فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3242مقاله پژوهشیفقه وحدت و وحدت فقهى21122004114231014022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3242.html
unavailable
پى نوشت ها:1. الفصول المهمة/44.2. النص والاجتهاد/539.3. مراجعه به فصل هاى نخستین الفصول المهمة شود.4.(کیف نکفر المسلمین, وقد قال إمامنا الذی نهتدی بهدیه, ونکون نصب أمره ونهیه أبوجعفر محمد بن علی الباقر علیه السلام فی صحیح حمران ابن أعین من کلام رفعه إلیه: والإسلام ما ظهر من قول أو فعل, وهو الذی علیه جماعة الناس من الفرق کلها, وبه حقنت الدماء, وعلیه جرت المواریث وجاز النکاح, واجتمعوا على الصلوة والزکوة والصوم والحج, فخرجوا بذلک عن الکفر وأضیفوا الى الایمان) (ر.ک: إلى المجمع العالمی بدمشق/46). وى اقوال سنیان را نیز به تفصیل در این زمینه آورده است.5. الفصول المهمة/208.6. وى در جایى مى گوید:(نعوذ بالله من تکفیر المسلمین, والله المستعان على کل معتد أثیم, همّاز مشاء بنمیم, کیف یجوز على الشیعة أن تکفر أهل الشهادتین والصلوة والصوم والزکوة والحج.)و در جاى دیگرى مى گوید:(ونبرأ إلى الله من تکفیر أحد من أهل الإیمان بالله ورسوله والیوم الآخر, والصلوات الخمس إلى القبلة, والزکوة المفروضة وصوم الشهر وحج البیت, ووجوب العمل بالکتاب والسنة)7. أجوبة مسائل جارالله, السید شرف الدین/47.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3243مقاله پژوهشیروش سید شرف الدین درنقد فقه سنىعلی اکبریانحسنعلی211220041142115714022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3243.html
unavailable
پى نوشت ها:1. در این جا ناظر به فقه تطبیقى میان اسلام و سایر مکاتب حقوقى نیستیم.2. ر.ک: أجوبة مسائل موسى جاراللّه, مؤسسه أهل البیت, ص61; و نیز همین نوشتار, عنوان (استناد به ادله شیعى در نقد آراى سنى).3. شیخ شلتوت در فتواى معروف خود مى گوید: (إنّ مذهب الجعفریّة المعروف بمذهب الشیعة الإمامیة الإثنى عشریّة مذهب یجوز التعبّد به شرعاً کسائر مذاهب أهل السنّة.) (تعبّد به مذهب جعفرى که معروف به مذهب شیعه دوازده امامى مذهبى است مانند تعبّد به سایر مذاهب اهل سنت شرعاً جایز است.) (رسالةالاسلام, ج11/228).4. الى المجمع العلمى العربى, تحقیق سیدخلیل عابدینى/78.5. أجوبة مسائل موسى جاراللّه/51.6. الى المجمع العلمى العربى/19 ـ 17; ونیز ر.ک: أجوبة مسائل موسى جاراللّه/6 ـ 5.7. أبوهریره/9.8. مسائل فقهیه/39.9. سوره بقره, آیه 286.10. ر.ک: أجوبة مسائل موسى جاراللّه/6, مؤسسه أهل البیت(ع), بیروت, الطبعةالخامسه الى المجمع العلمى العربى, تحقیق سید خلیل عابدینى/19; و در مقدمه این نوشتار با عبارت (وما ادرى فیهم یتجهم لنا…).11. مسائل فقهیه, نکاح المتعة/75.12. همان/77.13. همان/86 ـ 85.14. أجوبة مسائل موسى جاراللّه/98 ـ 84.15. مسائل فقهیه, المسح على الارجل او غسلها فى الوضوء/88.16. همان, تقصیر المسافر وافطاره/57.17. همان/59.18. همان/60.19. براى نمونه در گفت وگوى امام(ع) با معاذبن سلم الهراء ـ که واضع علم صرف است و سید شرف الدین احوال او را در کتاب مختصر الکلام فى مؤلفى الشیعه من صدر الاسلام آورده ـ آمده است: (وبلغنى أنّک تقعد فى الجامع فتفتى الناس, قال: نعم, و أردت أن اسئلک عن ذلک قبل ان اخرج انّى اقعد فى المسجد فیجىء الرجل فیسئلنى عن الشىء فاذا عرفته بالخلاف لکم اخبرته بما یفعلون, ویجىء الرجل أعرفه بمودّتکم و حبکم فأخبره بما جاء عنکم, ویجىء الرجل لاأعرفه ولاأدرى من هو, فأقول جاء عن فلان کذا, وجاء عن فلان کذا, فأدخل قولکم فیما بین ذالک فقال لى: اصنع کذا فإنى کذا اصنع.) ر.ک: أجوبة مسائل موسى جاراللّه, المسألة الثامنه/61).20. براى مطالعه این روند ر.ک: حسین مدرسى طباطبایى, مقدمه اى بر فقه شیعه/54 ـ 49.21. تعبیر عبارت (دلیلنا اجماع الفرقه و اخبارهم) در الخلاف به کرات مشاهده مى شود و این به دلیل غرض آنان در فقه تطبیقى است که صرفاً مى خواستند رأى شیعه را در کنار آراى اهل سنت ذکر کنند و یک اطلاع رسانى مناسبى در زمینه مستندات فقه شیعى به اهل سنت انجام دهند. اما غرض فقه تطبیقى امروز بیشتر در مقابل اتهاماتى است که به فقه شیعه مطرح شده و شیعه در مقام دفاع از خود قرار گرفته است.22. أجوبة مسائل موسى جاراللّه, المسألةالثامنه/58 ـ 57.23. مسائل فقهیه, الجمع بین الصلاتین/18.24. همان, نکاح المتعه/77.25. همان, مسئله (هل البسملة آیة قرآنیة)/32.26. سوره بقره, آیه130.27. المجالس الفاخره, تحقیق غلامرضا نقى/18 ـ 17; مطبعه النعمان/18.28. همان/21 ـ 18.29.سوره نساء, آیه 24.30. مسائل فقهیه, نکاح المتعه/75.31. همان, حکم الإفطار/68 ـ 67.32. همان, الجمع بین الصلاتین/22.33. اشاره به:سوره مائده, آیه 13.34. اشاره به:سوره بقره, آیه148.35. مسائل فقهیه, مسئله الجمع بین الصلاتین/23 ـ 22.36. أبوهریره/7.37. همان/8; ونیز ر.ک: النص والاجتهاد, الفصل السابع/335.38. مخفى نیست که این انگیزه, خود محل بحث است, و شاید بتوان انگیزه هاى دیگرى را, چون تصحیح استناد به گفتار و رفتار صحابه, و موضع گیرى در مقابل اندیشه عصمت اهل بیت(ع) نام برد. به هرحال, ابراز انگیزه تقدیس از سوى سیدشرف الدین, یا ابزار سالم سازى فضاى بحث است, و یا به این دلیل است که او با بیان انگیزه هاى دیگر, نمى تواند به هدف خود دست یابد.39. ر.ک: النص والاجتهاد, الفصل السابع/338 ـ 335.40. صدوبیست صفحه از دویست و بیست صفحه ر.ک: أبوحریره/174 ـ 54.41. إلى المجمع العلمى العربى/49.42. أبوهریره/14843. مصطفى صادق الرافعى مصرى مى گوید: (وکان اکثر الصحابه روایه ابوهریره وقد صحب ثلاث سنین و لهذا کان عمر و عثمان و على و عائشه ینکرون علیه و یتهمونه و هو اول رواة اتهم فى الاسلام) (ابو هریره از اکثر صحابه بیشتر روایت نقل کرده است در حالى که سه سال با پیامبر همراه بوده; و عمر, عثمان, على و عایشه او را انکار مى کردند و او را در روایاتش متهم مى کردند; و او اول راوى اى است که در اسلام متهم شده است.) (همان/185 ـ 184).44. مسائل فقهیه/126.45. همان/127.46. مسائل فقیه, المجمع العالمى لاهل البیت(ع)/43 ـ 31.47. همان/33. عبارت در متن است.48. همان, عبارت در پانوشت است.49. همان, عبارت در پانوشت است.50. همان/34, عبارت در پانوشت است.51. همان, عبارت در پانوشت است.52.همان.53. همان, عبارت در پانوشت است.54. همان.55. همان/35; عبارت در متن است.56. همان, عبارت در پانوشت است.57. همان/36; عبارت در پانوشت است.58. همان, عبارت در پانوشت است.59. و این از عبارات (… على شرط الشیخین) و (… على شر مسلم) فهمیده مى شود.60. همان/33.61. همان/39.62. همان/41; در این عبارت روش دوم (یعنى نقد بنایى) نیز رعایت شده است.63. همان/42.64. همان/43.65. یعنى ده مسئله مستقل و شش فرع اختلافى.66. مانند مسائل فقهى اى که در ابتداى (المجالس الفاخره) و (اجوبه مسائل موسى جاراللّه) است.67. السید کاظم الحسینى الحائرى, مباحث الاصول, الجزء الثالث من القسم الثانى/19; السید محمود الهاشمى, بحوث فى علم الاصول, ج5/9.68. الاحکام فى اصول الاحکام, تحقیق احمد شاکر, مطبعة العاصمه, ج7/946.69. المستصفى فى علم الاصول, دار الفکر, ج1/147.70. همان, ج1/2 ـ 221.71. مسائل فقهیه, سته فروع خلافیه/120.72. همان/121; عین همین استدلال را نیز در بحث وجوب در وضو در مقابل حنفیه کرده است, همان/123.73. المجالس الفاخره/12.74. اجوبه مسائل موسى جاراللّه, المسئلة الاولى/10.75. همان/14.76.همان/16.77.همان/17.78. همان/42, س4.79. همان.80. همان/51.81. همان.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3244مقاله پژوهشیفقه و مصلحت در بازخوانى النص والاجتهادصرامیسیف الله211220041142588014022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3244.html
unavailable
پى نوشت ها:1. آخرین صفحه کتاب آمده است: (تم هذا الاملاء بعون الله تعالى وتوفیقه… سنه 1375; این نوشته به یارى و توفیق خداوند متعال در سال 1375 هـ.ق به اتمام رسید.)2. براى آگاهى بیشتر از تقسیم مصالح بر پایه اصول فقه شیعه, به مصالح در مقام اجرا و مصالح در مقام تشریع, بنگرید به: احکام حکومتى و مصلحت, همین قلم, تهران, مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام, 1380 و مجله قبسات شماره83, تابستان 1383, مقاله درآمدى بر جایگاه مصلحت در فقه)3. بنگرید به: احکام حکومتى و مصلحت و منابع قانون گذارى در حکومت اسلامى.4. النص والاجتهاد /86.5. النص والاجتهاد /85.6. در این باره بنگرید به: سامان سیاسى, هانینلتون, ترجمه محسن تلاشى/4, نشر علم, تهران; فلسفه سیاسى, کونینتن, ترجمه مرتضى اسعدى/220, انتشارات بین المللى الهدى, تهران; احکام حکومتى دین ما, همین, ص187 تا191.7. النص والاجتهاد /84.8. همان.9. براى تفصیل بیشتر بنگرید به: مجله قبسات, شماره32 تابستان 83 مقاله درآمدى بر جایگاه مصلحت در فقه/81 به بعد.10. بنگرید به: احکام حکومتى و مصلحت/152; منابع قانون گذار در اسلام/251; مجله قبسات, شماره32 تابستان83 مقاله درآمدى بر جایگاه مصلحت در فقه/81 به بعد.11. همان/110.12. سوره توبه, آیه61.13. المیزان, علامه طباطبایى, ج9/311.14. النص والاجتهاد /107.15. همان/107.16. بدایة المجتهد, ج1/282.17. اصول الفقه, محمد معروف دوالیبى/239 (به نقل از: النص والاجتهاد /108).18. النص والاجتهاد /109 و110.19. همان/111.20. همان/107.21. المغنى, ج7/319 (برخى از محققان تاریخ با استفاده از شواهد متعدد تاریخى, ترسیمى از اندیشه هاى خلیفه دوم ارائه کرده اند که در این جا نیز قابل تطبیق و دقت است. (تاریخ خلفا, رسول جعفریان/79 به بعد)22. بنگرید به: احکام حکومتى و مصلحت, فصل چهارم منابع و ضوابط مصلحت در صدور احکام حکومتى; منابع قانونگذارى در حکومت اسلامى/242 به بعد)23.المغنى, ج7/320.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3245مقاله پژوهشیمبانى فقهى وحدت از دیدگاه علامه شرف الدینمبلغیاحمد211220041142819514022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3245.html
unavailable
پى نوشت ها:1. رک: الفصول المهمه, ص31.2. این روایت را ابن عباس از پیامبر(ص) نقل مى کند. رک: وسائل, باب130 من ابواب العشرة من کتاب الحج و باب35 حدیث3 من ابواب جهاد العدو و باب3 من ابواب مکان المصلى من کتاب الصلاة, و عوالی اللئالى, ج3, ص418 وص425.3. کافى, ج7/273 و من لایحضره الفقیه, طبع نجف, ج4/67.4. رک: الرسائل التسع, محقق حلى/307.5. مسند احمد, ج2/277.6. صحیح مسلم, ج4/1986/ 2564.7. همچون این روایت نبوى [المسلم اخو المسلم لا یظلمه ولا یسلمه, ومن کان فى حاجة اخیه کان الله فى حاجته, ومن فرج عن مسلم کربة فرج الله عنه کربة من کربات یوم القیامة, ومن ستر مؤمنا ستره الله یوم القیامة] رک: اصول کافى, ج2/244, التاج الجامع, ج5/20. و این روایت امام صادق(ع) [المسلم اخو المسلم, وهو عینه ومرآته ودلیله لایخونه ولایخدعه ولا یظلمه ولایکذبه ولایغتابه] رک: بحارالانوار, ج27/266; التاج الجامع, ج5/54. براى اطلاع بیشتر رک: الفصول المهمه/15, 16, 17, 18, 19 و20.8. از باب نمونه رک: کتاب النکاح, آیةالله خویى, ج2/153.9. یعنى روایت: المسلم على المسلم حرام دمه وماله وعرضه.10. یکى از این فقیهان نراقى است. رک: مستند الشیعة, ج15/81.11. همان.12. مرحوم شرف الدین قول دوم را به لحاظ شاذ بودن, ضعیف بودن و خارج از اعتدال بودن به حساب نمى آورد.13. همان.14. (والظاهر انه مسلم ما لم ینکر الضرورى أو لم یفعل ما یخرج به عنه مثل النصب) (مجمع الفائدة, محقق اردبیلى, ج1/172.15. جواهر الکلام, ج4/83.16. (ان المخالف مسلم محکوم بالطهارة ویترتب على المسلم من الآثار) (کتاب الطهارة, ج9/92)17. السنة کالشیعة یجمعهم الاسلام) رک: الفصول المهمه/41.18. الفصول المهمه/41.19. اصول کافى, ج2/20.20. کتاب الطهارة, امام خمینى, ج3/328.21. اصول کافى, ج2/20.22. همان.23. جواهر الکلام, ج4/83.24. کتاب الطهاره, تقریرات آیةالله خویى, ج2/62.25. امام خمینى در این زمینه با اشاره به مقتضاى ادله مى گوید: (ان الاسلام هو الشهادتان, کتاب الطهاره, ج3/328) و آیةالله گلپایگانى نیز مى گوید: (ان ما یتحقق به الاسلام هو الاقرار بالشهادتین فقط بشرط عدم اظهار ما یخالف الاسلام کانکار الضرورى, نتائج الأفکار, ج1/246)26. والایمان تستحیل مغایرته للاسلام, فمن لیس بمؤمن لیس بمسلم. رک: غنائم الأیام, میرزاى قمى, ج1, 416; نتائج الافکار, ج1, تقریرات آیةالله گلپایگانى/245).27. سوره حجرات, آیه14.28. رک: غنائم الایام, میرزاى قمى, ج1/416; نتائج الافکار, ج1, تقریرات آیةالله گلپایگانى/245.29. الفصول المهمه/23.30. کتاب الطهاره, ج3/330.31. همان/328.32. همان.33. الفصول المهمه/29.34. الفصول المهمه فى تألیف الامة/45.35. المراجعات/49.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3246مقاله پژوهشیبدعت و نوآورى در اندیشه علامه شرف الدینمبلغیاحمد2112200411429615114022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3246.html
unavailable
پى نوشت ها:1.العین, ج2/54; صحاح اللغة, ج3/1184; لسان العرب, ج8/6; قاموس المحیط, ج3/3; تاج العروس, ج5/271.2.رسائل المرتضى, ج2/264; البحر الرائق, ج1/611.3.منتهى المطلب, ج1/71; ذکرى/94; ریاض المسائل, ج1/504.4.روض الجنان/240; المجموع, ج4/519; تنویر الحوالک/137; الاحکام, ج1/43.5.الثمر الدانى/24.6.زبدة البیان/343; مشارق الشموس, ج1/107.7.رسائل الفقهیه, شیخ انصارى/139.8.به همین جهت صاحب جواهر این تعریف را متضمن معناى لغوى بدعت مى داند و مى گوید: (لاریب فى عدم حرمة البدعة اللغویة التی هی بمعنى عدم الوقوع من النبى(ص)) (ر.ک: جواهر الکلام, ج41/90).9.ذکرى/94; مشارق الشموس, ج1/107 (من اثبت فى الشریعة حکماً… فهو مبدع); کشف الغطاء, ج1/53 (لایجوز الاتیان بعبادة ولا معاملة ولا بغیرهما ممّا یرجع إلى الشرع فی تکلیفه أو تعریفه); البحر الرائق, ج3/419(غلب استعمالها (البدعة) على ما هو نقص فی الدین أو زیادة) در روایات نیز همین قید مورد توجه قرار گرفته است از جمله پیامبر(ص) مى فرماید: (من أدخل فی دیننا ما لیس منه فهو ردّ) (ر.ک: الحاوى الکبیر, ج16/174; عوالى اللئالى, ج1/240)10.ما در بررسى خود از مجموع صد موردى که علامه شرف الدین برشمرده, مواردى را که به معاویه و خالد بن ولید نسبت داده است به دلیلى که روشن است, خارج ساخته ایم.11. النص والاجتهاد/84.12. همان/85.13. همان/87.14.همان/110.15.همان/119.16.همان/122.17.همان/132.18.همان/155.19.همان/165.20.همان/179.21.همان/182.22.همان/229.23.همان/235.24.همان.25.همان/236.26.همان.27.همان/237.28.همان/238.29.همان/240.30.همان/244.31.همان/245.32.همان/250.33.همان/252.34.همان/255.35.همان/258.36.همان/259.37.همان/262.38.همان/264.39.همان/265.40.همان/266.41.همان/267.42.همان/266.43.همان/268.44.همان.45.همان.46.همان.47.همان/276.48.همان/28.49.همان/290.50.همان/293.51.همان/294.52.همان/244ـ243.53. بنگرید به: کتاب الصلوة, تقریرات مرحوم آیةالله العظمى خوئى, ج20/139 (و أما البدعة فهی متقومة بالاسناد إلى الشرع ما لیس فیه فلا بدعة من دون الاسناد); مواهب الجلیل, ج1/371 (مرجعه (أی البدعة) اعتقاد ما لیس بقربة على وجه الحکم بذلک وهذا منه لمن یراه کمالاً فأما من یعتریه ذلک من وسوسة یعتقد نقصها وأن ما یفعله من ذلک مخالف للاصل فلا یصح کونه منه بدعة); درر الاحکام, ج1/43 (کل ما قیل او فعل مما لیس له فیما نسب الیه(ص)).54. الشرح الکبیر, ج1/421 (تخصیصه (بدعت) فی حکم الشرع بما لاأصل له ولا نص ولا اجماع وهذه سمة البدعة)55.بحارالانوار, ج74/202.56.زبدةالبیان/343.57.مفردات/39.58.تفسیر قرطبى, ج2/87.59.الاحکام, ج1/43.60.العین, ج2/55.61. النص والاجتهاد/75ـ74.62. همان/75.63.الموافقات (شاطبى), ج2/74.64.هرچند شیخ طوسى از نظام, جعفر بن حرب و جعفر بن مبشّر نقل مى کند که ایشان معتقد به عدم حجیت اجماع بوده اند (ر.ک: عدة الاصول/232).65.قوانین المحکمه/204.66.النص والاجتهاد/74.67.الاصول العامة للفقه المقارن/306.68. حق آن است که استحسان در نظر اهل سنت دلیل مستقلى به شمار نمى رود بلکه به دلایل دیگر و حداقل مصالح مرسله برگشت مى کند, این مدعى با توجه به تعریف هایى که براى استحسان ذکر شده است, روشن مى گردد. براى مثال, بزودى مى گوید: (استحسان, عدول از مقتضاى قیاس به قیاس دیگر (قوى تر) یا تخصیص قیاس به دلیلى قوى تر است.) طبق این تعریف, استحسان یا به قیاس و یا به دلیل شرعى دیگر باز مى گردد. و یا شاطبى مى نویسد: (استحسان, عمل به اقوى الدلیلین است.) و طوقى مى نویسد: (عدول در حکم مسئله اى از نظایر آن به استناد دلیل شرعى خاص است.) و بالاخره ابن قدامه استحسان را داراى سه معنى مى داند: الف. عدول در حکم مسئله از نظایر آن به استناد دلیل خاص (من کتاب او سنة) ب. آن چه مجتهد با عقل خود تحسین مى کند, ج. منفعتى که در نفس مجتهد ترسیم یافته, ولى وى نمى تواند آن را در ضمن دلیلى خاص تعبیر نماید. روشن است که بر پایه این تعریف نیز استحسان یا به کتاب و سنت و یا به قیاس و مصلحت برمى گردد. (براى دیدن تعاریف فوق بنگرید به: المحصول, ج2/434; ارشاد الفحول, ج1/212; موافقات, ج2/256; تخریج الفروع على الاصول, ج17/169)69.روضة الناظر/86; المستصفى, ج1/284.70.براى شناخت مفهوم سد ذرایع بنگرید به: اصول الفقه, ابوزهره/295.71.علم اصول الفقه, عبدالوهاب خلاف/99.72.کشف الغطاء عن وجه شریعة الغرّاء, ج1/53.73.البحر الرائق, ج1/611.74.احکام الجنائز/242.75.فرائد الاصول/35.76.القواعد والفوائد, ج2/144.77.نهایة الاصول78.همان.79.از باب مثال: ر.ک: الاقطاب الفقهیه/99; کشف الغطاء, ج1/53; المجموع, ج4/519; النهایة فى غریب الحدیث, ج1/106.80.اعانة الطالبین, ج1/313.81. فرائد الاصول/35.82 . تفسیر العیاشى, ج1 / 1883 . الکافى, ج8 / 31184 . عوالى اللئالى, ج4 / 104 .85. نضد القواعد الفقهیه/108.86 . بحارالانوار, ج90 / 12 .87. بحر الفوائد/88.88. مقدمه النص والاجتهاد/43.89.النص والاجتهاد/131.90.همان/77, 76.91.همان/359.92.همان/362.93.همان/98.94.همان.95.همان/101.96.همان/103.97.همان/209.98.سوره نساء, آیه12.99.النص والاجتهاد/217.100.همان/289.101.براى دیدن بحث تفصیلى پیرامون این نظریه بنگرید به: مقاله جایگاه مصلحت در شریعت چاپ شده در مجموعه مقالات کنگره امام و اندیشه حکومت اسلامى, ج7/370 به بعد.102.النص والاجتهاد/153.103.همان/192.104.همان/206.105.همان/215.106.همان/217.107.همان/218.108.همان/224.109.همان/229.110.شرح التحریر, ج3/381.111.ارشاد الفحول, ج1/212.112.بدایع الصنائع, ج4/210.113.اوزاعى/83.114.تخریج الفروع على الاصول/170.115.اصول الفقه, ابوزهره/266.116.سوره حج, آیه23.117.سوره بقره, آیه185.118.اصول الفقه, ج2/186.119.المستصفى, ج1/194.120.الاصول العامة للفقه المقارن/387.121.قوانین المحکمه/92.122. وسائل الشیعه, ج18/151, باب13 (ابواب صفات القاضى) ح78.123.وسائل, ج18/28, باب6 (ابواب صفات قاضى) ح22; تفسیر عیاشى, ج1/18; مجمع البیان, ج1/13.124.وسائل الشیعه, ج18/80 ـ75, باب9 (ابواب صفات القاضى), احادیث1, 11, 18, 19.125.فرائد الاصول/36ـ 35.126.البیان/315.127.المیزان, ج1/14.128.المراجعات, مراجعه3.129.النص والاجتهاد/357, 314, 101, 74, 15.130.مجمع البیان, ج1/76.131.المحصول, ج1/215.132.البرهان, زرکشى, ج1/205.133.کشف الظنون به نقل از علامه فنارى, ج2/315.134 . تفسیر القرآن(عبدالرزاق الصنعانى), ج3 / 411 .135 .مجمع البیان, ج1/44.136 .المغنى, ابن قدامة, ج8/517.137 .الاموال, ابوعبید/533.138 .الخراج, ابویوسف/144.139 .المصنف, ابن ابى شیبة, ج1/308.140 .الخراج/162.141 .المغنى, ج5/276.142 .الاموال/52.143 .المحلى, ابن حزم, ج6/115.144 .سنن الکبرى, بیهقى, ج9/136.145 .دراسات فى ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة, ج4/283.146 .نهج البلاغه (فیض الاسلام), 1134.147 .بحارالانوار, ج72/342.148 .همان/343.149 .المحلى, ج6/116.150 .المصنف فى الحدیث, صنعانى, ج4/139.151 .دراسات فى ولایة الفقیه, ج4/286.152 .النص والاجتهاد/377.153 . همان/378.154 .الخصائص العامة للاسلام, دکتر قرضاوى/200.155 .النهایة/304; ایضاح الفوائد, ج4/205.156 . مکاسب/4.157 .السنن الکبرى, ج3/506.158 .مکاسب/4.159 .محاسن, ج1/162.160 .النص والاجتهاد/248.161 . همان/249 (هامش1)162 .براى نمونه رجوع شود به: النص والاجتهاد, موارد13, 16, 24, 30, 57.163 .النص والاجتهاد/10.164 . همان/39ـ37.165 .همان/109.166 .براى نمونه رجوع شود به: موارد1, 4, 17, 52, 98.167 .النص والاجتهاد/52.168 . همان/53.169 .همان/320.170 .همان/321.171 .همان/381.فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3247مقاله پژوهشیعلامه شرف الدین وفقه مقارنجبارانمحمد رضا21122004114215220614022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3247.html
unavailable
پى نوشت ها:1. ر.ک: الاصول العامه للفقه المقارن/13.2. کشف الظنون, حاجى خلیفه, ج1/721, ماده علم الخلاف (نقل از: مقدمه کتاب المؤتلف به قلم مهدى رجائى/10).3. مفتاح السعادة, ج1/306 (نقل از: مقدمه کتاب المؤتلف/10).4. کشف الظنون, حاجى خلیفه, ج1/721, ماده علم الخلاف (نقل از: مقدمه کتاب المؤتلف/10).5. همان.6. ر.ک: الاصول العامه للفقه المقارن/18.7. الفقه على المذاهب الخمسة, محمدجواد مغنیه/11.8.الفقه المقارن, محمدابراهیم جناتى/27, (نقل از: تاریخ الفقه الاسلامى/86).9. چاپ شده در ضمن موسوعة الامام الشافعى, ج9/460 ـ413.10. چاپ شده در ضمن همان مجموعه.11. همان/135 ـ 7.12. همان/225 ـ 137.13.سلسلة مؤلفات الشیخ المفید, ج9, رساله اعلام/16.14. الدیباج/334.15. همان/331.16. همان/178.17. همان/433.18. همان/88.19. همان/341.20. این کتاب که قسمت هاى اندکى از آن باقى مانده, توسط دارالکتب العلمیه بیروت در 1420قمرى (1999م) در یک جلد چاپ شده است.21. مقدمه اختلاف الفقهاء طبرى/7.22. الدیباج/341.23. همان/154.24. همان/363.25. همان/99.26. مقدمه اختلاف الفقهاء طبرى/7.27. سیر اعلام النبلاء, ج13/337.28. مقدمه اختلاف الفقهاء طبرى/7.29.همان/7.30. همان.31. همان.32. همان.33. همان.34. همان.35. الدیباج/200.36. همان/175.37. ر.ک: مسائل فقهیه/22.38. ر.ک: همان/35 ـ 33.39. ر.ک: همان/64 ـ 57.40. سوره نساء آیه 101.41. مجمع البیان, ج3/172; روح المعانى, ج5/170; التبیان, ج3/307.42. التبیان, ج3/307; تفسیر الطبرى, ج2/49; مجمع البیان, ج3/172; روح المعانى, ج5/171.43. کنز العرفان, ج1/182.44. مسائل فقهیه نقل از: صحیح مسلم, ج2/143.45. وسائل الشیعه, ج8/17, ابواب صلاة المسافر, باب 22, حدیث2.46. فقه القرآن ج1/142.47. احکام القرآن, ج2/316.48. التبیان, ج3/307.49. تفسیر کبیر, ج11/17.50. مسائل فقهیه/58 (نقل از: کنز العمال, ج16/110, ح44082).51. همان/57 (نقل از صحیح مسلم, ج2/144).52. همان (نقل از صحیح مسلم,ج2/145).53. همان (نقل از صحیح مسلم,ج2/144).54. همان (نقل از صحیح بخارى,ج2/24).55. شیخ طوسى, کتاب الخلاف, ج1/569.56. ابن رشد, بدایةالمجتهد, ج1/170; شرح کبیر حاشیةالمغنى, 2/99.57. المجموع, ج4/282.58. همان/282 و 287.59. روضةالطالبین/170.60. الحاوى الکبیر, ج2/363 نقل از مسائل فقهیه/60.61. المغنى, ج2/90.62. حاشیةالمغنى, ج2/90.63. ضوء النهار المشرق على صفحات الازهار, ج2/142.64. منحةالغفار با آدرس پیشین.65. موسوعة الامام الشافعى, ج1/469.66. المغنى, ج2/99 حاشیه.67. الکافى فى فقه المدینه المالکى/67.68. الذخیرة فى فروع الفقه المالکى, ج2/193.69. مدونة الفقه المالکى, ج1/509.70. تحفة الفقها, ج1/149.71. شیخ طوسى, کتاب الخلاف, ج1/569.72. تفسیر قرطبى, ج5/334.73. بدایة المجتهد, ج1/170.74. کتاب الخلاف, ج1/569.75. اللباب فى شرح الکتاب, ج1/106.76. الهدایه فى شرح بدایة المبتدى, ج1/80.77. اللباب فى شرح الکتاب (حاشیه), ج1/106.78. بدایع الصنایع, ج1/91.79. تحفة الفقهاء, ج1/149.80. المغنى, ج2/99.81. مسائل فقهیه/63, (نقل از: الحاوى الکبیر, ج2/363).82. همان/64.83. شرح کبیر, حاشیه مغنى, ج2/100.84. المحلى, ج3/190.85. نیل الاوطار, ج2/203.86. المحلى, ج3/190.87. احکام القرآن,ج2/319.88. صحیح مسلم, ج3//143.89. المغنى, ج2/100 (حاشیه).90. همان.91. نیل الاوطار, ج2/202.92. المغنى, ج2/107, الحاوى الکبیر, ج2/362.93. السنن الکبرى, ج4/340, حدیث5530.94. همان/325, حدیث 5483 و سنن.95. نیل الاوطار, ج2/202.96. همان.97. بدایع الصنایع, ج1/91.98. مسائل فقهیه/61 (نقل از: صحیح مسلم, ج2/143).99. همان.100. همان.101. صحیح بخارى, کتاب تقصیر الصلاة, باب 1 (ماجاء فى التقصیر و کم یقیم حتى یقصر).102. السنن الکبرى, ج4/328, شماره 5490.103. صحیح بخارى, کتاب تقصیر الصلاة, باب2, الصلاة بمنى, حدیث 3.104. وسائل الشیعه, ج8/518, ابواب المسافر باب 22, حدیث 3 ( نقل از: کتاب من لا یحضره الفقیه , ج1/281, حدیث 1273, مشابه این حدیث در/519 شمار 8 از امام صادق(ع) روایت شده, و صدوق در عقاب الاعمال/329 نیز آن را نقل کرده است).105. وسائل الشیعه, ج8/518 (نقل از: المقنع/38).106. همان باب, حدیث4.107. همان باب, حدیث5.108. همان/519, همان باب, حدیث6 ( مشابه این حدیث در /521, شماره 13 از امام صادق(ع) نقل شده است).109. همان/519, حدیث7.110. مدونة الفقه المالکى, ج1/510.111. المجموع شرح المهذب, ج4/276.112. متن ابى شجاع/65.113. ر.ک: المجموع شرح المهذب, ج4/281; اللباب فى شرح الکتاب, ج1/106; الهدایه, ج1/81; مدونة فقه المالکى, ج1/510; الذخیرة, ج2/191; الکافى فى فقه المدینة المالکى/67; المنتزع المختار, ج3/49; المغنى, ج2/96.114. المغنى, ج2/96 ـ 7.115.روضة الطالبین/176.116. همان.117. همان.118. روضة الطالبین/174; متن ابى شجاع/45; الکافى فى فقه المدینة المالکى/67; الذخیرة فى الفقه المالکى, ج2/192; مدونة الفقه المالکى, ج1/515.119. المجموع شرح المهذب, ج4/294.120. الخلاف, ج4/581, مسئله 338.121.شرایع الاسلام/101 ـ 3.122. الفقه على المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت, ج1/614.123. المحلى بالآثار, ج3/193.124. الذخیرة فى الفقه المالکى, ج2/185.125. المنتزع المختار, ج3/50.126. البیان الشافى فى المنتزع من البرهان الکافى ج1/372.127. الذخیرة فى الفقه المالکى, ج2/185; الکافى فى فقه المدینة المالکى/67.128. مدونة الفقه المالکى, ج1/510.129. همان/513.130. همان/275.131. همان/278; روضةالطالبین/172.132. المغنى/93.133. المجموع شرح المهذب, ج4/275.134. همان/276.135. البیان الشافى,ج1/273.136. الفقه على المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت, ج1/609.137. شرایع الاسلام/101.138. الفقه على المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت, ج1/609.139. المحلى بالآثار, ج3/196.140. همان/195.141. همان/197.142. همان/198.143. مسائل فقهیه/70 (نقل از بدایة المجتهد, ج1/168).144. مسائل فقهیه.همان.145. المحلى بالآثار, ج3/201.146. همان/203.147. السنن الکبرى, ج4/328, شماره5493.148. همان/329, شماره5494.149. همان/331, شماره 5504.150. همان.151. همان/322, حدیث 5508.152. همان/331, حدیث5506.153. صحیح بخارى, کتاب تقصیر الصلاة, باب 4, فى کم یقصر الصلاة شماره مسلسل 1088.154. السنن الکبرى, ج4/334.155. همان, شماره5514.156. همان.157. مسائل فقهیه/71.158. صحیح بخارى, کتاب تقصیر الصلاة, باب2, الصلاة بمنى, حدیث1.159. همان باب, حدیث 2. و ارشاد السارى, ج3/129.160. السنن الکبرى, ج4/325, شماره 5481 و شماره5482.161. مسائل فقهیه/58 (نقل از ترمذى, ج2/428; سنن ابن ماجه, ج1/338; السنن الکبرى, ج4/327, شماره 5488).162. همان/329, شماره 5495.163. همان, شماره 5497.164. وسائل الشیعه, ج8/453, ابواب صلاة المسافر, باب1, حدیث8.165. همان/454, حدیث 14.166. همان/455, حدیث 17.167. همان/456, باب2, حدیث2.168. همان/451, باب1, حدیث1.169. روضةالطالبین/170; اللباب, ج1/105; مدونة الفقه المالکى, ج1/511; الذخیرة فى الفقه المالکى, ج2/191; المنتزع المختار, ج3/49.170. المغنى, ج2/95.171. المجموع شرح المهذب, ج4/280.172. شرایع الاسلام/101.173. المجموع شرح المهذب, ج4/280.174. المغنى, ج2/95; القواعد, جامع المقاصد, ج2/515.175. ر.ک: القواعد, جامع المقاصد, ج2/510.176. شرح کبیر, ج2/97; المجموع شرح المهذب, ج4/290.177. المجموع شرح المهذب, ج4/290.178. همان و شرح کبیر, ج2/97.179.المجموع شرح المهذب, ج4/290.180. همان.181. المنتزع المختار, ج3/49.182. المجموع شرح المهذب, ج4/288.183. شرح کبیر, ج2/97.184. المجموع شرح المهذب, ج4/290.185. همان/288.186. روضةالبیان/170.187. شرح کبیر, ج2/96.188. اللباب, ج1/106.189. همان.190. الهدایه, ج1/81.191. تحفة الفقهاء, ج1/149.192. الکافى فى فقه المدینة المالکى/67.193. الذخیرة فى الفقه المالکى, ج2/191.194. مدونة الفقه المالکى, ج1/512.195. الخلاف, ج4/572, مسئله324; شرایع الاسلام/103; قواعد, در جامع المقاصد, ج2/511.196.وسائل الشیعه, ج8/470, ابواب صلاة المسافر, باب 6, حدیث1.197. همان/472, حدیث3.198. همان/473, حدیث7.199. المجموع شرح المهذب, ج4/287.200. همان و شرح کبیر, ج2/91.201. بدایة المجتهد, ج1/172.202. احکام القرآن, ج2/320.203.بدیع الصنایع,ج1/93.204.تحفةالفقهاء,ج2/149.205.المحلى بالآثار,ج3/185,مسئله512.206.المنتزع المختار,ج3/50.207.ضوءالنهار,ج2/146.208.شرح کبیر,ج2/91.209.همان;المجموع شرح المهذب,ج4/287.210.المحلى بالآثار,ج3/188.211.المجموع شرح المهذب,ج4/287.212.بدایة المجتهد,ج1/172.213.شرح کبیر,ج2/91.214.همان.215.المجموع شرح المهذب,ج4/287.216.متن ابن شجاع/65.217.المجموع شرح المهذب,ج4/287.218.الکافى فى فقه المدینة المالکى/67.219.الذخیرة فى الفقه المالکى, ج2/192.220.المدونة فى الفقه المالکى,ج1/510.221.المجموع شرح المهذب,ج4/287.222.المغنى,ج2/99.223.المجموع شرح المهذب,ج4/287.224.همان.225.الخلاف,ج1/587,مسئله349.226.شرایع الاسلام/102.227.کنز العرفان,ج1/187.228.ر.ک: جامع المقاصد,ج2/514.229.همان.230.همان231.شرح کبیر,ج2/91.232.وسائل الشیعه,ج8/467,ابواب صلاة المسافر, باب8, حدیث3.233.همان/477,حدیث5.234.از آن جا که سماعه از اصحاب دو امام بزرگوار امام صادق و امام کاظم(ع)بوده و به دلیل اوضاع خاص سیاسى بیشتر از امام کاظم(ع) با ضمیر و لقب یاد مى شده, به نظر مى رسد که این روایت از امام کاظم(ع)باشد.235.همان,حدیث4.236.بدایع الصنایع,ج1/97.237.تحفة الفقها,ج1/150.238.المجموع شرح المهذب,ج4/291.239.المنتزع المختار,ج3/54.240.الکافى فى فقه المدینة المالکى/68.241.الذخیرة فى الفقه المالکى,ج2/187.242.نیل الاوطار,ج2/202.243.همان.244.المجموع شرح المهذب,ج4/304.245.همان.246.همان.247.همان.248.المجموع شرح المهذب,ج4/304.249.همان.250.همان.251.همان.252.همان.253.همان.254.بدایة المجتهد,ج1/173.255.وسائل الشیعه,ج8/498, ابواب صلاة المسافر, باب15,حدیث1.256.همان/499,حدیث4.257.همان/499,حدیث7.258.همان/500,حدیث8فقهIslamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academyفقه1735-3181Islamic Propagation Office, Qom Seminary
Islamic Sciences and Culture Academy3248مقاله پژوهشیفهرست مقاله هاى سال یازدهم21122004114220721614022016140220162004https://jf.isca.ac.ir/article_3248.html