ORIGINAL_ARTICLE
فقه و جهانى شدن
https://jf.isca.ac.ir/article_3684_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
3
28
پى نوشتها:
1
1. من لایحضره الفقیه, 1671.
2
2. صحیفه نور, ج21/98.
3
3. یا با جرح و تعدیلهایى که به تازگى در آنها روا داشته شده است, در فضایى ملّت محور مطرح شده اند.
4
4. در جاى جاى فقه شیعه, به تمسک به این اصل برمى خوریم. براى نمونه, رجوع شود به: کتاب البیع, امام خمینى, ج2/461.
5
ORIGINAL_ARTICLE
مصلحت در فقه شیعه و پاسخ به شبهات روشنفکرى
https://jf.isca.ac.ir/article_3685_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
29
43
علی اکبر
کلانتری
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. علل الشرائع, شیخ صدوق/592.
2
2. همان/484.
3
3. المقنعه, شیخ مفید/616.
4
4. المبسوط, شیخ محمدحسن طوسى, ج1/235.
5
5. همان, ج2/27.
6
6. همان/52, 162 و240.
7
7. شرایع الاسلام, محقق حلّى, ج1/278.
8
8. قواعد الاحکام, علامه حلى, کتاب الدین/157.
9
9. جامع المقاصد, محقق کرکى, ج8/22.
10
10. جواهر الکلام, شیخ محمدحسن نجفى, ج38/59.
11
11. الاعتصام, ابراهیم بن موسى الغرناطى, ج2/112ـ111; فلسفة التشریع فى الاسلام, صبحى محمصانى/194.
12
12. الاجتهاد, عبدالمنعم النمر/108.
13
13. المبسوط, ج6/292.
14
14. صحیفه نور, ج20/56.
15
15. تنبیه الامه وتنزیه الملّة, میرزاى نائینى / 5.
16
16. صحیفه نور, ج21/34.
17
17. نویسنده محترم کتاب مفاهیم القرآن, در جلد نخست این کتاب, تبیین و اثبات این مطلب را گسترده پرداخته که تقنین و تشریع, حق ویژه خداوند است و کسى غیر از او, این منصب را ندارد/538 ـ531.
18
18. مجله کیان, شماره24, مقاله (فرایند عرفى شدن فقه شیعى).
19
19. ر.ک: الاحکام فى اصول الاحکام, سیف الدین آمدى, جزء چهارم/140ـ139; المدخل لدراسة الشریعة الاسلامیة, دکتر عبدالکریم زیدان/220.
20
20. ولایت فقیه, آیةاللّه محمدهادى معرفت/75ـ74
21
ORIGINAL_ARTICLE
احتیاط هاى روا و ناروا، معیارها و ضوابط 2
https://jf.isca.ac.ir/article_3686_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
44
73
سید احمد
حسینی
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. قوانین الاصول, میرزاى قمى/389, برگرفته از فواید الحائریه, وحید بهبهانى.
2
2. سوره حاقه, آیه47ـ44 و نیز در این باره: سوره بقره, آیه80; سوره آل عمران, آیه78; سوره نحل, آیه116.
3
3. در این باره افزون بر پنجاه روایت در: بحارالانوار, علامه مجلسى, ج2/120; عوالم العلوم, کتاب العقل والجهل/414, باب النهى عن القول بغیر علم والافتاء بالرأى; منیة المرید, شهید ثانى.
4
4. تهذیب الاحکام,
5
5. بحارالانوار, ج107/46 و42; کشف المحجة لثمرة المهجه
6
6. الرسائل الاصولیه
7
7. المعتبر فى شرح المختصر, محقق حلى, ج1/22, مؤسسة سیدالشهدا, قم.
8
8. ر.ک: منتهى الاصول, سید ابوالحسن اصفهانى/339.
9
9. وسائل الشیعه, شیخ محمد بن حسن حرّ عاملى, ج18/123.
10
10. کشف المحجة لثمرة المهجه/110ـ109; بحارالانوار, ج107/46 و42.
11
11. اقبال الاعمال/13, دارالکتب الاسلامیه, تهران.
12
12. الرسائل الاصولیه/28, رسالة الاجتهاد والاخبار, مؤسسة العلاّمة الوحید البهبهانى, قم.
13
13.نهج البلاغه, حکمت382. بل لاتقل تحل ماتعلم.
14
14. بحارالانوار, ج2/64, باب13; همان/212, باب27.
15
15. صراط النجاة.
16
16. مسأله حجاب, مرتضى مطهرى/237.
17
17. صحیفه امام, ج21/160 و152, مؤسسه نشر آثار.
18
18. المستصفى من علم الاصول ابوحامد محمد غزالى, ج1.
19
19. الوافى, ملامحسن فیض کاشانى, ج7/133, بحث صلوة المسافر, چاپ جدید; جواهر الکلام, ج14/213.
20
20. الوافى, ج6/150, چاپ جدید; مفاتیح الشرایع, ملا محسن فیض کاشانى, ج1/75.
21
21. وسائل الشیعه/461ـ451, مقدس کاظمى, افست.
22
22. مصباح الفقیه, حاج آقا رضا همدانى, چاپ جدید, ج8/35ـ33, کتاب الطهاره, دیگران نیز دلایل فیض را پسندیده اند و تنها به دلیل شهرت, بیانش نکرده اند.
23
23. جواهر الکلام, ج38/326; نیز ببینید: همان, ج8/212.
24
24. مدارک العروه, شیخ على پناه اشتهاردى, ج1/205 و100.
25
25. فواید الحائریه/341, فائده 36, چاپ احیاء فکر اسلامى.
26
26. تفصیل بحث از حقیقت قوه قدسیه, خواهد آمد.
27
27.جواهر الکلام, ج29/373, 287, 216.
28
28. فرائد الاصول, شیخ مرتضى انصارى/527; کفایة الاصول, آخوند خراسانى, ج2/258, به ملاحظه حاشیه مشکینى.
29
29. ر.ک: کشف الغطاء, شیخ جعفر کبیر/184, 43, چاپ سنگى; همان, ج1/232ـ231, چاپ جدید; همان, ج2/396, چاپ جدید.
30
30. صحیفه نور, ج21 / 47 .
31
31. شرح غرر الحکم, محقق خوانسارى, ج6/266; ج3/442, چاپ دانشگاه تهران.
32
32. رسائل, شهید ثانى, ج1/8, دفتر تبلیغات اسلامى, قم.
33
33. صحیفه امام, ج21/160.
34
34. فرائد الاصول/102, چاپ جامعه مدرسین, قم; مستمسک العروة. آیت الله حکیم, ج1/193.
35
35. صلوة, شیخ مرتضى انصارى/390 و389, چاپ قدیم انتشارات الاضواء المصطفى, قم; البدر الزاهر, سید محمدحسین بروجردى/101 و نیز بحث صلوة مسافر و دیگر کتابهاى فقهى.
36
36. بحوث فى علم الاصول, سید محمدباقر صدر, ج4/444; نیز ر.ک: اقتصادنا, همو/308.
37
37. المعتمد فى شرح المناسک, آیت الله خویى, ج5/158ـ152; التنقیح, همو, ج5/292, بحث وضوى در حال تقیه; مناسک, شیخ جواد تبریزى, مسأله375.
38
38. المعتمد فى شرح المناسک, آیت الله خویى, ج5/158ـ152; التنقیح, همو, ج5/292, حواشى مراجع تقلید بر: مناسک, امام خمینى, مسأله1352.
39
39. همان.
40
40. الحج, سید محمد محقق داماد, ج3/52; الحج, فاضل لنکرانى, ج5/112ـ104.
41
41. سوره بقره, آیه199.
42
42. مناسک, امام خمینى, مسأله1325.
43
43. سوره توبه, آیه122.
44
44. البیع, ج5/354; ج2/403, مطبعة مهر, قم.
45
45. سوره بقره, آیه185.
46
46. سوره نساء, آیه28.
47
47. سوره مائده, آیه6.
48
48. سوره حج, آیه78.
49
49 . بحارالانوار, ج66 / 42, مؤسسه الوفاء.
50
50. وسائل الشیعه, ج3/258.
51
51. فتح البارى شرح صحیح البخارى, ج1/93.
52
52. وسائل الشیعه, ج1/120.
53
53. همان, ج3/332.
54
54. تهذیب, ج2/250; کافى, ج3/404; وافى, ج7/419. از آن جا که راوى حسن بن جهم است و (ابوالحسن) بى قید آمده, مراد امام ابوالحسن على بن موسى الرضا خواهد بود.
55
55. تهذیب, ج2/396; من لایحضره الفقیه, ج1/257; رسائل, ج2/1071, باب49 من ابواب النجاسات.
56
56. کافى, ج7/387; وسائل الشیعه, ج18/215.
57
ORIGINAL_ARTICLE
مرورى بر ماهیت شناسى پول و دیدگاه فقیهان
https://jf.isca.ac.ir/article_3687_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
74
147
معروفعلی
احمدوند
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. اقتصاد سیاسى, رمون بار, ترجمه منوچهر فرهنگ, ج1/318, سروش تهران, 1367.
2
2.لسان العرب, ابن منظور, ج11/ 636, دارصادر بیروت, بى تا.
3
3. سوره توبه, آیه103.
4
4. آورده شده از ماهیت پول و راهبردهاى فقهى و اقتصادى آن, احمدعلى یوسفى/148.
5
5. همان.
6
6. همان.
7
7. مقاله نگاهى به پول و وظایف آن در اقتصاد اسلامى, دکتر توتونچیان, داده شده به اولین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى, ج3/11.
8
8. پول در اقتصاد اسلامى, پرویز داوودى, حسن نظرى و حسین میرجلیلى, تهیه شده براى دفتر همکارى حوزه و دانشگاه, سمت, تهران, 1374.
9
9. پول, بانک, صرافى, محمدحسین ابراهیمى/14, مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى, قم, 1376.
10
10. ماهیت پول (و راه بردهاى فقهى و اقتصادى آن)/151, پژوهش گاه فرهنگ و اندیشه اسلامى, چاپ اول, 1377.
11
11. دانشنامه جهان اسلام, حسین میرجلیلى, مقاله پول, ج5/796, بنیاد دایرةالمعارف اسلامى, تهران, 1375.
12
12. همان.
13
13. پول و تورم, دکتر قبادى و رئیس دانا/42 و 41. آورده شده از فرهنگ دهخدا, زیر عنوان پول.
14
14. همان.
15
15.عیون اخبار الرضا, ج1/137. آورده شده از کتاب پول در اقتصاد اسلامى/56.
16
16. تاریخ یعقوبى, ج1/15. آورده شده از همان.
17
17. سوره یوسف, آیه20.
18
18. دانش نامه جهان اسلام, سید حسین میرجلیلى, مقاله پول, ج5/796.
19
19. نظریه هاى پولى, باقر قدیرى اصلى/13. آورده شده از کتاب ماهیت پول/36.
20
20. واژه اسکناس از لغت فرانسوى (assignass) گرفته شده است. این واژه, در زمان انقلاب کبیر فرانسه (1789 ـ 1788م) به کار مى رفت و به اوراقى گفته مى شد که دولت انقلابى, پخش مى کرده است. تضمین و پشتوانه این پول, زمینهاى ضبط شده کلیسا و اشراف بود. (آورده شده از پول در اقتصاد اسلامى/37).
21
21. این گونه پول را پول ثبتى, بانکى و دفترى نیز مى نامیدند که در نخست قرن نوزدهم, گسترانیده شد و کنار پول کاغذى و سکه اى شمرده مى شود, اما با آنها تفاوتهاى زیر را دارد:
22
الف. اسکناس و سکه یا توان ابراء قانونى دارند و نپذیرفتن آنها قبول کردنى نیست, در حالى که فرد مى تواند پول تحریرى را نپذیرد;
23
ب. پول تحریرى, تغییر پذیر است و در واقع, با کاهش یا افزایش اعتبار ذخیره قانونى, دگرگون مى شود, در حالى که در مورد اسکناس و سکه, با پخش و ضرب جدید یا نابودسازى پولهاى موجود, تغییر پیدا مى کند. (آورده شده از کتاب پول در اقتصاد اسلامى/46).
24
ج. پول حکمى, دارایى جامعه است و براى هیچ کس, بدهى شمرده نمى شود, اما پول تحریرى, با بدهى هاى نگهدارى شده توسط بانک پخش کننده آن, پشتیبانى مى شود;
25
د. پول حکمى, پول بیرونى است, اما پول تحریرى, پول درونى و پول بیرونى, ثروت خالص براى جامعه شمرده مى شود. (آورده شده از دانشنامه جهان اسلام, ج5/797).
26
22. دانشنامه جهان اسلام, سید حسین میرجلیلى, مقاله پول, ج5/ 797 .
27
23. نظریه هاى پولى/37. (آورده شده ازماهیت پول/52).
28
24. پول در اقتصاد اسلام/46, دفتر همکارى حوزه و دانشگاه.
29
25. اعیان الشیعه, العلامه السید محسن الامین العاملى, ج1/539.
30
26. در بحث (نگاهى به سرنوشت پول در جهان اسلام) از نوشته هاى زیر استفاده شده است:
31
پول و نظامهاى پولى, بخش فرهنگى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم, انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى, قم, 1375; پول در اقتصاد اسلامى, دفتر همکارى حوزه و دانشگاه, سمت, تهران, 1374; دانش نامه جهان اسلام, سید حسین میرجلیلى, مقاله پول, ج5/796; ماهیت پول و راه بردهاى فقهى و اقتصادى آن, با ضمیمه پول در صدر اسلام و نزد شارع, احمدعلى یوسفى.
32
27. مجموعه مقالات فارسى اولین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى, ایرج توتونچیان, مقاله نگاهى به پول و وظایف آن در اقتصاد اسلامى, ج3/11, 1370; پول در نگاه اقتصاد و فقه, ایرج توتونچیان, مقاله ماهیت پول در منظر علم اقتصاد, مؤسسه فرهنگى اندیشه/14, 1375.
33
28. پول, بانگ, صرافى/28; ماهیت پول/ 144 .
34
29. پول و نظامهاى پولى, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم/62, انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى, قم, 1375.
35
30. اقتصاد, پل ساموئلسن, ترجمه پیرنیا, ج1/487. آورده شده از ماهیت پول/135.
36
31. مجله نور علم, ناصر مکارم شیرازى, انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم, دوره دوم, ش6/24.
37
32. العین, عبدالرحمن الخلیل بن احمد الفراهیدى, تحقیق دکتر مهدى المغرومى, دکتر ابراهیم السامرائى, انتشارات دارالهجره.
38
33.لسان العرب, ج11, حرف ل.
39
34. مجمع البحرین, فخرالدین الطریحى, ج5/475, تحقیق السید احمد الحسینى, نشر مکتبة المرتضویه.
40
35. فرهنگ فارسى, دکتر محمد معین, ج3/3708, انتشارات سپهر, چاپ سیزدهم, 1378.
41
36. المنجد فى اللغه والاعلام, لویس معلوف/782, انتشارات المشرق, بیروت, 1973م.
42
37. ماهیت پول.
43
38. نظرى به نظام اقتصاد اسلام, مرتضى مطهرى/130 .(آورده شده از ماهیت پول/69).
44
39. ماهیت پول, همان/83 ـ 72.( آن چه در نوشته آمده, خلاصه بحث گسترده اى است که در این کتاب, دیدگاه اقتصاددانان را بیان مى کند).
45
40. حقوق مدنى, سید حسن امامى, ج1/19; انتشارات کتابفروشى اسلامى تهران, چاپ سوم, 1340.
46
41. ترمینولوژى حقوق, محمدجعفر لنگرودى, انتشارات گنج دانش, چاپ ششم, 1372.
47
42. حقوق مدنى, ناصر کاتوزیان, انتشارات دانشگاه تهران, 1344.
48
43. تذکرةالفقهاء, علامه حلى, ج1/465, انتشارات مرتضویه.
49
44. المبسوط, شیخ طوسى, فصل مایصح بیعه و ما لایصح, آورده شده از ماهیت پول/90.
50
45. مجمع الفائدة, مقدس اردبیلى/53, مؤسسه نشر اسلامى.
51
46. جواهرالکلام, محمدحسن نجفى, ج22/343, دارالکتاب الاسلامیه.
52
47.المکاسب, شیخ مرتضى انصارى/20 و 161, مطبعة الاطلاعات, 1375ق.
53
48. مبانى اقتصاد اسلامى, مرتضى مطهرى/53. (آورده شده از ماهیت پول/98).
54
49. المکاسب المحرمه,امام خمینى(ره), ج1/164, انتشارات اسماعیلیان.
55
50. اقتصادنا, الشهید السید محمدباقر الصدر/198, نشر مجمع العلمى للشهید الصدر(ره), چاپ دوم.
56
51. مجموعه مقالات اولین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى, ایرج توتونچیان, مقاله نگاهى به پول و وظایف آن در اقتصاد اسلامى, ج3/15.
57
52. همان/19.
58
53. ربا, بانک, بیمه, مرتضى مطهرى/28, انتشارات صدرا, تهران, 1364.
59
54. همان/128.
60
55. پول در اقتصاد اسلامى, دفتر همکارى حوزه و دانشگاه/20.
61
56. فقه الزکاة, یوسف قرضاوى, ج1/273. آورده شده از ماهیت پول/162.
62
57.ربا در اسلام, محمدحسین بهشتى/93, انتشارات فرهنگ اسلامى, چاپ دوم, 1371.
63
58. میزگرد سؤالات اقتصادى و فقهى پول, غلامرضا مصباحى, پول در نگاه اقتصاد و فقه/40, مؤسسه فرهنگى اندیشه, 1375.
64
59. مجموعه مقالات اولین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى, ایرج توتونچیان, همان/44.
65
60. مهدى هادوى, همان/42.
66
61.تحریرالوسیله, امام خمینى(ره), ج2/283, مسأله5, مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره), 1379.
67
62. توضیح المسائل, سید ابوالقاسم الخوئى/497, مسأله2843, انتشارات ایران, چاپ هفتم, 1370.
68
63. مجله رهنمون, مدرسه عالى شهید مطهرى, ش7/6.
69
64. الاوراق المالیة الاعتباریة, سیدکاظم حائرى, دومین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى,1369.
70
65. فقه اهل بیت, سید محمود هاشمى شاهرودى, ش2/59, تابستان 1374.
71
66. مبانى فقهى اقتصاد اسلامى, محمود عبداللهى/291, انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم, چاپ اول.
72
67. فقه اهل بیت, مصاحبه با شیخ مهدى آصفى, صالحى مازندرانى, ابوطالب تجلیل, محمدهادى معرفت, سید محمد موسوى بجنوردى, مرتضوى لنگرودى, سیدحسین شمس, ش7 و 9, احکام فقهى پول.
73
68. مکاسب, شیخ مرتضى انصارى, کتاب بیع/105.
74
69.به لفظى, حقیقت شرعیه, گویند که در زمان پیامبر(ص), به معناى اصطلاحى فقهى و شرعى به کار رفته است, اما حقیقت متشرعه, در زمانهاى پس از آن حضرت بوده که یاران و پیروان متشرع وى, لفظى را از معناى لغوى, به معناى اصطلاحى شرعى آن آورده اند.
75
70. مکاسب, شیخ مرتضى انصارى, کتاب بیع/106.
76
71. تحریر الوسیله, ج2/180.
77
72. مصباح الفقاهه, سید ابوالقاسم خوئى, ج3/152, انتشارات وجدانى, چاپ سوم, 1371.
78
73. ماهیت پول/ 120.
79
74. فقه اهل بیت, گفت وگو با سید محمدحسن موسوى بجنوردى, ش7/40.
80
75. فقه اهل بیت, ش14, 108.
81
76. پول در اقتصاد اسلامى, دفتر همکارى حوزه و دانشگاه/79 و 76.
82
77. الاوراق المالیة الاعتباریة, سید محمدکاظم حائرى, دومین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى, آورده شده از فقه اهل بیت, ش14/109.
83
78. فقه اهل بیت, مصاحبه با سیدحسین شمس, مرتضوى لنگرودى, صالحى مازندرانى, ش7/48 ـ 31.
84
79. همان, سیدمحمود هاشمى, ش2/73, تابستان, 1374.
85
80. همان, گفت وگو با شیخ محمدمهدى آصفى, ش7/22, پاییز1375.
86
81. همان, گفت وگو با محمدهادى معرفت, ش7/14.
87
82. همان, مقاله احمدعلى یوسفى, ش30/148. مى آورد از آیةالله شیخ جواد تبریزى و آیةالله سیستانى و سیدکاظم حایرى که به دلیل مثلى بودن پول, جبران کاهش ارزش آن را جایز نمى دانند.
88
83. همان/165. مى آورد از آیةالله فاضل لنکرانى, آیةالله سبحانى و محکمه شرعى پاکستان.
89
84. ربط الحقوق والالتزامات الآجله بتغیّر الاسعار, منذرقحف/187 و 22. آورده شده از فقه اهل بیت, ش30/189.
90
85. همان191.
91
86. فقه اهل بیت, مرتضوى لنگرودى, ش7/39 و فقه اهل بیت, آیةالله محمدتقى بهجت و آیةالله یوسف صانعى, ش31/81.
92
87. آیات عظام: نورى همدانى, موسوى اردبیلى, در پاسخ به پرسش کمیسیون امور قضایى و حقوق مجلس شوراى اسلامى در مورد محاسبه مهریه, بر اساس نرخ روز در صورتى که پول باشد. فقه اهل بیت, ش31/60.
93
88. فقه اهل بیت, ناصر مکارم شیرازى, ش31, 84.
94
89 . همان, محمدمهدى آصفى, ش7/22 و همان آیةالله محمدهادى معرفت/14.
95
90. براى آگاهى بیشتر به این نوشته بنگرید: مجله فقه کاوشى نو در فقه اسلامى, احمد عابدینى, مقاله ربا, تورم و زمان, ش12 و 11/73, بهار و تابستان 1376; همان, ش18و17/11; همان, احمدعلى یوسفى, مقاله رویارویى با آثار تورم یا تسلیم در برابر آن, ش32 و 31/123, 1381.
96
91. توضیح المسائل, محمدعلى گرامى, چاپ اعتماد, چاپ اول, سال1374, ش514, مسأله2455.
97
92. فقه اهل بیت, اسماعیل صالحى مازندرانى, ش9, 1376, 45.
98
93. مجله رهنمون, جعفر سبحانى, ش6/92, 1372; مجله فقه اهل بیت, ش2/77; همان, ش7/36 و35; همان, ش9/47 و46 و34.
99
94. دومین مجمع بررسى هاى اقتصاد اسلامى, سید کاظم حایرى, الاوراق المالیه الاعتباریه; پاسخ به نامه کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس شوراى اسلامى, لطف الله صافى گلپایگانى آورده شده از فقه اهل بیت, ش31/108.
100
95.فقه اهل بیت, یکى از اساتید حوزه, ش9/50.
101
96. جامع المسائل/264, مسأله1029, چاپ مهر, چاپ دوم, 1375.
102
97. مجمع المسائل, فاضل لنکرانى, ج1/389, مسأله1191, انتشارات میثم تمار, چاپ سوم, 1377.
103
98. دفتر همکارى حوزه و دانشگاه, پول در اقتصاد اسلامى/68.
104
99. ناصر مکارم شیرازى, پاسخ به نامه شماره2294, تاریخ 30/3/1375, پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى, به نقل از فقه اهل بیت, ش31/123.
105
100. مجمع المسائل, فاضل لنکرانى, ج1/263, مسأله1026; جامع الاحکام, لطف الله صافى گلپایگانى/313, مسأله1087; توضیح المسائل, محمدعلى گرامى/520, مسأله2478; فقه اهل بیت, مرتضوى لنگرودى, ش9/39; همان, صالحى مازندرانى/44; همان, سید محمدحسن بجنوردى, ش7/42.
106
101. توضیح المسائل مراجع, آیت الله سیستانى/753.
107
102.تحریر الوسیله, امام خمینى(ره), ج2/614 ـ613, مسأله6; آورده شده از مجله فقه, کاوشى نو در فقه اسلامى, سید ابوالقاسم خوئى, ش12و11/60, 1376.
108
103. مسأله ربا به ضمیمه بیمه, مرتضى مطهرى/209, 207 و76, انتشارات صدرا, چاپ دهم, 1378.
109
104. فقه اهل بیت, ابوطالب تجلیل, ش7/12.
110
105. پاسخ به نامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى, محمدتقى بهجت, آورده شده از فقه اهل بیت, ش31/123.
111
106. تحریر الوسیله, ج2/581; درر الفوائد فى اجوبة القائد, سید على خامنه اى/85. آورده شده از مجله اقتصاد اسلامى, ش3 و توضیح المسائل مراجع/808.
112
107. مجمع المسائل, محمدرضا گلپایگانى, ج2/29; توضیح المسائل, محمدعلى اراکى/522; توضیح المسائل مراجع, جواد تبریزى, ج2/699; همان, ناصر مکارم شیرازى/784, مسأله11; همان, ابوالقاسم خوئى/700, مسأله7.
113
108. تحریر الوسیله, ج2/614, مسأله7; منهاج الصالحین, آیت الله خوئى, ج2/55, مسأله226.
114
109. فقه اهل بیت, مرتضوى لنگرودى, ش10/6; ش9/39 و ش10/10.
115
110. همان, محمدمهدى آصفى, ش10/12.
116
111 .همان, محمدهادى معرفت, ش10/20.
117
112. نقش اسکناس در نظام حقوقى اسلام, محمد موسوى بجنوردى, ضمیمه کتاب پول در نگاه اقتصاد و فقه/81; فصل نامه متین, انتشارات پژوهشگاه امام خمینى(ره) و انقلاب اسلامى, ش4و3.
118
113. سوره توبه, آیه103.
119
114. پول, بانک, صرافى/ 90.
120
115. الفقه الاسلامى وادلته, وهبه مصطفى زحیلى, ج2/772. آورده شده از دانش نامه جهان اسلام, ج5/802, مقاله پول, استاد غلام رضا مصباحى.
121
116. الفقه على المذاهب الاربعه, عبدالرحمن جزیرى, ج1/606, دار الاحیاء التراث العربى, بیروت, 1406ق.
122
117. فقه الزکاة, یوسف قرضاوى, ج1/276. آورده شده از دانش نامه جهان اسلام/802, مقاله پول, غلام رضا مصباحى.
123
118.فقه اهل بیت, محمدهادى معرفت, ش10/21.
124
119. الزکاة, حسین على منتظرى, ج1/282, انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى, 1404ق; از کتاب مسائل اقتصادى در تفسیر المیزان, محمدجواد وزیرى فرد/70, انتشارات امیرکبیر تهران, 1376.
125
120.پول, بانک, صرافى/ 93.
126
121.توضیح المسائل مراجع, امام خمینى(ره), اراکى, فاضل لنکرانى, سیستانى و جواد تبریزى, ج2/21, مسأله1769.
127
122.فقه اهل بیت, صالحى مازندرانى, ش9/51; فقه اهل بیت, محمدحسن مرعشى, ش7/37.
128
123. همان, ش2/16.
129
124.نقش اسکناس در نظام حقوقى اسلام, محمد موسوى بجنوردى/75ـ70.
130
125. خلاف, شیخ طوسى, ج3/459. آورده شده از کتاب مضاربه در اسلام, محمدحسین ابراهیمى/88, انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى, چاپ دوم, 1377.
131
126.توضیح المسائل مراجع, ناصر مکارم شیرازى/266.
132
127. همان, فاضل لنکرانى/268, مسأله2453; همان, محمدتقى بهجت/264, مسأله 1699.
133
128.فقه اهل بیت, سید محمود هاشمى شاهرودى, ش2/97.
134
129. سوره توبه, آیه24.
135
130. المیزان فى تفسیر القرآن, محمدحسین طباطبایى, ج9/250, موسّسه مطبوعاتى اسماعیلیان, 1391ق.
136
131.توضیح المسائل مراجع, فاضل لنکرانى, مکارم شیرازى, گلپایگانى و صافى/339, مسأله2284.
137
132. توضیح المسائل مراجع: امام خمینى(ره)/673, مسأله77; خوئى/707, مسأله4; گلپایگانى و صافى/738; سیستانى/742, مسأله5; بهجت/775; مکارم شیرازى/783; خامنه اى/808.
138
133.نقش اسکناس در نظام حقوقى اسلام, موسوى بجنوردى/82.
139
134.توضیح المسائل مراجع, امام خمینى(ره), ج2/650, مسأله2844.
140
135. اجوبة الاستفتائات, سید على حسینى خامنه اى, ج2/250, مسأله701, الدار الاسلامیه, بیروت, 1420ق.
141
136.توضیح المسائل مراجع/481, مسأله2558.
142
137.نقش اسکناس در نظام حقوقى اسلام/90
143
ORIGINAL_ARTICLE
حکم و نقض آن در فقه و قوانین موضوعه
https://jf.isca.ac.ir/article_3688_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
148
186
علیرضا
اسماعیل آبادی
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. آیین دادرسى مدنى, عبدالله شمس, ج2/314ـ297; اعتبار امر قضاوت شده در دعواى مدنى, ناصر کاتوزیان/ 380ـ352.
2
2. سوره مریم, آیه12.
3
3. مفردات الفاظ القرآن, حسین بن محمد اصفهانى (راغب اصفهانى)/249, تحقیق صفوان عدنان داوودى.
4
4. همان/248; نظریة الحکم القضایى فى الشریعة والقانون, عبدالناصر موسى ابوالبصل/24ـ20.
5
5. شرح المجله, سلیم رستم باز اللبنانى, ماده1786, ج2/1161.
6
6. درر الحکام, على حیدر; شرح مجلة الاحکام, تعریب فهمى الحسینى, ج4 / 574 .
7
7. کتاب القضاء, میرزا حبیب الله رشتى, ج1/107, تحقیق سید احمد حسینى.
8
8. تحقیق الدلایل فى شرح تلخیص المسائل (کتاب القضاء), ملاعلى کنى تهرانى/236.
9
9. کتاب القضاء, میرزا محمدحسن آشتیانى/56.
10
10. کتاب القضاء, میرزا حبیب الله رشتى, ج1/110.
11
11. ر.ک: مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقى ایران, ناصر کاتوزیان/358.
12
12. نظریة الحکم القضایى فى الشریعة والقانون, عبدالناصر موسى ابوالبصل/ 422ـ414.
13
13. نظام الدولة والقضاء والعرف فى الاسلام, سمیر عالیه/386.
14
14. المغنى, عبدالله بن احمد بن محمود بن قدامه, ج11/407.
15
15. القوانین الفقهیة فى تلخیص مذهب المالکیه, محمد بن احمد بن جُزى الغرناطى/316, تحقیق عبدالکریم الفضیلى, المکتبة العصریه, بیروت.
16
16. المغنى, ج11/404; شرح المجله, ج2/1190; نظریة الحکم القضایى فى الشریعة والقانون /425ـ422; المبسوط, شمس الدین سرخسى, ج16/75; دارالمعرفه, بیروت.
17
17. همان.
18
18. المغنى/ 407; بدایع الصنایع فى ترتیب الشرایع, علاءالدین ابوبکر بن مسعود کاسانى, ج5/460, 459, تحقیق محمد عدنان بن یاسین درویش, دار إحیاء التراث العربى, بیروت.
19
19. نظام الدولة والقضاء والعرف فى الاسلام/390 (اصطلاح (اعتبار امر قضاوت) از این نویسنده است); المبسوط/ 84; المغنى/ 405; حاشیة ردّ المختار على الدر المختار, محمدامین بن عمر (معروف به: ابن عابدین), ج5/568, 537, اشراف مکتبة البحوث والدراسات, دارالفکر, بیروت; الاشباه والنظایر, زین الدین بن ابراهیم (معروف به: ابن نجیم)/116, تحقیق محمد مطیع الحافظ, دارالفکر, بیروت.
20
20. نظریة الحکم القضایى فى الشریعة والقانون / 425ـ422.
21
21. حاشیة ردّ المختار على الدر المختار/ 568.
22
22. شرح المجله/ 191.
23
23. نظریة الحکم القضایى فى الشریعة والقانون/ 424;حاشیة ردّ المختار على الدر المختار/ 568 و537; بدایع الصنایع فى ترتیب الشرایع/ 459.
24
24. المغنى/ 407.
25
25. حاشیة ردّ المختار على الدر المختار/ 537.
26
26. نظریة الحکم القضایى فى الشریعة والقانون/ 425.
27
27. سوره نساء, آیه59.
28
28. سوره نساء, آیه65.
29
29. سوره احزاب, آیه36.
30
30. فقه القضاء, سید عبدالکریم موسوى اردبیلى/262, مکتبة امیرالمؤمنین, قم.
31
31. وسائل الشیعه, شیخ حرّ عاملى, ج18 / 99, باب11 من ابواب صفات القاضى.
32
32. فقه القضاء/ 263.
33
33. العروة الوثقى, سید محمدکاظم طباطبایى, اشراف سید محمدحسسین طباطبایى, ج3(دو جلد در یک مجلد), مسأله 29 / 28, مطبعة الحیدرى, تهران.
34
34. تحریرالوسیله, امام خمینى, ج2/386, مسأله8; تفصیل الشریعة فى شرح تحریر الوسیله, محمدفاضل لنکرانى/37.
35
35. کتاب القضاء, میرزا محمدحسن آشتیانى/56.
36
36. العروة الوثق/ 28, مسأله38. ایشان در مسأله 37/28, اجراى حکم قاضى و دادرسى را که در اجتهاد حکم, تقصیر کرده, روا نمى داند.
37
37. فقه القضاء/ 261ـ259; کتاب القضاء, میرزا حبیب الله رشتى, ج1/110ـ 108, کتاب القضاء.
38
38. القواعد والفوائد, محمد بن مکى العاملى, ترجمه سید مهدى صانعى, ج1/379, قاعده121, دانشگاه فردوسى, مشهد.
39
39. مستند الشیعه, احمد بن محمد مهدى نراقى, ج17/81, تحقیق مؤسسه آل البیت لإحیاء التراث.
40
40. کتاب القضاء, میرزا محمدحسن آشتیانى/56 ـ 55.
41
41. فقه القضاء/ 254ـ253.
42
42. بنابر دیدگاه برخى, وجوب تجدیدنظر قاضى دوم درباره حکم صادر شده, ویژه شبهات حکمیه است. در این باره, ر.ک: کتاب القضاء, میرزا حبیب الله رشتى, ج1/116, کتاب القضاء.
43
43. تحریرالوسیله, ج2/387; مسالک الافهام, زین الدین بن على الجبعى العاملى, ج13/388, مؤسسة المعارف الاسلامیه, قم; مفتاح الکرامه, سید محمدجواد حسینى عاملى, ج10/55, مؤسسة آل البیت; شرایع الاسلام, نجم الدین جعفر بن الحسن (محقق حلّى), ج4/76ـ 75, مؤسسه المعارف الاسلامیه, قم.
44
44. مفتاح الکرامه, ج10/53 ـ52; مجمع الفائدة والبرهان, احمد بن محمد الاردبیلى (مقدس اردبیلى), ج12/84, تحقیق شیخ على پناه اشتهاردى, مجتبى عراقى و حسین یزدى, مؤسسة النشر الاسلامى, قم; فقه الإمام جعفر الصادق, محمدجواد مغنیه, ج6/72, دارالجواد ودارالتیار الجدید, بیروت; مسالک الافهام, ج13/389ـ 388.
45
45. همان.
46
46. مستند الشیعه, ج17/85.
47
47. شیخ طوسى در مبسوط و علامه حلى در قواعد الاحکام, این دیدگاه را پذیرفته اند. آورده شده از: مفتاح الکرامه, ج10/55.
48
48. جواهر الکلام, محمدحسن نجفى, ج40/96, تصحیح, تعلیق و تحقیق محمود قوچانى, دار احیاء التراث العربى, بیروت.
49
49. مفتاح الکرامه, ج10/53.
50
50. فقه الإمام جعفر الصادق, محمدجواد مغنیه, ج6/72.
51
51. جواهر الکلام, ج40/97; القضاء فى الفقه الاسلامى, سید محمدکاظم حائرى/802, مجمع الفکر الاسلامى, قم.
52
52. مجمع الفائدة والبرهان, احمد بن محمد الاردبیلى, ج12/85; مستند الشیعه, ج17/81.
53
53. شرایع الاسلام, ج4/75; مسالک الافهام, ج13/392 و391; مجمع الفائدة والبرهان, ج12/87.
54
54. دو ماه نامه علمى ـ پژوهشى دانشور, کریم بخنوه, سال نهم, شماره39, تیرماه 1381, عنوان مقاله: (تجدیدنظر احکام در فقه امامیه و قوانین موضوعه.)
55
55. براى دیدن نظریه مخالف, بنگرید: کتاب القضاء, میرزا حبیب الله رشتى, ج1/116. ایشان, آوردن بیّنه و دلیل را براى طرح این گونه دعوى, ضرورى نمى داند.
56
56. مجمع الفائدة والبرهان, ج12/87.
57
57. کتاب القضاء, میرزا محمدحسن آشتیانى/55 ـ54 (ادعاى اجماع نیز از هموست); کتاب القضاء, میرزا حبیب الله رشتى, ج1/108; مستند الشیعه, ج17/89, مسأله نهم; تحریرالوسیله, ج2/386.
58
58. تحقیق الدلایل فى شرح تلخیص المسائل, ملاّ على کنى تهرانى/232.
59
59. ملحقات العروة الوثقى, ج3/26; جواهر الکلام, ج40/94.
60
60. تحقیق الدلایل فى شرح تلخیص المسائل/ 238; مهذّب الاحکام, میر عبدالأعلى سبزوارى, ج27/46 و45, دفتر آیت الله سبزوارى, قم; تحریر الوسیله, ج2/386; تفصیل الشریعة فى شرح تحریر الوسیله, محمد فاضل لنکرانى/37; مستند الشیعه, ج17/81; ریاض المسائل, سید على طباطبایى, ج15/11, مؤسسة آل البیت, قم.
61
61 . وسایل الشیعه, ج 27 / 226, ابواب آداب القاضى, باب 10, ج1 .
62
62 . مستند الشیعه, ج17/88و87; ملحقات العروة الوثقى, ج3/29 و28
63
ORIGINAL_ARTICLE
تعلیق در عقود و ایقاعات
https://jf.isca.ac.ir/article_3689_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
187
251
سید عسکری
حسینی مقدم
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. لغت نامه دهخدا, کلمه تعلیق.
2
2. لسان العرب, محمد بن مکرم ابن منظور, ج4/409 ماده علق.
3
3. برگرفته از یادآورى هاى کتبى دکتر ابوالقاسم گرجى بر این گفتار.
4
4. لسان العرب, ج4/409 ماده علق.
5
5. تاج اللغة وصحاح العربیه, اسماعیل بن حماد جوهرى, ماده علق; مجمع البحرین, شیخ فجرالدین طریحى, ماده علق.
6
6. تاج اللغة وصحاح العربیه, ماده علق, ج4/1532; لسان العرب, ج4/409, ماده علق; اساس البلاغة, ابوالقاسم زمخشرى/311, ماده علق; مجمع البحرین, ج3/231, ماده علق; المنجد فى اللغة, لویس معلوف/526, ماده علق.
7
7. برگرفته از یادآورى هاى کتبى دکتر گرجى, بر این گفتار.
8
8. از جمله محقق حلّى, در شرایع الاسلام, ج2/425 فرمود: (من شرطها ان تقع منجزة فلو علقت بشرط متوقع أو وقت متجدد لم یصح); علامه حلّى, در تذکرة الفقهاء, ج2/86 فرمود: (مسأله التنجیز فلو علّقه بمجىء الشهر وقدوم زید لم یصح); شهید ثانى, در شرح لمعه, ج4/368 فرمود: (ویشترط فیها التنجیز فلو علّقت على شرط متوقع کقدوم المسافر وصفة مترقبة کطلوع الشمس لم یصح.) نیز ببیند: کشف اللثام, محمد فاضل هندى, ج2/124; مسالک الافهام, شهید ثانى (چاپ جدید) ج5/239; الجامع للشرایع, ابوسعید حلّى/476.
9
9. کفایة الاصول, محمد کاظم محقق خراسانى, ج2/330و252 و282.
10
10. المنطق, محمدرضا شیخ مظفر, ج1/101.
11
11. الفصول فى الاصول, شیخ محمدحسین بن عبدالرحیم/79.
12
12. اجود التقریرات, ابوالقاسم خوئى, ج1/136; الاصول العامه, محمدتقى حکیم/6; اصطلاحات الاصول, میرزا على مشکینى/276.
13
13. تاج اللغة وصحاح العربیة, ج3/897, ماده نجز; اساس البلاغة / 447, ماده نجز.
14
14. مجمع البحرین, ماده نجز.
15
15. الفصول فى الاصول/ 79.
16
16. مجموعه قوانین حقوق مدنى, ماده189.
17
17. حقوق مدنى (قواعد عمومى) دکتر کاتوزیان, ج1/51.
18
18. همان, ج1/51.
19
19. تذکرة الفقهاء, چاپ جدید, ج7/5 و چاپ قدیم, ج1/462; جامع المقاصد, شیخ على محقق کرکى, ج12/17 و ج9/15و143; مسالک الافهام, ج2/12 و54و67; نضد القواعد الفقهیه, عبدالله فاضل مقداد/53; مستمسک عروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/432; القواعد والفوائد, محمد بن مکى شهید اوّل, ج1/65; مصباح الفقاهة, ابوالقاسم خوئى, ج3/66 و مبانى عروة الوثقى کتاب المضاربه, ج3/199; حاشیة المکاسب, محمدحسین محقق کمپانى, ج1/71 و72; حاشیة المکاسب, محمدکاظم محقق یزدى, ج1/91; حاشیة المکاسب, على محقق ایروانى/92; منیة الطالب فى حاشیة المکاسب, محمدحسین نائینى, ج1/112; العناوین الفقهیه (چاپ جدید), میر عبدالفتاح مراغى, ج2/234; البیع, روح الله خمینى, ج1/232 و233.
20
20. جامع المقاصد, ج9/37.
21
21. تذکرة الفقهاء,, ج7/5; مسالک الافهام, ج2/12 و ج4/67; نضد القواعد الفقهیه/53.
22
22. مجمع الفائدة والبرهان, احمد محقق اردبیلى, ج8/147; جامع المقاصد, ج9/37; القواعد والفوائد, محمد شهید اوّل/65.
23
23. العناوین الفقهیه, میرفتاح مراغى, ج2/192 و234.
24
24. جواهر الکلام, محمدحسن نجفى, ج33/49, 50, 51 و106.
25
25. منیة الطالب, محمدحسین نائینى, ج1/112; المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/96; حاشیة المکاسب, محمدکاظم یزدى, ج1/91; حاشیة المکاسب, محمدحسین کمپانى, ج1/112; حاشیة المکاسب, على ایروانى/92; العناوین الفقهیه, میرفتاح مراغى, ج2/234; مصباح الفقاهه, ابوالقاسم خوئى/66; البیع, روح الله خمینى, ج1/232 و233; مستمسک عروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/432; مقالات حقوقى, دکتر ابوالقاسم گرجى, ج1/10.
26
26. منیة الطالب, ج1/12; حاشیة المکاسب, محمدحسین کمپانى, ج1/71; العناوین الفقهیه,, ج2/332; مستمسک عروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/432و433 وج14/380 به بعد; مبانى عروة الوثقى, ابوالقاسم خوئى, کتاب مساقاة/ 112 و مصباح الفقاهة, ج3/66; البیع, روح الله خمینى, ج7/233; حاشیة المکاسب, محقق على ایروانى/91 و92.
27
27. البیع, روح الله خمینى, ج1/233; حاشیة المکاسب, محمدکاظم یزدى, ج1/91; ر.ک: مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج14/381 و ج12/432 و433; منیة الطالب, میرزا محمدحسین نائینى, ج1/12; مبانى العروة الوثقى, کتاب المضاربه, ابوالقاسم خوئى, ج3/199.
28
28. حاشیة المکاسب, محمدکاظم یزدى, ج1/91; البیع, روح الله خمینى, ج1/234.
29
29. حاشیة المکاسب, محمدحسین کمپانى, ج1/71; مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج14/381.
30
30. مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج14/381 و382.
31
31. حقوق مدنى, دکتر سید حسن امامى, ج1/165; العروة الوثقى , ج3/196.
32
32. مقالات حقوقى, ج1/49 پاورقى شماره41.
33
33. مبانى العروة الوثقى, ابوالقاسم خوئى, کتاب النکاح, ج2!179.
34
34. العناوین الفقهیه, ج2/337; مبانى العروة الوثقى, ابوالقاسم خوئى, ج2/179; حقوق مدنى, سید حسن امامى, ج1/165; العروة الوثقى, ج3/196.
35
35. حقوق مدنى,ج1/166.
36
36. حقوق مدنى, ج1/166; العروة الوثقى کتاب المضاربه, محمدکاظم یزدى, ج3/196.
37
37. مقالات حقوقى, ج1/11.
38
38. الحدائق الناضرة, ج25/231; مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/43; المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/108.
39
39. به فصل دوم از بخش دوم همین مجموعه مراجعه شود.
40
40. حقوق مدنى (قواعد عمومى قراردادها), کاتوزیان, ج1/52.
41
41. مقالات حقوقى, ج1/4; ایضاح الفوائد, محمد فخرالمحققین, ج1/412.
42
42. سوره مائده, آیه1.
43
43. سوره نساء, آیه 29.
44
44. سوره بقره, آیه275.
45
45. علم اصول الفقه, محمدجواد مغنیه/40: إن الشارع اخترع وابتکر معانی جدیدة خاصة فى العبادات… أما المعاملات فلا جدید للشارع فیها بل هی باقیة على معانیها القدیمة والشارع أمضى وأقر الناس فی معاملاتهم مع بعض التقلیم والتطعیم. ر.ک: مصباح الفقاهة, ج2/83.
46
46. شرح تبصرة المتعلمین, ضیاءالدین عراقى, ج5/18; الفقه على المذاهب الخمسة, محمدجواد مغنیه/293; المغنى, عبدالله ابن قدامه, ج4/3.
47
47. المبسوط, ابوجعفر طوسى, ج2/81, 340, 399; ج3/33 وج4/345 و358 و ج5/35 و الخلاف, ج2/7, 430 و432; الجامع الشرایع, یحیى بن سعید حلى/466; تذکرة الفقهاء, حسن بن یوسف حلى, ج1/462 و ج2/86, 102, 144, 197, 433 و583; و تحریر الاحکام, ج1/222, 281, 284 وج2/20, 54, 77, 94;و مختلف الشیعه, ج1/417 و ج2/516 و تبصرة المتعلمین/159, 195 و156 و ارشاد الاذهان, ج1/408, 417 وج2/43, 54, 73, 84; و قواعد الاحکام, ج1/177, 182 و266 و ج2/63, 98 و109; شرایع الاسلام, جعفر بن حسن حلّى, ج2/425 و ج3/584 و مختصر النافع/154 و198; اللمعة الدمشقیة, جمال الدین شهید اوّل/146, 166, 205 و213; مسالک الافهام, زین الدین شهید ثانى ج5/239, 353 و357 (چاپ جدید) و شرح اللمعة الدمشقیة, ج4/368 و ج6/16, 128, 155, 251, 320; الدروس, جمال الدین شهید اول/229; جامع المقاصد, ج5/309, 386 و ج6/15, 492 و ج7/109 و ج8/296 و ج9/14, 142 و190; کشف الرموز, حسن فاضل آبى, ج2/36; الانتصار, سید مرتضى علم الهدى/127; الکافى, ابوالصلاح حلبى/305; ایضاح الفوائد, محمد فخر المحققین, ج2/81, 98, 379, 410, 423 و ج3/310 و476; کشف اللثام, ج2/124, 131 و185; کفایة الاحکام, محمدباقر سبزوارى/119, 140, 200, 210 و219; الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج21/47 وج22/10 و ج25/233, 601, 649 و644; مجمع الفائدة والبرهان, احمد اردبیلى, ج9/406, 532 و ج10/230; ریاض المسائل, سید على طباطبائى, ج1/606 وج2/10, 195 و223; العناوین الفقهیه, ج2/192; حاشیة المکاسب, على ایروانى/90; مفاتیح الشرایع, محمدمحسن فیض کاشانى, ج3/207 و232; المکاسب, ج7/96; جواهر الکلام, ج33/51, 106 و ج22/253; کنز العرفان, جمال الدین فاضل مقداد, ج2/72; بحوث فى الفقه, محمدحسین کمپانى, ج3/71; جامع المدارک, احمد خوانسارى, ج3/477 وج4/508, 589 و ج5/35; مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/432 و ج13/259 و ج14/380; مصباح الفقاهة, ج3/58 و مبانى العروة الوثقى, کتاب مساقات/110 و251; العروة الوثقى, ج2/514, 587 و688; منابع اهل سنت: المغنى, ج6/256 و ج7/452; بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى, ج2/286 و ج3/27; فتح العزیز فى شرح الوجیز, عبدالکریم رافعى, ج10/380 و94; نیل الاوطار, محمد شوکانى, ج7/27; المجموع فى شرح المهذب, محیى الدین نووى, ج13/200 و ج14/14 و108 و ج15/332, 373 و429; شرح الازهار, احمد مرتضى, ج3/66; المبسوط, ج20
48
/28, 103 و ج24/55; الفقه على المذاهب الاربعه, عبدالرحمن الجزایرى, ج2/158.
49
48. مجموعه کامل قانون مدنى, ماده190.
50
49. همان, ماده222 و223.
51
50. همان, ماده699 و1068 و1135.
52
51. حقوق مدنى, اعمال حقوقى دوره مقدماتى, ناصر کاتوزیان/25.
53
52. حقوق مدنى, قراردادها, همو, ج1.
54
53. همان.
55
54. الانتصار/ 127 و128.
56
55. فقه الرضا, على بن بابویه/236 و273.
57
56. المقنع, محمد صدوق/107 و118 و137 و الهدایه/73.
58
57.الانتصار/ 127.
59
58. الخلاف, ابوجعفر طوسى, ج2/432, 433 و ج3/10.
60
59. المراسم العلویه, حمزه سلار/172.
61
60. المهذب, عبدالعزیز ابن براج, ج2/276 و270 و جواهر الفقه/187 و182.
62
61. الوسیله, ابن حمزه طوسى/322.
63
62. السرائر, محمد ابن ادریس, ج2/709, 722 و695 و ج3/27, 30, 41, 59 و65.
64
63. شرایع الاسلام, جعفر حلى, ج2/425 و448 و ج3/584, 625, 642, 660, 670, 690, 711 و724 و مختصر النافع/154, 198 و203.
65
64. شرایع الاسلام, ج3/584 و670.
66
65. کشف الرموز, ج2/36; الجامع للشرایع, ابن سعید حلّى/436, 476 و466.
67
66. تحریر الاحکام, حسن بن یوسف حلى, ج1/222, 225, 281, 284, 310 و ج2/20, 54, 61, 77, 94, 98 و221.
68
67. مختلف الشیعه, همو, ج1/417 و ج2/516, 589, 593 و625.
69
68. ارشاد الاذهان, همو, ج1/408, 417, 451 و ج2/43, 54, 57, 73, 91.
70
69. قواعد الاحکام, همو, ج1/177, 182, 252, 266, 274, 276 و ج2/4, 32, 63, 85, 98, 109.
71
70. تبصرة المتعلمین, همو/ 159, 190, 195, 156 و193.
72
71. تذکرة الفقهاء, همو, ج1/462 و ج2/86, 102, 103, 105, 114, 144, 197, 229, 297, 433, 583.
73
72. اللمعة الدمشقیه/ 78, 88, 144, 186, 193, 196, 146 و الدروس/201, 210, 219, 221, 229, 236, 374.
74
73. جامع المقاصد, ج5/36, 309, 386 و ج6/15 و ج7/109 و ج8/54, 180 و ج9/14, 37, 143, 188, 190, 199 و ج10/40, 214 و ج12/77, 461.
75
74. شرح اللمعة الدمشقیة, ج3/53, 168 و ج4/55, 155, 368 و ج6/19, 128, 155, 251, 320, 380 و مسالک الافهام, ج2/9, 12, 54, 65, 130 (چاپ قدیم) و ج5 (چاپ جدید)/239, 319, 353; مسالک الافهام, ج5/357 و شرح اللمعة الدمشقیة, ج6/19 و128.
76
75. مجمع الفائدة والبرهان, احمد اردبیلى, ج9/306, 317, 406, 532 و ج10/230.
77
76. همان, ج9/306 در بحث حواله: بل لابد من کونها منجزة لاصالة البرائة و عدم الانتقال.
78
77. مفاتیح الشرایع, محمدمحسن فیض کاشانى, ج3/207, 232, 189 و ج2/316, 326.
79
78. الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج21/47, 204 و ج22/142 و ج25/231, 601, 644 و663.
80
79.العناوین الفقهیه, ج2/192 و330 (چاپ جدید).
81
80. جواهر الکلام, ج28/54 و ج22/253 و ج23/19, 198, 218 و ج26/339, 340 و ج27/352 و ج2/142 و ج33/16, 33, 49, 50, 150, 104, 301 و ج35/2,3.
82
81. المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/96 به بعد.
83
82. العروة الوثقى, ج/514, 587, 688 و حاشیة المکاسب, ج1/91 به بعد.
84
83. حاشیة المکاسب, محمدحسین کمپانى, ج1/71 به بعد.
85
84. منیة الطالب, محمدحسین نائینى, ج1/12 به بعد.
86
85. حاشیة المکاسب, میرزا على ایروانى/90 به بعد.
87
86. مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/221
88
87. جامع المدارک, احمد خوانسارى, ج3/348 و477 و ج4/6, 508, 589 و ج5/35, 72.
89
88. شرح تبصرة المتعلمین, آقاضیاء عراقى, ج5/16.
90
89. البیع, روح الله خمینى, ج1/232, 233.
91
90. مصباح الفقاهة, ج3/62 به بعد; مبانى عروة الوثقى کتاب المساقات, ج1/110, 251 و کتاب النکاح, ج2/165.
92
91. العناوین الفقهیه, ج2/336 (چاپ جدید); مبانى عروة الوثقى کتاب النکاح, ابوالقاسم خوئى, ج2/179 به بعد; حاشیة المکاسب, محمدکاظم یزدى, ج1/91.
93
92. العناوین الفقهیه, ج2/199 به بعد (چاپ جدید).
94
93. المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/102 به بعد.
95
94. در پاورقى مکاسب شیخ انصارى, ج7/105 مرحوم کلانتر اقسام تعلیق را به 16صورت رساند.
96
95. مصباح الفقاهه,ج3/66 به بعد; المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/117 به بعد; العناوین الفقهیه, ج2/203 به بعد (چاپ جدید).
97
96. الفقه على المذاهب الاربعة, عبدالرحمن الجزایرى, ج10/380 و94; بدایة المجتهد, محمد ابن رشد, ج2/63 و64.
98
97. مغنى المحتاج, محمد شربینى, ج2/6.
99
98. المبسوط, ج5/19 و ج15/20, 17 و198 و ج19/173 و ج24/55; بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى, ج2/286.
100
99. المبسوط, ج5/82 و ج6/96, 202, 216 و ج8/135 و ج19/7 و 186 و ج20/27 و103; بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى, ج3/29, 109, 126 و232 و ج7/192.
101
100. بدایة المجتهد, محمد ابن رشد, ج2/64.
102
101. المدونة الکبرى, ابوسعید سحنون, ج3/16.
103
102. کشف اللثام, ج2/124; العناوین الفقهیه/ 134 (چاپ قدیم); مسالک الافهام, ج5/239 (چاپ قدیم); الفائدة والبرهان, احمد اردبیلى, ج9/532.
104
103. همان.
105
104. المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/112; مصباح الفقاهه, ج3/63 و64.
106
105. العناوین الفقهیه, عبدالفتاح مراغى/135 (چاپ قدیم).
107
106. همان.
108
107. بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى حنفى, ج4/65.
109
108. المبسوط, ابوجعفر طوسى, ج5/66; کشف اللثام, ج2/131 و132; مسالک الافهام, ج/65; جواهر الکلام, ج33/142 و52; بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى, ج3/157 و159; المجموع فى شرح المهذب, محیى الدین نووى, ج9/170 و ج17/146.
110
109. مجمع الفائدة والبرهان, ج9/306; نهایة المرام, سید محمد عاملى, ج2/30; العناوین الفقهیه, ج2/203 و204 (چاپ جدید); جامع المدارک, احمد خوانسارى, ج4/508; الجامع للشرایع, ج2/425; مسالک الافهام, ج5/239 (چاپ جدید); الدروس, شهید اول/236; مختلف الشیعه, ج2/589, 605, 625; الخلاف, ابوجعفر طوسى, ج3/9; منیة الطالب, محمدحسین نائینى, ج1/113; جامع المقاصد, ج12/77 و ج9/15; شرایع الاسلام, نجم الدین حلى, ج2/425; العروة الوثقى, ج2/689, 761 و853.
111
110. الدروس/ 219; العروة الوثقى, ج2/761.
112
111. جامع المدارک, احمد خوانسارى, ج4/508.
113
112. وسائل الشیعه, محمد حر عاملى, ج12/353 باب ثبوت خیار شرط حدیث2; الکافى, محمد بن یعقوب کلینى, ج5/169; المستدرک, ابوبکر حاکم نیشابورى, ج2/50; دعائم الاسلام, ابوحنیفه قاضى نعمان, ج2/44; مستدرک الوسائل, حسین نورى, ج13/300 باب ثبوت خیار الشرط حدیث1.
114
113. الخلاف, ج3/16; مجمع الفائدة والبرهان, ج9/317; العناوین الفقهیه, ج2/196 (چاپ جدید).
115
114. مسالک الافهام, ج2/12; جامع المقاصد, ج8/35; الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج25/233; کفایة الاحکام, محمدباقر سبزوارى/201; نهایة المرام, سید محمد عاملى, ج2/31; جواهر الکلام, ج33/50; العناوین الفقهیه, ج2/202 (چاپ جدید).
116
115. الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج25/232; نهایة المرام, ج2/31.
117
116. المبسوط, ج5/35 و ج2/340 و345; کفایة الاحکام, محمدباقر سبزوارى/201.
118
117. المبسوط, ج5/66; کشف الرموز, ج2/36; تبصرة المتعلمین, حسن بن یوسف بحرانى/190; و تحریر الاحکام, ج1/225, 222, 284 و تذکرة الفقهاء, ج2/583, 86, 100 و113 و قواعد الاحکام, ج2/177 و252; السرائر, محمد ابن ادریس, ج2/99; ایضاح الفوائد, محمد فخر المحققین, ج2/81 وج3/310; جامع المقاصد, ج9/14, 15, ج8/54, 1080; الدروس/ 236 و لمعه/207, 215, 218; مسالک الافهام, ج5/239, 357; الجامع للشرایع, یحیى بن سعید حلى/475, 436, 466; شرایع الاسلام, ابوالقاسم حلى, ج2/425 و ج3/584, 625; مختصر النافع/154, 198; نهایة المرام, سید محمد عاملى, ج2/30, 251; العروة الوثقى, ج2/514; المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/110; جامع المدارک, احمد خوانسارى, ج3/477.
119
118. کفایة الاحکام/ 140; مسالک الافهام, ج2/12 (چاپ قدیم); منیة الطالب, ج1/112 و113; مفاتیح الشرایع, محمدحسن فیض کاشانى, ج3/232; شرایع الاسلام, ج3/625 . محقق حلّى, این نظریه را نادر مى داند; مصباح الفقاهه, ج3/65.
120
119. مبانى العروة الوثقى کتاب النکاح, ابوالقاسم خوئى, ج2/180.
121
120. جواهر الکلام, ج33/50.
122
121 . جامع المقاصد, ج8/305; العناوین الفقهیه/ 134 (چاپ قدیم); المکاسب, مرتضى انصارى, ج7/109; مسالک الافهام, ج2/12 و13 و الروضة البهیه فى شرح اللمعة الدمشقیه, ج6/16.
123
122. المبسوط, شمس الدین سرخسى, ج6/116; بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى, ج3/122.
124
123. ایضاح الفوائد, محمد فخر المحققین, ج3/310; المهذب, عبدالعزیز ابن براج, ج2/276; جامع المقاصد, ج9/14و15; مسالک الافهام, ج5/357 (چاپ جدید); تذکرة الفقهاء, حسن بن یوسف حلى, ج2/86 و100 و قواعد الاحکام, ج1/177 و تحریر الاحکام, ج1/225; کشف اللثام, ج2/124; العروة الوثقى, ج2/853; نهایة المرام, سید محمد عاملى, ج2/30 و251; تبصرة المتعلمین/ 156; مختصر النافع, ابوالقاسم حلى/154 و198; المبسوط, ابوجعفر طوسى, ج5/66; الدروس/ 236.
125
124. شرایع الاسلام, ج3/65 این نظریه را نادر مى داند; مفاتیح الشرایع, محمدمحسن فیض کاشانى, ج3/232; مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/430; منیة الطالب, ج1/112 و113; جواهر الکلام, ج23/198; مصباح الفقاهة, ج3/65 و مبانى العروة الوثقى کتاب النکاح, ج2/180.
126
125. العناوین الفقهیه, ج2/202 و203 (چاپ جدید).
127
126. جواهر الکلام, ج23/198.
128
127. الخلاف, ج3/9; شرایع الاسلام, ج2/425; الجامع للشرایع, یحیى بن سعید حلى/466; مسالک الافهام, ج2/9 (چاپ قدیم); جامع المقاصد, ج12/77; الدروس/ 236; مختلف الشیعه, ج2/589, 605, 625; منیة الطالب, ج1/113; العناوین الفقهیه, ج2/203 و204 (چاپ جدید); مجمع الفائدة والبرهان, ج9/306, 317 و532; العروة الوثقى, ج2/689, 761 و853; جامع المدارک, ج4/508; نهایة المرام, ج2/30.
129
128. مصباح الفقاهة, ج3/65; المکاسب, ج7/112.
130
129. العروة الوثقى, ج2/761; الدروس/ 219.
131
130. جامع المدارک, ج4/508.
132
131. منیة الطالب, ج1/113; الدروس/ 236; مختلف الشیعه, ج2/589, 605; جامع المقاصد, ج9/15; مجمع الفائدة والبرهان, ج9/306 و317; العروة الوثقى, ج2/689 و853; شرایع الاسلام, ج2/425; مسالک الافهام, ج2/9 (چاپ قدیم); جامع المدارک, ج4/508.
133
132. المکاسب, ج7/112; مصباح الفقاهة, ج3/65.
134
133. جامع المقاصد, ج8/305.
135
134. مبانى العروة الوثقى, ابوالقاسم خوئى, کتاب النکاح, ج2/180.
136
135. شرایع الاسلام, ج3/628 و711; المبسوط, ابوجعفر طوسى, ج5/65و66; السرائر, محمد ابن ادریس, ج2/695 و696; مسالک الافهام, ج2/65 (چاپ قدیم); کشف اللثام, ج2/163; قواعد الاحکام, ج2/63; المهذب, عبدالعزیز ابن براج, ج2/280; شرح اللمعه الدمشقیه, ج6/16; اللمعه الدمشقیه/ 230; جواهر الکلام, ج33/141.
137
136. المبسوط, ج5/65و66.
138
137.السرائر, ج2/695و696.
139
138. مسالک الافهام, ج2/65 و شرح اللمعة الدمشقیه, ج6/380; جواهر الکلام, ج33/142; کشف اللثام, ج2/163.
140
139.المبسوط, ج5/66.
141
140. قواعد الاحکام, ج2/63; تحریر الاحکام, ج2/54 و تذکرة الفقهاء, ج1/462; کشف اللثام, ج2/131; شرایع الاسلام, ج3/711; المهذب, عبدالعزیز ابن براج. ج2/270; جواهر الکلام, ج35/2.
142
141. المبسوط, ج5/68.
143
142. ایضاح الفوائد, ج4/6; شرایع الاسلام,ج3/712.
144
143.تعریف تعلیق محال و در برابر آن, تعلیق ممکن, در فصل اوّل همین بخش گذشت.
145
144. قواعد الاحکام, ج2/99.
146
145. ایضاح الفوائد, ج3/476; کشف اللثام, ج2/163.
147
146. العناوین الفقهیه, ج2/203 (چاپ جدید); مبانى العروةالوثقى, ابوالقاسم خویى, کتاب النکاح, ج2/180.
148
147. العناوین الفقهیه, ج2/203(چاپ جدید).
149
148. مبانى العروةالوثقى, ابوالقاسم خویى, کتاب النکاح, ج2/180.
150
149. الانتصار, سیدمرتضى علم الهدى/127 و 141.
151
150. همان/127.
152
151. فقه الرضا/ 236و273;المقنع, شیخ محمد صدوق/107 و118و 131و الهدایه/73.
153
152.الخلاف, ج2/432 و 433 و ج3/10.
154
153. المبسوط, ج2/399 و ج4/345 و 358 و 352 و 230 و ج5/35 و 340 و 66 و 106.
155
154. همان, ج3/ 316.
156
155. همان, ج5/62, 66, 81 و ج3/295 و ج4/230و352.
157
156. کفایة الاصول, ج2/336; اصول الفقه, ج2/146.
158
157. المهذب, عبدالعزیز ابن براج, ج2/270 و جواهر الفقه/182; الوسیله, ابن حمزه طوسى/322.
159
158. مختلف الشیعه, ج1/589 و تذکرة الفقهاء, ج2/114.
160
159. ایضاح الفوائد, ج3/477.
161
160. همان, ج3/310.
162
161. جامع المقاصد, ج5/392 و ج8/180 و ج10/461.
163
162. مسالک الافهام, ج5/357 و شرح اللمعه الدمشقیه, ج6/16 و128.
164
163. مسالک الافهام, ج5/357.
165
164. العناوین الفقهیه, ج2/204 (چاپ جدید).
166
165. جواهر الکلام, ج27/352 و ج29/142 و ج35/5 و ج33/49.
167
166. همان, ج27/352 و ج33/49.
168
167. المکاسب, ج7/117 ان العمدة فى المسألة هو الاجماع.
169
168.العروة الوثقى, ج2/689.
170
169. مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/432 و221.
171
170. همان, ج13/380.
172
171. جامع المدارک, ج4/6, 508, 589 و ج5/35 و72.
173
172. مصباح الفقاهة, ج3/66 و مبانى عروة الوثقى کتاب المساقاة, ج1/110 و251 و کتاب النکاح, ج2/165.
174
173. البته علامه حلّى, در کتاب تذکرة الفقهاء, ج2/114 صریحاً به اجماع استناد نکرده است.
175
174. مجمع الفائدة والبرهان, ج10/230.
176
175. همان, ج9/538.
177
176. مفاتیح الشرایع, محسن فیض کاشانى, ج3/232.
178
177. همان, ج2/316.
179
178. الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج22/13 و ج21/205.
180
179. جازف فی کلامه أی تکلم من غیر قانون و بدون تبصّر: المنجد ماده جزف.
181
180. الحدائق الناضرة, ج22/13 . لادلیل على هذا الشرط (إی شرط التنجیز) غیر الاجماع المدعى مع ما عرفت من المجازفة فى مثال هذه الاجماعات.
182
181. ریاض المسائل, سید على طباطبائى, ج2/10.
183
182. المکاسب, ج7/117.
184
183. همان, ج7/118 , 119 و120.
185
184. منیة الطالب, ج1/113.
186
185. حاشیة المکاسب, على ایروانى/91.
187
186. حاشیة المکاسب, محمدکاظم یزدى, ج1/91 و العروة الوثقى, ج2/514, 587 و688.
188
187.مصباح الفقاهة, ج3/66.
189
188. معالم الدین, ابن شهید ثانى شیخ حسن/173.
190
189. منیة الطالب, ج1/113; حاشیة المکاسب, على ایروانى/91; مصباح الفقاهة, ج3/66; مقالات حقوقى, ج1/12.
191
190. منیة الطالب, ج1/113.
192
191. ریاض المسائل, ج2/10; منیة الطالب, ج1/113; مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج14/382; مبانى العروة الوثقى, ابوالقاسم خوئى کتاب مساقات/ 251.
193
192. فقه الرضا/ 236; مختصر النافع, جعفر حلى/205; تحریر الاحکام, ج2/61; ایضاح الفوائد, ج3/411; اللمعة الدمشقیه/ 215; شرح اللمعه الدمشقیه, ج6/128 و129 و مسالک الافهام, ج2/66; کشف اللثام, ج2/163; الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج25/644; جواهر الکلام, ج33/107.
194
193. کفایة الاصول, ج2/331; اصول فقه/ 101; معالم الدین, شیخ حسن/180; علم اصول فقه, محمدجواد مغنیه/228.
195
194. مصباح الفقاهة, ج3/66; مقالات حقوقى, ج1/12.
196
195. مصباح الفقاهة, ج3/66 و67.
197
196. منیة الطالب, ج1/113; مصباح الفقاهة, ج3/69 و70; مقالات حقوقى, ج1/12.
198
197. العناوین الفقهیه, ج2/204 (چاپ جدید).
199
198. مصباح الفقاهة, ج3/70; مقالات حقوقى, ج1/12.
200
199. نضد القواعد الفقهیه, جمال الدین فاضل مقداد/53.
201
200.جامع المقاصد, ج12/77 و ج9/15 و188 و ج8/54 و ج5/386.
202
201.العروة الوثقى, ج2/761.
203
202. کشف اللثام, ج2/124 و131.
204
203. مستمسک العروة الوثقى, محسن حکیم, ج12/432.
205
204. همان.
206
205. الروضة البهیة, ج6/216; مصباح الفقاهة, ج3/64.
207
206. المبسوط, شمس الدین سرخسى, ج6/114; بدایع الصنایع, ابوبکر کاشانى, ج3/122.
208
207. مبانى العروة الوثقى, ابوالقاسم خوئى, کتاب المضاربه, ج3/201; ر.ک: مجمع الفائدة والبرهان, ج9/533و534.
209
208. همان.
210
209. تحریر الاحکام, ج2/61 و قواعد الاحکام, ج2/63; شرح اللمعة الدمشقیة, ج6/128; اللمعه الدمشقیه/ 215; شرایع الاسلام, ج3/625; الانتصار/ 141; الحدائق الناضرة, یوسف بحرانى, ج25/644; ایضاح الفوائد, ج3/411 (فخر المحققین این نظریه را به سید مرتضى و ابن براج و سلار و ابوالصلاح و ابن زهره و ابن جنید نسبت داد.); جواهر الکلام, ج33/105: صاحب جواهر این نظریه را به مشهور فقها نسبت داد.
211
210. الانتصار/ 141; شرح اللمعةالدمشقیة, ج6/128.
212
211. صاحب جواهر این نظریه را به بیشتر متأخران نسبت داد; جواهر الکلام, ج33/107.
213
212. شرح اللمعةالدمشقیة, ج6/128 و 129; قواعد الاحکام, ج2/85 و ارشادالاذهان ج2/54; مختصرالنافع/ 205.
214
213. فقه الرضا/ 236.
215
214. یمین در لغت, عضوى از اعضاء بدن است (دست راست) و در شرع, سوگند به خداوند یا اسماء خاص وى را براى تحقق و تأکید کارى گویند که ممکن است در آینده انجام گیرد. برخى در وجه نام گذارى آن به یمین گفته اند: چون مردمان عرب در هنگام سوگند خوردن, دستان راست خود را در هم قرار مى دادند, براى همین بدان یمین گفته اند. فقها یمین را بر اقسامى تقسیم نموده اند:
216
الف. یمین لغو: عبارت است از سوگند خوردن بدون قصد;
217
ب. یمین غموس عبارت است از سوگند خوردن به دروغ عمداً;
218
ج. یمین مناشده: عبارت است از سوگند خوردن بر دیگرى براى این که عملى را انجام دهد و یا ترک کند;
219
د. یمین عقد: عبارت است از سوگند بر انجام یا ترک کارى در آینده;
220
جواهرالکلام, 35 از ص 223 تا 226; ر.ک شرح اللمعةالدمشقیة, ج3/48; ایضاح الفوائد, ج4/3.
221
215. السرائر, ج3/41; اللمعةالدمشقیه/ 93; شرایع الاسلام, ج63/711; ایضاح الفوائد, ج4/3; نهایةالمرام, سید محمد عاملى, ج2/321, جامع المدارک, ج5/53.
222
216. تذکرةالفقهاء, ج2/102 و قواعدالاحکام, ج1/182; ایضاح الفوائد, ج2/98; جامع المقاصد, ج5/386; اللمعةالدمشقیه/ 146; الروضةالبهیه, ج4/155.
223
217. قواعد الاحکام, ج1/182; ایضاح الفوائد, ج2/98; جامع المقاصد, ج5/393
224
ORIGINAL_ARTICLE
موسوعه فقه اسلامى طبق مذهب اهل بیتع
https://jf.isca.ac.ir/article_3690_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-06-22
252
264
شیخ خالد
غفوری
1
AUTHOR
پى نوشتها:
1
1. موسوعة الفقه الاسلامى/361ـ350.
2
2. همان, ج1/338ـ331.
3
3. همان, ج1/283 و284.
4
4. همان/284.
5
5. همان/303.
6
6. همان/359ـ356.
7
7. همان/303ـ299.
8
8. همان/328.
9
9. پنهان نماند که در گذر سالهاى پس از تأسیس مؤسسه, تا پیش از این چهار سال, به کارهاى مقدماتى و آماده سازى پرداخته شده است, مانند: تهیه (معجم فقه جواهر) و (جواهر الکلام فی ثوبه الجدید).
10