2024-03-29T05:42:22Z
https://jf.isca.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=357
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
پژوهشى تحلیلى درباره شرایط مفتى
احمد
مبلغی
2008
06
21
3
34
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
سیر تکامل متون درسى و مدارس فقهى
سید احمد
حسینی خراسانی
حول و نواندیشى به یکى از دغدغه هاى جدّى حوزه هاى علمیه, به ویژه علما و فضلا تبدیل شده است. برخى گمان مى کنند که سخن از تحول, سخن جدیدى است و همین برداشت غلط باعث نوعى مقاومت در برابر آن شده است. در این مجال به دنبال آن بودیم تا تلاش و کوشش علماى شیعه را از آغاز عصر غیبت تاکنون در راستاى تحول بخشى و پیشبرد حوزه هاى علمیه نشان دهیم. از این جهت دو عنصر مهمى را که همیشه در حال تغییر و تحول بوده اند, مورد بررسى قرار داده ایم. اول: سیر تکاملى متون درسى دوم: سیر تحول مناهچ و مدرسه هاى فقهى.
تحول
آزاداندیشى
متون درسى
مدارس فقهى
2008
06
21
35
69
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
نقل به معنا در دعا و دوره پس از تدوین
محمد تقی
احمدی نژاد
مقاله حاضر, ادامه مقاله اى است که در شماره قبلى به چاپ رسید و دو مورد دیگر از استثناهاى جواز نقل به معنا در این مقاله طرح و بحث شد. از نظر نویسنده سیره اصحاب ائمه در ثبت عین الفاظ دعا و سجع موزون و نثر روان و شیرین ادعیه نشان دهنده لزوم مراعات الفاظ در ادعیه است. از نظر وى, به خاطر از دست رفتن قرائن و تغییر و تحول زبان با مرور زمان, نقل به معنا بعد از دوره تدوین جایز نیست; زیرا در اغلب موارد به آن نمى توان اطمینان کرد. در پایان این بخش نتیجه گرفته مى شود که اغلب روایات موجود در میان کتب شیعه, نقل به معنا هستند.
نقل به معنا
دعا
دوره تدوین
عمل اصحاب
حدیث
2008
06
21
99
137
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
جامع احادیث شیعه امتیازها و ضعف ها و روش استفاده از آن
محمد
تبریزی
(جامع احادیث شیعه) مجموعه حدیثى ارزشمندى است که با ابتکار و نظارت آیت اللّه بروجردى(قده) و به کوشش بیست تن از شاگردان ایشان به ویژه آیت اللّه معزى ملایرى(قده) تألیف شد و گردآورى آن بر اساس اندیشه ها و دقت هاى اصولى شکل گرفت و از مسامحه هاى خاص ّ اخباریگرى به دور ماند. با این حال, پس از رحلت آیت اللّه بروجردى مورد بى مهرى قرار گرفت. همین مسئله انگیزه نگارش این نوشتار را پدید آورد تا با تبیین ویژگى هاى شگرف و امتیازات فراوان وروش کار و بهره گیرى از آن, قدمى در معرفى این اثر بزرگ برداریم و با شمارش موارد ضعف و کاستى, زمینه بالندگى هرچه بیشتر را فراهم سازیم و البته در این نوشتار از بیان تاریخچه نگارش و زحماتى که آیت اللّه بروجردى و شاگردان ایشان در تألیف و تحقیق آن داشتند, غافل نبوده ایم.
آیت اللّه بروجردى
جوامع حدیثى
جامع احادیث شیعه
دقت اصولى
جامعیت
2008
06
21
138
195
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
گفت وگو مقایسه قاعده عدالت با قاعده لاضرر
حسنعلی
علی اکبریان
2008
06
21
196
238
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
معرفى کتاب جماع از منظر نقدونظر
محمد
لطفی پور
2008
06
21
239
245
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1387
15
56
گزارشى از یک نشست نوآورى هاى اصولى امام خمینى (ره) و وجوه سیاسى آن
2008
06
21
246
248