per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
3
20
21545
Original Article
نقش عدالت در فرآیند استنباط اول و دوم
The role of justice in the first and second inference process
ابوالقاسم علیدوست
salsabeal@gmx.com
1
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
عدالت از کهنترین مفاهیمی است که بشر با آن آشنا است و در زندگی روزمرّۀ او بسآمد چشمگیری دارد و در نصوص دینی به عنوان یکی از مقاصد اولیه انبیای الاهی از آن یاد شده است. این مفهوم، مفهومی پیشادینی است؛ اما نباید فارغ از نگاه به جهان، انسان و سرانجام وی، به تفسیر آن پرداخت. چنانکه در تطبیق آن بر مصادیق و یافتن عینیتهای آن، وقتی در یک نظام دیده میشود، باید عناصر مؤثـر در آن را ـ که در آن نظـام حضـور دارند ـ در نظر داشت. در بخش نظر و نظریهپردازی و اندیشهورزی با مفهوم و مصداقشناسی عدالت، برخوردی بایسته نشده است؛ از این رو، لازم است کاراییهای آن در کشف حکم بازخوانی شود تا اجرای عدالت بر بنیان آن صورت پذیرد. عدالت در فقه به مثابۀ یک سند، قاعده و رویکرد، حضور مییابد و به مثابۀ یک گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف باید تحقق یابد.
Justice is one of the oldest concepts that humanity is familiar with it and is very common in his life and in religious texts; and it is known as one of the primary purposes of prophets. This concept is pre-religious; but it should not be interpreted without looking at the world, man and his ending. So that in its confirmation with the applications and finding its identities, when it is considered in a system, its effective elements should be considered too - which are present in the system. In terms of opinion and theorizing and thinking by the concept and meaning of justice, there is not appropriate treatment with it; Therefore it is necessary to review its implications in the detection of the rule, so the justice be enforced based it. Justice considered as a evidence, rule and approach in jurisprudence; and it must be realized as a general discourse in the implementation process of detected rules.
https://jf.isca.ac.ir/article_21545_a6046f3bc7ecd7d15bf3339edf4e4a92.pdf
عدالت
احکام
کشف
استنباط اول
استنباط دوم
قاعده
مطالعۀ هرمی و حلقوی
Justice
rules
detect
first inference
second inference
rule
pyramidal and curled study
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
21
44
21546
Original Article
بررسی حکم شرعی رفتار حکومت در جمعآوری اطلاعات از حوزۀ حریم خصوصی اشخاص
Studying the decree about government behavior in collecting data from personal privacy of people
حسنعلی علی اکبریان
ha.aliakbarian@gmail.cim
1
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
جمعآوری اطلاعات از حوزۀ حریم خصوصی اشخاص توسط حکومت اسلامی برای حفظ امنیت و مصالح جامعه، صور و احکامی دارد که در مقالۀ حاضر، به سه نکتۀ مهم در این مسئله پرداخته میشود: 1. بررسی این امر که آیا همۀ موارد جمعآوری اطلاعات از حریم خصوصی افراد، بدون ظن جاسوسی و توطئه و مانند آن، مستلزم شکستن آن است یا خیر؟ نوآوری این بررسی، در تفکیک میان جمعآوری اجمالی و تفصیلی اطلاعات است. 2. بررسی دلالت ادلۀ نقلیِ حرمت جمعآوری اطلاعات از جانب حکومت در جایی که مستلزم شکستن حریم خصوصی شهروندان است. نوآوری این بررسی، در توجه به شمول و عدم شمول دلالت ادلۀ لفظی نسبت به تجسس حکومت (نه تجسس مردم از یکدیگر) است. غالب این ادله بر چنین شمولی دلالت ندارند؛ زیرا اولاً دربارۀ روابط شخصیِ افراد جامعه با یکدیگرند، ثانیاً دربارۀ عیوب و گناهان شخصیاند. 3. ارتباط ادلۀ موجود در حوزۀ حکم جمعآوری اطلاعات از جانب حکومت. نوآوری این بررسی، در تبیین دقیق و صحیح ارتباط ادله است.روش این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات آن کتابخانهای است.
Collecting data from the personal privacy of people by the Islamic government in order to protect the security and interests of the society has some forms and rules, which in this paper, three important related points would investigate: 1. Studying that whether all cases of collecting data from personal privacy of people, without suspicion of spying and plotting or the like, involve a violation of privacy? Innovation in this review is importance of distinguishing between brief or detailed procedure of collecting data. 2. Studying the implications of related evidence in respect of prohibition of the government's collecting data, where it is required to break the personal privacy of citizens. Innovation in this review is attention to inclusion and exclusion of denoting verbal arguments in respect to government searching (not searching of people from each other). Most of these arguments do not imply such inclusion; because, firstly, they are about people's personal relationships with each other. Secondly, they are about personal faults and sins. 3. Being related of available evidence about government's collecting data. Innovation in this review is the detailed and accurate explanation for the related evidence. The method of this paper is descriptive-analytical and data collection method is library.
https://jf.isca.ac.ir/article_21546_f2c3547d222658dd109a153c87513b73.pdf
جمعآوری اطلاعات
حریم خصوصی
تجسس
حکومت اسلامی
data collection
privacy
searching
Islamic government
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
45
64
21547
Original Article
تأثیر مرگ قاتل عمد بر مجازات
The impact of premeditated murderer death on punishment
اسماعیل آقابابائی بنی
aghababaei@isca.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
به دلیل پذیرش اصل شخصی بودن مجازاتها، فوت متهم یا محکومعلیه موجب سقوط مجازات میشود. با این حال در مورد قاتل عمد، پرداخت دیه محل اختلاف است. از یک سو، تبدیل قصاص به دیه، به موافقت جانی منوط است که طبعاً با مرگ وی امکان مطالبۀ دیه نخواهد بود و از سوی دیگر، ادلهای که از هدر نبودن خون مسلمان سخن میگویند، مقتضی آن است که با مرگ قاتل، دیه از اموال وی پرداخت شود. روشن نبودن آرای فقهی در مسئله، موجب ابهام و تناقض در قانونگذاری شده است. به نظر میرسد در صورتی که در مطالبه و انجام قصاص کوتاهی نشده و قاتل به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد، دیه قابل پرداخت نیست؛ ولی در مواردی که تقصیر قاتل یا اطالۀ دادرسی موجب فرا رسیدن مرگ قاتل شود، هدر نبودن خون مسلمان، اقتضای پرداخت دیه دارد.
Due to the acceptance of the principle that punishments are personal, the premeditated murderer death would not violate the punishment of accused or sentenced person. However, about the premeditated murderer, paying of blood money has some disagreements. On the one hand, conversion of punishment to blood money is conditional to the approval of the murderer, that by his/her death, naturally it can not be enforced. On the other hand, the evidence about that Muslim blood should not be wasted, indicate that in the case of murderer death, it is demanding that the blood money should be paid from his/her property. The lack of clear and precise legal views on this issue, has created confusion and inconsistency in the legislation. It seems that if the failure is not due to claiming and executing the sentence, and the murderer is dead by natural causes, the blood money is not payable; but in cases that the fault of murderer or prolongation of procedure are causes of the murderer death, the principle of Muslim blood should not be wasted, make it necessitate to pay blood money.
https://jf.isca.ac.ir/article_21547_c8b4f9fd22a38c93a1fd861a47717b5c.pdf
قتل عمد
قصاص
دیه
سقوط قصاص
بیتالمال
murderer
Death
punishment
blood money
retaliation
public treasury
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
65
92
21548
Original Article
نگرشی تاریخی ـ تحلیلی به مرجّحیت مخالفت با عامّه در متون فقه امامیه و تأمّلاتی در آن
The Historic- Analytic Regard to be Preferring of Disagreement with Sunni's in Texts of Shiite`s Jurisprudence and the Reflections on It.
عطیه علیزاده نوری
atiyeh.alizadehnoory@stu.um.ac.ir
1
محمدتقی فخلعی
fakhlaei@um.ac.ir
2
حسین صابری
saberi@um.ac.ir
3
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد.
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسؤول).
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد.
نوشتار پیش رو با رویکرد تاریخی ـ تحلیلی و با هدف طرح روایتی جامع از پیشینه و روند بهکارگیری مخالفت با عامّه به عنوان مرجّح باب تعارض اخبار نوشته شده است در این اثر تلاش شده تا با واکاویدن سیر تاریخی موضوع، در خلال بررسی نوشتههای بر جای مانده از فقه امامیه، از زمان نخستین کاربردها تا عصر حاضر، موقعیت آن نشان داده شود. درنگ در رویکردهای متفاوت پدیدآمده در مرجّحیت مخالفت با عامّه، شرایط و چگونگی إعمال آن در میان فقها و نیز فراز و فرودهای پدیدارشده در گذر تاریخ، نتایج تأمّلبرانگیزی را به بار نشانده است که از جمله میتوان به اذعان به وجود رویکردهای سلبی و ایجابی نسبت به اصل موضوع، تغییر یافتن ادبیات موضوع پس از چند قرن، گزینش معیار تقیه در اخذ به این مرجّح و ادعای برقراری تلازم میان تقیه و مخالفت با عامّه از منظر اکثر فقها اشاره کرد. ضمن اینکه این مقاله، شماری از آسیبهای ناشی از تحلیل غلط و درک نامناسب از حقیقت مخالفت با عامّه و شروط بهکارگیری آن را نیز بررسی کرده است.
The present paper has written with historical- analytic approach and with goal of showing general narrative from history and procedure of utilization of disagreement with sunni`s as opposition of traditions’ preferring attribute; and has endeavored during it until be displayed its situation with analyzing of object`s historical process through study remnant records from shiite`s jurisprudence as long as initial usages until nowadays.Hesitation in different approaches that emerged in be preferring attribute of disagreement with sunni's, conditions and quality of its using among Jurists too ups and downs that appeared in Pass of history, brought the notable results that among them can be mentioned to acknowledging the existence of negative and positive approaches to origin of object, the alteration that occurred in object`s literature after several century, the selection of reservation`s criterion in usage of this preferring attribute and postulate of establishment of concomitance between reservation and disagreement with sunni's from the majority of jurists. Whilst this article has considered some of flaws originated from erroneous analysis and inappropriate percipience from principle of disagreement with sunni`s and conditions of its utilization.
https://jf.isca.ac.ir/article_21548_3b8c0bb42f8740d9b70fb890db92c966.pdf
عامّه
تقیّه
مخالفت با عامّه
حمل بر تقیه
تعارض اخبار
Amme(Sunni)
reservation
Disagreement with Sunni's
Ascribing to Reservation
Opposition of Traditions
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
93
111
21549
Original Article
فرضیهای دربارۀ حمل روایات بر تقیه از منظر شیخ طوسی
an assumption about the consideration of Taqiyyah by Shaikh Tusi
سید محمد کاظم مددی الموسوی
kazemalmusavi@gmail.com
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم
از روشهای متداول فقهای شیعه هنگام مواجهه با روایات متعارض، حمل روایات بر تقیه بوده است؛ امّا ضوابط این حمل، در دورههای مختلف، تغییرات مهمی کرده است. از جمله مهمترین دورهها، دورۀ شیخ طوسی در قرن پنجم است که برای نخستین بار انبوهی از روایات، بر تقیه حمل شدند. این پژوهش به بررسی نسبت این دوره با دورۀ فقهای متقدم قبل از قرن پنجم میپردازد و در صدد کشف علت اصلی تفاوت میان این دو دوره و چرایی پیشآمد این انفراد توسط شیخ است. آیا کثرت وجود این حمل در آثار شیخ نسبت به قدما، صرفاً ناشی از تفاوت روشی او در تألیف کتب روایی و فقهی بوده است و یا اینکه علت این امر، وجود اختلاف مبنایی میان او و قدما بوده است؟ با بررسی آثار روایی و فقهی هر دو دوره، مشخص میشود که میان شیخ و قدما اختلافات مبنایی جدیای وجود داشته و مسئله صرفاً تفاوت روشی نبوده است.
One of most prevalent methods of Shiite jurists toward contradictory traditions has been to consider them as Taqiyya. However, the instructions of this method had serious development during different periods, which one of most important of them, has been the periods of Shaikh Tousi in the fifth century in which several traditions had considered as Taqiyya. This study examines the ratio between the period of Shaikh and the period of earlier jurists before the fifth century and tries to find the main cause of the the reason for developing such a great individually by Shaikh. Whether this multiplicity of Taqiyya in Shaikh’s work is just because of the methodical difference between them, or it’s because of a serious fundamental difference between them. By this study, it will be proved that the difference between this two period isn’t just a methodical one and it is because of a deep fundamental difference.
https://jf.isca.ac.ir/article_21549_edfb307544cd20bcd97ba02c6075a919.pdf
تقیه
شیخ طوسی
فقه شیعه
حدیث شیعه
Taqiyyah
Shaikh Tousi
Shiite jurisprudence
Shiite tradition
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
112
150
21550
Original Article
بازخوانی ساختار دانش فقه ناظر به اقتضائات معاصر
Reviewing the structure of jurisprudence related to contemporary requirements
امین کرباسی زاده
aminkarbasizade@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق
فقیهان در طول تاریخ اسلام برای چینش مسائل فقهی در کنار یکدیگر و طرح نظاممند دانش فقه، شیوههای کموبیش متفاوتی در پیش گرفتهاند. این شیوهها که چگونگی دستهبندی مسائل فقهی را مشخص میسازند، ساختارهای دانش فقه خوانده میشوند. این مقاله میکوشد با بررسی ساختارهای مطرح در علم فقه، ساختار جدیدی را با توجه به اقتضائات زمانه و مسائل جدید فقهی عرضه کند. بدین منظور پس از تعریف ساختار علم فقه و اهمیت این بحث، ابتدا گزارشی اجمالی از ساختارهای موجود فقه شیعی بیان شده و سپس نقصهای این ساختارها بررسی شده است. آنگاه مباحث موضوع، قلمرو و هدف علم فقه به عنوان مبانی نظری ساختار پیشنهادی مورد دقت قرار گرفته و سپس ساختار پیشنهادی طرح شده است. در ساختار پیشنهادی، فقه در ابتدا به دو شاخۀ کلان فقه فردی و فقه حکومتی منشعب میشود. آنگاه فقه فردی به شش دسته احکام رابطۀ فرد مکلّف با خویشتن، خداوند متعال، همنوعان، محیط زیست، حکومت و مسائل مربوط به امور مالی تقسیم میشود. فقه حکومتی نیز به چهار دسته احکام رابطۀ حکومت اسلامی با خداوند متعال، ملّت، نهادهای بینالمللی و سایر حکومتها و مسائل مربوط به نهادهای حکومت، میپردازد.
Throughout the history of Islam, for classifying jurisprudential issues and ordering the systematic jurisprudence, jurisprudents have taken different methods. These methods, which define how to classify the jurisprudential issues, are called structures of jurisprudence. In this article, by studying these structures and due to the new jurisprudential issues and contemporary requirements, it is attempted to offer a new structure for jurisprudence. For this purpose, after defining the structure of jurisprudence and the importance of it, a brief report presented from the existing structures of Shi'ite jurisprudence, and then shortcomings of these structures are mentioned. Later on, the subject, scope and purpose of jurisprudence, as the theoretical foundations of the proposed structure, are scrutinized and then the suggested structure has been offered. In this proposed structure, jurisprudence initially split into two major branches: personal jurisprudence and governmental jurisprudence. The personal jurisprudence is then divided into six categories, including: provisions of person's duty in relation to self, God, humankind, environment, government, and financial issues. In addition, governmental jurisprudence is separated into four categories, including provisions of the Islamic government in relation God, nation, international organizations and other governments, and issues related to state institutions.
https://jf.isca.ac.ir/article_21550_bc8ac6be6f31b492da843e0398f974f2.pdf
ساختار فقه
تبویب فقه
هندسۀ فقه
تقسیمبندی فقه
قلمرو فقه
structure of jurisprudence
structure of fiqh
Fiqh classification
Fiqh division
the realm of jurisprudence
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2014-09-23
21
81
151
157
21712
Original Article
خلاصة المقالات
خلاصة المقالات
سبز خدا
1
https://jf.isca.ac.ir/article_21712_e08367bd8372d300e91d6d78941ee17b.pdf