پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622A New Pattern for Studying the Structure of Jurisprudence (Fiqh)الگووارهای نوین در ساختارشناسی فقه7326625410.22081/jf.2018.66254FAمحمدهادییعقوبنژاداستادیار و عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180620For its external strength and reconstruction, Islamic jurisprudence or fiqh is depended on some elements and requirements that one of them is its logical structure and organized categorization: a structure that is able to organize a science with such an extent, clarify the position of any problem, make gaining its discussions easier and facilitate understanding its subjects, accept previous and past legal propositions of fiqh with its extendable network, and similarly, operate to various saves and searches and do specially the functional topic and network searches according to the development of the new instruments. <br />The main question is that what is the suitable tactic of a organized morphology and logical categorization of fiqh? <br />In this paper, morphology of fiqh based on an formulating the terms, and its effect on representing the logical structure of fiqh as an essential strategy is considered. Also, with an review of the current classifying the fiqh for its devision, a model is suggested.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">فقه اسلامی برای استحکام درونی و بازسازی خود به عناصر و لوازمی وابسته است که یکی از آنها ساختار منطقی و دستهبندی نظامیافتۀ آن است: ساختاری که بتواند دانشی با این گستره را سازمان بخشد؛ جایگاه هر مسئله را مشخص کند؛ دستیابی به مباحث آن را روانتر و فهم مطالب آن را آسانتر نماید؛ با شبکۀ گسترشپذیر خود، گزارههای پیشین و پسین فقه را پذیرا باشد و همچنین، با تحولات ابزارهای نوین در ذخیرهسازی و جستوجوهای متنوع و بهویژه در جستوجوهای کارآمدِ موضوعی و شبکهای بهکار آید. پرسش اصلی آن است که برای ساختارشناسی نظامیافته و دستهبندی منطقی فقه چه راهکار مناسبی وجود دارد؟ </span><br /> <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در این مقاله، ساختارشناسی علم فقه از نگاه نظامسازی اصطلاحات و تأثیر آن در ارائۀ ساختار منطقی علم فقه، بهعنوان راهبردی اساسی، بررسی میشود. همچنین، با مروری بر دستهبندی رایج فقه برای تقسیمبندی آن الگویی پیشنهاد میشود.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_66254_45030667ccb2cd5735695e426e00705a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622Compensation of Loss of Prospective Profits Caused by Payment Delay in the Banking Systemجبران خسارت عدمالنفعِ ناشی از تأخیر تأدیه در نظام بانکی33626625510.22081/jf.2018.66255FAسیدامرالهحسینیعضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20180520One of the banking system`s problems is the delay of customers` repaying the installments of facilities at due date which causes to increase the bulk of the non current claims and the damages caused by this problem. In Iran`s banking system, the penalty clause is the only basis of the compensation. This theory is faced by the usurious problem. In seeking an alternative tactic, the researchers have given some suggestions. Based on the evidence of "no injury and no loss ", the liability of loss of prospective profits is one of these tactics; because, due to the delay of repaying the debt, the banks will lose their opportunity to using the capital, and acquiring its probable benefits. This issue needs to be proven by two subjects: the first is the positive role of no injury and no loss, and the other is to be loss of lack of profit; because whether the rule "no loss" is including the loss originated by the lack of profit, there is disagreement. Similarly, on the assumption of proof of this fact, whether the lack of profit is considered as the loss or not, is a serious disagreement of the jurisprudents. <br />With passing these two theoretical obstacles, this paper has tried to take a step towards the plan of the problem; specially, it is with due attention to the particular situation of the banking system in which the loss of profits acquired by the delay payment is very considerable, and the mentioned solution is not faced by the usurious problem too.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">یکی از مشکلات نظام بانکی، تأخیر مشتریان در بازپرداخت اقساط تسهیلات در سررسید است که سبب افزایش حجم مطالبات غیرجاری و خسارتهای ناشی از این مسئله میشود. در نظام بانکی ایران، وجه التزام تنها مبنای جبران خسارت است. این مبنا با مشکل ربوی بودن روبهروست. پژوهشگران در جستوجوی راهکار جایگزین، پیشنهادهایی دادهاند. ضمان عدمالنفع با استناد به دلیل «لاضرر»، از جملۀ این راهکارهاست؛ زیرا بانکها براثرِ تأخیر در ادای دین، فرصت استفاده از سرمایه و کسب منافع احتمالی آن را ازدست میدهند. این مطلب نیازمند اثبات دو امر است: یکی نقش اثباتی لاضرر، و دیگری ضرر بودن عدمالنفع؛ زیرا در اینکه لاضرر شامل ضررِ ناشی از عدم حکم شود، اختلافنظر وجود دارد. همچنین، بر فرض اثبات این امر، در اینکه عدمالنفع ضرر باشد نیز بین فقیهان اختلافنظر جدی هست. پژوهش پیشِرو کوشیده است با عبور از این دو مانع نظری، گامی بهسوی طرح مسئله بردارد؛ بهویژه با توجه به وضعیت خاص نظام بانکی که در آن عدمالنفعِ حاصل از تأخیر بدهی بسیار قابلتوجه است و اینکه راهِحل مذکور با مشکل ربوی بودن هم روبهرو نیست.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_66255_48968898bb6d4e2ae4b0bdec003c7fbb.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622An New Opinion on the Jurisprudential Precept of Usury in the informal Sale (Bay` Mo`atati)نگرشی نو به حکم فقهی ربا در بیع معاطاتی63786625810.22081/jf.2018.66258FAمحمدرضاکیخاگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی/دانشکده الهیات/دانشگاه سیستان و بلوچستان/ایران0000-0003-3434-287xسمیهنوریدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانسیدحسینآلطاهامدیرگروه رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180417The process of the usury in the informal sale requires considering the different opinions of the jurisprudents. Based on the content of some jurisprudents` viewpoints, the usury is processed in the formal sale not in informal one as a bay` mo`atati). In contrast, another group have chosen the process of usury in the all exchanges including sale, compromise, and so on. In this paper, the answer to the basic question depends on reviewing the nature of sale against the exchange; similarly, according to a descriptive - analytical method, the issued opinions will be discussed and the argumentations are assessed. As a result of this evaluation, it can be distinguished as follows: during the transaction, if the parties` intention is that one of the two goods is going to be the price of another, this type of exchange can be regarded as a sale; whether in word or not, the title of the second one will be as an informal sale, and otherwise, the mentioned transaction will titled as an exchange. Therefore, the cited evidences of the followers of processing usury in the all exchanges ( whether verse 275, chapter Baqara, and the traditions indicating the prohibition of usury and so on) absolutely include formal sale and additionally, informal sale. Meanwhile, there is usury in the exchanges in which the conditions of usury are processed. مسئلۀ جریان ربا در بیع معاطاتی نیازمند بررسی اختلاف اقوال بین فقیهان است. مفاد قول برخی از فقیهان گویای آن است که ربا صرفاً در بیع بالصیغه جریان مییابد نه بیع معاطاتی. در مقابل، گروهی دیگر، جریان ربا را در مطلق معاوضات اعم از بیع، صلح و ... برگزیدهاند. پاسخ به این پرسشِ اصلیِ پژوهش پیشِرو، در گرو واکاوی ماهیت بیع در برابر معاوضه است. در این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی صورت پذیرفته، به آرای مطرحشده در این باره پرداخته شده و ادله ارزیابی شدهاند. در نتیجۀ این ارزیابی، اینچنین میتوان قائل به تفکیک شد: اگر در جریان معامله، قصد طرفین بر این باشد که یکی از دو کالا، ثمن کالای دیگر واقع شود، این قسم از معاوضه را میتوان مشمول عنوان بیع تلقی کرد: خواه به لفظ باشد یا غیر آن، که صورت دوم عنوان بیع معاطاتی را خواهد داشت و در غیر این صورت، بر معاملۀ مزبور عنوان معاوضه صدق میکند. بنابراین، ادلۀ مورد استناد طرفداران جریان ربا در مطلق معاوضات (اعم از آیۀ 275 سورۀ بقره و روایات دلالتکننده بر حرمت ربا و ...) به اطلاق خود، علاوه بر بیع بالصیغه، بیع معاطاتی را نیز دربر میگیرد. ضمن اینکه، در معاوضاتی که شرایط ربا جریان داشته باشد نیز ربا محقق میگردد.https://jf.isca.ac.ir/article_66258_99afe882bb50a49d3fdc3d92252fcf78.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622The necessity of returning the statute of failure to maintain to the jurisprudenceضرورت برگشت قانون به فقه در جرم ترک نفقه791006625910.22081/jf.2018.66259FAاسماعیلآقابابائیبنیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0009-0005-5039-6917Journal Article20180227The civil code and lots of the jurisprudential opinions have indicated the civil sanctions about the failure to maintain. Nevertheless, according to some other jurisprudential opinions, on the one hand, the criminal approach to failure to maintain have led the legislator to follow the policy of the aggravating punishment during the recent years, and on the other hand, bring to an end the punishment provided the consent of the complainant. This is while that the aggravating punishment for failure to maintain is unjustified in comparison with the other similar financial offences. Similarly, although based on the possibility of discretionary punishment for committing a prohibited act, the discretionary punishment for failure to maintain can be justified, in the jurisprudential precepts, with regard to evidence of preventing the vice (nahy `an al-monkar), the period of permissibility of discretionary punishment is as long as the convicted person pays the maintenance rather than the time of announcing the claimant his consent. The apparent break of the jurisprudential precepts has led the statute to endanger the firmness of the family, meanwhile providing the grounds of abuse. Therefore, following the jurisprudential opinions, it is desirable that imprisonment punishment is to be terminated by the legislator. <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">قانون مدنی و بسیاری از آرای فقهی از ضمانتِاجراهای مدنی در ترک نفقه سخن گفتهاند. باوجود این، نگرش کیفری به ترک نفقه، براساس برخی دیگر از آرای فقهی، موجب شده است از یکسو قانونگذار سیاست تشدید کیفر را در سالهای اخیر پی بگیرد و از سوی دیگر، شرط انتفای کیفر را رضایت شاکی قرار دهد. این در حالی است که تشدید کیفر در ترک نفقه در مقایسه با جرائم مالی مشابهِ دیگر فاقد توجیه است. همچنین، هرچند بهاستناد امکان تعزیر در ارتکاب حرام میتوان تعزیر در ترک نفقه را توجیه کرد، در آرای فقهی با توجه به ادلۀ نهیازمنکر، مدت جواز تعزیر تا زمانی است که محکوم به پرداخت نفقه اقدام کند نه زمان اعلام رضایت شاکی. تخلف آشکار از آرای فقهی موجب شده است قانون ضمن فراهمآوری زمینۀ سوءاستفاده، استحکام خانواده را در معرض خطر قرار دهد. پس شایسته است قانونگذار، به پیروی از آرای فقهی، با پرداخت نفقه، مجازات حبس را منتفی اعلام کند.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_66259_56956e91931a06bcfe5d6b95ab8d002a.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622Restudying the requirements of marriage contract in terms of Shiite and Sunni jurisprudence and Iranian civil lawبازپژوهی مقتضای ذات عقد نکاح از منظر فقه فریقین و حقوق مدنی ایران1011266626010.22081/jf.2018.66260FAرضادهقاننژاداستادیار گروه آموزشی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانnullسیدسجادمحمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفید0000000225252840حسنپورلطفالهدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنانJournal Article20180513Each contract has some different effects which one of them is inseparable and basic impact of a contract; the jurisprudents and lawyers interpret it as essence of inherent contract. Since regarding the marriage contract whether permanent or temporary, in addition to its contractual aspect, also its ritual aspect is under consideration , recognize and identifying its nature is ambiguous, and has led profound differences among Imamiya and Sunni jurisprudents and lawyers. Summarily, there are three famous theories in this regard; some Imami jurisprudents and majority of Sunni jurists believe that sexual intercourse in its special meaning, is the essence of marriage contract; according to one part of the lawyers, establishing family is its nature. In contrast, some other Imami jurisprudents have believed that the marriage ties are to be regarded as the essence of the marriage which it is inferable from the appearance of Civil Code, articles 1035 and 1102. Now based on past reviewing and researching the foundations of presented theories and exploiting the other documents, it seems that the third viewpoint has the strong grounds and moredefensible in this regard. هر عقد آثار گوناگونی دارد. یکی از این آثار, اثر جدانشدنی و اصلیِ عقد است. فقیهان و حقوقدانان از این اثر به «مقتضای ذات عقد» تعبیر میکنند. از آنجا که در عقد نکاح (اعم از دائم یا منقطع) علاوه بر جنبۀ قراردادی، جنبۀ عبادی نیز مطرح است، تشخیص و شناسایی مقتضای ذاتی آن ابهام دارد و سبب اختلافات عمیقی میان فقیهان امامیه و اهلِسنت، و حقوقدانان شده است. در مجموع، سه نظریۀ معروف در این زمینه ارائه شده است: برخی از فقیهان امامیه و بیشتر فقیهان اهلِسنت بر این باورند که استمتاع جنسی بهمعنای خاص (وطی)، مقتضای ذاتیِ عقد نکاح است؛ پارهای از حقوقدانان نیز تشکیل خانواده را مقتضای ذات عقد نکاح دانستهاند؛ در مقابل، بعضی دیگر از فقیهان امامیه علقۀ زوجیت را مقتضای ذات نکاح دانستهاند: این امر از ظاهر مواد 1035 و 1102 قانون مدنی نیز قابلاستنباط است. حال، با توجه به بررسیهای صورتگرفته و واکاوی مبانی دیدگاههای مطرحشده و نیز بهرهگیری از مستندات دیگر، بهنظر میرسد دیدگاه سوم قویتر است و در این زمینه، شایستگی بیشتری برای دفاع دارد.https://jf.isca.ac.ir/article_66260_bd72406a2bff2da747c7a135b458c57e.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622The precept of fear from enemy`s treachery in cease - fire (mohadana) with the comparative jurisprudence approach and its possibility of expandingحکم خوف خیانت دشمن در مهادنه با رویکرد فقه مقارن و امکان تسری آن1271466626110.22081/jf.2018.66261FAمحمدرسولآهنگراناستاد و عضو هیئتعلمی دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران ـ پردیس فارابیمهدینوروزیاستادیار و مدرس دانشگاه ادیانJournal Article20180531Fulfillment of an commitment and contracts is one of the vital principles in the Islamic jurisprudence. The question is that if there is fear about the treachery of an obligor in the contracts, can an obligee conceal them? The famous Shiite and Sunni scholars state that in the conditions of cease-fire which means a temporary compromise between the Islamic government and the infidels, with regard to verse 58 of anfal chapter, the Islamic governor can conceal the convention based on a pre- announcement when the unbelievers` treachery was frighten. But according to the chosen theory of this research, based on the existing stipulations in the mentioned holy verse, there is no permission of terminating the treaty; so when an Islamic state is frighten by the treachery of the enemy, it will throw the treaty against them, and pretend to conceal the convention which frighten them and also compel them undertake a permanent commitment or make them appear the practical break of their treaty. If the enemy knows this precept and Muslims` practice, the use of this enterprise will prevent the opposite party to terminate treaty without any knowledge and certainty and give an opportunity to them to secure the convention. In the end, the possibility of expanding the chosen theory to the all contracts and treaties of an Islamic state has been reviewed.وفای به عهد و قراردادها یکی از اصول حیاتی در فقه اسلام است. مسئله این است که اگر در قراردادها خوف خیانت از جانب متعهد وجود داشته باشد، آیا متعهدله میتواند فسخ قرارداد کند یا خیر؟ در شرایط مهادنه، که صلحی ناپایدار بین حکومت اسلامی و کفار هست، مشهور عالمان امامیه و اهلِسنت معتقدند: حاکم اسلامی در هنگام وقوع خوف خیانت از جانب کفار با اعلام قبلی میتواند با توجه به آیۀ 58 سورۀ انفال، قرارداد را فسخ کند. باوجود این، در نظر برگزیدۀ این پژوهش، با توجه به قیودات موجود در آیۀ شریفه، اجازۀ فسخ پیمان وجود ندارد؛ بلکه حکومت اسلامی در حالت خوف خیانت از جانب دشمن، پیمان را در مقابل آنها میاندازد و وانمود میکند که فسخ پیمان کرده است: با این کار هم آنها را انذار میدهد و هم مجبور میکند که یا تعهدی مبنی بر استدامۀ قرارداد بدهند یا نقض عملی پیمان خود را ظاهر کنند. در صورتِ دانستن این حکم و رویۀ مسلمانان از جانب دشمن، فایدۀ این کار جلوگیری از فسخ پیمان بدون علم و یقین به نقض طرف مقابل و دادن فرصتی به او برای تضمین معاهده خواهد بود.<br /> در پایان، امکان تسری نظر برگزیده به همۀ قراردادها و معاهدات حکومت اسلامی بررسی شده است.https://jf.isca.ac.ir/article_66261_5b3be0e11a0043ea22046286349f406d.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622Summary of articles in Arabicخلاصةالمقالات1471566626210.22081/jf.2018.66262FAمحمدحسینحکمتپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیnullJournal Article20181215https://jf.isca.ac.ir/article_66262_812349e754db3241280aeac03d3aa4c5.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181259420180622Abstracts of articlesAbstracts of articles ,edited by Mohammad Reza Zafari1571646626310.22081/jf.2018.66263FAمحمدرضاظفریاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20181215https://jf.isca.ac.ir/article_66263_a20a3aceffb6fd1fcbe1ede564df8767.pdf