پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923Epistemological analysis of jurisprudenceنقش اصطلاح شناسی در توانمندسازی فقه7366419010.22081/jf.2015.64190FAمحمد هادییعقوب نژادعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20170910Presenting a proper impact of terminology in systemizing scientific terms and its role in a suitable perception of structural form of sciences, this paper is seeking a reply to concern about classifying internal - scientific of jurisprudence. Studying the subject is organized in the four axes. In the first axis, the paper speaks about term of knowledge`s importance, in the second one, it examines some titles that cause of knowing the terms of sciences; third one discuses of limits and extension of Fiqh, and the fourth one is specified for finding and cognition of Fiqh in the terminological form, and also for important utilities.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اصطلاحشناسی در نظامسازی واژگانی علوم تأثیر بسزایی دارد؛ همچنین، نقش این مهم در درک متناسب از ساختار دانشها انکارناشدنی است. این نوشتار رسالت بیان این تأثیر را برعهده دارد و همچنین، براینپایه، درصدد پاسخگویی به دغدغۀ دستهبندیِ درونعلمی دانش «فقه» است. </span><br /> <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">بررسی موضوع در چهار محور سامان یافته است: محور اول، از اهمیت اصطلاحشناسی سخن میگوید؛ در محور دوم، موضوعاتی بررسی میشود که ابزار شناخت واژگان علوم هستند؛ محور سوم به اهمیت اصطلاحشناسی در دامنه و گسترۀ فقه میپردازد؛ چهارمین و آخرین محور، عهدهدار واکاوی و بازنمایی دانش فقه در فرم اصطلاحشناسی و بیان برخی سودمندیهای برجستۀ آن است.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923A new view on the nature of guarantee contract in the light of concept and aim of its legalizationنگاهی نو به ماهیت ضمان در پرتو مفهوم و هدف از تشریع آن37646419110.22081/jf.2015.64191FAمحمدصالحی مازندرانیرئیس دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-0996-4944Journal Article20170910There are two viewpoints on the nature of guarantee contract. Considering that the Shiite jurisprudents (Foqaha)`s view on the purpose of legalizing guarantee contract is based on kindness and favor to the debtor, they regards contract of guarantee as a transferor of obligation. Accordingly, when the mentioned contract takes place, the debtor`s obligation is cleared but the guarantor is indebted. Consequently, any clause which causes the debtor`s obligation to continue after his guaranty, nullifies the clause and the contract. By comparison, the Sunni jurisprudents believe that the aim of legislating a guarantee contract is protecting a creditor, and a guarantee creates an additional obligation for him. Therefore, as the contract of guarantee happens, the creditor has a right of return to two persons in order to demand his own due instead of one person. <br />Hence, I am studying this question in this paper: what is the purpose of legislating a guarantee contract? what is the nature of the mentioned guarantee? It can be summarized that the aim of legislating a guarantee is doing a favor the debtor and transferring an obligation is according to being absolute of a guarantee contract not in its nature. For this reason, there may be a joint liability where a contract is concluded with a condition. Paying attention to the literal concept of guarantee which is synonymous with placing and including something as a part of group, shows the bail aspect of guarantee as suretyship and security. However, there is no doubt that suretyship and security are the third party`s doing favor.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">دربارۀ ماهیت عقد ضمان دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. ازآنجاکه هدف از تشریع عقد ضمان در فقه شیعه احسان و امتنان به مدیون است، عقد ضمان را موجب نقل ذمه میدانند؛ به این معنا که با تحقق عقد ضمان، ذمۀ مدیون بری و ذمۀ ضامن مشغول میگردد؛ برایناساس، هر امری که موجب بقای ذمۀ مدیون بعد از ضمان گردد، سبب بطلان شرط و عقد میشود. درمقابل، فقیهان اهل سنت هدف از تشریع عقد ضمان را حمایت از طلبکار، و ضمان را موجب ضم ذمه میدانند؛ بنابراین، با تحقق عقد ضمان، طلبکار برای مطالبۀ طلب خویش بهجای یک نفر حق مراجعه به دو نفر را دارد.</span><br /> <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">برایناساس، در این نوشتار درصدد بررسی این پرسشها هستیم: هدف از تشریع عقد ضمان چیست؟ ضمان از چه ماهیتی (نقل ذمه یا ضم ذمه) برخوردار است؟ بهاجمال، میتوان گفت هدف از تشریع ضمان احسان به مدیون است و نقل ذمه همخوان با اطلاق عقد ضمان است نه اقتضای ذات آن؛ بنابراین، با شرط ضمن عقد، امکان برقراری تضامن وجود دارد. توجه به مفهوم لغوی ضمان، یعنی قرار گرفتن و دربرگرفتن چیزی در چیز دیگر، همانند کفالت و رهن، نشانگر جنبۀ وثیقهای ضمان است؛ درحالیکه دربارۀ احسانی بودن کفالت و همچنین گرویی که از ثالث گذاشته میشود، تردیدی نیست.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923A deliberation on transfusing contaminated blood in the Islamic Criminal Jurisprudence (Feqh)درنگی در انتقال خون آلوده از دیدگاه فقه جزایی65886419310.22081/jf.2015.64193FAحسینناصری مقدمدانشگاه فردوسیهاجررضاییدانشجوی دانشگاه شهید مطهری مشهدJournal Article20170910Under certain conditions, injuring a person`s physical and spiritual entirety can cause some civil and criminal consequences. Nowadays, some new examples of these such damages which did not exist in the past, have been revealed by the scientific developments. Contaminating blood is one of them that is transferring many of the most dangerous and the most fatal diseases to others now. Considering that some forms of this subject have criminal and criminological aspects, the criminal feature of this subject is to be taken an account in this paper. The main question of this paper is: what are the obligatory and conventional orders, and the limits of a transferor`s criminal liability? <br />According to the achievements of the research, transfusing contaminated blood into oneself or another without any reasonable motive, and deliberately, is forbidden. Where, in accordance with the criminal responsibility, this transfer is resulted to injury or death of another, its perpetrator is entitled to punishment which has different conditions. But its involuntary transfer is only resulted into compensation (diyah, arsh and cure costs). This paper is written with a descriptive-analytical method and a current jurisprudential one.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">آسیب رساندن به تمامیت جسمانی یا معنوی اشخاص، در شرایط خاصی، پیامدهای مدنی و گاه کیفری میتواند درپی داشته باشد. امروزه با تحولات علمی، مصادیق تازهای از این نوع خسارتها آشکار شده که در گذشته وجود نداشته است؛ یکی از این مصادیق، آلوده کردن دیگری با خون آلوده است. هماکنون بسیاری از خطرناکترین و مهلکترین بیماریها با این روش منتقل میشوند. نظربهاینکه گونههایی از این موضوع، جنبههای کیفری و جرمشناختی دارند، این نوشتار با رویکرد کیفری تدوین شده است. بنابراین، پرسش اصلی مقاله این است: احکام تکلیفی و وضعی، و نیز حدود مسئولیت کیفری فرد انتقالدهنده چیست؟ </span><br /> <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">براساس دستاوردهای این تحقیق، انتقال عمدی خون آلوده به خود یا دیگری، بدون غرض عقلایی، حرام است. ازنظر مسئولیت کیفری نیز چنانچه این انتقال به آسیب و فوت انتقالگیرنده منجر شود، مرتکب، مستحق مجازاتی است که براساس شرایط، متفاوت خواهد بود؛ درحالیکه انتقال غیرعمدی، تنها مستلزم پرداخت خسارت (دیه یا ارش و هزینههای درمان) است.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923Studying and criticism:Considerable viewpoints on backbiting the opponentبررسی و نقد دیدگاهها درباره غیبت مخالف891186419610.22081/jf.2015.64196FAسید جعفرصادقی فدکیعضو هیئت علمی -پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0001-7029-1777علی اکبراحمدپوردانشگاه فردوسیJournal Article20170910One of the considerable questions in the realm of jurisprudence of difference is that whether backbiting the opponents and<br />rejecters is permitted, or prohibited and inadmissible as it is the case about the Shiite which the Imami Jurists called them as the believers. There are two theories among the jurisprudents in this regard. Some of them in the past as well as in our time consider backbiting the opponents as permissible and in the contrast to it, part of them such as Moqaaddas Ardebili<br />and lots of the contemporaneous Foqaha regard it as forbidden and indecent. The correct viewpoint which is considering in this paper is the latter one,therefore, in order to strengthen it and remove its obstacles, theory of permissibility is stated and criticized, and then Ardebili`s approach and the other followers of it is set forth and confirmed by some evidence. <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">یکی از پرسشهای مطرح در حوزۀ فقه خلافی آن است که آیا غیبت مخالفان و منکران ولایت رواست یا غیبت آنان، همچون شیعیان که در اصطلاح فقیهان امامیه، مؤمن نامیده میشوند، ممنوع و نارواست؟ دراینباره دو دیدگاه میان فقیهان امامیه وجود دارد: برخی فقیهان پیشین و عدهای از معاصران قائل به جواز غیبت آنان شدهاند و درمقابل، عدهای از پیشینیان، همچون <span class="a0">محقق اردبیلی</span>، و بسیاری از فقیهان معاصر غیبت مخالفان را حرام و ناروا شمردهاند. دیدگاه صحیح، که در این مقاله به آن توجه شده، نظریۀ اخیر است؛ ازاینرو، بهمنظور تقویت این دیدگاه و برداشتن موانع پیشرو، درآغاز نظریۀ «قول جواز» مطرح و نقد گردیده و سپس نظریۀ <span class="a0">محقق اردبیلی</span> و دیگر پیروان این دیدگاه، بیان و با طرح دلایلی چند تأیید شده است.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923Analyzing concept of breaking into safe custody in electronic theftبررسی مفهوم هتک حرز در سرقتهای اینترنتی1191426420310.22081/jf.2015.64203FAسید محسنرضوی اصلنویسنده مسئول مکاتبات دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قماحمدمرادخانینویسنده مسئول مقاله، استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم،0000-0002-8322-6130Journal Article20170910One of the issues that is required to study accurately for adapting to the jurisprudential precepts, is an Had penalty of the electronic thefts; they can be applied where there are all the requisite requirements of implementing of cut off the hand. One of these conditions is to break into safe custody in a electronic theft. With studying the concept of hacking and its manner on the websites and computer systems, it is observed that - with attention to jurisprudential and legal definition of custody and that Islamic law has left distinguishing a suitable custody of any property to the custom and reasonable precedence of any society - hacking can be a case of breaking in cyberspace which is happen by breaking codes of websites and computer systems, and its evidence is the custom`s judgment and opinion, and the existing precedence of internet users and IT and communication specialists.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">یکی از مسائلی که در سرقتهای اینترنتی به بررسی دقیق جهت تطبیق با احکام فقهی نیاز دارد، مسئلۀ حد در سرقتهای اینترنتی است. این مسئله درصورت امکان اجرا، احراز همۀ شرایط لازم برای اجرای حدّ قطع را میطلبد. یکی از این شرایط، تحقق هتک حرز در سرقت اینترنتی است. با بررسی مفهوم هک و شیوههای انجام آن در وبسایتها و دستگاههای رایانهای و همچنین توجه به تعریف فقهی و حقوقی حرز، و اینکه تشخیص حرز متناسب برای هر مال از طرف شارع، به عرف و رویۀ جاری در هر جامعه محول شده است، هک را از مصادیق هتک حرز در فضای مجازی میتوان بهشمار آورد. این رفتار از طریق شکستن قفل نرمافزاری وبسایتها و یا دستگاههای رایانهای رخ میدهد و دلیل آن نیز قضاوت و نظر عرف، و رویۀ موجود در میان کاربران اینترنت و متخصصان حوزۀ فنّاوری اطلاعات و ارتباطات است.</span>پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923Studying the impact of Sunni -Sufi ghena (prohibited music) on Feyz Kashani and Mohaqqeq Sabzevariبررسی مدعای تاثر فیض کاشانی و محقق سبزواری از متصوفه اهل سنت در مسئله غنا1431666420410.22081/jf.2015.64204FAحمیدایماندارفردوسی مشهداحسانعلی اکبری بابوکانیدانشگاه اصفهانJournal Article20170910With planning relatively explicitly a essential lawfulness of ghana in the period of growing Shiite Sufism, Feyz Kashani and Mohaqeq Sabzevari have been accused of being effected by Sunni Sufis and particularly Abu Hamed Ghazzali as a vanguard Sunni Sufism. According to the opponents` approach, permitting ghana by Feyz and Mohaqqeq was a cleverly strategy until they could make Sufi vajd and sama appear documentary. But when theories of Feyz Kashani , Mohaqqeq Sabzevari and Ghazzali are compared with each other, we understand that Ghazzali`s definite purpose of his permit was only acceptance of Sufistic rituals including vajd and sama`, and in contrast to Shiite foqaha, he was not so much faced with an obstacle such as conflicts of traditions in the Sunni resources. Therefore, Ghazzali has basically adopted a first rate and subject oriented approach to planning this problem, and for this reason, vastly tried to find the positive strategies for proving the permission of ghana. On the opposite side, are Feyz and Mohaqqeq who have used some elements of Ghazzzali`s theory in order to resolve many conflicts between the Shia traditions and remove the specified ones, and for the reason of the same second rate and problem oriented approach, refused to justify the requisites of accepting essential lawfulness of ghana which is justly confirming the Sufi sama`. <br /> فیض کاشانی و محقق سبزواری با طرح نهچندان صریح حلیت نفسی غنا در عصر گسترش تصوف شیعی بهتأثر از صوفیان سنی و بهویژه ابوحامد غزالی به طلایهداری صوفیۀ عامیمذهب متهم شدهاند. به باور مخالفان، طرح مسئلۀ حلیت غنا ازسوی فیض و محقق، راهبردی زیرکانه در حجیتبخشی به وجد و سماع صوفیانه بوده است. باوجوداین، با تطبیق نظریات فیض کاشانی، محقق سبزواری و غزالی درمییابیم که هدف نهایی غزالی از طرح مسئلۀ حلیت نفسی غنا، صرفاً تصویب مناسک صوفیانه، ازجمله وجد و سماع بوده و برخلاف فقیهان شیعه چندان با محظوریت تعارضات روایی منابع عامه مواجه نبوده است؛ بنابراین، او در طرح این مسئله اساساً رویکردی درجهاول و موضوعمحور اتخاذ نموده و ازاینرو، بهشکل گستردهای در پیجویی راهبردهای ایجابی اثبات حلیت غنا کوشیده است؛ در نقطۀ مقابل، فیض و محقق قرار دارند که مؤلفههایی از نظریۀ غزالی را در رفع تعارضها و مخصصهای فراوان روایات شیعی بهکار گرفتهاند و بهسبب ارائۀ همین رویکرد درجهدوم و مسئلهمحور از توجیه لوازم پذیرش حلیت نفسی غنا، که همان تصویب سماع صوفیانه باشد، امتناع نمودهاند.پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923خلاصهالمقالاتخلاصهالمقالات1671766422710.22081/jf.2015.64227FAمحمدحسینحکمتپژوهشگاهnullJournal Article20170911پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228520150923Abstracts of articlesAbstracts of articles ,edited by Mohammad Reza Zafari1771846566010.22081/jf.2015.65660FAمحمدرضاظفریاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20180609