پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
حوزه ها و سرفصلهاى مطالعاتى فقه حجاب
3
52
FA
احمد
مبلغی
https://jf.isca.ac.ir/article_3169.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3169_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
درآمدى بر مبانى کلى فقهى حجاب و مسئولیت دولت اسلامى
12
52
FA
سید ضیآء
مرتضوی
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">دخالت حکومت اسلامى در پاى بندى جامعه به حکم حجاب را از منظر فقهى در چند شاخه مى توان پى گرفت. این شاخه ها که از آن مى توان به مبانى فقهى مسئولیت در اجراى حکم حجاب حاکم یاد کرد, از یک سو به ماهیت حکم حجاب و فلسفه آن برمى گردد و از سوى دیگر به حوزه عملکرد و عرصه مسئولیت حکومت اسلامى. در قسم نخست باید دید خاستگاه حجاب در این زمینه چه اقتضایى دارد, و در قسم دوم نسبت حکم حجاب با محدوده اختیارات و مسئولیت حاکم چیست؟ این مقاله با صرف نظر از اقتضائات و مصالحى که هنگام اجراى هر حکمى از جمله حجاب باید مورد توجه قرار گیرد, از پنج منظر کلى فقهى به تبیین اصل مسئولیت و عدم مسئولیت حکومت درباره حکم حجاب مى پردازد: خاستگاه فقهى و فلسفه حکم حجاب, نسبت حکومت با حوزه خصوصى و شخصى, نسبت حکومت با حفظ شعائر و مقدسات, وظیفه امر به معروف و نهى از منکر در حوزه حکومت, و مسئولیت هاى حکومت اسلامى, که خود از چند منظر پى گیرى شده است. در مقاله نشان داده شده که اثبات حق یا وظیفه مداخله حکومت, براساس مبانى یاد شده یکسان نیست. در پایان نیز به انگیزه تکمیل بحث, به نسبت میان حکم حجاب و قانون و پرسش هایى که در این زمینه وجود دارد توجه داده شده است.</span>
حجاب,حکومت اسلامى,مفسده,تعزیر,جامعه
https://jf.isca.ac.ir/article_3170.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3170_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
مبانى مسئولیت حکومت اسلامى در ترویج حجاب
53
95
FA
حسنعلی
علی اکبریان
0000-0001-5526-4829
ha.aliakbarian@gmail.cim
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">شریعت اسلام, دربرگیرنده احکام ثابت و جاودان است. این احکام به زمان حضور معصومان(ع) اختصاص ندارد, بلکه در زمان غیبت نیز لازم الاجرا هستند. در اندیشه شیعى, حکومت مشروع در زمان غیبت ـ که بر عهده فقیه جامع الشرایط است ـ مسئولیت اجراى همه این احکام را برعهده دارد; به این معنا که در شرایط زمانه خود, زمینه تحقق همه احکام اسلام را و در فرض تزاحم میان احکام اسلام, زمینه تحقق بیش ترین و مهم ترین احکام اسلام فراهم را مى کند, چه مجرى این احکام, خود حکومت باشد, چه دیگران. البته نوع وظیفه حکومت نسبت به احکامى که مجرى آن, خود حکومت یا دیگران است, تفاوت دارد. از سوى دیگر, حجاب یکى از احکام اسلام و از واجبات آن است و چه از امور اجتماعى به شمار آید و چه از امور فردى, حکومت باید زمینه هاى تحقق آن را فراهم سازد. در این زمینه باید از همه مراتب امر و نهى قلبى, زبانى و عملى, با ظریف ترین شیوه هاى هنرى و مؤثر و کارشناسى شده و تشویق ها و تنبیه ها و محرومیت ها و محدودیت هاى جهت دهى براى ترویج حجاب, با رعایت مصالح زمانه بهره گیرد.</span>
حکومت اسلامى,مسئولیت,اختیارات,ترویج حجاب,امر به معروف و نهى از منکر,حسبه,تعزیر
https://jf.isca.ac.ir/article_3171.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3171_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
مبانى فقهى و حقوقى اختیارات نظام اسلامى در زمینه جلوگیرى از بدحجابى
96
142
FA
سعید
ضیائی فر
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">گرچه برخورد با پدیده ناهنجار بدحجابى به دو صورت فرهنگى و حقوقى از اختیارات دولت اسلامى است, ولى به اعتقاد صاحب مقاله برخورد به شیوه فرهنگى مقدم بر شیوه حقوقى و جزایى است, آن هم بدین شکل که برخورد به شیوه فرهنگى به مثابه قاعده و شیوه برخورد حقوقى و قضایى به مثابه استثناء است. در این مقاله تلاش شده است تا وظایف دولت اسلامى در دو بخش فرهنگى و حقوقى تبیین شود و در بخش حقوقى با بررسى دلیل هاى گوناگون فقهى اختیار برخورد حقوقى و جزایى با پدیده ناهنجار بدحجابى براى دولت اسلامى به اثبات رسد. گرچه این گزینه در مرحله آخر و پس از جواب ندادن هیچ یک از شکل هاى گزینه فرهنگى است.</span>
حجاب,اختیارات نظام اسلامى,مبانى و ادله,برخورد فرهنگى,برخورد حقوقى و قضایى
https://jf.isca.ac.ir/article_3172.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3172_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
مبانى مسئولیت و اختیارات دولت اسلامى در زمینه حجاب بانوان
143
160
FA
سید جواد
ورعی
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">توجه به اهداف دولت اسلامى, وظیفه و اختیار دولت را در زمینه (حجاب بانوان) روشن مى کند. ایجاد فضاى رشد و تعالى اخلاقى, برقرارى احکام دین, ترویج نیکى ها و جلوگیرى از زشتى ها, از اهداف دولت اسلامى است. (گسترش فرهنگ حجاب بانوان) نیز دولت مردان را در رسیدن به این اهداف یارى مى کند و بى توجهى به آن, دولت را در دست یابى به آن اهداف ناکام مى گذارد.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">افزون بر آن, دولت اسلامى مانند هر حکومتى مى تواند متخلفان از قوانین و مقررات را مجازات کند. بى حجابى و بدحجابى, رفتارى بر خلاف شرع و در حال حاضر برخلاف قوانین جمهورى اسلامى است. از این رو, دولت مى تواند مرتکبان آن را مجازات و بدین وسیله از ارتکاب این گناه و جرم علنى در جامعه جلوگیرى کند.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">این نوشتار به شبهه ها و پرسش هایى که در این زمینه مطرح است, پاسخ مى دهد.</span>
مسئولیت,اختیارات,دولت اسلامى,حجاب,بانوان
https://jf.isca.ac.ir/article_3173.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3173_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
نگاه تطبیقى به روى کرد قرآن کریم و سیاست جمهورى اسلامى در طرح موضوع حجاب
161
186
FA
مریم
حاج عبدالباقی
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">دربخش نخست این نوشتار, آیه هاى قرآنى درباره موضوع حجاب را بررسى و نتیجه آن را به شکل اصول و روش ها استخراج کرده ایم. در بخش دوم نیز با مقایسه روى کرد قرآن کریم با روش نظام جمهورى اسلامى ایران در این زمینه, تفاوت هاى اساسى اوضاع اجتماعى ایران با دوران نزول قرآن را نشان داده و نقاط ضعف و قوت روش نظام جمهورى اسلامى را برشمرده ایم.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">با توجه به این که سوره نور پس از سوره احزاب نازل شده است و سوره احزاب در آغاز, درباره حجاب و عفاف, با زنان پیامبر سخن مى گوید, نتیجه مى گیریم قرآن, اصل (تدرج) و روش گام به گام را رعایت کرده است. در روش قرآن, براى اقناع کسانى که خود یا همسرانشان موظفند حجاب را رعایت کنند, از روش توضیح, توجیه, استدلال و تلاش چشم گیر استفاده شده است. در روش قرآن هنگام بیان احکام حجاب, اصولى هم چون آزادى و حفظ کرامت انسانى, 1 مدارا, 2 اعتدال و دورى از افراط و تفریط, 3 تشویق و مثبت اندیشی4 رعایت شده است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">موضوع حجاب در قرآن در چارچوب نظام عفاف اسلامى مطرح شده است. با توجه به سوره نور و روند طرح مسائل در آن به این نتیجه مى رسیم که در این چارچوب, حجاب, عفاف و غیرت, سه رأس مثلث عفاف در جامعه هستند.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">هنگام بررسى نقاط قوت و ضعف نظام جمهورى اسلامى در اجراى قانون حجاب در جامعه ایران باید به دو تفاوت اصلى جامعه اسلامى ایران و مسلمانان صدر اسلام اشاره کنیم. تفاوت نخست, نفوذ غرب زدگى در ایران و شکل گیرى این تصور است که هر چیز غربى, خوب و هر چیز شرقى, بد است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">تفاوت دوم که زیرمجموعه تفاوت اول به شمار مى رود, پیدایش تصور منفى نسبت به حجاب است که آن را نشانه عقب ماندگى مى دانند. در آسیب شناسى روش نظام جمهورى اسلامى در برخورد با موضوع حجاب, این موارد را مى توان به عنوان نقطه ضعف سیاست هاى حکومت اسلامى بیان کرد: رعایت نکردن اصل (تدرج) و سیاست گام به گام در اجراى قانون پیش از بسترسازى مناسب, کم کارى فرهنگى و بى توجهى به کار فرهنگى به عنوان رکن قانون مند شدن اندیشه و رفتار مردم, رعایت نکردن اعتدال در اجراى احکام, بى توجهى به زاویه دید و اندازه ها در طرح احکام اسلامى, در هم آمیختن عادت ها و آداب ایرانى با حدود واجب پوشش اسلامى, اجبار غیرمسلمانان به داشتن حجاب کامل, حرام کردن برخى حلال ها در اجراى برنامه حجاب اجبارى در جامعه.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">هم چنین مى توان گفت نقطه قوت جمهورى اسلامى در استقرار و استمرار حجاب, همان نقطه ضعف آن است که مقوله اى تشکیکى به شمار مى رود. هرگاه نظام جمهورى اسلامى در هویت یابى براى جوانان و بازگشت به خویشتن در جامعه ایرانى و اسلامى, با ابزارهاى گوناگون توفیق یافته, حجاب نیز به عنوان یکى از نشانه هاى عزت نفس شرقى و استقلال دینى و ملى تقویت شده است. در مقابل, هرگاه از عزت طلبى و حفظ استقلال روحى و فرهنگى و ملى و مبارزه با غرب زدگى غفلت شده, حجاب هم به عنوان یکى از ابزارهاى حفظ هویت فرهنگى, آسیب دیده است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">به طور کلى, رمز برآوردن هدف قرآن که در آیه هاى 34 و 35 سوره احزاب بیان شده, اجراى هم زمان این دو فرمان با هم است: نخست, حفظ متانت و وقار زنان با پرهیز از رفت وآمد گناه آلود در بیرون از خانه دوم بالابردن سطح دانش و فرهنگ بانوان با آموزش و یادآورى. نقطه قوت دیگر جمهورى اسلامى, اثبات عملى امکان تحقق فعالیت و نشاط فرهنگى, علمى, اجتماعى, سیاسى و هنرى بدون آلوده شدن به بى عفتى, بى حجابى و فساد اخلاقى است.</span>
حجاب,قرآن,جمهورى اسلامى,ایران,اصل تدرج
https://jf.isca.ac.ir/article_3174.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3174_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
نقد و بررسى ادله فقهى الزام حکومتى حجاب
187
233
FA
سید محمد علی
ایازی
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در وجوب پوشش زن در میان هیچ یک از مذاهب اسلامى, تردیدى نیست. از این رو, بایسته است حکومت اسلامى براى تحقق این وظیفه دینى, فرهنگ سازى کند تا مردم با اعتقاد کامل, به حجاب به عنوان هنجارى اجتماعى بنگرند و ترک آن را ناهنجارى بدانند. در این میان, سخن این است که آیا الزام بر حجاب واجب است و حکومت اسلامى از نظر شرعى و بنا بر ادله فقهى مى تواند ترک پوشش را مجازات و تعزیر کند یا خیر؟</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در این باره سه نظریه وجود دارد. بنا بر نظریه مشهور, سیره عقلا بر پایه جلوگیرى از اختلال نظام و استیفاى مصالح بنا نهاده شده است و ادله احکام فردى و اجتماعى بر اجرا و تحقق آن دلالت دارد. منابع دینى نیز بر نهى از منکر دلالت مى کنند که یکى از موارد آن منکرات, کشف حجاب است. هم چنین در سیره امیرمؤمنان على(ع), به مواردى برمى خوریم که حضرت, فردى را به دلیل ترک واجبات و انجام محرمات, تعزیر کرده است. این موارد را مى توان توسعه داد و به طور کلى به ادله تعلیل در تعزیرات اطلاق دارد و ولایت, از حق مجازات متخلفان برخوردار است. بسیارى از فقیهان نیز اصل و قاعده اى دارند که هرگونه مخالفت با شرع, تعزیر دارد. پس الزام بر حجاب, لازم و تعیین قانونى براى تعزیر متخلفان, جایز است. در مقابل, بر اساس نظریه دیگرى, همه این ادله جاى مناقشه دارد. سیره فروتر از مدعاست و ادله احکام فردى نیز چنین شمولى بر هر واجبى ندارد. هم چنین ادله نهى از منکر با انجام عملى شامل احکامى مانند حجاب نمى شود. تعزیرات خاص در سیره امیرمؤمنان على(ع) ناظر به احکام و حقوق اجتماعى خاص جامعه است و نمى توان اصطیاد و قاعده کلى در این سطح کرد. تعلیل ها نیز در تعزیر اطلاقى ندارند و اختیار ولى فقیه ناظر به هر حکمى در جامعه نیست. پس اصل فقهى (کل من خالف الشرع فعلیه التعریز) نسبت به حجاب چندان شمولى ندارد. از این رو, در این نوشته, با نقد ادله نظریه نخست, اثبات مى شود که دلیلى بر الزام حکم حجاب نداریم.</span>
پوشش,الزام بر حجاب,تعزیرات,نهى از منکر,اختیارات ولى فقیه,اصل فقهى
https://jf.isca.ac.ir/article_3175.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3175_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
نقد سیاست جنایى جمهورى اسلامى ایران در برخورد با بدحجابى
234
263
FA
سید حسین
هاشمی
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران, تلاش شده است تا نقش فقه گران سنگ امامیه در جامعه اسلامى تقویت شود که این موضوع در قانون اساسى و قوانین عادى کشور, نمود دارد. با این حال, در تحقق این هدف, غفلت ها و افراط هایى صورت گرفته است که نمونه آشکار آن را در نگارش و اجراى ماده 638 ق.م.ا. قانون مجازات اسلامى به ویژه تبصره آن مى توان دید ـ که در زمینه بدحجابى به جرم انگارى پرداخته است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">این نوشتار پس از پرداختن به مبناى فقهى ماده 638 ق.م.ا., به تفصیل, از ایرادهاى وارد بر متن و تبصره این ماده بحث مى کند; زیرا بررسى مبانى فقهى متن این ماده و رد یا تأیید آن, به طور مستقیم در مشروعیت و اعتبار تبصره آن که مربوط به جرم انگارى بدحجابى است, نقش خواهد داشت. بر اساس دیدگاه فقهى مشهور, حاکم شرع مى تواند به صلاح دید خود, کسى را که عمل حرامى انجام داده است, تعزیر کند. در مقابل, برخى فقیهان در اصل این حکم که هر عمل حرامى مستوجب تعزیر باشد, تردید کرده اند. برخى فقیهان معاصر نیز پس از بررسى و نقد جدى ادله این حکم, به این نتیجه رسیده اند که دلیل قابل اطمینانى بر این مسئله نیست که مرتکب هر عمل حرامى (حتى مرتکب گناهان کبیره) مستحق تعزیر باشد. با توجه به مبانى فقهى ماده 638 ق.م.ا. و حتى با فرض پذیرش مبناى مشهور, نقدهایى جدّى به متن این ماده طرح پذیر است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در ادامه, به نقد تبصره ماده 638 ق.م.ا. در مقابله با بدحجابى پرداخته ایم; زیرا این تبصره که براى مقابله با معضل بدحجابى تنظیم شده است, ایرادهاى جدى دارد. افزون بر این, در مطالعه سیره معصومان به ویژه سیره پیامبر اعظم(ص) و حضرت على (ع) که تشکیل حکومت داده بودند (از این رو, روش آنان باید الگوى قانون گذارى باشد), به موردى برنخورده ایم که آنان, زنى را به جرم بدحجابى به مجازات حبس یا شلاق محکوم کرده باشند, بلکه تنها به تذکر و ارشاد که کمترین درجه تعزیر است, بسنده مى کرده اند.</span>
حجاب,نقد ماده 638 ق.م.ا,مبانى فقهى و حقوقى,مجازات,تعزیر
https://jf.isca.ac.ir/article_3176.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3176_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
ریشه یابى جامعه شناختى بى حجابى
264
301
FA
حسین
شرف الدین
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">یکى از آسیب هاى اجتماعى کم و بیش رایج در جامعه ما, مسئله بى حجابى و بدحجابى است. پدیده اى که ظهور هر چند ضعیف آن نیز با توجه به پیشینه فرهنگى, الگوى آموزشى و تربیتى غالب, حساسیت هاى وجدان جمعى, مراقبت و کنترل افکار عمومى, سیاست هاى فرهنگى نظام و … بسیار غیر منتظره و مستبعد مى نماید. بى شک, این پدیده نیز هم چون سایر پدیده هاى فرهنگى ـ اجتماعى از علل و عوامل آشکار و پنهان متعددى ناشى شده است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">این نوشتار, از منظرى عام و با روى کردى بیشتر جامعه شناختى به شناسایى و تحلیل علل مؤثر در شکل گیرى و بقاى این پدیده پرداخته است. در پایان نیز مجموعه اى از سیاست ها و راهکارهاى بایسته که اجراى دقیق آنها در کنار سایر تمهیدات بالقوه مى تواند از رشد روزافزون این معضل جلوگیرى کند و همگان را در خصوص مبارزه ریشه اى با آن حساس سازد; و پژوهشگران را در دست یابى به حقیقت و زوایاى بحث یارى رساند; به دست داده شده است.</span>
الگوى پوشش,هنجار,بى حجابى,کج روى,جامعه پذیرى,اشاعه فرهنگى,مدگرایى,کنترل اجتماعى,کارکرد
https://jf.isca.ac.ir/article_3177.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3177_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
نگاهى به جایگاه بزه رعایت نکردن حجاب شرعى در نظام حقوقى ایران
302
333
FA
محمد هادی
ذاکر حسین
<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">جرم انگارى (رعایت نکردن حجاب شرعى) به وسیله بانوان در قانون مجازات اسلامى, زمینه ساز بهره گیرى از راه کارهاى قضایى و انتظامى در برخورد با پدیده (بدحجابى) است. جرم شناسى و تحلیل این بزه جرم زاى اجتماعى, راه کار مناسبى براى بازشناسى قلمرو وظایف و اختیارات هر یک از قواى اجرایى و قضایى در حوزه (تعقیب) و (دادرسى) بزه یاد شده است. عمل کرد منفعلانه و پراکنده نهادهاى مسئول در برخورد با بى حجابى به عنوان یکى از مصداق هاى (انحرافات اجتماعى) سبب رشد و گسترش لجام گسیخته این پدیده در میان گروه هاى گوناگون اجتماع شده است, به گونه اى که امروزه این اپیدمى فراگیر, امنیت و سلامت اخلاقى جامعه را به مخاطره افکنده است.</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">این نوشتار, با تحلیل جرم رعایت نکردن حجاب شرعى به بازبینى وضعیت بزه بى حجابى در نظام حقوقى ایران و ترسیم وظایف نهادهاى حکومتى بر اساس آن مى پردازد تا رویه واحدى در برخورد با جرم یادشده پدید آید.</span>
حجاب شرعى,جرم مشهود,ضابطان دادگسترى,مجازات قانونى
https://jf.isca.ac.ir/article_3178.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3178_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
14
شماره 52-51
2007
03
21
حجاب و چالش هاى فقهى حقوقى
334
344
FA
https://jf.isca.ac.ir/article_3179.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3179_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf