@article { author = {الهی خراسانی, علی}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {3-32}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد قاعده لاضرر و لاضرار در بررسى فقهى ایدز}, abstract_fa = {«ایدز» یکى از بحران‏هاى رو به گسترش در دنیا و از جمله کشور ما به شمار مى‏رود. از این رو گشودن باب جدید مسائل ایدز در فقه، ضرورى به نظر مى‏رسد. همچنین قواعد فقهى مى‏تواند نسبت به پرداخت مسائل جدید، راهگشا باشد.آمار مراکز رسمى، حاکى از گسترش ایدز در ایران و لزوم توجه همه جانبه بدین آسیب بزرگ اجتماعى است.یکى از مسائل مهم در این باره، وظیفه حکومت اسلامى نسبت به پدیده ایدز و افراد مبتلا به آن است. بنا بر تفسیر صحیح از مفاد لاضرار در قاعده فقهى »لاضرر و لاضرار«، مسؤولیت‏هاى مهمى بر گردن حکومت اسلامى قرار مى‏گیرد. همچنین طبق »لاضرر«، هیچ حکمى نمى‏تواند حقى از حقوق شهروندىِ مبتلایان به ایدز را نفى کند.}, keywords_fa = {ایدز,لاضرر و لاضرار,بررسى فقهى ایدز,قاعده فقهى}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3005.html}, eprint = {} } @article { author = {آقابابایی, اسماعیل}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {3-61}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش رضایت مجنى‏علیه در مجازات قتل از روى ترحم (اتانازى)}, abstract_fa = {در جایى که اتانازى یا قتل از روى ترحم با رضایت و درخواست مجنى‏علیه صورت گیرد، برخى به انتفاى این مجازات نظر داده‏اند با این استدلال که قصاص حق مجنى‏علیه است یا در این مورد در امکان قصاص، شبهه هست. به نظر مى‏رسد چنین اذنى بر مجازات تأثیرى ندارد و ادله معتقدان به انتفاى قصاص در مورد یادشده، قابل نقد است.بنا بر دیدگاه انتفاى قصاص، جایگزینى دیه نیز موافقان و مخالفانى دارد و در نهایت، با انتفاى قصاص و دیه، تعزیر مرتکب نیز جاى بحث است که این نوشته با بررسى استدلال‏ها و آراى هر یک، نظریه امکان تعزیر مرتکب را تقویت مى‏کند.}, keywords_fa = {اتانازى,قتل از روى ترحم,مجازات مرتکب,حکم وضعى}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3006.html}, eprint = {} } @article { author = {مشکانی سبزواری, عباسعلی}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {62-103}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدخلى بر مناسبات فقه و تمدن}, abstract_fa = {درباره فقه و نسبت آن با تمدن، دیدگاه‏هاى مختلفى وجود دارد. برخى هیچ نسبتى میان این دو برقرار نمى‏بینند. گروه دیگرى نسبتى حداقلى میان فقه و تمدن قائلند; و گروهى نیز فقه را شرط اساسى تمدن‏سازى قلمداد مى‏کنند. سنجش نسبت فقه و تمدن با دو نگاه، قابل بحث و بررسى است. در یک نگاه، فقه موجود مورد مطالعه قرارگرفته، نسبت آن با تمدن سنجیده مى‏شود; اما در نگاه دیگر، فقه مطلوب مطمح نظر است و با نگاه به آن، نسبت فقه و تمدن بررسى مى‏گردد. نمى‏توان ادعا کرد نظام‏هاى اجتماعى مورد نیاز تمدن مستقیماً و به طور کامل در فقه فعلى موجود است، اما وجود چهارچوب‏هاى اصیل و ساختارى تمدن در فقه موجود، قابل انکار نیست.}, keywords_fa = {فقه,فقه سنتى,فقه حکومتى,فقه پویا,تمدن,نظام‏سازى,نظام‏هاى اجتماعى,نسبت‏هاى فقه و تمدن}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3007.html}, eprint = {} } @article { author = {امامی, مسعود}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {104-129}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اعتبار عقلى رأى اکثریت بر مبناى حق تعیین سرنوشت}, abstract_fa = {در این نوشتار به بررسى اعتبار رأى اکثریت در تصمیم‏گیرى‏هاى جمعى پرداخته شده است. اعتبار رأى اکثریت مى‏تواند مبانى مختلفى داشته باشد که مهم‏ترین آن‏ها عبارت است از حق تعیین سرنوشت، کشف حقیقت، مشروعیت دینى، مصلحت و مقبولیت. نویسنده براى بررسى موضوع این مقاله، نخست به تبیین مفاهیم مرتبط با آن پرداخته است. سپس با استناد به دلایل عقلى به این نتیجه مى‏رسد که رأى اکثریت بر اساس مبناى حق تعیین سرنوشت، در همه حوزه‏هاى اجتماعى، بدون استثنا معتبر است.}, keywords_fa = {رأى اکثریت,آزادى,دموکراسى حداقلى و حداکثرى,حق تعیین سرنوشت,مشروعیت سیاسى}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3008.html}, eprint = {} } @article { author = {برزگر, مهدی}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {130-165}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش تفسیر متن بر اساس نظام اقتضائات}, abstract_fa = {روش متداول در تفسیر متون به ویژه استظهار متون دینى، برگرفته از مباحث الفاظ اصول است که عبارت است از اکتفا به صیغه‏هاى امر و نهى. نگارنده در این مقاله در صدد است تا با نقد این دیدگاه، روشى جدید در تفسیر متون ارائه کند که عبارت است از تفسیر متن بر اساس نظام اقتضائات.}, keywords_fa = {تفسیر متن,نظام اقتضائات,مقام بیان,دلیل عقلى,سیاق}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3009.html}, eprint = {} } @article { author = {زارع, علی}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {164-207}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأملى در دقت‏هاى فراعرفى شیخ انصارى}, abstract_fa = {بى‏توجهى به مبادى کلامى، مشکلات زیادى در اصول و فقه ایجاد نموده است. از این رو در این نوشتار به بررسى مبادى کلامىِ »اصالت تقدم ابلاغ« و »اصالت متربى« پرداخته‏ایم و به این نتیجه رسیده‏ایم که دقت‏هاى ادبى و عقلى که عرف عمومى در مقام تخاطب به آن توجه نمى‏کنند، در مقام استنباط احکام شرعى از متون دینى، هیچ جایگاهى ندارند. بنابراین دقت‏هایى که بعد از شیخ انصارى)ره( رواج یافته و بنابر آن گاهى حتى از یک روایت 4 کلمه‏اى، 18 احتمال استخراج مى‏شود، مورد رضایت شارع نمى‏باشد.}, keywords_fa = {مبادى کلامى,دقت‏هاى ادبى,دقت‏هاى عقلى,ابلاغ,متربى,هم‏زبانى,عرف}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3010.html}, eprint = {} } @article { author = {بهارلوئی, سیامک}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {208-220}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد نقد؛ تحول‏خواهى در فقه یا اصول فقه؟!}, abstract_fa = {این مقاله ضمن نقد دو مقاله در این حوزه که در شماره‏هاى 67 و 70 این مجله منتشر شده‏اند، این سؤال را طرح مى‏کند که اولویت در جریان تحول‏خواهى چیست؟ فقه یا اصول فقه؟ همچنین چهار مؤلفه در علم اصول که ضمن مقالات قبلى بررسى شده‏اند )توجه به ملازمات فتوا، درجه‏بندى حرمت و کراهت، اطلاق‏گیرى، و توجه به ملاک احکام( مجدداً در این جا بررسى شده است. بررسى این موارد نشان مى‏دهد که جریان فقاهت به جبر و بدون رضایت، در چنین مواجهه‏هایى پس رفت داشته است. این حقایق اگر مورد توجه عالمان قرار نگیرد، علم اصول فقه سنتى را که علمى افتخارآمیز در حوزه معارف اسلامى است، از صحنه عملى اجتماع، حذف خواهدکرد.}, keywords_fa = {تحول‏خواهى فقهى,تحول اصولى,اطلاق و تقیید,ملازمات فتوا,ملاک احکام,درجات حرمت,تنقیح مناط}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3011.html}, eprint = {} } @article { author = {مظفری, محمد رضا}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {19}, number = {72}, pages = {221-224}, year = {2012}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ملخص المقالات}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3012.html}, eprint = {} }