پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923The Validity of the Unopposed Claimant without Authority and Its
Application from the Perspective of Imamiyah Jurisprudenceحجیت قاعده مدعی بلامعارض بدون ید و کاربرد آن از منظر فقه امامیه7387121810.22081/jf.2021.60007.2226FAعلیسائلیاستادیار جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران.سیدمرتضیتقویمدرس خارج فقه، حوزه علمیه، قم، ایران.محسنابراهیمیدانشجوی دکتری فقه اسلامی دانشگاه جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران (نویسنده مسئول).Journal Article20210125One of the principles of jurisprudence (fiqh) is the principle of unopposed claimant, which is mentioned in Islamic jurisprudence with the titles of unopposed claimant, uncontested claimant and Ma-la-Yadon–le-Ahaden-Alayh claimant. The importance of jurisprudential principles, especially judicial ones in the field of government jurisprudence is clear to anyone. Therefore, the question of the validity of the unopposed claimant principle and its application from the perspective of Imamiyah jurisprudence is an issue that needs to be explored to the point of answering. Although the above principle has been raised as an issue in the works of most jurists, it is an important jurisprudential principle that many arguments, including news, indicate the validity of the principle and its cases, and it also applies to judgment. This study has been carried out with the aim of identifying the areas of the arguments of the unopposed claimant in case of lack of authority on it and its application from the perspective of Imamiyah and achieving this goal has been made possible by describing and analyzing jurisprudential propositions through collecting library data.یکی از قواعد فقهی، قاعده مدعی بلامعارض است که در فقه اسلامی با عناوین مدعی بلامعارض، مدعی بلامنازع و مدعی ما لا ید لأحد علیه، از آن یاد شده است. اهمیت قواعد فقهی خصوصاً قواعد قضایی در عرصه فقه حکومتی بر کسی پوشیده نیست؛ ازاینرو پرسش از حجیت قاعده مدعی بلامعارض و کاربرد آن از منظر فقه امامیه، مسئلهای است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی در خور است. قاعده فوق گرچه در آثار اکثر فقها بهصورت یک مسئله مطرح شده است، اما یک قاعده مهم فقهی است که ادله زیادی از جمله اخبار بر حجیت اصل قاعده و موارد آن دلالت دارند و در باب قضا هم کاربرد دارد. این تحقیق با هدف شناخت حدود و ثغور ادله قاعده مدعی بلامعارض در صورت عدم ید بر آن و کاربرد آن از منظر امامیه انجام شده و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقهی با گردآوری دادههای کتابخانهای میسر شده است.https://jf.isca.ac.ir/article_71218_7019767ee780ee3f2b7f5b64cca716ee.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923A Jurisprudential Study of the Guarantee Resulting from the Victim's
Refusal of Treatmentبررسی فقهی ضمان ناشی از خودداری مجنیعلیه از درمان39637122010.22081/jf.2021.60955.2294FAعلیرضافجریپژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه، قم، ایران.0000000226315102Journal Article20210519One of the most common crimes at the community level is strife and conflict, and consequently the bodily injuries that occur due to the conflict, and unfortunately in some cases lead to minor injuries and the death of the victim. In such cases where the victim refuses his or her treatment, there is a difference of opinion among the jurists about the person responsible and in charge of the murder, and most of the jurists have issued fatwas guaranteeing the life of the victim.This article studies all aspects and areas of the victim's refusal to seek treatment by examining the books of jurisprudence and the viewpoints of the jurists. These views and reasons are sometimes very different or contradictory. The final goal of this study is to clarify the aspects of this challenging issue in order to determine the exact guarantor in these cases and to pave the way for providing effective legislation to protect the rights of the criminal and the victim. This study deals with the most important theoretical issues that influence decision making on this topic. Finally, we conclude that the intentional refusal of the victim is due to different assumptions and each assumption must be examined separately in order to decide whether to guarantee it.یکی از جرائم گسترده در سطح جوامع، نزاع و درگیری و بهتبع آن صدمات جسمانی است که به اطراف درگیری وارد میآید و متأسفانه در مواردی صدمات مختصر سرایت کرده و به مرگ مجنیعلیه میانجامد. در اینگونه موارد که مجنیعلیه از درمان خویش خودداری مینماید، درباره مسئول و ضامن قتل، بین فقها اختلافنظر وجود دارد و مشهور فقها به ضمان جانی فتوا دادهاند. این مقاله با بررسی کتب فقهی و آرای فقها به بررسی تمام زوایا و جنبههای خودداری مجنیعلیه از درمان میپردازد. این دیدگاهها و دلایل مطروحه گاه بسیار متفاوت یا در تقابل با یکدیگرند. هدف نهایی این مطالعه، روشنتر کردن ابعاد این موضوع چالشبرانگیز بهمنظور تعیین دقیق ضامن در این موارد و فراهمشدن زمینهای برای ارائه قانونگذاری مؤثر برای حفظ حقوق جانی و مجنیعلیه است. این مقاله به مهمترین مباحث نظری که تصمیمگیری درباره این موضوع را تحتتأثیر قرار میدهد میپردازد و در نهایت به این نتیجه دست مییابیم که خودداری عمدی مجنیعلیه فروض مختلفی داشته و بایستی هر فرض را جداگانه مورد بررسی قرار داد تا بتوان درباره ضمان یا عدمضمان آن حکم نمود.https://jf.isca.ac.ir/article_71220_faa4da1f5ce39141f00072eaf08f6cfb.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923The Effect of Reversion of the Patient's Prior Permission
on the Assumption of Proving and Denying the Doctor's Responsibilityتأثیر رجوع از اذن سابق بیمار در انگاره اثبات و انکار مسئولیت پزشک64937122110.22081/jf.2021.60785.2280FAمهدیکیان مهردانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.رحیمسیاحاستادیار مدعو گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران (نویسنده مسئول).حسام الدینحسینیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20210426"Reversion of the patient's prior permission" is one of the important issues in medical jurisprudence, which unfortunately has not had its proper place in jurisprudential studies and today has created a gap in the relationship between patients and doctors. With the assumption of proving or denying the doctor's responsibility, by not refusing treatment during the patient's reversion of the prior permission, and by examining Article 308 of Iranian Penal Code, considering ownership as human domination over the organs of the body and taking possession of the patient's property (body) through dominance of the doctor in treatment, the responsibility of the doctor will be clarified. This viewpoint, although seems strong, but it cannot be correct. Doctors have considered the reasons for avoiding self-harm and the prohibition of suggestion of death, the principle of Dar' and the doctor's moral responsibility for avoidance of reversion of the patient after the initial permission. In contrast, patients believe in the situational and obligatory responsibility of the doctor by arguing for self-domination, corruption of permission in case of patient reversion, and Istishab (an Islamic term used in the jurisprudence to denote the principle of the presumption of continuity). The researcher seeks to resolve the conflicts by compensating for patient's damage by the government, through using a descriptive-analytical method and accepting the responsibility of physicians in case of non-refusal of treatment despite the reversion of the patient's prior permission in unnecessary cases and believing in non-reversion of the patient's treatment permission.«رجوع از اذن سابق بیمار» از موضوعات مهم در فقه پزشکی است که متأسفانه جایگاه شایسته خود را در مطالعات فقهی نیافته و امروزه خلأی در روابط بیمار و پزشک ایجاد نموده است. در انگاره اثبات یا انکار مسئولیت پزشک، با وضع عدمامتناع از درمان در اثنای رجوع بیمار از اذن سابق، و با ژرفنگری در ذیل ماده ۳۰۸ ق.م، با تلقی مالکیت بهعنوان تسلط انسان بر اعضای بدن و احتساب تصرف در مال بیمار (بدن) با استیلای پزشک در درمان، مسئولیت پزشک جلوهگر شود؛ این نظر هرچند اقوی به نظر میرسد، ولی نمیتواند صواب باشد. پزشکان برای عدمرجوع بیمار بعد از اذن ابتدایی به ادله جلوگیری از اضرار به نفس و ممنوعیت القا در هلاکت، قاعده درء و مسئولیت اخلاقی پزشک استناد نمودهاند؛ در مقابل، بیماران با استدلال به سلطه بر نفس، فساد اذن در صورت رجوع بیمار، و استصحاب، قائل به مسئولیت تکلیفی و وضعی پزشک هستند. محقق درصدد است با روش توصیفی-تحلیلی و پذیرش مسئولیت پزشکان در صورت عدمامتناع از درمان با وجود رجوع از اذن سابق توسط بیمار در مواقع غیرضروری و قائلشدن به عدمرجوع از اذن درمان توسط بیمار با وجود ضرورت، به تعارضات مطروحه با چارهجویی جبران خسارت بیمار توسط دولت خاتمه دهد.https://jf.isca.ac.ir/article_71221_2ca1c31889267eeb58b5f1caf3ca8812.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923An Examination of the Reason Studies of Specific Qur'anic Arguments and the Legitimacy of the Establishment of Holy Shrinesبازنگری در دلالتشناسی ادله خاص قرآنی و روایی برپایی آستانهای مقدس941207122210.22081/jf.2021.59984.2222FAسیف اللهصرامیدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.0000-0003-3531-1637Journal Article20210203The issue of holy shrines of the Ahl al-Bayt is one of the pillars and symbols of the religiosity of the followers of the Imamiyah denomination. Some sacred shrines, such as the holy shrine of Imam Hussein (pbuh), are practically the symbol of the Imamiyah denomination among Islamic denominations. However, the establishment of holy shrines has long been one of the challenges between the Imamiyah and the opponents. Opponents and proponents, in addition to general jurisprudential arguments, such as the reason for commemoration of religious events and places on the agreeing side, and the reason for heresy on the opposing side, also rely on specific Qur'anic and narrative arguments. This paper deals only with specific arguments on the subject of tombs building, and does not aim to focus on comprehensive examination of all the arguments and statements on the subject of tombs building in general, and on the subject of building of holy shrines in particular. One of the novelties of the paper is examining, deepening, and presenting a new account of the Qur'anic reason for setting up holy shrines, categorizing all the narrations on which the opponents rely, along with a comprehensive critique of their meaning and answering the objections. This research has been carried out with the method of contemporary jurisprudence so that its audience is both Imamiyah and non-Imamiyah. The result indicates that not only the validity of specific Qur'anic arguments and the legitimacy of narrative arguments are proven, and but also the establishment of the holy shrines is desirable.آستانهای مقدس اهلبیت عصمت و طهارت^ یکی از ارکان و نمادهای دینداری پیروان مذهب امامیه است. برخی از آستانهای مقدس، مانند آستان مقدس امام حسین× عملاً شاخص مذهب امامیه در بین مذاهب اسلامی است. با این حال، از دیرباز برپایی آستانهای مقدس یکی از چالشهای امامیه با مخالفان بوده است. مخالفان و موافقان علاوه بر ادله فقهی عام، مانند دلیل تعظیم شعائر در طرف موافق، و دلیل بدعت در طرف مخالف، به ادله خاص قرآنی و روایی هم تمسک میکنند. این مقاله صرفاً به ادله خاص با موضوعیت برپایی بنای بر قبور میپردازد و بررسی جامع همه ادله و اقوال در موضوع برپایی بنای بر قبور بهطور کلی، و خصوص موضوع برپایی آستانهای مقدس را هدف نگرفته است. بازخوانی، تعمیق و ارائه تقریری جدید از دلیل قرآنی برپایی آستانهای مقدس، دستهبندی همه روایاتی که مخالفان به آن تمسک میکنند، همراه با نقد جامع دلالت آنها و پاسخ به اشکالات، از نوآوریهای مقاله است. این پژوهش با روش فقه مقارن ارائه شده است تا مخاطب آن، اعم از امامی و غیرامامی باشد. نتیجه نهایی اثبات دلالت ادله خاص قرآنی و روایی بر مشروعیت، بلکه مطلوبیت برپایی آستانهای مقدس است.https://jf.isca.ac.ir/article_71222_349a0837349ce12744ce045ae28a7444.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923An Examination of the Legitimacy of the Terminated Endowment and the Fate of the Endowed Property after the death of the Endowment Ownersبررسی مشروعیت وقف منقطع و سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض صاحبان وقف1211497122310.22081/jf.2021.59987.2224FAسید تقیواردیاستادیار و مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.Journal Article20210123The institution of waqf (endowment) is a God-pleasing deed, which for the waqif is considered as Baqiyat al-Salihat (ever-abiding good works), and for the Mawqufon Alayh (beneficiaries), it satisfies the needs. The Imamiyah jurists unanimously agree upon the validity of the waqf in a timeless form, but there is no consensus between them about the temporary waqf (in which time is specified) and the terminated (Munqati') waqf (which is terminated for the Mawqufon Alayh). The current study deals with the type of Munqati' waqf, which has two main pillars and Imamiyah jurists disagree on both of them. The legitimacy of the waqf and the fate of the endowed property after the death of the Mawqufon Alayh. The research findings show that there are two conflicting views on the legitimacy of the terminated waqf: validity and invalidity. Considering that the terminated waqf is not different in nature from the timeless waqf, the view of the validity of the waqf is approved and regarding the fate of the endowed property after the death of Mawqufon Alayh, despite the differences between views of the jurists, the continuation of its endowment in public works that are close to the motivation of the Waqif (endower) is subject to rational and narrative arguments. Therefore, the endowed property is not given to the waqif and Mawqufon Alayh's heirs.نهاد وقف، کاری است خداپسندانه که برای واقف، باقیاتالصالحات است و برای موقوفعلیه برطرفکننده نیازها. صحت وقف بهصورت مؤبد مورداتفاق فقهای امامیه است، ولی درباره وقف موقت (که زمان در آن قید شده باشد) و وقف منقطع (که برای موقوفعلیه انقطاع حاصل گردد)، اتفاقنظری بین آنان نیست. پژوهش پیش رو به نوع وقف منقطع میپردازد که دارای دو رکن اصلی است و فقهای امامیه در هر دو موردِ آن اختلافنظر دارند: مشروعیت وقف و سرنوشت عین موقوفه پس از انقراض موقوفعلیه. یافتههای تحقیق نشان میدهد که درباره مشروعیت وقف منقطع، دو دیدگاه ناهمسو: صحت و بطلان، وجود دارد. با توجه به اینکه وقف منقطع از نظر ماهیت با وقف مؤبد تفاوتی ندارد، دیدگاه صحت وقف موردتأیید است و درباره سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض موقوفعلیه، علیرغم اختلافنظر فقها، استمرار وقفیت آن در کارهای عامالمنفعه که قریب به انگیزه واقف است، منطبق با ادله عقلی و نقلی است. بدین جهت، عین موقوفه به وارثان واقف و به وارثان موقوفعلیهانتقال پیدا نمیکند.https://jf.isca.ac.ir/article_71223_6885a9257ea94742873fbfb2ec46f541.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923A Critical Examination of Ruling of Polygamyجستاری انتقادی در حکم تعدد زوجات1501777122410.22081/jf.2021.57070.2042FAمهنازدهقانیاستاد جامعة الزهرا‘ قم، ایران (نویسنده مسئول).محمدجعفرصادق پورپژوهشگر دفتر مطالعات فقهی پزشکی قانونی و استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه شهرکرد، ایران.0000-0001-8866-6357Journal Article20200430Imamiyah jurists do not agree on one theory for the ruling of marrying multiple wives, or in other words, polygamy, and have different views. Some have believed in polygamy as a recommended action and some have believed in its absolute permissibility, while others have restricted the ruling of permissibility from the subject matter, or made it conditional. At the same time, some have insisted on considering polygamy as Makruh and some have concluded and considered it Haram by referring to religious texts. Surprisingly, this situation has not caused researchers and thinkers in the field of jurisprudence and law to study the above issue in a comprehensive and independent manner, but the research literature on this issue mainly deals with issues other than its Shari'a ruling. However, the dramatic differences in the area of the ruling, on the one hand, and the important scientific and social implications that arise on the other, necessitate a careful examination of the ruling. Therefore, this paper, while taking advantage of the efforts of the past using library resources and with a descriptive-analytical approach, tries to fill this fundamental gap, which results in proving the absolute permissibility of polygamy. However, the authors believe that the principle of monogamy can be considered as a basic principle in the Islamic jurisprudential system.فقیهان امامیه در خصوص حکم چندهمسری، یا بهتعبیر دیگر، تعدد زوجات، بر یک نظریه نیستند و دیدگاههای مختلفی ارائه دادهاند؛ برخی معتقد به استحباب چندهمسری شده و عدهای قائل به اباحه مطلق آن شدهاند، گروهی نیز حکم اباحه را از ناحیه موضوع تقیید کرده، یا به شروطی منوط ساختهاند. در عین حال، عدهای بر کراهت تعدد زوجات پای فشرده و برخی نیز حرمت آن را با مراجعه به نصوص شرعی نتیجه گرفتهاند. شگفتا که این وضعیت موجب نشده پژوهشگران و اندیشمندان عرصه فقه و حقوق، موضوع فوق را بهطور مبسوط و مستتقل واکاوند، بلکه ادبیات پژوهشی حول این مسئله عمدتاً ناظر بر مسائلی غیر از حکم شرعی آن است. این در حالی است که اختلاف شگرف موجود در ناحیه حکم مسئله از یک سو، و آثار علمی و اجتماعی مهمی که بر آن مترتب است از سوی دیگر، بررسی دقیق حکم آن را ضرورت میبخشد. از همین رو، این نوشتار ضمن بهرهگیری از تلاشهای گذشتگان با استفاده از منابع کتابخانهای و با رویکردی توصیفی-تحلیلی، درصدد ترمیم این خلأ اساسی برآمده که حاصل آن اثبات اباحه مطلق تعدد زوجات است. با این وجود، نگارندگان معتقدند میتوان اصل تکهمسری را بهعنوان اصلی اساسی در نظام فقهی اسلام تلقی نمود.https://jf.isca.ac.ir/article_71224_d24a3bbe8b5b701eab6e2bbd3e1a7f4a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-31812810720210923An Evaluation of Precautionary Arguments with the Approach of Permitting Artificial Insemination in a Surrogate Uterusبررسی ادله احتیاط با رویکرد جواز تلقیح مصنوعی در رحم جایگزین1781997122510.22081/jf.2021.58878.2129FAمحمدزروندی رحمانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران.Journal Article20210127Undoubtedly, the 20% number of infertile men and women in Iran, which is higher than the average infertility of other countries, is a social problem for the Islamic system. The depth of this problem becomes clearer when we take a brief look at its devastating harms, such as depression, frustration, and divorce. Fortunately, many communities have cured this problem with the help of advances in medical knowledge through artificial insemination in a surrogate uterus. This scientific solution has faced a religious obstacle in Islamic and Shiite societies. Many great jurists have issued fatwas on impermissibility, and the main reason for them is to adhere to the principle of precaution in all matters, including the rulings of vulvae. This paper intends to criticize the inclusion of this rule on artificial insemination in order to remove the religious obstacle of artificial insemination in the surrogate uterus. In this regard, after explaining the issue, the discussion of the background and arguments of the opponents, especially the precautionary principle, has been examined and criticized, and at the end, the arguments of the proponents have been presented and some problems have been answered. Finally, it was concluded that infertile couples could be treated by artificial insemination in a surrogate uterus, while avoiding side Haram practices.بیگمان آمار بیستدرصدی زنان و مردان نازا که از متوسط نازایی دیگر کشورها بیشتر است، معضلی اجتماعی برای نظام اسلامی است. عمق این مشکل هنگامی روشنتر میشود که نگاهی اجمالی به آسیبهای خانمانسوز آن، همانند افسردگی، ناامیدی و طلاق داشته باشیم. خوشبختانه بسیاری از جوامع با کمک پیشرفتهای دانش پزشکی از طریق تلقیح مصنوعی در رحم جایگزین، این مشکل را علاج کردهاند. این راهحل علمی در جوامع اسلامی و شیعی به مانع شرعی دچار شده است؛ زیرا بسیاری از فقهای عظام فتوا به عدمجواز دادهاند و دلیل اصلی آنها تمسک به قاعده احتیاط در امور هامه از جمله احکام فروج است. این نوشته بر آن است که در راستای رفع مانع شرعی تلقیح مصنوعی در رحم جایگزین، شمول این قاعده را بر تلقیح مصنوعی موردنقد قرار دهد. در این رابطه پس از تبیین مسئله، بحث از پیشینه و ادله مخالفان، بهویژه قاعده احتیاط، بررسی و نقد شده و در پایانْ ادله موافقان ارائه و برخی از اشکالات پاسخ داده شده است. سرانجام این نتیجه حاصل آمد که درمان زوجین نابارور از طریق تلقیح مصنوعی در رحم جایگزین، با پرهیز از محرمات جانبی، روا است.https://jf.isca.ac.ir/article_71225_80a293d9fe79f317a8c8c46d7e9e4e97.pdf