پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
15
57
2008
09
22
تأملى در مبانى استنباط احکام زنان
38
84
FA
حسنعلی
علی اکبریان
0000-0001-5526-4829
ha.aliakbarian@gmail.cim
این مقاله به مبانى اختصاصى یا چالشیِ استنباط احکام زنان مى پردازد. در موارد شک در اشتراک و عدم اشتراک حکم زن و مرد اصل اولى وجود ندارد. جنسیت دخالتى در استنباط احکام از ادله عقلى و نقلى ندارد. عدالت با شرایطى در استنباط حکم دخالت دارد ولى این شرایط بسترى را که فمینستهاى اسلامى از آن توقع دارند فراهم نمى کند. عرضیات دین جزء شریعت نیست ولى مشکل در شناخت عرضى از ذاتى است. آنچه از اهداف فرعى دین است مانند آنچه از اهداف اصلى دین است جزء دین محسوب مى شود. رویکرد تاریخى به خود رسالت و دین روشى باطل.
مبانى استنباط,احکام زنان,عدالت,اشتراک,دخالت جنسیت,ذاتى و عرضى,اصلى و فرعى
https://jf.isca.ac.ir/article_3135.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3135_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
15
57
2008
09
22
ضرورت بازنگرى درمبانى و روایات قیاس
85
145
FA
محمد صادق
یوسفی مقدم
مدیر گروه مرکز فرهنگ و معارف قرآن, پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى
تعبد به قیاس از نظر عقل منعى ندارد و نسبت دادن عدم امکان تعبد به شیعه, صحیح نیست.<br />تحصیل مناط در قیاس از سه راه تحقیق, تنقیح و تخریج مناط میسور است. در فقه اهل سنت مناط ظنّى معتبر است, ولى در فقه شیعه مناطى معتبر است که قطعى باشد. از این رو, قیاس مورد قبول شیعه به برهان بازمى گردد و از میان قیاس هاى منصوص العلة, اولویت, تنقیح مناط و مستنبط العله, قیاس مستنبط العله که مناط آن ظنى است, اعتبارى ندارد. ادعاى کسانى که با سیاسى دانستن مواضع امامان معصوم(ع) در برابر قیاس و یا با تفاوت گذاشتن میان تمثیل منطقى و قیاس اصولى و نیز حمل روایات منع از قیاس به تنزیل نصوص بر مناط عقلى درصدد توجیه و تثبیت قیاس ظنى هستند, خلاف واقع و روایات نهى از قیاس است. و حتى بخش اندکى از روایات که به قیاس به معناى تنزیل نصوص بر مناط عقلى ناظر است, از حیث ملاک شامل قیاس فقهى نیز مى شود.
قیاس,تمثیل منطقى,مناط عقلى,مناط ظنى,مناط قطعى
https://jf.isca.ac.ir/article_3136.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3136_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
15
57
2008
09
22
آثار فقه الحدیثى و سندى نقل به معنا
146
172
FA
محمد تقی
اکبرنژاد
کارشناس تحریریه مجله فقه
کى از مسائل بنیادین در حدیث شناسى و علوم مرتبط با آن, آثار حدیثى, عملى و استنباطى نقل به معناست. این مقاله به دنبال آن است که به آثار نقل به معنا بپردازد و تأثیر آن را در تقویت نظریه عرف گرایى در تفسیر روایت در مقابل تفسیر ادیبانه و عقلانى از آن, تأثیر نقل به معنا در کیفیت جمع روایات, یافتن مقصود اصلى امام از کنار هم قرار دادن چند روایت نقل به معنا شده, به دست آوردن میزان دقت در تفسیر روایت براساس اختلافات موجود در روایات نقل به معنا شده و مسائلى از این قبیل, تبیین نماید.
آثار نقل به معنا,دقت عرفى,دقت عقلى,آیت اللّه برجرودى,جمع روایات
https://jf.isca.ac.ir/article_3137.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3137_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
15
57
2008
09
22
گزارشى از رویکرد فقه به حضور زن در سینما
173
184
FA
سید فاطمه
مریدی
https://jf.isca.ac.ir/article_3138.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3138_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
15
57
2008
09
22
گزارشى از یک همایش هرمنوتیک و اجتهاد درفقه سیاسى شیعه
185
195
FA
سید
باقری
https://jf.isca.ac.ir/article_3139.html
https://jf.isca.ac.ir/article_3139_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf