فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4004مقاله پژوهشیفقه و پرسش230919985شماره 18-1731008032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4004.html
unavailable
پى نوشتها:1. (صحیحه نور), ج98/21.2. همان مدرک.3. همان مدرک47/.4. همان مدرک 47/.5. همان مدرک98/.6. سخنرانى در جمع حوزویان, آذر 74/.7. همان مدرک.8. همان مدرک.9. (حیاة الامام محمد الباقر(ع)), باقر شریف القرشى, ج38/210. (تفسیر عیاشى), ج185/1.11 . (بحارالانوار), ج209/1.12. (اختیار معرفةالرجال), شماره 276.13. (جواهر الکلام), ج16/1 مقدمه.14. (مبسوط), ج2/1.15. (مرجعیت و روحانیت)64/.16. (صحیفه نور), ج98/12.17. (معارف الرجال), ج237/12.18. (صحیفه نور), ج47/21.19. سخنرانى در جمع حوزویان آذر 74.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4005مقاله پژوهشیتورم و ضمان230919985شماره 18-17117908032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4005.html
unavailable
پى نوشتها:1. (وسائل الشیعه), شیخ حر عاملى, ج271/13.2. همان مدرک, ج179/19, ح2.3 .همان مدرک182/, باب11, ح1.4. همان مدرک181/, باب9, ح1.5. (تهذیب الاحکام), شیخ طوسى, ج223/10, ح11.6. (وسائل الشیعه), ج18, باب 11 ـ 12 از کتاب شهادات.7. همان مدرک, ج19, باب 8از ابواب موجبات ضمان.8. همان مدرک.9. (جواهر الکلام), ج60/37.10. (القواعد الفقهیه), سید میرزا حسن بجنوردى, ج20/2.11. سوره (بقره), آیه 194.12. (القواعد الفقهیه), ج20/2.13. (مفردات) راغب, ذیل ماده (میل).14. (اقرب الموارد), ج2, ذیل ماده (مال).15. (مجمع البحرین), طریحى, ج5, ذیل ماده (مال).16. (مستدرک الوسائل), میرزا حسین نورى, ج7/14; ج88/17, مؤسسه اهل البیت, قم.17. همان مدرک, ج3/19.18. همان مدرک, ج105/12; ج78/17.19. همان مدرک, ج 95/17; ج199/18.20. (وسائل الشیعه), ج182/19, باب 11, ح1.21. همان مدرک, ج271/13, کتاب الاجاره, باب19.22. همان مدرک, ج179/13, باب 8, ح2 و ج181/13, باب9, ح2.23. هرگاه انسان در لابه لاى سخن, یا نوشتار, بخشى از سخن و یا نوشته دیگران را در سخن و نوشته خود درآمیزد و بیاورد, مى گویند از کلام دیگران اقتباس کرده است. اقتباس, از (قبس) است و قبس به هیزم مشتعلى مى گویند که از آتشى آورده شود,تا جاى دیگر با آن, آتشى برافروزند.ولى هرگاه سخنان دیگران را بخواند و از مجموع آنها, نکته اى یا قاعده کلى در ذهن خود بیاورد که از روح آن سخن چنین برداشت مى شود, مى گویند از مجموع مثالها, قاعده اى را صید کردو قاعده را قاعده مصطادة مى گویند.24. (جواهر الکلام), ج75/37.25. همان مدرک98/ و 99.26. (کتاب المکاسب), شیخ انصارى, کتاب البیع, فى تعریف المثلى والقیمى.27 . سوره (زمر), آیه 9.28. سوره (یونس), آیه 35.29. سوره (بقره), آیه 247.30. سوره (یوسف), آیه 55.31 . سوره (قصص) آیه 26.32. (نهج البلاغه), فیض558/.33 . (وسایل الشیعه), ج564/18.34. (الغدیر), ج291/8.35 . (کنزالعمال), ج11/6, ح14653.36 . ر.ک (دراسات فى ولایة الفقیه), ج1 / 301 تا 327 .37 . (الغدیر), ج 291/8.38 . (اصول کافى), ج44/1, دارالکتب الاسلامیه, 7 جلدى.39 . (بحارالانوار), ج342/72.40 . سوره (حدید), آیه 25.41 . (فروع کافى), ثقةالاسلام کلینى, ج292/5 ـ 294, ح2 و 8.42. (حقوق ادارى ایران), عبدالحمید ابوالحمد595/, چاپ چهارم.43. (وسائل الشیعه), ج165/18 (تهذیب الاحکام), ج203/10, ح801.44. (تهذیب الاحکام), ج202/10, ح800; (فروع کافى), ج138/7; (من لایحضره الفقیه), ج308/4, ح5662.45. (معجم الرجال الحدیث), آیت الله سید ابوالقاسم خوئى, ج320/8, الزهراء بیروت.46. (وسائل الشیعه), ج111/19 ـ 113.47. (تهذیب الاحکام), ج202/10, ح766; (وسائل الشیعه), ج109/19, ح1.48. (تهذیب الاحکام), ج201/10 ـ 202, ح796, 797, 798; (وسائل الشیعه), ج19, باب 6, از ابواب دعوى القتل.49. (فروع کافى), ج93/5, ح5.50. (وسائل الشیعه), ج548/17.51. همان مدرک, ج365/6.52. (سنن بیهقى), ج243/6.53. (وسائل الشیعه), ج547/17 به بعد.54. (بحارالانوار), ج142/21.55. (الکامل فى التاریخ), ابن اثیر, ج620/1.56. (فروع کافى), ج374/7; (وسائل الشیعه), ج200/19; (ملاذ الاخیار), ج680/13.57. (وسائل الشیعه), ج200/19 به نقل از (الارشاد).58. (پول و تورم), فرخ قبادى, فریبرز رئیس دانا14/, انتشارات پیشرو.59. همان مدرک148/.60. همان مدرک124/, به نقل از تاریخچه سى ساله بانک ملى ایران23/.61. همان مدرک128/, به نقل از خاطرات سیاسى, امین الدوله123/.62. همان مدرک129/, به نقل از امتیازنامه بانک شاهى.63. (پول و تورم), فرخ قبادى, فریبرز رئیس دانا/ 14 .64. همان مدرک14/.65. وسایل الشیعه ج5/6 حدیث 9.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4006مقاله پژوهشیدرنگى در مبانى فقهى حلال بودن آبزیان230919985شماره 18-178013208032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4006.html
unavailable
پى نوشتها:1. سوره (نحل) , آیه 14.2. (النهایة) 576/; (السرائر), ج98/3; (شرایع الاسلام), ج217/3; (ارشاد الاذهان), ج111/2; (الروضة البهیة), ج155/3; (مسالک),10/12; (مجمع الفائدة والبرهان), ج11 / 187; (منهاج الصالحین), ج344/2.3. (الانتصار), 400/; (المراسم فی فقه الامامی)207/; (النهایة)576/; (المبسوط فی فقه الامامیه),ج 276/6; (السرائر), ج98/3; (شرایع الاسلام), ج217/2; (الروضة البهیة), ج2 / 155; (مجمع الفائدةوالبرهان), ج187/11; (ریاض المسائل), ج279/2; (منهاج الصالحین), ج344/2; (تحریر الوسیله), ج137/2.4. (السرائر), ج99/3; (مجمع الفائدة والبرهان), ج187/11; (ریاض المسائل), ج279/2; (مستند الشیعه), ج59/15, (جامع المدارک), ج136/5.5. (مجمع الفائدة والبرهان), ج190/11; (مستند الشیعه), ج59/15.6. (مجمع الفائدة والبرهان), ج187/11; (مستند الشیعه), ج61/15; (جامع المدارک), ج136/5.7. (القواعد)7/.8. (ریاض المسائل), ج279/2; (مستند الشیعه), ج59/15; (جامع المدارک),ج 136/5.9. (مستند الشیعه), ج59/15 ـ 60; (جامع المدارک), ج136/5 ـ 137 .10. وسایل الشیعه), ج338/16ب 12 ح4.11 . (مستند الشیعه), ج61/15; (جامع المدارک), ج137/5.12 . (مجمع البحرین), ج254/2; (الحیوان), ج85/6, پاورقى.13. (وسایل الشیعه), ج339/16 ب 12 ح10; (الحیوان), ج 295/3, پاورقى.14 . (وسایل الشیعه), ج338/16 ب 12 ح4.15 . (مجمع البحرین), ج254/2.16. (مستند الشیعه), ج61/15.17. (وسایل الشیعه), ج16,ب12 , / 337 ـ 304 .18. (مستند الشیعه), ج61/15; (جامع المدارک), ج137/5.19 . (وسایل الشیعه), ج338/16, ذیل روایت 4.20 . (مسند الشیعه), ج69/15.21 . (تبصرة الفقهاء), ج244/2 ـ 245.22 . (کنزالعرفان), ج303/2.23. (الانتصار) /401 .24 . (جامع المدارک), ج137/5.25 . (مستند الشیعه), ج62/15.26. (وسایل الشیعة), ج334/16 ب 9 ح19.27 . همان مدرک334/ ب 9 ح20.28. همان مدرک 351/ ب22, ح2.29. همان مدرک372/ ب39, ح3.30. (مستند الشیعه), ج62/15.31. (الانتصار)401/; (مستندالشیعه), ج61/15; (تبصرة الفقهاء), ج243/2.32. (وسایل الشیعه), ج342/16, ب16, ح1 و 2.33. (ریاض المسائل), ج279/2; (مستند الشیعه), ج62/15.34. (مستند الشیعه), ج62/15.35. (تبصرة الفقهاء), ج 234/2.36. (ریاض المسائل), ج279/2; (تبصرة الفقهاء), ج243/2.37. (تبصرة الفقهاء), ج244/2.38. همان مدرک.39. (وسایل الشیعه), ج338/16 ,ب12, ح5.40. همان مدرک339/ ب12 ح10.41. (مجمع الفائدة والبرهان), ج187/11; (ریاض المسائل), ج279/2; (مستند الشیعة), ج62/15.42. (مستند), ج63/15; (ریاض المسائل), ج280/2; (جواهر) ج250/36; (مهذب الاحکام),ج 117/23.43. (المهذب), ج438/2 ـ 439.44 . (تهذیب), ج5/9; (استبصار), ج59/4; (نهایة) 576/.45 . (مختصر النافع), ج251/2; (شرایع الاسلام), ج217/3.46. (مستند الشیعه), ج63/15.47 . (ریاض المسائل), ج280/2; (جواهر الکلام), ج250/36.48. (مسالک الافهام), ج14/12.49. (وسایل الشیعه), ج329/16, ب8, ح1; /331, ب9, ح1.50. همان مدرک329/ ـ 330, ب8, ح2; /336, ب10, ح1.51. همان مدرک330/, ب8, ح4.52. همان مدرک330/, ب8, ح5; /332, ب9 ح4.53. همان مدرک330/, ب8, ح6.54. همان مدرک332/, ب9, ح7.55. همان مدرک332/ ـ 333, ب9, ح8.56. همان مدرک333/, ب9, ح12.57. همان مدرک333/, ب9, ح13.58. همان مدرک334/, ب9, ح16.59. همان مدرک337/, ب12, ح1.60. همان مدرک337/, ب12, ح2.61 . همان مدرک303/ ـ 304, ب35, ح4.62. همان مدرک 315/ ح9 و/ 329 ـ 349/337 ح7 و 8.63. همان مدرک/ 329 ـ 330 , ب8, ح2.64. همان مدرک330/, ب8, ح4.65. همان مدرک/332 ـ 333, ب9, ح8.66. همان مردک333/, ب9, ح13.67 . همان مدرک333/, ب9, ح12.68 . (مسالک الافهام)13/12.69 . (وسائل الشیعه), ج332/16, ب9, ح4.70. (الانتصار)400/; (المبسوط), ج276/6; (السرائر), ج98/3; (جواهر الکلام), ج36 / 243, 246; (مهذب الاحکام), ج117/23.71 . (مستند الشیعة), ج63/15; (جواهر الکلام), ج 243/36.72. (جواهر الکلام), ج243/36.73 . (وسایل الشیعه), ج 332/16, ب9, ح7.74 . همان مدرک 330/, ب8, ح7;/332, باب9, ح6.75. همان مدرک331/ ـ 332, ب9, ح2.76. همان مدرک333/, ب9, ح13.77. همان مدرک333/, ب9, ح14.78 . همان مدرک332/, ب9, ح4.79, همان مدرک, 333/, ب9, ح9.80. همان مدرک333/, ب9, ح12.81. همان مدرک334/, ب9, ح15.82. همان مدرک336/, ب10, ح1.83. همان مدرک337/, ب11, ح1.84. همان مدرک337/, ب12, ح1.85. همان مدرک331/ ـ 332, ب9, ح2.86. همان مدرک333/, ب9, ح11.87. همان مدرک332/, ب9, ح6.88. همان مدرک332/, ب9, ح3.89 . همان مدرک333/, ب9, ح5.90. همان مدرک335/, ب9, ح23.91. همان مدرک335/, ب9, ح22.92. همان مدرک332 ـ 333, ب9, ح8.93. همان مدرک333/, ب9, ح10.94. همان مدرک333/, ب9, ح9.95. (ریاض المسائل),ج 280/2; (جواهر الکلام), ج243/36 ـ 244, 246 ـ 250; (مهذب الاحکام), ج117/23.96. (وسایل الشیعة), ج 331/16, ب9, ح1;/332, ب9, ح7;/333, ب9, ح12.97. همان مدرک336/, ب10, ح1.98 . همان مدرک332/, ب9, ح4;/337, ب12, ح2.99. همان مدرک333/, ب9, ح13.100. همان مدرک332/ ـ 333, ب9, ح8.101 . همان مدرک334/, ب9, ح16.102. همان مدرک337/, ب12, ح1.103. همان مدرک331/, ب8, ح9.104 . همان مدرک337/, ب11, ح1.105. (وسایل الشیعه), ج337/16, ب11, ح1; (مستندالشیعة), ج63/15; (مجمع البحرین), ج319/3.106. (الحیوان),ج 235/1; ج39/7, 40, 146 ـ 147; (حیاة الحیوان), ج64/1, 274; (مجمع البحرین), ج243/2, 244, 245.107. (وسایل), ج331/16, ب9, ح1و2;/332, ح3, 5و6;/333, ح9,11و14;/ 334, ح15;/335, ح20;/ 314, ب2, ح8.108. همان مدرک/333, ب9, ح9;/335, ب9, ح20.109. (جواهر الکلام), ج 246/36, 247, 248; (مهذب الاحکام), ج117/23.110. (وسائل الشیعه), ج332/16, ب9, ح3, 5;/335, ب9, ح22, 23;/314, ب2, ح7, 8;/316, ب2, ح12, 13;/317, ب2, ح14; (مستند الشیعة), ج67/15.111. (السرائر), ج98/3; (مستند الشیعه), ج62/15.112. (وسایل الشیعه), ج 334/16 ـ 335, ب9, ح19.113. همان مدرک 315/, ب2, ح9.114 . (القاموس المحیط), ج165/2; (لسان العرب),ج 5 /93 ـ 94.115 . (المنجد)630/; (لاروس)950/.116 .(وسایل الشیعة),ج 339/16, ب12, ح10.117 . (المعجم الوسیط), ج756/2.118. (بحارالانوار),ج 211/62, ح57.119. (وسایل الشیعه),ج 329/16 ـ 330, ب8, ح2.120. همان مدرک 337/16, ب12, ح2.121. (ریاض المسائل),ج 280/2; (جواهر الکلام), ج252/36; (مهذب الاحکام), ج117/23, 119.122. (وسایل الشیعه), ج333/16, ب9, ح13.123. همان مدرک, 334/, ب9, ح16.124. همان مدرک/329, ب8, ح1;/331, ب9, ح1;/330, ب9, ح7.125. همان مدرک330/, ب8, ح4.126. همان مدرک330/, ب8, ح6.127. همان مدرک330/, ب8, ح5;/332, ب9, ح4.128. (التهذیب), ج5/9; (استبصار), ج59/4; (الروضة البهیة), ج155/3; (مستند الشیعة), ج15 /64 ـ 65.129. (وسائل الشیعة), ج332/16, ب9, ح7;/331, ب9, ح1.130. همان مدرک334/, ب9, ح16.131. (مجمع الفائدة والبرهان), ج190/11; (ریاض المسائل), ج280/2.132. سوره (النساء), آیه 22.133. (جواهر الکلام), ج244/36; (مهذب الاحکام), ج118/23.134. (المهذب), ج438/2.135. (وسایل الشیعه), ج303/16 ـ 304, ب5, ح4.136. همان مدرک332/, ب9, ح8.137. همان مدرک/333 ب9, ح9.138. همان مدرک333/, ب9, ج10.139. همان مدرک333/, ب9, ح13.140. همان مدرک334/, ب9, ح17.141. همان مدرک334/, ب9, ح19.142. همان مدرک335/, ب9, ح20.143. همان مدرک334/, ب9, ح18.144 . همان مدرک312/ ـ 330.145 . همان مدرک332/, ح3و 5;/335, ح23;/31, ح7, 8;/316, ح12, 13;317, ح14.146. (مستند الشیعه), ج68/15; (جواهر الکلام), ج244/36, 250.147. (السرائر), ج99/3.148.(وسایل الشیعه), ج315/16, ب2, ح10; (بحارالانوار), ج323/56; ج115/58; ج224/62.149. (المهذب البارع), ج190/4.150. (تبصرة الفقهاء), ج245/2.151. (وسایل الشیعه), ج334/16 ـ 335, ب9, ح19.152. همان مدرک335/, ب9, ج20.153. همان مدرک334/, ب9, ح17.154. همان مدرک334/, ب9, ح18.155. (مختلف الشیعه), ج305/8; (الروضة البهیة), ج155/3; (التنقیح الرائع), ج32/4; (المهذب البارع), ج190/4; (مجمع الفائدة والبرهان), ج190/11; (وسائل الشیعه), ج335/16; (ریاض المسائل), ج280/2.156. (جامع المدارک), ج140/5.157 . (مسالک الافهام), ج14/12; (جامع المدارک), ج5/139 ـ 140.158 . (القواعد الفقهیة), ج67/5.159. (التنقیح الرائع), ج32/4; (ریاض المسائل), ج280/2; (مهذب الاحکام), ج119/23.160. (المهذب), ج438/2 ـ 439; (مختصر النافع),ج 251/2; (شرایع),ج 217/3.161. (مجمع الفائدة والبرهان),ج 190/11; (ریاض المسائل), ج280/2; (جواهر الکلام), ج252/36.162. (وسائل الشیعة), ج335/16; (مجمع الفائدة والبرهان), ج11/190.163. (وسائل الشیعة), ج334/16, ب9, ح19.164. (استبصار), ج59/4; (تهذیب), ج5/9; (الروضة البهیة), ج155/3; (التنقیح الرائع), ج32/4; (مجمع الفائدة والبرهان), ج189/11.165. (مستند الشیعه), ج65/15 ـ 66.166 . همان مدرک; (ریاض المسائل), ج280/2; (جواهر الکلام), ج243/36, 250; (مهذب الاحکام), ج119/23.167. (مسالک الافهام), ج13/12, 14.168. (تبصرة الفقهاء), ج245/2.169. (مجمع الفائدة والبرهان), ج189/11; (تبصرة الفقهاء), ج245/2.170. (شرایع الاسلام), ج217/3; (مختصر النافع), ج251/2; (الروضة البهیة), ج155/3; (مسالک الافهام), ج11/13 ـ 14, (مجمع الفائدة والبرهان),ج 189/11 ـ 190; (مستند الشیعه), ج650/15.171. (مجمع الفائدة والبرهان), ج190/11.172. (مستند الشیعه),ج66/15 ـ 68; (ریاض المسائل),ج 280/2; (جواهر الکلام), ج36/23 ـ 244.173. (المهذب), ج438/2 ـ 439; (النهایة) 576/; (تهذیب) ج5/9; (استبصار), ج59/4.174. (تبصرة الفقهاء), ج245/2.175. (الروضة البهیة), ج62/2; (قوانین الاصول), ج14/1.176. (وسایل الشیعه), ج336/16, ب10, ح1.177. همان مدرک336/, ب10, ح2.178. (ماهیان آب شیرین)100/.179 . این گونه ماهیان را پیش از این ماهیان غضروفى مى خواندند; امّا امروزه آنان را از راسته ماهیان استخوانى مى شمارند. این ماهیان, بدین جهت استخوانى ـ غضروفى نامیده شده اند که اسکلت آنها بیش تر در بردارنده سلولهاى استخوانى است و سلول هاى غضروفى, نسبت کم ترى را داراست. ر.ک. (ماهیان آب شیرین)107/.180. به نام (اپى درمیس) (Epidermis) با منشأ اکتودرمى.181 . به نام (کوریوم) (Corium) یا (کوتیس) (Cutis) با منشأ مزودرمى.182. (ماهیان آب شیرین)14/.183. همان مدرک17/.184. (جانورشناسى عمومى مهره داران),ج 70/4.185. (کیل) (Keel)عبارت از قسمت تیزى در ماهى است که اغلب در قسمت شکم ماهى و گاه در قسمت پشت یا سایر قسمتهاى بدن ماهى دیده مى شود و مهره هاى استخوانى عبارتند از: زائده هاى استخوانى شکل, همانند آنچه روى بدن تاس ماهیان دیده مى شود. ر.ک. (ماهیان دریاى خزر),14/.186 . (جانورشناسى عمومى مهره داران), ج71/4.187. (ماهیان آب شیرین)15/.188. (جانورشناسى عمومى مهره داران), ج72/4.189 (ماهى شناسى و شیلات), ج15/1.190. (ماهى شناسى و شیلات), ج15/1; (ماهیان آب شیرین)15/; (جانورشناسى عمومى مهره داران), ج71/4.191. در این نوشتار, بیش تر به ماهیانى که در آبهاى ایران وجود دارند, اشاره مى شود.192. (ماهیان آب شیرین)/107; (ماهیان دریاى خزر)21/.193. (ماهى شناسى و شیلات), ج185/1 ـ 186.194 . همان مدرک188/ ـ 189.195 . همان مدرک225/.196 .در جنوب ایران به کوسه ماهى, بیش تر بمبک و کولى گفته مى شود.197. درجنوب ایران به سفره ماهیان, بیش تر لقمه وسوس گفته مى شود.198 . (جانورشناسى عمومى مهره داران), ج39/4.199. همان مدرک, ج39/4.200. (ماهى شناسى و شیلات), ج118/1.201. (آبزیان خلیج فارس) 78/.202. (جانورشناسى عمومى مهره داران), ج89/4.203. همان مدرک, ج90/4.204. (ماهیان آب شیرین)122/.205 . برخى از ماهیان استخوانى پولک دار که بیش تر در آبهاى ایران وجود دارند, عبارتند از: راسته شگ ماهیان, راسته آزاد ماهیان: (ماهى آزاد و قزل آلا, سفید ماهیان, اردک ماهیان) راسته کپور ماهیان:(ماهى کپور به جز کپور چرمى که تنها در آبهاى یوگسلاوى وجود دارد), ماهى سیم, ماش ماهى, فیتوفاک, ماهى سفید, شاه کولى, سیاه کولى, (سیاه ماهى) راسته چرب ماهیان, راسته کپور ماهیان دندان دار, راسته کفال ماهیان: (کفال ماهى و گل آذین ماهى) راسته سوف ماهیان: (سوف ماهى, گرگ ماهى, خورشید ماهى) راسته عقرب ماهیان, راسته پهن ماهیان, اژدرماهیان, گاوماهیان, هشینه ماهیان, سوزن ماهیان (Belonidae), ماهیان نیمه منقاردار, ماهیان پرنده, ماه ماهیان, سرخوماهیان, سنگسر ماهیان, بزماهیان, شهرى ماهیان لب کلفت, پروانه ماهیان, یا حاماد ماهیان, زروک ماهیان, چارکوگ ماهیان, شقایق ماهیان, تن ماهیان, اشلمبو ماهیان, حلوا ماهیان, کوت ماهیان, راشگو ماهیان, ماهیان زنگوله دار, کفشک ماهیان, سه خارى ماهیان, شوریده ماهیان, هامور ماهیان و…فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4007مقاله پژوهشیبحثى درباره اخبار کُرّ2230919985شماره 18-1713319908032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4007.html
unavailable
پى نوشتها:1. (جواهر الکلام), شیخ محمد حسن نجفى, ج106/1 ـ 107.2 . (وسائل الشیعه), شیخ حر عاملى, ج111/1, ح4.3 . این فقط یک فرض است که واقعیت ندارد و تنها براى مماشات با طرف آورده شده است.4. (جواهر الکلام), ج126/1 ـ 127.5 . (وسائل الشیعه), ج116/1, ح16.6. همان مدرک104/, ح7.7 . (جواهر الکلام), ج114/1.8. همان مدرک.9. (وسائل الشیعه), ج123/1, ح7.10. همان مدرک120/, ح15.11 . (بحارالانوار), علامه مجلسى, ج14/80; (قرب الاسناد) 180/, ح666, چاپ مؤسسه آل البیت, قم.12. (وسائل الشیعه), ج113/1, ح4.13 . (فروغ کافى), کلینى, ج4/1, ح2; (وسائل الشیعه), ج113/1, ح5.14. (وسائل الشیعه), ج164/1, ح6.15. همان مدرک163/, ح4 و 6.16. همان مدرک, ح5.17. همان مدرک, ح7.18. (وافى), فیض کاشانى, ج1, جزء5/4, چاپ سنگى.19. (جواهر الکلام), ج130/1.20. (وسائل الشیعه), ج126/1, 127, ح6 و 7.21. همان مدرک103/, ح4.22. همان مدرک119/, ح11.23. (جواهر الکلام), ج115/1.24. (وسائل الشیعه), ج114/1, ح7.25. همان مدرک113/, ح1.26. همان مدرک, ح2.27. همان مدرک, ح4.28. همان مدرک114/, ح8.29. همان مدرک115/, ح10.30. همان مدرک114/, ح6.31. (جواهر الکلام), ج110/1 ـ 115.32. (وسائل الشیعه), ج102/1, ح1.33. همان مدرک104/, ح6.34. همان مدرک103/, ح5.35. همان مدرک121/, ح15.36. همان مدرک301/, ح3.37. همان مدرک, ج1010/2, ح5.38. همان مدرک1011/, ح14.39. (بحارالانوار), ج291/62.40. (وسائل الشیعه), ج114/1, ح7.41. همان مدرک113/, ح1.42. همان مدرک103/, ح5.43. (جواهر الکلام), ج110/1 ـ 115.44. (وسائل الشیعه), ج120/1, ح15.45. همان مدرک126/, ح6.46. همان مدرک119/, ح11.47. همان مدرک101/, ح9.48. همان مدرک105/, ح12.49. همان مدرک101/, ح9.50. همان مدرک161/, ح2.51. همان مدرک115/, ح12.52. همان مدرک115/, ذیل حدیث 12.53. همان مدرک104/, ح8.54. (تهذیب), شیخ طوسى, ج412/1, چاپ نجف.55. (مرأت العقول), علامه مجلسى, ج9/13.56. (وسائل الشیعه), ج149/1, ح2.57. همان مدرک, ذیل حدیث 3.58. (جواهر الکلام), ج317/1 ـ 318.59. همان مدرک.60. (فروع کافى), ج55/1, ح4; (وسائل الشیعه), ج1005/2, ح1.61. (مرأة العقول), ج158/13.62. (جواهرالکلام), ج320/1.63. سوره (بقره), آیه 185.64. (وسائل الشیعه), ج1048/2, ح7.65. (جواهر اکلام), ج317/1.66. (همان مدرک)317/ ـ 318.67 . (قرب الاسناد)180/, ح666; (بحارالانوار), ج14/80, ح1.68. (بحارالانوار), ج15/80.69. (وسائل الشیعه), ج246/1, ح3.70. همان مدرک, ج1031/2, ح2.71. همان مدرک1048/.72. همان مدرک1047/.73. همان مدرک, ج146/1, ح1.74. (خلاف), شیخ طوسى, ج54/1, مسأله 167.75. (توضیح المسائل), امام خمینى, مسأله 216.76. (جواهر الکلام), ج375/1.77. همان مدرک317/.78. (وسائل الشیعه), ج1066/2, ح1.79. همان مدرک, ج149/1, ح2.80. همان مدرک, ج1005/2, ح1.81. (جواهر الکلام), ج374/1.82. (وسائل الشیعه), ج1046/2, ح1048/1, ح9.83. (توضیح المسائل), امام خمینى, مسأله 183 ـ 188.84. (وسائل الشیعه), ج167/1, ح3.85. (مستمسک العروة الوثقى), سید محسن حکیم, ج130/2.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4008مقاله پژوهشیسن ازدواج دخترانآیت اللهیزهرا230919985شماره 18-1720028008032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4008.html
unavailable
پى نوشتها:1. سوره (توبه), آیه 59.2. سوره (نور), آیه 58.3. سوره (نساء), آیه 6.4. سوره (انعام), آیه 153; (اسراء), آیه 34.5. سوره (یوسف), آیه 22.6. سوره (کهف), آیه 827. سوره (حج), آیه 5.8. سوره (قصص), آیه 13.9. سوره (غافر), آیه 67.10. سوره (احقاف), آیه 15.11. (وسائل الشیعه), شیخ حر عاملى, ج104/2, دار تحقیق مؤسسه آل البیت.12. همان مدرک, ج365/19; (تهذیب الاحکام), شیخ طوسى, ج184/9, دارالتعارف, بیروت; (فروع کافى), ثقة الاسلام کلینى, ج68/7, دارالتعارف, بیروت.13. (وسائل الشیعه), ج411/18; ج367/19; (من لایحضره الفقیه), شیخ صدوق, ج221/4, دارالتعارف, بیروت.14. (وسائل الشیعه), ج43/1; ج20/28; (فروع کافى), ج198/7.15. (وسائل الشیعه), ج43/1; ج360/17; ج410/18; (فروع کافى), ج197/7.16. (وسائل الشیعه), ج197/28; ج516/18; ج297/28.17. (وسائل الشیعه), ج411/18; ج366/19; ج102/20; (فروع کافى), ج398/5; ج97/7.18. (وسائل الشیعه), ج101/20; (فروع کافى), ج398/5.19. (وسائل الشیعه), ج102/20; (فروع کافى), ج398/5.20. (وسائل الشیعه), ج179/22; (فروع کافى), ج85/6.21. (وسائل الشیعه), ج183/22; (تهذیب الاحکام), 469/7.22. (وسائل الشیعه), ج85/21.23. همان مدرک, ج103/20.24. همان مدرک.25. همان مدرک103/ و 493; (من لایحضره الفقیه), ج431/3.26. (وسائل الشیعه), ج494/20.27. همان مدرک, ج282/29; (تهذیب الاحکام), ج234/10.28. (وسائل الشیعه), ج494/20.29. همان مدرک, ج281/29.30. همان مدرک274/; ج36/21; (تهذیب), ج468/7.31. (وسائل الشیعه), ج36/21; (فروع کافى), ج463/5.32. (وسائل الشیعه), ج278/20; (تهذیب), ج382/2.33. (وسائل الشیعه), ج296/28 ـ 297.34. همان مدرک, ج212/19.35. (جواهر الکلام), ج36/26 ـ 37.36. (وسائل الشیعه), ج36/21.37. همان مدرک, ج103/20.38. همان مدرک, ج44/10, ج37/21.ییادآورى: مطلب یاد شده روایت نیست, بلکه سخن اسماعیل بن جعفر است. در این سخن قیاس نامتناسبى وجود دارد:ابى ایوب خراز مى گوید: از اسماعیل بن جعفر پرسیدم. آیا شهادت پسر بچه رواست؟ گفت:(اذا بلغ عشر سنین.قال: ویجوز امره؟فقال: ان رسول اللّه دخل بعائشة وهى بنت عشر سنین ولیس یدخل بالجاریة حتى تکون امرئة فاذا کان للغلام عشر سنین جاز امره وجازت شهادته.)39 . (وسائل الشیعه), ح20 / 103 .40. (وسائل الشیعه), ج45/1; (تهذیب الاحکام), ج380/2.41. (وسائل الشیعه), ج367/19; ج361/17; ج363/19.42. همان مدرک, ج409/4; ج236/10; (تهذیب الاحکام), ج326/4.43. (وسائل الشیعه), ج237/10; ج45/1; (من لایحضره الفقیه), ج122/2.44 . (وسائل الشیعه), ج238/20.45 . همان مدرک, ج405/4.46. همان مدرک, ج408/4.47. همان مدرک411/.48. (مستدرک الوسائل), حاج میرزا حسین نورى, ج558/2, مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث, قم.49. (وسائل الشیعه), ج45/11; (فروع کافى), ج52/4.50. (وسائل الشیعه), ج228/20; (من لایحضره الفقیه), ج140/2.51. (وسائل الشیعه), ج295/28.52. همان مدرک, ج406/4; ج252/7.53. همان مدرک, ج207/14.54. (تحریرالوسیله), امام خمینى, ج254/2.55. (وسائل الشیعه), ج277/20.56. همان مدرک278/.57. همان مدرک282/.58. همان مدرک319/.59. همان مدرک, ج84/9.60. (مستدرک الوسائل), ج496/2.61. همان مدرک, ج107/23.62. همان مدرک, ج115/29.63. همان مدرک, ج546/18.64. همان, ج87/1.65. (وسائل الشیعه), ج219/26.66. همان مدرک, ج234/10.67. همان مدرک236/.68. (جامع احادیث الشیعه), ج315/10, در (مستدرک الوسائل), ج85/1, بسان این روایت بیان شده است. البته در چند روایت, مراد از (اذا عقل), 5 سال, یا 6 سال ذکر شده است.69. (وسائل الشیعه), ج366/19; ج410/18.70. همان مدرک, 360/17.71. همان مدرک, ج44/1.72. (مستدرک الوسائل), ج240/13, 247; ج124/14.73. (وسائل الشیعه), ج45/1.74. همان مدرک, ج1, مقدمة العبادات, ح7.75. همان مدرک, ج10/3.76. (مقنع),/ 102; (من لایحضره الفقیه), ج413/3; ج221/4; ج3/2, 6, 21.77. (من لایحضره الفقیه), ج122/2.78. (مقنعه), 747.79. همان مدرک533/.80. همان مدرک.81. (کافى), 294/.82. (المبسوط), ج266/1.83. همان مدرک, ج283/2; ج318/4; ج150/7.84. همان مدرک, ج21/8.85. (الخلاف), شیخ طوسى, ج120/2, 417; ج132/3.86. (نهایه) شیخ طوسى, 453/, 481, 761, 468,490, 612.87. (الوسیله)56/, 137, 301.88. (المراسم العلویه), 241/.89. (مهذب) 120/, 196, 222, 284, 496.90. (الغنیه), 594/.91. (سرائر), ابن ادریس, ج367/1; ج199/2, 560; ج206/3.92. (شرایع الاحکام), ج423/2; ج902/4.93. (المختصر النافع) 140/.94. (مختلف الشیعه), ج423/1, به نقل از: (تذکرة الفقهاء), ج26/1.95. (الجامع للشرایع)360/, 428.96. (کشف الرموز), ج108/2.97. (ارشاد الاذهان), ج395/1.98. (تذکرة الفقهاء), ج75/2, 80.99. (قواعد الاحکام), ج168/1.100. (مختلف الشیعه), ج510/2, 525.101. (تحریر الاحکام, ج51/1, 81, 218.102. (مهذب البارع)513/.103. اللمعة الدمشقیة), 51/.104. (مسالک) ج197/1; (الروضة البهیة), ج144/2.105. (کفایة الاحکام)3/, 112.106. (کشف اللثام), ج39/2.107. همان مدرک.108. (کنزالعرفان), ج102/2.109. (حدائق الناضرة), ج348/20, 349.110. (الغنائم) 437/1.111. (جواهر الکلام), ج16/26, 38.112. همان مدرک, کتاب الصوم112/.113. (مفاتیح الشرائع), تحقیق سید مهدى رجایى, ج14/1.114. (تحریر الوسیله), ج13/2.115. (رساله عملیه), آیت اللّه صانعى.116. (جواهر الکلام), ج41/26.117. مجله (الفکر الاسلامى), مقاله حد الیأس وحد البلوغ, نوشته محمد هادى معرفت.118. رساله عملیه آیات عظام.119. بسیارى از دلیلها, از مقاله هاى درج شده در کتاب (بلوغ), گردآورى آقاى مهدى مهریزى گرفته شده است.120. (سرائر)367/; (جواهر الکلام), ج38/26; (خلاف), ج120/2.121. (وسائل الشیعه), ج409/15.122. (جواهر الکلام), ج33/26.123 . (وسائل الشیعه), ج18 / 411 .124. حدیث 1, 4, 5 و20 از احادیث 9 سال.125. آیت اللّه خوئى در مستند العروة, ج150/6, مى نویسد:(ما به روایات عمار عمل نمى کنیم; زیرا به خاطر لغزشها و اشتباههاى فراوانى که دارد, کم تر روایتى از او, خالى از اضطراب در لفظ, یا معناست; از این روى, نمى شود, به روایات نقل شده از وى اطمینان کرد.)صاحب وافى و علامه مجلسى مى گویند: اگر راوى, فردى غیر از عمار مى بود, به روایت حکم مى کردیم.126. سند عمل کرد کنفرانس جهانى زن در پکن, پاراگراف 274.127. مجلّه (زن روز), شماره 1647; مجلّه (پیام زن), اردیبهشت 77.128. مجلّه (زن روز), شماره 1649.129. مقام معظم رهبرى:(واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج, حرکتى در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون, باید با آن مقابله کند و زنان نیز, با آگاهى, هوشیارى و رشد و معرفت خود در مقابل این گونه تعدیات بایستند.)13. مطالب این بخش, بیش تر از این کتابها گرفته شده است: (ژینکولوژى اطفال و کودکان), (بیماریهاى زنان) نواک, (گزیده اساسى طب کودکان), نلسون, (آبستنى و زایمان), ویلیامز, (خلاصه روان پزشکى, علوم رفتارى, روان پزشکى بالینى), کاپلان, سادرک, (روان شناسى رشد کودک و نوجوان).131. مجلّه (تربیت), شماره 3, سال8.132. مجلّه (قضایى و حقوقى دادگسترى جمهورى اسلامى ایران), شماره 75/4.133. (گزیده اساسى طب کودکان), نلسون.134. همان مدرک.135. (خلاصه روان پزشکى) (علوم رفتارى, روان پزشکى بالینى) کاپلان, سادرک, چاپ ششم, 1991.136. (ژینکولوژى اطفال و نوجوانان), فصل چهارم.137. مجلّه (پزشکى قانونى), شماره 12.138. مجلّه (پیام زن), شماره 2, سال7.139. همان مدرک, به نقل از رئیس کمیسیون زنان و خانواده.140. (تحریر الوسیله), ج254/2.141. (جواهر الکلام), ج173/29, 200.142. (سرائر), ج570/2.143. سوره (بقره) آیه 228, 229, 238, 236; سوره (نساء) آیه 19; سوره (طلاق) آیه 2, 6.144. حدیث 21 از احادیث 9 سال و حدیث 4 از روایاتى که اشاره به بلوغ دختران دارند و به مفهوم مخالف روایت 5 از همین روایات و روایت 7 از روایاتى که اشاره به بلوغ دختر و پسر دارند.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4009مقاله پژوهشیشیخ مفید و نوسازى فقه شیعه230919985شماره 18-1728131808032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4009.html
unavailable
پى نوشتها:1. (مختلف الشیعه), علامه حلّى, تحقیق مرکز الابحاث والدراسات الاسلامیة, ج13/1, مکتب الاعلام الاسلامى.2. همان مدرک130/.3. (تحریر الاحکام), علامه حلّى7/, مؤسسه آل البیت.4. (مختلف الشیعه), ج61/1.5. همان مدرک57/.6. همان مدرک, ج124/3, مسأله 91.7. (المسائل الناصریات), سید مرتضى علم الهدى, چاپ شده در (سلسله ینابیع الفقهیة), گردآورى على اصغر مروارید, ج135/1 ـ 136, مؤسسة فقه الشیعه ـ الدار الاسلامیة, بیروت.8. (سلسلة الینابیع الفقهیة)ج254/3.9. همان مدرک218/.10. همان مدرک242/.11. همان مدرک249/.12 . همان مدرک250/.13. همان مدرک, ج118/6.14. همان مدرک.15. همان مدرک.16. همان مدرک, ج96/5.17. همان مدرک93/.18. همان مدرک95/.19. همان مدرک135/7.20. همان مدرک137/.21. همان مدرک138/.22 . همان مدرک137/.23. همان مدرک, ج27/9.24. همان مدرک,ج 171/1.25. همان مدرک172/.26. همان مدرک160/ ـ 161.27. (مختلف الشیعه), علامه حلّى, ج94/1.28. همان مدرک135/.29. همان مدرک141/.30.همان مدرک128/.31. (من لایحضره الفقیه), محمد بن على بن الحسین بن بابویه القمى, ج21/1, دارالکتب الاسلامیة, تهران.32. (جواهر الکلام), شیخ محمد حسن نجفى, ج368/2, دار احیاء التراث العربى, بیروت.33. (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج112/6.34. همان مدرک107/.35. همان مدرک117/.36. همان مدرک.37. (صحیح مسلم), ج225/1.38. (تهذیب الاحکام), شیخ طوسى, 225/1.39. (سنن دارقطنى), ج65/1.40. (تذکرة الفقهاء), ج83/1 ـ 84.41. (مختلف الشیعة)777/, چاپ قدیم.42. (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج75/5.43. همان مدرک, ج134/7.44. همان مدرک134/.45.همان مدرک225/.46. (مختلف الشیعة), ج141/1.47. همان مدرک21/.48. همان مدرک111/.49. (وسائل الشیعة),مؤسسة آل البیت.50. (مختلف الشیعة), ج131/1.51. (الحدائق الناضرة), شیخ یوسف بحرانى, ج290/1, مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین, بقم المشرفه.52. (مختلف الشیعة), ج93/1.53. (وسائل الشیعة), شیخ حر عاملى, ج186/1, ابواب نواقض الوضوء, باب 6, ح11, دارالکتب الاسلامیة, تهران.54. همان مدرک, ح10.55. (تذکرة الفقهاء), ج113/1.56.(استبصار), شیخ طوسى, ج86/1, دارالکتب الاسلامیة, تهران.57. (معتبر) 255/.58. (استبصار), ج86/1.59 . (وسائل الشیعة), ج179/1.60. همان مدرک185/.61. همان مدرک187/.62. (سنن دارقطنى).63. (مفتاح الکرامة), ج38/1.64. (السرائر), ابن ادریس حلى, ج329/1, مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة.65. (مفتاح الکرامة), سید محمد جواد حسینى عاملى, ج12/1.66. (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج91/5.67. (مختلف الشیعة), ج71/3.68. همان مدرک72/.69. (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج17/6.70. (من لایحضره الفقیة), ج77/2.71. (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج30/1.23. همان مدرک170/.73. همان مدرک172/.74. همان مدرک.75. (من لایحضره الفقیه), ج40/1, ح9.76. (تذکرة الفقهاء), ج143/2.77. (مفتاح الکرامة), ج8/1.78 . (سلسلة الینابیع), ج163/1.79. همان مدرک156/.80. همان مدرک182/.81. همان مدرک174/.82 . همان مدرک165/.83. (مختلف الشیعة), ج141/1.84.(سلسلة الینابیع), ج47/1.85. همان مدرک99/.86 . (مختلف الشیعة), ج89/1.87. (استبصار), ج79/1.88. (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج3/26 ـ 4.89 . همان مدرک13/.90. همان مدرک153/1.91. همان مدرک, ج3/26.92. همان مدرک12/.93. همان مدرک, ج17/6.94. همان مدرک45/.95. همان مدرک ج10/5, 20.96. همان مدرک29/.97 . همان مدرک/ 13 .98. همان مدرک27/.99. (تذکرة الفقهاء), ج143/2.100. همان مدرک, ج328/1; (معتبر), علامه حلّى, ج253/1.101. (معتبر) ج384/1; (تذکرة الفقهاء), ج191/2 ـ 192; (سلسلة الینابیع الفقهیة), ج266/1.102.(تذکرة الفقهاء), ج190/2.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4010مقاله پژوهشینوآوریهاى اصولى و فقهى آیت اللّه خویى230919985شماره 18-1731934308032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4010.html
unavailable
پى نوشتها:1. براى آگاهى بیش تر در هر یک از این عنوانها, نشانى آن را در آثار و تقریرات مرحوم خویى, یادآور مى شویم. این بحث را در این کتاب مى توان دید: (محاضرات فى اُصول الفقه), تقریرات درسهاى اصول فقه آیت اللّه خویى, مقرر: محمد اسحاق فیاض, ج48/1 ـ 52, دارالکتب العلمیة, قم.2. همان مدرک, ج86/1 و 93 ـ 95.3 . همان مدرک, ج80/1 ـ 86.4. (مصباح الاصول), تقریرات درسهاى اصول فقه آیت اللّه خویى, مقرر: سید محمد سرور واعظ حسینى بهسودى, ج36/3 ـ 49, مطبعة النجف, نجف اشرف, 1377هـ.ق.5. همان مدرک, ج363/3 ـ 365.6. همان مدرک, ج104/3, 118 ـ 122.7. همان مدرک, ج201/2 ـ 203.8 . همان مدرک, ج427/3 ـ 431.9.همان مدرک, ج150/3 به بعد.10. همان مدرک, ج154/3 به بعد.11 . (محاضرات فی اصول الفقه), ج6/1.12 . همان مدرک, ج133/5 ـ 135.13. (التنقیح) تقریرات درسهاى فقه آیت اللّه خویى, مقرر: المیرزا علی الغروی, ج53/6, انتشارات لطفى, چاپ دوم, 1410 هـ.ق. قم.14. (مستند العروة), کتاب الصوم, تقریرات درسهاى فقه آیت اللّه خویى, مقررّ: شیخ مرتضى بروجردى, ج115/2, 1409.15. همان مدرک, کتاب الخمس231/.16. همان مدرک226/ به بعد.17. (منهاج الصالحین), آیت اللّه خویى, ج366/2, مسأله 1763, چاپ مهر, قم.18. (معجم رجال الحدیث), ج17/22, سید ابوالقاسم خویى, مرکز نشر آثار شیعه, چاپ چهارم, 1369ش, قم.19. همان مدرک, ج18/22 ـ 19.20. همان مدرک ج19/22 ـ 20.21. (الحدائق الناضرة), شیخ یوسف بحرانى, ج40/3, انتشارات جامعه مدرسین, قم.22. (مستند العروة), کتاب الزکاة, تقریرات درسهاى فقه آیت اللّه خویى, شیخ مرتضى بروجردى, ج127/1, چاپ اول, انتشارات لطفى, 1412ق. قم.23. (مقالات الاصول) آیت اللّه آقا ضیاء الدین عراقى, ج25/1 ـ 26, کتابفروشى کتبى نجفى, 1403ق., قم.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4011مقاله پژوهشیپیدایش و تطور کتابهاى فقه القرآن230919985شماره 18-1734436908032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4011.html
unavailable
پى نوشتها:1. فهرست ابن ندیم108/.2. همان مدرک41/.3. (هدیةالعارفین), اسماعیل باشا بغدادى, ج7/6.4. معجم رجال الحدیث, سید ابوالقاسم خوئى, ج107/1.5. (رجال نجاشى)12/.6. (ریحانة الادب) مدرس تبریزى, ج74/5, زیر عنوان کلبى.7. (تأسیس الشیعه) 321/.8. همان مدرک.9. (کشف الظنون) ج20/1.10. (تأسیس الشیعه)321/.11. (مستدرک الوسائل) ج326/3, چاپ سنگى.12. (المجروحین), ج253/2.13. همان مدرک 254/.14. (المجروحین), ج254/2.15. (مسالک الافهام), کاظمى, مقدمه.16. (معجم رجال الحدیث), ج311/18.17. (اعیان الشیعه) ج265/10.18. (تذکرة الحفاظ), ذهبى, ج265/10.19. (المجروحین), ج91/3.20.(اعیان الشیعه), ج410/7.21. (الذریعه), ج295/16.22. (مستدرک الوسائل) ج326/3, چاپ سنگى.23. (فقه القرآن) ج4/1 ـ 3.24. (فقه القرآن), قطب راوندى, مقدمه, انتشارات کتابخانه آیت اللّه نجفى مرعشى.25. (اعیان الشیعه), ج10/3.26. (امل الآمل), ج16/2.27. (طبقات اعلام الشیعه), ج7/5.28. (الذریعه) ج241/4 ـ 146.29. دیگر آثار فاضل مقداد بنابر آن چه یکى از فضلاى معاصر درمقدمه کتاب کنزالعرفان ارائه داده است, عبارتند از: آداب الحج, الادعیة الثلاثون, الاربعون حدیثا, ارشاد الطالبین, شرح الفیة شهید, الانوار الجلالیه, تجوید البراعة, التنقیح الرائع, الجامع الفوائد, اللوامع الالهیة, النافع یوم الحشر, نضد القواعد الفقهیة, نهج السداد, شرح مبادئ الاصول و مغمضات القرآن.30. (ریاض العلماء) ج216/5.31. (ریحانة الادب) ج283/4 ـ 282.32. (خدمات متقابل اسلام و ایران), مرتضى مطهرى, صدرا, ص490.33. (الذریعه), ج182/21.34. سوره (نساء) آیه 59.35. (روضات الجنّات), ج251/2.36. همان مدرک216/.37. (ریحانة الادب), ج280/4.38. (مسالک الافهام), ج4/1.39. الذریعه), ج299/21.40. (الذریعه), ج396/3.41. (ریحانة الادب), ج450/3.42. (قلائد الدرر), مقدمه3/.43. (الذریعه), ج162/17.44 . همان مدرک, ج366/4.45. همان مدرک, ج252/8.46. (ریحانه الادب), ج208/3.47. (الذریعه), ج119/8.48. همان مدرک, ج283/18.49. (ریحانة الادب) ج188/2.50. درمعرفى و ارائه این آثار, از کتابهاى: (کشف الظنون), حاجى خلیفه, ج20/1; (ایضاح المکنون فى الذیله على کشف الظنون), اسماعیل باشا بغدادى, ج36/3; (منهج الرشاد فى ترجمة الفاضل الجواد), آیت الله نجفى مرعشى که به عنوان مقدمه (مسالک الافهام), کاظمى, چاپ شده است,استفاده کرده ایم.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4012مقاله پژوهشیسلسله موسوعات فقه السلف موسوعة فقه ابراهیم النخعى230919985شماره 18-1737040308032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4012.html
unavailable
پى نوشتها:1. در پایان موسوعه عبدالله بن عمر, شرح حال دکتر قلعه جى این گونه آمده است:محمد بن محمد روّاس قلعه جى در شهر حلب, دیده به جهان گشود و از دانشگاه دمشق فارغ التحصیل شد و دکتراى خود را در فقه مقارن, از دانشگاه الازهر دریافت کرد. در آموزشگاههاى دینى سوریه, مدرس تربیت اسلامى بود در موسوعه فقه اسلامى کویت به تحقیق پرداخت. سپس استاد مطالعات اسلامى در دانشگاه نفت و معادن ظهران شد. او از پرکارترین نویسندگان معاصر است که بیش از 54 کتاب و بیش از یکصدوپنجاه مقاله علمى نگاشته که بیش تر آنها درباره فقه اسلامى در سطح دائرة المعارف است و در هر سالى اثر جدیدى از وى منتشر مى شود.)آقاى قلعه جى, معجم الفقها را با همکارى فرد دیگرى منتشر ساخته که همراه با شرح آن, معادل انگلیسى واژه هاى فقهى را آورده است.2. (موسوعة فقه ابراهیم النخعى عصره وحیاته), دکتر محمد روّاس قلعه جِیْ, ج5/1, دارالنفائس, بیروت.3. همان مدرک, ج784/2.4. همان مدرک, ج259/1.5. (موسوعة فقه على بن ابى طالب), دکتر محمد روّاس قلعه جى5/, دارالفکر, دمشق.6. همان مدرک6/.7. (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید), ج73/4, دار احیاء التراث العربى.8. (موسوعة فقه ابراهیم النخعى), ج18/1.9. همان مدرک19/.10. همان مدرک28/.11. همان مدرک29/.12. همان مدرک30/.13. همان مدرک36/.14. (بحارالانوار), علامه مجلسى, ج365/45, مؤسسة الوفاء, بیروت.15. همان مدرک343/, ح7, 9, 10, 11.16. (موسوعة فقه ابراهیم النخعى), ج64/1.17. همان مدرک126/.18. همان مدرک/6.19. (فتوح البلدان), بلاذرى, تحقیق, رضوان محمد رضوان435/, دارالکتب العلمیة, بیروت.20. همان مدرک444/.21. همان مدرک445/.22. همان مدرک446/.23. (الامامة والسیاسه), ابن قتیبه, تحقیق على شیرى, ج173/1, 174, منشورات رضى, قم.24. (سیماى کارگزاران على بن ابى طالب امیرالمومنین(ع)), ج17/1.25. (العراق فى العصر الاموى), ثابت اسماعیل الراوى161/, مکتب الاندلس, بغداد.26. (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید), ج7/38; (بحارالانوار), ج17/32.27. (شرح نهج البلاغه), ج38/7; (الاختصاص), شیخ مفید152/, مؤسسة النشر الاسلامى, قم.28. (موسوعة فقه ابراهیم النخعى), ج85/1, 86.29. همان مدرک102/.30 . (موسوعة فقه ابراهیم النخعى), ج103/1.31 . همان مدرک, به نقل از صحیح بخارى, مسلم و ترمذى در باب فضائل على.32. همان مدرک103/.33. همان مدرک104/.34. همان مدرک,ج1/105,106.35. هما ن مدرک142/, 143.36. (الغدیر فى الکتاب والسنة والادب), عبدالحسین امینى, ج14/1 ـ1 15, دارالکتاب العربى, بیروت.37. (تاریخ طبرى), محمد بن جریر طبرى, ج63/2, مؤسسه اعلمى, بیروت.38. (فجرالاسلام, احمد امین267/, دارالکتاب العربى, بیروت, وى مى نویسد:(على ملقب به وصى است. منظور آنان این است که: پیامبر براى على درباره خلافت پس از خود, وصیت کرده است. پس او وصى رسول خدا(ص) است. بنابراین, على امامِ از راه انتخاب نیست, بلکه امام است از طریق نص پیامبر(ص) و على نیز, براى پس از خود وصیت کرده و همین طور… و واژه وصى در میان شیعه پخش شده و آن را به کار مى برند.ابوالهیثم, از اصحاب بدر بوده در اشعارى گوید:کنّا شعار نبیّنا و دثارهییغدیه منا الروح والابصارانّ الوصى امامُنا وولیّنابرح الخفاء و باحت الاسرارروایت مى کنند: نوجوانى در جنگ جمل, از سپاه عایشه خارج شد و مى گفت:نحن بنو ضبّة اعداء علىذاک الذى یُعرَف قِدْماً بالوصیّوفارس الخیل على عهد النّبیما أنا عن فضل علیّ بالعمىلکننى أنعى ابن عفّان, التقیّإنّ الوَلیّ طالب ثأر الولیالبته وى مى افزاید: ما در نسبت این اشعار به گویندگان آن شک داریم.39. همان مدرک267/.40. همان مدرک276/.(والذى أرى ـ کما یدلنا التاریخ ـ ان التشیع لعلى بدء قبل دخول الفرس فى الاسلام ولکن بمعنى ساذج وهو انّ علیّاً أولى من غیره من وجهتین, کفایته الشخصیه و قرابته للنبی….)41. (موسوعة التاریخ الاسلامى), دکتر احمد شَلَبى, ج180/2, مصر.42. (موسوعة فقه عبدالله بن عباس), ج21/1.(اجماع الصحابة على تقدم على بن ابى طالب فى الفکر والعلم ولذلک اتخذه الخلفاءمستشاراً لم یقطعوا فى مهمة من المهمات قبل استشارته فیها فقد استشاره ابوبکر واستشاره عمر و استشاره عثمان بن عفان.)43. (سیماى کارگزاران على بن ابى طالب امیرالمؤمنین), ج251/2 .44 . (نهج البلاغه), صبحى صالح, نامه 451/62.(فاَمسکتُ یدى حَتّى رَأیتُ راجِعَةَ الناس قد رجعَتْ عن الاسلام یدعُونَ الى محق دین محمد ـ صلى الله علیه وآله وسَلَّم ـ فخشیت ان لم انصر الاسلام واهله ان ارى فیه ثلما او هَدماًتکون المصیبة به عَلَیّ اعظم من فَوتِ ولایتکم….)45. (هویة التشیع), دکتر شیخ احمد وائلى137/, مؤسسة اهل بیت, بیروت, چاپ دوم, ما در مجله (حوزه) شماره 88/81 تحت عنوان (تهاجم, با شبهه کهنه علیه تشیع, افسانه ابن سبا) به انگیزه جعل این افسانه , زمان جعل آن پرداخته ایم.46. این تفسیر از رجعت را, احمد امین در فجرالاسلام267/, نقل کرده است و مى افزاید:(این عقیده را ابن سبا از یهود گرفته, چون آنان بر این باورند: الیاس پیامبر, به آسمان رفته و به زودى بر مى گردد.)این سخن, بهتانى است بر شیعه, شیعه, هیچ گاه چنین عقیده اى درباره حضرت امیر(ع) ندارد.47. سید مرتضى از علماى بزرگ شیعه درباره رجعت مى نویسد:(اعلم ان الذى تذهب الشیعة الامامیه الیه ان الله تعالى یعید عند ظهور امام الزمان المهدى ـ علیه السلام ـ قوماً ممن کان قد تقدم موته من شیعته, لیفوزوا بثواب نصرته و معونته و مشاهدة دولته. و یعید ایضاً قوماً من اعدائه لینتقم منهم….)رسائل الشریف المرتضى, ج125/1, بحارالانوار, ج137/53.48. شیخ صدوق درباره تناسخ مى نویسد:(والقول بالتناسخ باطل ومن دان بالتناسخ فهو کافر لانّ فى التناسخ ابطال الجنة والنار.)الاعتقادات63/49. (تصحیح الاعتقاد)67/, چاپ شده در: (مصنّفات الشیخ المفید), ج5, کنگره شیخ مفید.50. (هویة التشیع), احمد وائلى145/.51 . (موسوعة فقه ابراهیم النخعى), ج109/1, 110.52.همان مدرک113/ ـ 220.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4013مقاله پژوهشیمعارج السئول و مدارج المأمول230919985شماره 18-1740443608032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4013.html
unavailable
فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4014مقاله پژوهشیتازه هاى فقه ، حقوق ، اصول و رجال230919985شماره 18-1743744208032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4014.html
unavailable
فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy4015مقاله پژوهشیفقه و حقوق در مطبوعات230919985شماره 18-1744348808032016080320161998https://jf.isca.ac.ir/article_4015.html