پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222Bringing an action versus the Islamic state and governor and jurisdiction of trial court over itطرح دادخواست علیه دولت و حاکم اسلامی و شرط صلاحیت رسیدگی به آن7326452910.22081/jf.2015.64529FAسید ضیاءمرتضویدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-6785-1577Journal Article20170102In disputes between the Muslim governor and state with the citizens, apart from the issue of initiating an action versus the ruler and government, there is this question that who is competent for its trial? Can this ruler hear the case which himself is one part of it? Similarly, there is this question that does the Islamic ruler or state require to raise an action in order to receive the public rights or , as thought by others, according to his absolute guardianship, can the governor carry it out without resorting to any judicial strategy? <br />In this paper, with a glance at the admissibility of bringing an action versus a governor, absolute majority of Shiite jurists`s viewpoint have been confirmed: in those cases that the Islamic Governor or judge is one of the parties, it should be resorted to arbitration of a third person. In the other hand, by raising an action against state which its personality has no reality except abstraction, there is a question that can it bring an action against a legal person? <br />In this article, in addition to a positive answer to the mentioned questions, it was stated that there are some probabilities regarding the types of relationship between natural person of a governor and legal person of a state, and the nature of initiating proceedings was explained as each case appropriates. <br /> <span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در اختلافات میان حاکم و دولت اسلامی با شهروندان، افزون بر پرسش از اصل امکان طرح دادخواست علیه حاکم و دولت، این پرسش هست که چه کسی صلاحیت رسیدگی به آن را دارد؟ آیا حاکم میتواند به شکایتی رسیدگی کند که در آن خودش یک طرف دعوا بهشمار میرود؟ چنانکه این پرسش نیز وجود دارد که آیا حاکم یا دولت اسلامی در استیفای حقوق عمومی به طرح شکایت نیازی دارد یا خود میتواند برمبنای ولایت مطلقه، چنانکه گمان رفته، بدون پایبندی به راهکار قضایی اقدام کند؟ در این مقاله با گذری اجمالی بر جواز طرح دادخواست علیه حاکم، دیدگاه اکثریت قاطع فقیهان تأیید شده است: در آن دسته از دعاوی که یک طرف آن قاضی و حاکم اسلامی باشد، باید به داوری شخص سوم رجوع گردد. ازسویدیگر در طرح دادخواست علیه دولت که شخصیت آن واقعیتی جز اعتبار ندارد، با این پرسش روبهروست که آیا علیه شخص حقوقی میتوان طرح دعوا کرد؟ در این مقاله افزون بر پاسخ مثبت به این پرسش، در بیان نوع نسبت میان شخص حقیقیِ حاکم و شخص حقوقیِ دولت چند فرض مطرح شده و بهاقتضای هریک، ماهیت طرح دادخواست علیه دولت توضیح داده شده است.</span><br /> https://jf.isca.ac.ir/article_64529_b6f65e319085ece890af4befb5ba1e1e.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222A research on jurisprudential judgment of filter (T.V channels , Web pages and Social websites of virtual spaces)پژوهشی در حکم فقهی فیلتر(شبکههای تلویزیونی، صفحات وب و شبکههای اجتماعی مجازی)33626453610.22081/jf.2015.64536FAمحمدمهدیمحب الرحماندانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه قم0000-0003-1499-2023سیف اللهصرامیرئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0003-3531-1637محمد علیمحب الرحماناستادیاردانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریزJournal Article20170404This paper is a jurisprudential answer to this question: " Is there any jurisprudential evidence for admissibility or obligatory of filtering and blocking T.V. channels, web pages and virtual social websites? what is this evidence?" In accordance with this research and based upon grand jurists` opinions, it can be resulted that the first principle is prohibition of preventing others to access for internet pages, T.V. channels and virtual social websites, and the reason of prohibition of possessing the heretical books can`t make their filtering mandatory. Of course, if T.V. channels, web pages and virtual social websites are the proof of the evil, evidence of preventing from the evil can include it. Meanwhile if this act causes a bodily harm and loss of proprietary or even is possession of his property (which is usually as such ), judge`s permission is required.مقالۀ پیشِرو، پاسخ این مسئله است: «آیا دلیل فقهی بر جواز یا وجوب فیلتر و مسدود کردن شبکههای تلویزیونی، صفحات وب و شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد؟ این دلیل یا ادله کداماند؟»<br /> براساس این پژوهش و با تکیه بر آرای فقیهان بزرگ میتوان چنین نتیجه گرفت: اصل اولی، حرمت منع دسترسی دیگران به صفحات اینترنت، شبکههای تلویزیونی و شبکههای اجتماعی مجازی است و از دلیل حرمت حفظ کتب ضلال نمیتوان برای وجوب فیلتر بهره برد. اگر شبکههای تلویزیونی، صفحات وب و شبکههای اجتماعی مجازی مصداق منکَر باشند، میتوان از دلیل نهی از منکر بر وجوب فیلتر استفاده کرد. ضمن اینکه اگر این عمل مستلزم ضرر جانی و مالی و یا حتی تصرف در اموال باشد (که معمولاً اینگونه است) اذن حاکم شرع لازم است.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_64536_50f0215aefffa0355cf62681d48c1333.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222Khoms (one fifth) of capital and companies` incomesخمس سرمایه و منافع شرکتها63926453710.22081/jf.2015.64537FAسیدمحسنطباطباییاستاد حوزه و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل کیشJournal Article20170127khoms is Islamic true religion`s one of the necessary precepts which the Shiite and Sunni Jurists have adopted khoms in reference to verse 41/chapter anfal, the prophetic tradition and the two groups` consensus, but they differ in the examples, specially the Shiite scholars only give opinion to it because of appearance of the mentioned verse and the innocent Imams` reliable traditions. <br />Paying khoms of the capital and its profit is obligatory, and whereas some companies and institutions have independent legal personalities, it seems that the above sentence is applied to them; the reasons for this are two things: the first is basis expurgation in the necessity order of khoms and regarding it as ownership and benefit, and the second one is an attention to conventional sentence and financial right placed in the benefits by the holy legislator and it is clear that conventional sentences are not conditionalupon capacity, reason and puberty. <br /><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: IRMitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Of course, it is resorted to this manner where guardian jurist `s powers is abandoned, otherwise a governor of Islamic society is allowed to take khoms of the companies and institutions` capitals and annual benefits as well as tax which are customary in all the societies.</span>خمس از احکام ضروری دین مبین اسلام است که فقیهان شیعه و سنی با استناد به آیۀ 41 سورۀ مبارکۀ انفال و سنت نبوی و اجماع فریقین، آن را پذیرفتهاند؛ باوجوداین، در مصداقهای آن اختلاف وجود دارد، بهویژه منافع کسب که فقط عالمان شیعۀ امامیه براساس ظهور آیه و روایات معتبر ائمۀ معصومین: به آن فتوا دادهاند.<br /> پرداخت خمسِ سرمایه و سودِ حاصل از آن واجب است. ازآنجاکه برخی از شرکتها و مؤسسات دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند، ظاهر آن است که حکم فوق دربارۀ آنها نیز جاری گردد؛ این تسری دو دلیل دارد: یکی تنقیح مناط در حکم وجوب خمس و دائرمدار ملکیت و منفعت دانستن آن؛ و دیگری توجه به حکم وضعی و حقّ مالی که شارع مقدس در منافع قرار داده و بدیهی است که احکام وضعی مشروط به اهلیت و عقل و بلوغ نیست.<br /> البته تمسک به این روش درصورتی است که از اختیارات ولی فقیه چشمپوشی شود؛ وگرنه، حاکم جامعۀ اسلامی اجازه دارد همانند اخذ مالیات که در همۀ جوامع مرسوم است، از شرکتها و مؤسسات، خمس سرمایه و سود سالانۀ آنها را دریافت کند.<br /> https://jf.isca.ac.ir/article_64537_b674f565ac58f3c92f4eb9e2d3b2ee47.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222Application of Dar` rule in Hodud crimesکاربرد قاعدۀ درء در جرایم غیرحدی931126453810.22081/jf.2015.64538FAاسماعیلآقابابائی بنیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0009-0005-5039-6917Journal Article20170112When we accept dar` rule, we will face with two agreeable and disagreeable viewpoints to it, and some scholars are opposed to extension of the rule to the Ta`zir and Qesas crimes. Among the existing jurisprudential opinions, the legislator underlies its acceptance theory and its extension to ta`zir and qesas which seems not to be applicable to the Ta`zirat or, at least, to the reasonable ones because of specifications of the mentioned rule and its basic difference with the innocence principle.
The rule itself and its requisites are acceptable in the limits of some crimes, but the legislator`s inattention to these requisites makes some of dominant principles in the criminal law practically ignored, and causes the offenders to abuse them.
<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: IRMitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">This paper discusses the legislator`s attitude towards the rule and its negative requisites with due attention to the jurisprudential opinions regarding the issue, meanwhile</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: IRMitra; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">avoids the exiting debates on the legitimacy and inclusion scope of the rule.</span><span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">در اصل پذیرش قاعدۀ درء ازنظر فقهی با دو دیدگاه مخالف و موافق مواجهیم. برفرض پذیرش، تسری قاعده به تعزیر و قصاص هم مخالفانی دارد. قانونگذار ازبین آرای فقهی موجود، نظریۀ پذیرش قاعده و تسری آن از حدود به تعزیر و قصاص را مبنا قرار داده است. بهنظر میرسد باتوجهبه ویژگیهای قاعدۀ درء و تفاوت اساسی آن با اصل برائت در حقوق کیفری، نمیتوان در تعزیرات یا دستکم در تعزیرات عرفی، این قاعده را جاری دانست. </span>
<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">اصل قاعده و لوازم آن، گرچه در محدودۀ برخی جرایم ازنظر فقهی پذیرفتنی است، بیتوجهی قانونگذار به لوازم پذیرش این قاعده موجب میشود برخی از اصول حاکم بر حقوق کیفری درعمل نادیده انگاشته شده و موجبات سوءاستفاده را برای مجرمان فراهم آورد. این نوشته، ضمن پرهیز از مباحث موجود در مشروعیت و دامنۀ شمول قاعده، نحوۀ نگرش قانونگذار به قاعده و لوازم منفی آن را باتوجهبه آرای فقهی مسئله، بحث و بررسی میکند.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_64538_1c6663e5367d2c7908ca5d5f692fdae2.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222Limits of condition of lacking paternity for proving retaliation (Qisas)گسترۀ شرط انتفای ابوّت در ثبوت قصاص1131386453910.22081/jf.2015.64539FAمحمد جعفرصادق پورپژوهشگر مرکز مطالعات فقهی پزشکی قانونی0000-0001-8866-6357عبدالعلیتوجهیدانشیار دانشگاه شاهدJournal Article20170314Murder and intentional injury are punished by Qisas. One of the conditions of executing qisas is lack of paternity. Accordingly, a murderer is not retaliated where he is father of his victim. Traditional documentaries and renown legal opinions which are raised on this case by the Shiite and Sunni groups, make the legislator consider the mentioned condition in the article 301, Islamic penal code of 2014.A father that murders his offspring, is not absolutely taken in retaliation in accordance with absoluteness of the Shiite Jurist`s words and text of law. This is while that according to some jurists`s opinions, retaliation is executed on a father where he murders his child with malice aforethought or motives such as hostility and greed. <br />In this paper, based on a descriptive-analytical method and connected narrations, it is resulted that annulling qisas of father is a general and absolute legal commandment, and limiting it to some situations such as killing with malice aforethought, necessitates abandoning the traditions. At the same time, it proves that such an legal precept is especial for father, and it does not apply to mother, grandfather and grandmother at all.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">قصاص، کیفر قتل یا جراحت عمدی است. یکی از شروط جریان قصاص، انتفای ابوت است. برمبنای این شرط، اگر قاتل، پدر مقتول باشد، قصاص در حق او جاری نمیشود. مستندات روایی و شهرت فتوایی که بر این مسئله نزد فریقین اقامه شده، قانونگذار را بر آن داشته در مادۀ 301 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 این شرط را درنظر بگیرد. اطلاق کلام فقیهان و نص قانون، مقتضی انتفای مطلق قصاص پدر بهسبب قتل فرزند است. این درحالی است که برخی، درصورت سبق تصمیم یا وجود انگیزههایی چون دشمنی و طمع، پدر را مستحق قصاص دانستهاند. در این نوشتار، با روشی توصیفی ـ تحلیلی، با استناد به روایات مرتبط، چنین نتیجه گرفته میشود که سقوط قصاص پدر، حکمی عام و مطلق است و تخصیص آن به مواردی چون قتل با سبق تصمیم، مستلزم اعراض از روایات است. درعینحال، ثابت میشود چنین حکمی تنها مخصوص پدر است و مادر، جد یا جدات را بههیچوجه شامل نمیگردد. </span>https://jf.isca.ac.ir/article_64539_1652181c989fb1ea7acb5d6ca9c891d4.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222Jurisprudential evaluating validity of conditions for cash sale in the monetary exchanges including currency and none - currencyارزیابی فقهی اعتبار شروط بیع صرف در مبادلات پولی1391666454010.22081/jf.2015.64540FAمیثمخزائیعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آیت الله بروجردیطهزرگریانپژوهشگر مرکز مطالعات فقهی سازمان پزشکی قانونیمحمدحسنحاجی محمرهکارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170203Monetary exchanges in Islamic jurisprudence as a title of cash sale are presented and mentioned their necessary terms. there are three conditions according to Imamate`s famous opinion: equality in amount, paying in cash, , and taking possession in one session. Imamate jurists have different opinions regarding the validity of terms for cash sale in foreign exchange transactions, in spite of they are common issue. By investigating the foundations of traditions, it should be said that compliance of the two first conditions <em>i.e.</em> equality in amount and paying in cash for the currency transactions and preventing usury are necessary. Similarly, it must be noted that taking possession in one session in monetary exchanges whichcurrencies have common unit, is not a condition, because differences caused by price Fluctuations in them is negative. But because of Resolving Disagreements caused by price Fluctuations in transactions which currencies are different, taking possession in one session should be regarded as a condition.<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">مبادلات پولی در فقه اسلامی «بیع صرف یا بیع الاثمان» نامیده میشود. مشهور امامیه صحت بیع صرف را به سه شرط «مثلاً بمثل»، «یداً بید» و «تقابض در مجلس» منوط نمودهاند. باوجوداین، فقیهان امامیه در اعتبار شروط بیع صرف دربارۀ معاملات ارزی، باوجود مشترکالموضوع بودن آنها، اختلافنظر دارند. با بررسی مبانی روایی باید گفت رعایت شروط نقد بودن (یداً بید) و تساوی در مقدار (مثلاً بمثل) در معاملات ارزی جهت جلوگیری از ربا الزامی است؛ افزون براین، تقابض در مجلس در معاملات پولیای که عوضین (ارزها) دارای واحد مشترک است، شرط نیست؛ زیرا اختلاف ناشی از نوسانات قیمت در آنها منتفی است. باوجوداین، در معاملاتی که واحد پولها متفاوت است، بهدلیل رفع اختلافات ناشی از نوسانات قیمت، تقابض در مجلس را باید شرط دانست.</span>https://jf.isca.ac.ir/article_64540_0ebd419a1bc84cf96a4df0ed88a1cd30.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222خلاصةالمقالاتخلاصةالمقالات1671756462810.22081/jf.2015.64628FAمحمدحسینحکمتپژوهشگاهnullJournal Article20171025https://jf.isca.ac.ir/article_64628_d403800bac1f2e541ed0ff6d49b8b0e8.pdfپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)فقه1735-3181228620151222Abstracts of articlesAbstracts of articles ,edited by Mohammad Reza Zafari1771846566110.22081/jf.2015.65661FAمحمدرضاظفریاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20180609https://jf.isca.ac.ir/article_65661_bd20738f2f9220dc67a22113932d2384.pdf