پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923Time of nafilah ( recommended) night prayerوقت نافلۀ شب7326542910.22081/jf.2017.65429FAمحمدزروندی رحمانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیهنفیسهزروندیدکتری دینپژوهیJournal Article20170610The recommended night prayer is one of the worships that has been emphasized by the verses and traditions of the innocent Imams (s.a), and an insistence on it has been practically continued by the practical biography (sirah) of the Innocents and the righteous elders of the past. One of the religious precepts that has deprived many enthusiasts of it from carrying out it, is the time of this prayer which in accordance with the well known viewpoint of the jurists, its beginning is midnight, and its end is the true down. Among the contemporary jurisprudents, except two or three personalities, the majority of them have delivered the same religious decision (fatwa) based on that famous theory. Reviewing and criticizing the evidence of the famous theory which is totally seven case, this article has proved with various evidence, circumstances and proofs that the time of the mentioned prayer is the beginning of the night, but the midnight later is the time virtue of prayer, and the more the night prayer approaches dawn and rising, the more virtue it has.نافلۀ شب یکی از عباداتی است که در آیات و روایات ائمۀ معصوم: بر آن تأکید فراوانی شده است. سیرۀ عملی معصومان: و سلف صالح نیز اصرار بر تداوم عملی بر آن بوده است. یکی از احکامِ این عبادت، که بسیاری از علاقهمندانش را از انجام آن محروم کرده، وقت نماز شب است. ازنظرِ مشهور فقیهان، ابتدای آن نیمهشب و انتهایش طلوع فجر صادق است. در میان فقیهان معاصر نیز، جز دو یا سه نفر، اکثریت آنان براساس نظر مشهور فتوا دادهاند. این نوشته ضمن بررسی و نقد ادلۀ قول مشهور، که در مجموع هفت مورد است، با ادله و قرائن و مؤیدات گوناگونی ثابت کرده وقت نماز شب از اول شب است؛ ولی نیمهشب بهبعد وقت فضیلت است و هرچه به سحر و طلوع فجر نزدیکتر شود، از فضیلت بیشتری برخوردار است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923The Feasibility of Annulment Process in Unilateral Pronouncementsامکانسنجی جریان اقاله در ایقاعات33566543710.22081/jf.2017.65437FAشکیباامیرخانیهیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامیاحمدباقریهیأت علمی دانشگاه تهران0000-0003-3506-2976Journal Article20171105According to most Islamic jurists, annulment like options is considered to be one of the causes of revocation and discontinuity of the contract. The difference is that revocation enforcement through options is done just by discretion of one party, but the condition for fulfillment of annulment is the agreement of the parties to the contract on dissolution. Considering jurisprudential books and the reasons for annulment permission, the Islamic jurists generally consider the contracts revocable through this way and they prohibit only some of the certain contracts, such as marriage from annulment. The entry of "revocation" into the scope of unilateral pronouncements has raised various issues among Islamic jurists. One of them is" the revocability of unilateral pronouncement". Basically, some of the Islamic jurists still haven't accepted it. Even though, some others have introduced unilateral pronouncements as revocable contracts through option, they have explicitly considered the annulment of unilateral pronouncement prohibited and irresistible or they have been silent on this issue. It seems that this silence is also due to the adoption of the theory" the impossibility of annulment of unilateral pronouncement" and clarity of this idea in their mind.
In this study, first, it has been tried to evaluate the theory" the revocability of unilateral pronouncement" and strengthening its positive arguments and then to investigate revocability of unilateral pronouncement through annulment. Based on the findings of this research, the annulment of unilateral pronouncement does not confront with intellectual or legal barrier and it is also possible to use this way to revive the situation before the creation of unilateral pronouncement.
<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در باور بیشتر فقیهان، اقاله، همانند خیارات، از اسباب فسخ و گسست عقد بهشمار میآید؛ با این تفاوت که اعمال فسخ توسط خیارات تنها با ارادۀ یک طرف انجام میپذیرد، اما شرط تحقق اقاله تراضی طرفین عقد بر انحلال آن است. توجه به مکتوبات فقهی و ادلۀ مجوز اقاله، گویای آن است که فقیهان بهطور کلی عقود را از این طریق قابلفسخ میدانند و تنها برخی عقود خاص، مانند نکاح را از اقاله ممنوع دانستهاند. ورود بحث فسخ به گسترۀ ایقاعات، مباحث مختلفی میان فقیهان مطرح کرده است. یکی از آنها، بحث از «امکان فسخ ایقاع» است. برخی فقیهان اساساً آن را برنتافتهاند؛ برخی دیگر نیز گرچه ایقاعات را همانند عقود قابلفسخ توسط خیار معرفی کردهاند، صراحتاً اقالۀ ایقاع را ممنوع و نشدنی دانسته یا دربارۀ آن سکوت کردهاند. بهنظر میرسد این سکوت نیز بهجهت برگزیدن نظریۀ «ناممکن بودن اقالۀ ایقاع» و بداهت این نظر در ذهن ایشان است.</span>
<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در این پژوهش تلاش شده است پس از سنجش نظریۀ «امکان فسخ ایقاع» و تقویت ادلۀ مثبِت آن، قابلیت ایقاع برای فسخ از طریق اقاله بررسی شود. برپایۀ یافتههای این پژوهش، اقالۀ ایقاع با مانع عقلی یا شرعی روبهرو نیست و میتوان از این راه نیز برای احیای وضعیتِ پیش از انشای ایقاع بهره گرفت. </span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923Normality of the waqf`s nature (endowment) on permissibility of change and transformationاقتضای ماهیت وقف بر جایز نبودنِ تغییر و تبدیل آن57806543810.22081/jf.2017.65438FAسید تقیواردیمدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی/ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20170718Except in some cases, impermissibility of changing the waqf is a matter of the jurisprudents` consensus. But concerning the reason of its impermissibility, there is no agreement between them. Some believe that its reason is religious ordinance which prohibited it. Some others say that the waqf`s nature is a form conflicting with any change, and all the narrations that imply prohibition, have aspect of approval, not legislation and establishment. The third group says that the cause of impermissibility of transferring the waqf is that after settler endowment, the subject of endowment is removed from its settler`s ownership and no longer, falls into the ownership of anyone and the property is removed from the ownership. Between the mentioned three theories, the second is acceptable and defensible due to which the endowment has no religious nature, and it is a human covenant, which it occurs and is current beyond religion and faith in all the periods and among all the nations of the universe. In addition, it has historical and narrative circumstances of evidence.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">فقیهان شیعه دربارۀ جایز نبودن تغییر وقف، جز در مواردی ویژه، اجماع دارند. باوجود این، اتفاقِنظری میان آنان دربارۀ علت جایز نبودن آن نیست. برخی معتقدند علت جایز نبودنِ آن حکم شرعی منع است؛ دستهای دیگر میگویند ماهیت وقف به گونهای است که با هرگونه تغییری منافات دارد و روایاتی که دلالت بر منع دارند، جملگی جنبۀ تأیید دارند، نه تشریع و تأسیس؛ دستۀ سوم معتقدند علت جواز تغییر وقف آن است که بعد از وقف واقف، موقوفه از ملک او خارج میشود و دیگر در ملک کسی قرار نمیگیرد و فک ملک میگردد. از میان سه مبنای مزبور، قول دوم از این جهت پذیرفتنی و قابلِدفاع است که وقف حقیقت شرعیه ندارد؛ پیمانی بشری است که فراتر از دین و مذهب، در تمام دورانها و در میان همۀ ملتهای عالَم ساری و جاری است. افزون بر آن، شواهد و قرائن تاریخی و روایی نیز دارد.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923Researching the nature of sabb al-nabi (insulting the prophet mohammed) crime in Imami jurisprudenceبازپژوهی ماهیت جرم سبالنبی در فقه امامیه811086543910.22081/jf.2017.65439FAحسینحاجی حسینیدانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهرانمجیدقورچی بیگیدانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20170919One of Jurisprudents` debates in the book of al-hodud (determined punishments chapter), is of sabb al-nabi crime referring to insulting the prophet Mohammad (s.a). The traditions of this chapter agree to the necessity of killing its offender provided that his killer is safe from causing the loss of his life, property and decency, and a large number of jurisprudents claim the consensus on this matter. But what is doubtful, is whether this precept is be a had penalty or ta`ziri (discretionary) one. The famous jurisprudents have already discussed this precept in al-hodud chapter, and it seems that they consider it to be a had penalty. But there are some circumstances of evidence that killing of the sabb-al-nabi is not a matter of had penalty or ta`ziri one, but it is especial ruling, and it makes the famous viewpoint of being a had penalty, partly problematic.
Describing the existing evidence, this paper, on the one hand, seeks to show this claim, and on the other hand, examines the cases as the necessity of executing the percept or permissibility of it, or the need for the permission of the ruler to enforce the ordinance, or its needless of it. Obviously, given the special effects of the had penalty or ta`ziri one, there are different results which govern on this issue. This research has used a library and analytical method.یکی از بحثهای فقیهان در «کتاب الحدود»، سبالنبی یا همان توهین به پیامبر(ص) است. روایات این باب، بهشرط ایمن بودن شنونده از ضرر جانی، مالی و عِرضی، بر وجوب قتل مرتکب آن اتفاق دارند. بسیاری از فقیهان نیز بر این مسئله ادعای اجماع نمودهاند؛ البته، حدی یا تعزیری بودن این حکم موردِتردید است. مشهور فقیهان از دیرباز این مسئله را در «کتاب الحدود» بحث نمودهاند و ظاهراً آن را از باب حد میدانند. باوجود این، شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان میدهد کشتن سابالنبی نه از باب حد است و نه از باب تعزیر؛ بلکه حکمی خاص است و نظر مشهور مبنی بر حدی بودن را خدشهپذیر میکند. مقالۀ پیشِرو با بهرهگیری از روش تحلیلی و توصیفی و مراجعه به منابع کتابخانهای، از یکسو با بیان شواهد موجود درپیِ اثبات این مدعا است و از سوی دیگر، مواردی همچون لزوم یا جواز اجرای این حکم و نیاز یا بینیازی به اذن حاکم در اجرای این حکم را بررسی میکند. بدیهی است با توجه به آثار خاص حدود یا تعزیرات، ثمرات متفاوتی بر این مسئله بار میشود.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923Jurisprudential - legal review of foundation and nature of harim (privacy)بررسی فقهی ـ حقوقی مبنا و ماهیت حریم1091306544010.22081/jf.2017.65440FAعبداللهامیدی فردعضو هیئت علمی دانشگاه قم و مدرس خارج فقه و اصول فقه حوزه علمیه0009-0009-3161-9299رویاصارمی جویباریدانشگاه قمJournal Article20170923In the existing regulations, the harim (privacy) has a special function. Concerning the subject of the privacy, there are different regulations which each of them has used the privacy in according with the nature of its subject. Since in the different laws, the legislator has not followed a similar procedure, the legal nature and foundation of the privacy has remained vague. In articles 137 and 138 of the civil code, based on the famous jurisprudents` approach, the extent of some harims has been emphasized, while in other regulations, the famous theory has sometimes been accepted and, in some cases, has not been followed by reason of the necessity. In addition, in Article 136, the basis of the privacy is completeness of profit, and article 139 is to prevent the loss which the logical aspect of the combination of these two mentioned articles has been doubted. Since in the case of ambiguity of the legal regulations, a judge is obliged to infer the judgment of the issue by reference of the valid jurisprudential sources, it can be said that according to jurisprudential principles and criteria, the basis of the benefit perfection is to consider possession of the owner`s privacy and without taking an account of the other estates, or owners and privacy; but the foundation of preventing the loss is raised in the event that there is another right which in the case of conflict between completeness of benefit and loss, the rule of la zarar (there shall be no loss and damage in Islam) is made a priority.حریم در مقررات موجود کارکرد ویژهای دارد. مقررات مختلفی ذیل موضوع حریم وجود دارد که هریک از آنها بهمقتضای موضوع خود، حریم را متناسب با آن به کار برده است. از آنجایی که قانونگذار در قوانین مختلف از رویۀ یکسانی پیروی ننموده، ماهیت و مبنای حقوقی حریم مبهم باقی مانده است.
در مواد 137 و 138 قانون مدنی، بهپیروی از نظر مشهور فقیهان، بر اندازۀ برخی از حریمها تأکید شده است؛ حال آنکه در دیگر مقررات گاهی نظریۀ مشهور پذیرفته شده و در برخی موارد بهحکم ضرورت از آن تخطی شده است.
افزون بر این، مادۀ 136 همان قانون، مبنای حریم را کمال انتفاع و در مادۀ 139 جلوگیری از ضرر دانسته است. از این رو، وجه منطقی جمع دو مادۀ ذکرشده با تردید روبهروست. از آنجایی که در صورت وجود ابهام در مقررات قانونی، قاضی موظف است با مراجعه به منابع معتبر فقهی حکم مسئله را استنباط نماید، میتوان گفت: براساس ضوابط و اصول فقهی، مبنای کمال انتفاع با درنظر گرفتن ملک ذوالحریم و بدون ملاحظۀ املاک یا مالکان یا حریم دیگران است. باوجود این، مبنای جلوگیری از ضرر در صورتی مطرح میگردد که پای حق دیگری بهمیان آید. در صورت تعارض میان کمال انتفاع و ضرر، قاعدۀ لاضرر مقدم میگردد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923The role of recognizing the nature of the sheri`ah precept on the zid (anti especial or general command)نقش بازشناسی حقیقت حکم شرعی در مسئلۀ ضد1311506544110.22081/jf.2017.65441FAبلالشاکریپژوهشگر سطح چهار حوزه علمیه خراسان
پژوهشگر مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی0000000150171551Journal Article20170818One of the basic points in analytic debates and declaring the ideas is the presentation of the effects and results of the formed analyses; of course, this point is usually neglected. One of the analytic subjects of Ilm al-osul (science of principles of jurisprudence) suffering from this defect, is the "nature of the religious ordinance". Concerning which theory we believe in the analysis of the nature of the religious precept, , many effects arise in Ilm al-osul. For example, in the case of which any command necessitates prohibiting generally from its opposite, and based on the concomitance doctrine, three kinds of influences can be recognized according to the different theories about the nature of the religious precept. some theories cause that the concomitance doctrine make apparent incorrect and meaningless in the case of opposite; but the result of accepting some other bases, corrects the possibility of such a doctrine. However, some foundations in the case of the nature of religious precept, have pushed forward the concomitance doctrine, and not only they correct the possibility of its planning, but also respond lots of proving and demonstrative problems on this theory, and make acceptance of such a doctrine reasonable in the issue of the opposite.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">یکی از نکات اساسی در مباحث تحلیلی و ارائۀ نظریات، بیان آثار و ثمرات تحلیلهای صورتپذیرفته است؛ البته، این نکته معمولاً مغفول واقع میشود. یکی از مباحث تحلیلی علم اصول، که دچار این نقصان است، مبحث «حقیقت حکم شرعی» است. نسبتبه اینکه در تحلیل حقیقت حکم شرعی به چه نظریهای قائل شویم، آثار متعددی در علم اصول پدید میآید. مثلاً در مسئلۀ امر به شیء مقتضی نهی از ضد عام و براساس مسلک تلازم، سه نوع اثرگذاری را براساس مبانی مختلف دربارۀ حقیقت حکم شرعی میتوان شناسایی کرد. برخی از نظریات موجب میشود مسلک تلازم در مسئلۀ ضد بیمعنا و نادرست جلوه کند؛ اما نتیجۀ پذیرش برخی مبانی دیگر امکان چنین مسلکی را تصحیح میکند. باوجود این، برخی مبانی در بحث حقیقت حکم شرعی مسلک تلازم را گامی به جلوتر رانده و نهتنها امکان طرح آن را تصحیح میکند، بلکه به بسیاری از اشکالات ثبوتی و اثباتی وارد بر این نظریه پاسخ میدهد و پذیرش چنین مسلکی را در مسئلۀ ضدْ معقول مینمایاند.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923Summary of articles in Arabicخلاصةالمقالات1511606544210.22081/jf.2017.65442FAمحمدحسینحکمتپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیnullJournal Article20180319پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181249120170923Abstracts of articlesAbstracts of articles ,edited by Mohammad Reza Zafari1611686545910.22081/jf.2017.65459FAمحمدرضاظفریاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20180408