پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622An Analysis and Examination of Violation Cases in the Principle of Wizrتحلیل و بررسی موارد نقض قاعده وزر6266785110.22081/jf.2019.67851FAعلیرضافرحناکاستادیار پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0009-0008-6654-2036Journal Article20190808The principle of Wizr (personal responsibility of offence) is one of the unwritten and clear principles that the four arguments, including the holy book of Quran, tradition, consensus and reason, have affirmed. According to this principle, imposing both criminal and legal penalties on the innocent is inappropriate. In addition, the innocent should not tolerate it. There have been some violations and exceptions for this principle including a mature woman in tolerating an unintentional killing, Walad al-Zina (The child born of rape) in tolerating other's sin, the people around the criminal for his crime, Bayt al-mal (the public treasury) in others' crime and faults, wife being haram for the husband due to the sin or mistake of the husband's mother in law, or marriage of wife being haram for the husband due to the sin or mistake of the husband, transferring the rights of Allah and rights of people from duty of the victim to the killer, and deprivation of the club, players and fans due to some fans violation. However, these cases are all specially excluded from the principle due to the element of "upbraiding from oppression" which is considered valid in the principle of Wizr.قاعده وزر یکی از قواعد فقهی نانوشته و منصوص است که ادله چهارگانه اعم از کتاب عزیز، سنت، اجماع و عقل بر آن صحه گذاشتهاند. براساس این قاعده، تحمیل مجازات اعم از کیفری و حقوقی بر بیگناه نارواست؛ چنانکه بیگناه نیز نباید آن را تحمل کند. برای این قاعده، موارد نقض و استثنا یاد شده است، ازجمله عاقله در تحمل جنایت خطئی، ولدالزنا در تحمل گناه غیر، اطرافیان مجرم بهخاطر جرم او، بیتالمال در جنایات و خطاهای دیگران، حرمت زن بر شوهر بهخاطر خطا یا گناه مادر زن یا حرمت نکاح زن بر مرد بهخاطر خطا یا گناه مرد، و انتقال حقالله و حقالناس از ذمۀ مقتول به قاتل، محرومیت باشگاه و بازیکنان و هواداران به دلیل تخلف برخی هواداران؛ اما این موارد بهدلیل فقدان عنصر مؤاخذۀ ناشی از ظلم ـ که در جریان قاعده وزر معتبر است ـ همگی تخصصاً از قاعده بیروناند.https://jf.isca.ac.ir/article_67851_065f5246b760de57f82cf4b41cfcaaf4.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622The Jurisprudential Examination of the Phenomenon "Champerty" With a look at the Islamic Penal Code of Iranبررسی فقهی پدیدۀ شرخری با نگاهی به قانون مجازات اسلامی ایران27486788210.22081/jf.2019.67882FAسمیهنوریدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانامیرحمزهسالارزائیاستاد دانشگاه سیستانوبلوچستان، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامینادرمختاری افراکتیگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20190615The assignment of checks and promissory notes as a debt document has provided the context for jobs such as Champerty. A Champertor buys the nominal amount of not received check and promissory note from the creditor for a lesser amount and collects the amount stated in the check and promissory note by using legal or illegal solutions. The balance of buying the amount of the check and promissory note with nominal price that is demanded by the champertor provides the context for conflict in Fatwas on this issue. The phenomenon of "champerty" is sometimes associated with the champertor's committing inappropriate behavior. This leads to digressing from the topic in explaining this phenomenon and increases the importance of conducting studies on this topic. In addition to examine the brought-up fatwas, this study evaluates whether the research on this phenomenon would be possible considering the distinction of champertor's deal from his selective methods in line with vindicating the religion. Therefore, with a careful look at the authority of the debtor to pay back all the debt, based on most of the jurists' perspective, in this case, lack of the current "borrowed usury and transactional usury" will empower this requirement. Furthermore, because the crime of this phenomenon has not been determined, the behavior of champertor would be merely liable to prosecution when he intends to commit some actions such as threat.واگذاری چک و سفته بهمنزلۀ سند بدهکاری، زمینۀ مشاغلی چون شرخری را فراهم آورده است. شرخر با خریداری مبلغ اسمی چک و سفتۀ وصولنشده از طلبکار به مبلغی کمتر و با اعمال راهکارهای قانونی یا غیرقانونی به وصول مبلغ مندرج در چک و سفته اقدام میکند. مابهالتفاوت مبلغ خریداری چک و سفته با مبلغ اسمی این اوراق، که مورد مطالبۀ شرخر است، زمینهساز تضارب فتواها در این مسئله است. پدیدۀ شرخری در مواردی با ارتکاب رفتارهای ناشایست شرخر نیز همراه است. همین امر منجر به خلط مبحث در تبیین این پدیده گردیده و اهمیت پژوهش در این موضوع را دوچندان میکند. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن بررسی فتواهای مطرحشده چنین ارزیابی میکند که تحقیق دربارۀ این پدیده با تمایز معاملۀ شرخر از شیوههای انتخابی او در راستای استیفای دین میسر خواهد بود. بنابراین با امعاننظر به اختیار الزام بدهکار به پرداخت تمامی بدهی، مستند به قول مشهور فقیهان، عدم جریان ربای قرضی و ربای معاملی در این مورد تقویتکنندۀ این الزام خواهد بود؛ ضمن اینکه بهدلیل جرمانگارینشدن این پدیده، رفتار شرخر صرفاً زمانی قابل پیگیرد قانونی است که به رفتارهایی مانند تهدید دست بزند.https://jf.isca.ac.ir/article_67882_64764dd58ac23a42060cc535d90f9a19.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622Explaining the theory of "The Necessity of Timed Partnership" With an emphasis on Some Fatwas of Contemporary Juristsتبیین نظریه «لزوم مضاربه مدتدار» با تأکید بر فتواهای برخی از فقیهان معاصر49726788810.22081/jf.2019.67888FAمحمدعلیمحب الرحماناستادیار گروه فقه و حقوق دانشکده الهیات دانشگاه شهید مدنی آذربایجانمحمدمهدیمحب الرحماندانشآموخته سطح چهار حوزۀ علمیۀ قمJournal Article20190519According to the most of the jurists' belief and civil law, partnership, even with determining time is a permissible contract and each of the sides can annul the contract any time they want one-sided. This belief can cause problems in practice. Thus, researchers have found solutions for this problem including the necessary condition in other necessary contract or condition of time in other necessary contract. In the meantime, some of the contemporary jurists have come up with better solutions in the form of a new theory. The current paper tries to explain this theory. According to this theory, there are two types of partnerships: The partnership in which the time is determined and it is considered a necessary contract, and the partnership that is absolute and with determining the time which is considered a permissible contract and can be annulled. This study has been conducted by collecting data and information from written resources, computer websites, and scientific software through a descriptive-analytical method. In this paper, the accuracy and efficiency of this theory is proven after explaining the viewpoints and examining the arguments in detail.بنا به نظر مشهور فقیهان و قانون مدنی، مضاربه حتی با ذکر مدت، عقدی جایز است و هر زمانی که هریک از طرفین بخواهند، میتوانند بهطور یکجانبه عقد را فسخ نمایند. این نظر در مقام عمل مشکلاتی ایجاد میکند؛ ازاینرو، محققان برای رفع این مشکل راهحلهایی در نظر گرفتهاند، ازقبیل شرط لزوم در ضمن عقد لازم دیگر یا شرط مدت در ضمن عقد لازم دیگر. در این بین، برخی از فقیهان معاصر راهحل بهتری در قالب نظریهای جدید مطرح کردهاند. این مقاله در صدد تبیین این نظریه است. بر اساس این نظریه، مضاربه دو نوع است: مضاربهای که مدت در آن ذکر میشود که عقدی لازم است و مضاربهای که مطلق و بدون ذکر مدت است که عقدی جایز و قابلفسخ است. تحقیق پیشرو با گردآوری اطلاعات و دادهها ازطریق منابع نوشتاری و مکتوب، سامانههای رایانهای و نرمافزارهای علمی با روش دادهپردازیِ توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است. در این نوشته، پس از بیان تفصیلی اقوال و بررسی مفصل ادله، درستی و کارآمدی این نظریه نتیجه گرفته شده است.https://jf.isca.ac.ir/article_67888_15d8623c319bdf2b494624a485417334.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622The Governmental Jurisprudence Approach to Expiation of Deliberate Murder and Its Attainment Order from the Islamic Government after the Murderer's Retaliation or Deathرویکرد فقه حکومتی به کفارۀ قتل عمد و حکم استیفای آن از سوی دولت اسلامی پس از قصاص یا فوت قاتل73946800610.22081/jf.2019.68006FAمحسنملک افضلی اردکانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیةnullJournal Article20190507In Islamic jurisprudence, several issues about Expiation of deliberate murder have been taken into consideration. One of these issues that the past and late jurists agree or disagree on is invalidating the expiation in cases of murderer's retaliation or death. Each of these issues, which rely on some arguments, have been explained without considering the establishment or absence of establishment of Islamic government. The aim of this study is to find the better and effective issue in the time of establishment of religious government; the method is Ijtihadi and based on the analysis of the texts and viewpoints of the jurists. The study is organized based on this hypothesis that the viewpoints of the jurists against the invalidation of expiation with the murderer's death is superior to the most of the jurists' viewpoints and based on some arguments, the Islamic government is responsible for its attainment. One of the arguments is taking the financial expiation as being Hesbieh (which has a nature of punishment) and considering it as one of the financial resources of the Islamic government. The findings of the study suggest the necessity of attaining the expiation of the murderer's properties after his death and using it in religious specific advisable things by the heirs or Islamic government.<span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: NoorZar; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در فقه اسلامی، چندین مسئله دربارۀ کفارۀ قتل عمد، موردتوجه فقیهان قرار گرفته است. سقوط کفاره در صورت قصاص یا فوت قاتل از جملۀ این مسائل است که در بین فقیهان متقدم و متأخر، موافقان و مخالفانی دارد. هریک از این دو قول که به چند ادله مستظهر شده است، بدون درنظر گرفتن استقرار یا عدم استقرار حکومت اسلامی بیان شده است. هدف این مقاله یافتن قول برتر و کارآمد در دورۀ استقرار حکومت دینی است و روش آن نیز اجتهادی و بر پایۀ تحلیل نصوص و اقوال فقیهان است. این مقاله براساس این فرضیه سامان یافته است که قول فقیهان مخالف سقوط کفاره با مرگ قاتل، بر قول مشهور برتری دارد و حکومت اسلامی براساس چند ادله وظیفه دارد آن را استیفا کند. حسبیه بودن اخذ کفارات مالی (که ماهیت عقوبتی دارد) و احتساب آن بهعنوان یکی از منابع مالی دولت اسلامی از این ادله است. یافتۀ این مقاله لزوم استیفای کفاره از اموال قاتل پس از مرگ وی و مصرف آن در مصالح و موارد مشخص شرعی بهوسیلۀ وراث یا دولت اسلامی است.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_68006_e7fef5d8afc5ffab5e99290b2edb031e.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622Standing up in front of others from the Viewpoint of Jurisprudence of Non-Verbal Communicationsبهپاخاستن در مقابل دیگران ازمنظر فقه ارتباطات غیرکلامی951156789010.22081/jf.2019.67890FAمصطفیهمدانیسطح چهار حوزه؛ استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قمJournal Article20190608Standing up in front of people at the beginning of the relationship to respect them is one of the types of non-verbal communications, which is used in many cultures around the world. This non-verbal behavior is also considered a type of behavioral model in the field of lifestyle. This behavior is performed in such cases in Muslims culture: to respect the visitors by the host, to respect the teachers in the classroom, and to respect the religion scholars at the time of entering the mosque and taking advice. Through this behavior, some messages can be transferred including expressing happiness due to the visit, expressing modesty and courtesy. The question of the current study is that "What is the jurisprudential decree, considering the message of this type of communication?" This paper, first, has examined the evidence and proof of the hadiths related to this topic through an analytical method. Then, it has criticized the common jurisprudential thoughts. Finally, the findings suggested that standing up in the aforementioned cases at the beginning of the relationship is not haram if it includes the person's humiliation or the other person (the guest) arrogance. <br />In addition, it is considered Mustahabb in the cases of respecting the believer and expressing friendship, and if its avoidance causes offending or hurting the believer, then it is considered haram.بهپاخاستن در مقابل افراد در آغاز ارتباط برای حرمتنهادن به آنان، یکی از گونههای ارتباط غیرکلامی است که در بسیاری از فرهنگها در دنیا بهکار میرود. این رفتار غیرکلامی نوعی الگوی رفتاری در حوزۀ سبک زندگی نیز محسوب میشود. در فرهنگ مسلمانان، این رفتار در چنین مواردی صورت میگیرد: ادای احترام ملاقاتشوندگان به ملاقاتکنندگان، بهاحترام آموزگاران در کلاس درس و بهحرمت عالمان دین بههنگام ورود به مسجد و محل وعظ. با این رفتار، پیامهایی چون ابراز خوشحالی از دیدار، اظهار تواضع و تعظیم منتقل میشود. پرسش پژوهۀ فرارو این است که باتوجهبه پیام مندرج در این گونۀ ارتباطی، حکم فقهی آن چیست؟ این مقاله با روش تحلیلی، نخست، سند و دلالت روایات مرتبط با این موضوع را بررسی کرده است؛ سپس اندیشههای فقهی رایج را نقد کرده است؛ درنهایت، به این نتیجه دست یافته است که بهپاخاستن در موارد یادشده در آغاز ارتباط، اگر شامل تحقیر خود یا ایجاد تکبر در آن فرد نباشد، حرام نیست؛ همچنین، اگر در عناوینی چون اکرام مؤمن و ابراز مودت قرار گیرد، میتواند مستحب باشد و اگر ترک آن سبب آزار یا اهانت به مؤمن شود، حرام است.https://jf.isca.ac.ir/article_67890_6000c1dc2d87ac86a2aeeb8151005675.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622Ijtihad and Consultative Iftaاجتهاد و افتای شورایی1161426789110.22081/jf.2019.67891FAسیدجوادورعیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20190716Ijtihad (deducing facts from Quran and Hadiths) and Ifta (delivering the legal opinions) have always been carried out in an individual form in the history of Shia jurisprudence. This study deals with "the authority and validity of the group Ijtihad and Ifta" and "getting the permission of Taqlid (following the instructions of a religious leader) from jurisprudential council". In terms of the topic, Ijtihad and Ifta are considered as specialized operations that are done in group. The examination of the evidence for authority of fatwa and the necessity of imitating the Mujtahid specially for example the conduct of intellectuals as the most important evidence suggest that the criterion for the authority exists either in the individual Ijtihad and fatwa or group Ijtihad and fatwa. Thus, the evidence for the necessity of imitating the Mujtahid proves imitating the individual as well as imitating the council. Examining the various criteria of authority for conduct of intellectuals in referring the ignorant to the religious scholar demonstrates that achieving the reality or the rational proof is considered as the most important criterion. This criterion is more possible to be accomplished in consultative Ijtihad and fatwa rather than in individual Ijtihad and fatwa.اجتهاد و افتا در تاریخ فقه شیعه همواره بهصورت فردی انجام میگرفته است. در این مقاله، «حجیت و اعتبار اجتهاد و افتای گروهی» و «جواز تقلید از شورای فقهی» موردبحث قرار گرفته است. ازنظرِ موضوعی، اجتهاد و افتا بهعنوان عملیاتی تخصصی موردنظر است که بهصورت گروهی انجام میگیرد. بررسی ادلۀ حجیت فتوا و لزوم تقلید از مجتهد بهویژه سیرۀ عُقلا بهعنوان مهمترین دلیل، نشان میدهد که ملاک حجیت، هم در اجتهاد و فتوای فردی هست و هم در اجتهاد و فتوای گروهی؛ چنانکه دلایل لزوم تقلید از مجتهد، هم اثباتکنندۀ تقلید از فرد است و هم تقلید از شورا. بررسی معیارهای متعدد حجیت «سیرۀ عُقلا در رجوع جاهل به عالم» نیز نشانگر آن است که «دستیابی به واقع یا حجت عُقلایی» مهمترین معیار شمرده میشود. تحقق این معیار در «اجتهاد و فتوای شورایی» بهمراتب بیش از «اجتهاد و فتوای فردی» است.https://jf.isca.ac.ir/article_67891_a401afea1319b1166ccd508897294e59.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622Summary of articles in Arabicخلاصة المقالات1451506789310.22081/jf.2019.67893FAمحمدحسینحکمتپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیnullJournal Article20191212https://jf.isca.ac.ir/article_67893_0735cf5ca94a749c4d7a80a7c8149cee.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181269820190622Abstracts of articlesAbstracts of articles1511566789410.22081/jf.2019.67894FAمحمدرضاعموحسینیواحد ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20191212https://jf.isca.ac.ir/article_67894_ed5a1b0461dfa05ad67db4ccdb3407f0.pdf