per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
7
28
10.22081/jf.2017.63578
63578
Original Article
مبنای حکومتی آیتالله بروجردی
Ayatollah Borujerdi`s approach to the government foundation
سید سجاد ایزدهی
sajjadizady@yahoo.com
1
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
با وجود اشتهار دیدگاه آیتالله بروجردی در گسترۀ اختیارات حکومتیِ فقیه در عصر غیبت، اختیاراتی مضیّقتر و محدودتر از آنچه به شیخ انصاری منسوب است و محدود به ضروریات اجتماعی میشود، به آیتالله بروجردی نسبت داده شده است. این تحقیق، ضمن نقد این دیدگاه، معتقد است که با روششناسی صحیح فهم دیدگاه آیتالله بروجردی، درمییابیم ایشان قائل به اختیاراتی گسترده برای فقیه در عصر غیبت بوده است. بر این اساس، این تحقیق از روش فهم متن بهمثابه روش نقد استفاده کرده و فهم متن را با توجه به عناوینی چون روش بحث، مبانی ماتن، زمینه و زمانه، فهم و تقریر شاگردان، عبارات همسو و غیر همسو و نگرش جامع به متن، مورد توجه قرار داده و نظریه مشهور را برای آیتالله بروجردی ثابت دانسته است.
Despite the renown of Ayatollah Boroujerdi`s attitude to the Faqih`s vast governmental powers in the age of occultation, the narrower and more limited powers than what are attributed to Sheikh Ansari and confined to social necessities, have been ascribed to Ayatollah Boroujerdi. While criticizing the mentioned outlook, the author believes that according to a right methodology for understanding the Ayatollah Borujerdi`s viewpoint, we can find that his Excellency has granted a large number of powers to a Faqih (Muslim jurisprudent) in the era of occultation. Consequently, this research has used the method of understanding the text as a way of criticism and considered understanding a text with attention to some titles such as method of discussion, author`s bases, context and time, disciples` understanding and recitation, same and different phrases and a comprehensive attitude to a text, and ascribed the famous doctrine to Ayatollah Brujerdi.
https://jf.isca.ac.ir/article_63578_35763eb1490be59c1216fcad012e444c.pdf
نقد
آیتالله بروجردی
ولایت فقیه
اختیارات
حکومت
روششناسی
criticism
Ayatollah Brujerdi
guardianship of jurist
powers
government and methodology
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
29
52
10.22081/jf.2017.63587
63587
Original Article
نقد ادله مخالف ضمان در اقدامات زیانبار کارکنان دولت
Criticizing the evidence opposed to guarantee in harmful measures of a state`s personnel
سید ضیاء مرتضوی
mortazavi@isca.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ثبوت ضمان در زیانهایی که دستگاهها و کارکنان آن بر اشخاص وارد میکنند، مستند به قواعد عمومی و ادله خاص چندی است، اما این ادله در منابع فقهی به صورت خاص مورد و بررسی قرار نگرفتهاند؛ درحالیکه این امر را باید اصل و قاعده کلی حاکم بر مناسبات میان دولت و مردم شمرد و بر پایه آن، دولت و کارگزارانش را از جایگاه فرمانروایی مطلق خارج ساخت و به فرمانروایی پاسخگو مبدل کرد. افزون بر اصل ثبوت ضمان، چنانکه در برخی قوانین اساسی و عادی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز آمده و ما در پژوهشی گسترده نشان دادهایم، دولت مسئولیت اقدامات زیانبار کارکنان خود را بر عهده دارد. اما در این موضوع، افزون بر لزوم بررسی قواعد مسقط ضمان و برخی ملاحظات کلی مانند سازگاری و عدم سازگاری ثبوت ضمان با جایگاه دولت و اصل حاکمیت، پارهای موارد خاص هست که ممکن است دلیل بر عدم ضمان در برابر چنین زیانهایی گرفته شود. در اصل پژوهش نشان داده شده که آن قواعد و ملاحظات کلی، مانع ثبوت ضمان یا مسئولیت دولت نیستند. آنچه در این مقاله میآید، بررسی و نقد سه دلیل خاص است که ممکن است معارض ادله ثبوت ضمان و در نتیجه مایه عدم ضمان و مسئولیت دولت شمرده شود؛ ادلهای که در جایی از منابع فقهی موجود از منظر بررسی ما به آنها نگریسته نشده است.
The Proof of the liability on losses that the organizations and their personnel inflect on the individuals, is based on some general and specific rules, but this evidence was not specifically considered in the jurisprudential sources, while this subject should be regarded as a general principle and rule governing on the relationship between the state and the people, and hence, it dismissed the state and its personnel from its absolute sovereignty stance and changed it as a responsible sovereign. In addition to the principle of proving the liability, as it is asserted by the constitutions and laws of the countries including Islamic Republic of Iran that we have shown it in a comprehensive research, the state is undertaking the personnel`s responsibility of the harmful measures. But besides, in this issue, the necessity of studying the rules of negating the guarantee and some general considerations such as compatibility and incompatibility of proving the guaranty with the government`s stand and the principle of the sovereignty, there are some special cases that they may be regarded as the evidence of lack of guarantee against these such losses. This research has shown that those general rules and considerations do not stop proving the guaranty and liability of the state. What is asserted in this article, is reviewing and considering three specific evidence which can be regarded as opposed to the evidence of proving the liability and consequently, as a cause of the lack of the government`s guarantee and its liability; according to our approach, this evidence is not considered in the existing jurisprudential sources at all.
https://jf.isca.ac.ir/article_63587_dbb74d21cb4dff4de2a0db494a6c7f67.pdf
جبران خسارت
ضمان دولت
مسئولیت مدنی دولت
اجرای حد
دیه
compensation
government`s guaranty
civil liability of a state
administration of the Islamic prescribed penalty (Hodud) and blood money (Diya)
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
53
78
10.22081/jf.2017.63599
63599
Original Article
تأثیر آگاهی از فضای صدور در اجتهاد
Impact of knowing the cause of delivering precepts on the legal reasoning (Ijtihad)
سعید ضیائی فر
ziyaei.saeid@isca.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
یکی از اموری که برخی از دانشوران فقه و اصول در اجتهاد ذکر کردهاند، آگاهی از فضای نزول آیات و صدور روایات است. در این مقاله تلاش شده است تا معنای آگاهی از فضای صدور توضیح داده، گزارشی اجمالی از پیشینه آن عرضه و ضرورت آن مطرح و احتمالها و دیدگاههای مربوط به آن طرح و بررسی شود.
دانشوران فقه و اصول عبارات را از نظر دلالت بر معنا به سه دسته صریح، ظاهر و مجمل تقسیم کردهاند. به اعتقاد نگارنده، آگاهی از فضای صدور در عبارات ظاهر و مجمل تأثیر دارد و به سود این دیدگاه ادلهای را فراهم آورده و اشکالاتی که در این زمینه است، پاسخ داده است، ولی دلیل معتبری وجود ندارد که این آگاهی را در عبارات صریح هم مؤثر بدانیم، مگر اینکه احتمال داده شود که عبارتی از جهتی صریح نیست و مراجعه به فضای صدور میتواند توهم یا ادعای صراحت عبارت را از بین ببرد.
As cited by some of the Muslim Jurists(Faqih) and Legists (`Usuli), one of the affective elements on the Ijtihad is the knowing the cause of revealing the verses and issuing the narrations. In this article, it has been tried to explain the meaning of knowing the cause of delivering the ordinances, put forward a brief report of its history and necessity, and state and review its related possibilities and viewpoints.
The Faqih and `Usuli have divided the phrases, according to their implied meanings, into three categories: obvious, apparent and obscure. In accordance with the writer`s opinion, the mentioned awareness has effected on the apparent and obscure meanings, and provided some evidence in favor of this view point and answered the problems which are raised in this area; but there is no valid evidence that the obvious texts are effected by that awareness, unless it is probable that a text is not clear in an aspect, and the reference to the context of delivering can negate the illusion and claim of clearness of a text.
https://jf.isca.ac.ir/article_63599_a8a46dfa423964c60e6c29a61206c391.pdf
تأثیر
اجتهاد
تفسیرمتن
فضایصدور
صریح
ظاهر
مجمل
effect
legal reasoning
interpretation of a text
clearness
apparent and vague
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
79
102
10.22081/jf.2017.63608
63608
Original Article
تبیین و بررسی فقهی تجسس در فعالیتهای اطلاعاتی ـ امنیتی
Jurisprudential explaining and reviewing the surveillance on the security - intelligence activities
مرتضی سلیمانی
mbyzyf@gmail.com
1
یاسر سلیمانی
mertisu@gmail.com
2
استادیار دانشگاه امام باقر(ع)
مدرس دانشگاه و پژوهشگر کارشناس مرکز تحقیقات میان رشته ای علوم انسانی و اسلامی دانشگاه امام صادق ع
جمهوری اسلامی ایران که الگوی نظام اسلامی را معرفی کرده و به تشکیل سازمان اطلاعات اقدام ورزیده، همواره با این سؤال مواجه بوده که حدود تجسس از حریم خصوصی افراد از منظر فقه امامیه چیست و چه حکمی دارد؟ پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش تحلیلی ـ توصیفی و با استناد به مبانی نقلی وحیانی و عقلیِ برهانی، به بررسی این موضوع میپردازد. بدین منظور موارد حرمت و عدم جواز تجسس از حریم افراد و تجسس ضد حکومت اسلامی مورد فحص و تدقیق واقع گشت. در مورد تجسس از حریم افراد میتوان گفت از مجموع ادله، حرمت تجسس بهطور مطلق بهدست میآید. اگر بگوییم ادله حرمت تجسس، مطلق و شامل همه موارد تفتیش و تجسس است، در صورت تعارض و تنافی میان تجسس با عناوین و حالات مختلف دیگر، باید طبق قانون تزاحم عمل کرد و اهمّ و اصلح را بهدست آورد و آن را مقدم کرد، اما اگر موضوع تجسس حرام را مقید به هتک عرض افراد و اغراض فاسد بدانیم، قهراً در مواردی که اغراض صحیح و مفید مقصود باشد، تخصصاً از موضوع تجسس حرام خارج خواهد بود. تجسس ضد حکومت اسلامی نیز با استناد به ادله عقلی و نقلی حرام است.
Islamic Republic of Iran which has introduced a model of Islamic system and formed an Intelligence Service, has been usually faced by these two questions: according to Imami Jurisprudence, what are the limits of a snoop on the persons` privacy and what is the precept of Imami Law? By using a descriptive-analytical method and based on the narrative revealed foundations and rational - discursive ones, this research examines the subject. For this purpose, the prohibition and non permission of snooping the individuals` privacy and the Islamic government were to be considered and researched. Regarding the surveillance of the individuals` privacy, it can be said that the prohibition of snoop is absolutely understood from all the legal evidence. If we say that the evidence of prohibiting the surveillance is absolute and include all of the inspections and searches, it should be acted in accordance with the contradiction rules and obtained the more important and competent one and be made it prior to the other when there are some conflicts between the surveillance and the other different titles and situations. But if we make the subject of the prohibited surveillance limited to damaging the persons` reputation and the depraved aims, the rightful and useful purposes are necessarily outside of the mentioned prohibited subject. Based on the rational and narrative sources, surveillance against the Islamic government is forbidden.
https://jf.isca.ac.ir/article_63608_310264cc0b96dfeb8f73b79d1a4ace0f.pdf
تجسس
حرمت
حریم
حرام
سازمان اطلاعاتی ـ امنیتی
surveillance
prohibition
privacy
forbidden
security - intelligence service
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
103
132
10.22081/jf.2017.63614
63614
Original Article
شمول ادله حرمت دروغ نسبت به خانواده و بستگان و حکم وعده دروغ به همسر
Extending the evidence of prohibiting the lie to the family and the relatives, and the precept of a false promise to the spouse
مصطفی همدانی
ma13577ma@gmail.com
1
دانشآموخته و پژوهشگر حوزه علمیه قم
دروغ همواره نکوهیده بوده و پیش از ادیان، عقل و وجدان آن را زشت شمرده است، اما برخی دروغها به جهت غلبه فضیلت عارض بر آنها در روایات استثنا شدهاند. یکی از این مستثنیات، دروغگفتن به همسر و در تعبیر دیگر به اهل است. پژوهۀ فرارو با روش تحلیلی ـ اسنادی به مطالعۀ فقهی این مسئله پرداخته و آن را در شش بُعد کاویده است. نتیجۀ تحقیق در این شش ساحت نشان داده است تنها قدر متیقن از ادله یعنی وعدۀ دروغ شوهر به زن جایز است و شواهد روایی نشان میدهد این تجویز هم فقط در مورد خاص یعنی تأمین مادیاتی خارج از حق زن یا توان مرد و به منظور جلب رضایت خاطر زن و تداوم انس و الفت خانوادگی است و ازاینرو مطلقاً قابل تسری به دیگر ساحتهای ارتباطی همسران یا دروغ زن به شوهر یا در ارتباط میان والدین با فرزندان یا در ارتباط میان مکلف با دیگر بستگان نیست، مگر دروغ به جهت اضطرار یا تأمین برخی مصالح و یا دفع برخی مفاسد که در ارتباط با عموم مسلمانان از جمله در ارتباطات خانوادگی مجاز یا لازم است. همچنین جواز این دروغ به زوجۀ موقت قابل تسری نیست، اما در هر حال چنین دروغی واجب و بلکه مستحب هم نیست به صورت توریهای ادا شود.
The lie is always blameworthy, and prior to the Devine religions, the reason and conscience have regarded it as reprehensible; but because of overcoming the virtue on some falsehoods, they are excluded by the traditions. One of these exceptions is telling the lie to the spouse and in the other words, the family. By using the analytical - narrative method, this research has studied the mentioned jurisprudential question and researched its six aspects. According to the research result of the six aspects, so much is certain that the husband`s false promise to his wife is permissible, and the narrative evidence proves that this permission is only limited to a special case i.e. securing the expenses beyond the wife`s right or the husband`s ability and for the purpose of attracting the wife`s consent and continuing the family familiarity and friendship, and therefore, it is not absolutely extended to the other aspects of relationship among the couples or a wife`s lying to her husband or between the parents and their children or among the fully legal responsible persons, unless ,because of necessity or securing some interests and rejecting part of corruptions which are related to the all the Muslims including the family communications, the falsehood is permissible and necessary. Similarly, the permission of a lie to a temporary wife is not applicable, but in any way, such a lie in the form of dissimulation is not obligatory and also is not recommended.
https://jf.isca.ac.ir/article_63614_2b6b8dd249208148944390146322044d.pdf
دروغ
وعدۀ دروغ
دروغ به همسر
دروغ به فرزند
دروغ به بستگان
falsehood
false promise
and lie to the spouse
the child and the relatives
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
133
166
10.22081/jf.2017.63621
63621
Original Article
زنان و زیارت قبور از منظر فقه اسلامی
Women and pilgrimage of shrines in Islamic jurisprudence
مهدی درگاهی
aghigh_573@yahoo.com
1
استاد سطوح عالی حوزه؛ دانش آموخته سطح چهار حوزوی و پژوهشگر پژوهشگاه المصطفی ص
زیارت قبور توسط بانوان از مواردی است که مشروعیت و عدم مشروعیت آن از منظر مذاهب فقه اسلامی چندان هویدا نیست؛ زیرا تحقیقی موسع و یکپارچه در اینباره نشده است. ازاینرو پرسش از حکم زیارت قبور توسط بانوان از منظر فقه اسلامی، نیازمند کاویدن و بررسی است. عمومات و اطلاقات سنت پیامبر اعظم و عملکرد همسر و دختر گرامی ایشان در استمرار زیارت قبور، از جمله دلایلی است که زیارت قبور را برای بانوان مشروعیت میبخشد، بلکه موجب حکم به استحباب آن میشود و مدلول ادله نافی آن، محمول به استلزامات حرامی است که بعضاً در زیارت قبور توسط بانوان رخ میدهد. این تحقیق با هدف شناخت اقوال و انظار فقهای مذاهب اسلامی و حدود و ثغور ادله و تبیین وظیفه و تکلیف بانوان در زیارت قبور انجام شده است. نیل به این مقصد در سایه توصیف و تحلیل گزارههای فقه مذاهب اسلامی با گردآوری دادهها به شیوه کتابخانهای میسر شده است. نتیجه تحقیق، استحباب زیارت قبور برای بانوان است، البته به این شرط که زیارت با اعمال حرامی همراه نباشد.
Pilgrimage of graves by women is a subject that its legitimacy and illegality is not such obvious according to Islamic legal Schools, because a comprehensive and systematic research was not applied. Therefore, askingabout the Islamic legal ordinance ofthis suchpilgrimage is required to review and study. The generalities and absolutes of the Grate Prophet`s tradition and his wife and his honorable daughter`s behavior about continuing the pilgrimage of the graves are of the evidence that legitimize thewomen`s Pilgrimage of graves; even they make it a recommended precept and theevidence that seem to deny it, state the requisites of a forbidden act which sometimes occur in the mentioned pilgrimage. This research was carried out based on the aim of knowing all of the Muslim jurists` words and viewpoints, limits and jurisdictions of their sources, and explaining the women`s duties in the pilgrimage of the shrines. In the shadow of describing and analyzing the jurisprudential propositions of the Islamic schools and collecting data bythe library method, obtaining this purpose became possible. The research is resulted that the women`s pilgrimage of the shrines be recommended , of course, provided that their behavior doesnot accompany with a forbidden act.
https://jf.isca.ac.ir/article_63621_ba7b8f75acdd088546d1440ffb21e72b.pdf
زنان
زیارت قبور
تبرّج
سدّ ذرایع
فقه اسلامی
women
pilgrimage of shrines
adornment
blocking the means and Islamic jurisprudence
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
167
176
10.22081/jf.2015.63700
63700
Original Article
خلاصةالمقالات
خلاصةالمقالات
محمدحسین حکمت
hikmet2057@gmail.com
1
پژوهشگاه
https://jf.isca.ac.ir/article_63700_325800bd5eed02465c4102e35f870633.pdf
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2015-06-22
22
84
177
184
10.22081/jf.2015.65659
65659
Original Article
Abstracts of articles ,edited by Mohammad Reza Zafari
Abstracts of articles
محمدرضا ظفری
zafari6@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه پیام نور
https://jf.isca.ac.ir/article_65659_6a26634d041391713873d48fb75ebbc2.pdf