its effective causes and also its influence on other areas. <br /> یکی از روشهای فقهای شیعه در مواجهه با روایات متعارض، حمل یکی از روایات بر تقیه بوده است، ولی ضوابط این حمل در طول دورههای مختلف تغییرات مهمی کرده است. از مهمترین این دورهها، دوره شیخ طوسی در قرن پنجم است که در دوره وی این حمل اولینبار رواج گسترده یافت و او روایات متعددی را حمل بر تقیه کرد، اما مبانی شیخ در اتخاذ این روش، در دورههای بعدی فقه شیعه تغییر مییافت و هر دسته از اصحاب، طبق مبانی خود رویکردهای متفاوتی را پیش میگرفتند؛ چنانکه در نهایت منجر به تغییر ماهوی حمل بر تقیه شد. آنچه شیخ عرضه کرده بود که صرفاً طریقی برای کشف واقع بود، تبدیل به ابزاری بدون تعهد به واقع گردید. همچنین به جهت روابط متقابل این مسئله با بعضی دیگر از مباحث فقهی و اصولی، این تغییرات نقش تأثیرگذاری در بعضی از تحولات فقه شیعه داشته است. بررسی آن زوایای پنهانی، چرایی رخدادن بعضی تغییرات را روشن خواهد کرد. این پژوهش به بررسی این استحاله و علل مؤثر در آن و همچنین آثار آن در بعضی حوزههای دیگر میپردازد.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_21891_fbce1036b7f1c85eba9d9d6bbd70c659.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222Explanation of Imam Khomeini‘s Critical viewpoints as to applying the Philosophical Method to `Elme Osulتبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول1111392189210.22081/jf.2014.21892FAمصطفیهمدانیحوزه علمیه قمJournal Article20160610Development of all the sciences including elme usul (principles of Islamic jurisprudence) which is the most important means of an inference, in addition to innovation, is required to a continuing reform, and innovation and criticism is also available with an act according to a methodological foundations of any sciences. Following two last centuries, One of the problems of this science is that its research method is mixed with the philosophical method while the latter is a real science but osul is a contractual one. Imam Khomeini is one of the jurists that has tried his best to criticize strongly this incorrect mixed method. This study has searched all of his Osuli works (consisting of 14 books and two sets of his students` reports) and collected his criticism in this respect and specified with a statistic analysis. His most criticisms are concerned in the late Akhond Khorasani. In this study, the theoretical basis of mentioned methodological model is verified and his some difficulties are answered in this matter. <br /> <br /> <br /><strong><br clear="all" /> </strong>رشد هر دانش از جمله علم اصول که از مهمترین ابزارهای استنباط محسوب میشود، علاوه بر نوآوری نیازمند نقد و اصلاح مداوم آن دانش است و نوآوری و نقد علم نیز تنها با حرکت بر اساس مبانی روششناختی آن علم میسر است. یکی از معضلات علم اصول در دو قرن اخیر، خلط روش تحقیق در فلسفه بهعنوان یک علم حقیقی با روش تحقیق در علم اصول بهعنوان علمی اعتباری است. حضرت امام خمینی از اصولیانی است که با تمام توان به نقد روششناختی این آمیخت نادرست پرداخته است. پژوهۀ فرارو در همۀ آثار اصولی ایشان (شامل چهارده جلد آثار دستنگاشت و تقریرات شاگردان) استقرا کرده و انتقادات ایشان را در این زمینه گردآوری و در تحلیلی آماری مشخص کرده نقد حضرت امام در این مسئله متوجه مرحوم آخوند خراسانی است. همچنین در این تحقیق، مبانی نظری الگوی روششناختی یادشده تبیین و به برخی اشکالات وارد بر ایشان در این موضوع نیز پاسخ داده شده است.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_21892_6e755ef837cba4895eea19bf02f3f7b1.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222خلاصة المقالاتخلاصة المقالات1401452189510.22081/jf.2014.21895FAسبزخداحوزهJournal Article20170114https://jf.isca.ac.ir/article_21895_8ec6b64d37bed4e634ba7ba4752b7b30.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181218220141222Abstracts of articlesAbstracts of articles ,edited by Mohammad Reza Zafari1461516565810.22081/jf.2014.65658FAمحمدرضاظفریاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20180609https://jf.isca.ac.ir/article_65658_46c15dcc363d6f44e94e51c9bf87a248.pdf