2024-03-29T15:57:12Z
https://jf.isca.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=359
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
پیامبر و اجتهاد
2007
12
22
3
35
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
شئون پیامبر اسلام و نقش آن در اجتهاد
سعید
ضیاء فر
پیامبر گرامى اسلام شئون گوناگونى داشت که پاره اى از آنها دینى و برخاسته از وظیفه رسالت او و پاره اى دیگر عادى و غیر مرتبط با وظیفه رسالت او بود. نتیجه این تفکیک در اجتهاد این است که همه گفتارها, رفتارها و تقریرهاى پیامبر(ص), مستند استنباط حکم فقهى ـ که حکمى فرا زمانى و جهان شمول است ـ قرار نگیرد, بلکه تنها امورى در مقام اجتهاد قابل استناد است که برخاسته از وظیفه رسالت آن حضرت باشد. از این رو, فقیه در مقام استنباط به شئون متفاوت پیامبر توجه کرده و طبعاً روایات فقهى را از روایات غیر قابل استناد در فقه تفکیک مى کند و این, نقش و تأثیرى بس عظیم در فقه دارد.افزون بر این, توجه به پاره اى از شئون پیامبر(ص) نظیر حق تشریع آن حضرت به صورت خاص, و سنجش رابطه آن با تشریعات الهى, به نوعى مرتبه بندى میان این دو تقسیم تشریع انجامیده و نتایج فقهى خاصى را به همراه آورده است.
شئون پیامبر
اجتهاد
فقه
شأن تبلیغ
شأن تشریع
شأن تفریع
2007
12
22
36
78
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
سنت نبوى در مقابله با تروریسم
مرتضی
گودرزی
آنچه امروزه از آن به عنوان ترور نام برده مى شود, سابقه اى دو هزار ساله دارد که به نقل تاریخ معتبر از سوى فرقه سیکارى, 1 از یهودیان افراطى قرن اول میلادى, و با انگیزه هاى مذهبى آغاز شد. تداوم چنین اعمالى در قرون بعد و تا دوران معاصر از جهت انگیزه, روش هاى اقدام, اهداف و ابزارها, تنوع و پیچیدگى هاى زیادى داشته است. در تاریخ مکتوب اسلام, در نقل هاى شیعه و اهل سنت, مواردى به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده شده است که شائبه صدق ترور را نزد برخى ایجاد کرده است. اسناد معتبر شیعه و اهل سنت حکایت از آن دارد که علاوه بر نهى و ممنوعیت شرعى ترور با عنوان هایى مانند فتک, ارهاب و اغتیال در سنت نبوى, شخص پیامبر با اقدامات مدنى و عقد پیمان هاى برادرى و همزیستى میان مسلمانان ـ مهاجرین و انصار ـ و طوایف یهود, بخصوص سه طایفه بزرگ بنى قینقاع, بنى قریظه و بنى نضیر, در ایجاد و حفظ امنیت عموم شهروندان اعم از مسلمان و غیرمسلمان اصرار داشت. از سوى دیگر, موارد منقول در خصوص برخى اقدامات در حذف چند تن از سران یهود معارض در زمان پیامبر, علاوه بر ضعف سندى و عدم قابلیت استناد اقدامات به شخص پیامبر, اصولاً فاقد صدق عنوان ترور و اعمال تروریستى است و باید در قلمرو اقدامات جنگى و قواعد مربوط به زمان جنگ مورد بررسى قرار گیرد. به قتل رساندن مخالفان در عصر پیامبر, اقدامى کاملاً مشروع بوده است, اما پیامبر اسلام با وضع قواعد اخلاقى و نهى شرعى به صورت اکید از شیوع چنین اقداماتى نزد مسلمانان جلوگیرى کرد.
ترور
سنت نبوى
پیمان مدینه
یهود مدینه
نقض عهد
2007
12
22
79
107
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
پژوهشى در تعداد روزهاى نفاس
احمد
عابدینی
2007
12
22
108
157
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
شرق شناسى و شریعت اسلامى
صاحب محمد حسین
راضی نصار
2007
12
22
158
200
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
مجموعه گفتگوهاى فقه ، حقوق و جامعه در نگاهى گذرا
2007
12
22
201
216
فقه
فقه
1735-3181
1735-3181
1386
14
54
آثار برگزیده
2007
12
22
216
232