per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
3
20
3031
Original Article
روششناسى اجتهاد در اقوال
احمد مبلغی
1
https://jf.isca.ac.ir/article_3031_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
21
63
3032
Original Article
ملکیت و حقوق مطالعه و بررسى تحلیلى فقهى1
سید محمد باقر صدر
1
https://jf.isca.ac.ir/article_3032_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
64
95
3033
Original Article
اعتبارسنجى استخاره با قرآن
محمد جواد دانیالی
1
این مقاله به بررسى سندى و دلالى روایات مؤید استخاره با قرآن مىپردازد و با نگاهى مجموعى به روایات وارد شده در مقام شک و تردید، این نتیجه به دست مىآید که استخاره با قرآن و نتیجه آن، به هیچ وجه قابل انتساب به شارع نیست و تنها فایدهاش، مشخص کردن یکى از دو طرف تردید در موارد بدون ترجیح است. این نقش را هر راه غیرشرعى دیگر نیز مىتواند ایفا کند، اما به رجاء اینکه ممکن است این راه از طرف شارع پیشنهاد شده باشد، مىتوان از آن بهرهمند گردید.
https://jf.isca.ac.ir/article_3033_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
استخاره با قرآن
تفأل
دعا
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
96
127
3034
Original Article
ملاک پذیرش خبر و تأمّلى بر دیدگاه آیتاللّه خویى(ره)
مهدی برزگر
1
درباره ملاک پذیرش خبر واحد، دو دیدگاه وجود دارد: یکى نظر مشهور اصولیون است که به »وثوق خبرى« یا »صدورى« معروف است; و دیگرى نظر مقابل آن است که به »وثوق مخبرى« یا »سندى« شهرت دارد. آیتاللّه خویى احیاگر و مروّج دیدگاه دوم در عصر حاضر به شمار مىرود. در این مقاله سعى بر آن است که با دلیل عقلى و بناى عقلا و نیز دلیل نقلى، صحت وثوق صدورى اثبات شود و با نقل ادله آیتاللّه خویى بر وثوق سندى، آن ادله به بوته نقد گذارده شود و در نهایت به لوازم این قول، ازجمله بىاعتبارى بسیارى از روایات، تضعیف مذهب، بىدلیل ماندن در مقام افتا، و توسعه ظاهرگرایى در دین اشاره گردد.
https://jf.isca.ac.ir/article_3034_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
خبر واحد
وثوق خبرى (وثوق صدورى)
وثوق مخبرى (وثوق سندى)
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
128
155
3035
Original Article
بررسى فقهى - حقوقى نقش مدت در قرارداد مزارعه
هادی احتشامی
1
مجید قاسمیان مزار
2
استادیار دانشگاه کار قزوین
کارشناس ارشد حقوق خصوصى
درباره شرط تعیین مدت در قرارداد مزارعه، بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. مشهور فقها با استناد به روایات و اجماع، و به منظور جلوگیرى از غرور و تنازع، قائل به لزوم تعیین دقیق مدتى هستند که عادتاً زرع در آن مدت به ثمر مىرسد.قانون مدنى ایران در این مسئله از نظر مشهور تبعیت مىکند، در حالى که قانون مدنى برخى کشورها از جمله مصر، به نقش عرف در تعیین مدت اهمیت داده و در صورت عدم ذکر مدت، یک سال زراعى را مبنا قرار داده است.در این مقاله نظر مشهور را مورد مناقشه قرار مىدهیم و با رد استنادات مشهور، به این نتیجه مىرسیم که دلیل قانعکنندهاى بر لزوم تعیین دقیق مدت در مزارعهاى که مزروع در آن تعیین شده باشد، وجود ندارد;.
https://jf.isca.ac.ir/article_3035_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
زرع
عامل
مزارعه
مدت
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
156
170
3036
Original Article
آشنایى با آثار فقهى و سبک علمی شیخ بهایی (ره)
مرتضی پویان
1
در این مقاله روش فقهى شیخ بهایى را بررسى خواهیم کرد; در بخش اول روش شیخ در استنباط و تقریر احکام را مورد تحلیل قرار مىدهیم تا معلوم شود که شیخ چه سبکى را در نگارش فقه به کار بسته، و چه نوع ادلهاى را در استنباط حکم شرعى دخیل مىداند; و در بخش دوم به ویژگى آثار فقهى و اصولى ایشان مىپردازیم و نکات مهم و دقیق فقهى و اصولى و بعضاً رجالى، که شیخ در خلال استنباطهاى فقهى و استخراج احکام شرعى اشاره کرده، استخراج خواهیم کرد.
https://jf.isca.ac.ir/article_3036_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
روششناسى فقهى
ارکان استنباط احکام
اجماع
رأى غیرمشهور
ابتکارات فقهى
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
171
207
3037
Original Article
نکتههاى نو در علوم مقدماتی اجتهاد
سلمان دهشور
1
علماى فقه و اصول، مبانى یا مبادى براى اجتهاد برشمردهاند. از نظر ایشان، توقف اجتهاد بر این علوم، از باب توقف مقدمه بر ذىالمقدمه است، و بدون این علوم، اجتهاد ممکن نیست. از آنجا که بحث در این مقاله، بحث از اثبات یا نفى این مقدمات نیست، و هدفْ ارائه نکاتى نو است، از زاویه جدیدى به مباحث پرداخته شده و بحث از فلسفه آن علوم و مباحث روشى به میان آمده چگونگى به کارگیرى این علوم در استنباط، کار گرفت، و حل معضلات و مشکلاتى که در این علوم وجود دارد، از دیگر مباحثى است که به آنها خواهیم پرداخت.از این روز مباحث این مقاله را در چهار بخش علوم عقلى و نیمهعقلى، علوم ادبى، علوم نقلى، و علوم جدید پى خواهیم گرفت.
https://jf.isca.ac.ir/article_3037_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مقدمات اجتهاد
فلسفه
دقتهاى ادبى
منطق
نکتههاى نو
per
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
فقه
1735-3181
1735-3521
2011-06-22
18
68
208
232
3038
Original Article
بازشناسى معانى الفاظ پر کاربرد در آیات و روایات(1)
سید حسین منافی
1
قاعده اصالة الظهور از مباحثى است که در فقه شیعه کاربرد زیادى دارد. بررسى مصادیق این قاعده که در آیات و روایات زیادى استعمال شدهاند، محقق را از تکرار بحث در موضوعات مختلف فقهى بىنیاز مىکند; براى نمونه دلالت »لا بأس« بر حکم تکلیفى یا اعم از تکلیفى و وضعى، و دلالت »لعن« بر حرمت یا غیر آن، از جمله مصادیق این قاعده هستند که در آیات و روایات و کلمات فقها استعمال زیادى دارند.در این نوشتار، نوزده لفظ پرکاربرد این قاعده در آیات و روایات، از جهت معانى مختلف بررسى مىشود تا معناى حقیقى آنها روشن شود. از این رو در بررسى هریک از این الفاظ، به معانى لغوى و استعمالات مختلف آنها در آیات و روایات و کلمات فقها و محدثین مىپردازیم شده و کلمات ایشان را بررسى خواهیم کرد.
https://jf.isca.ac.ir/article_3038_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
اصالة الظهور
معناى حقیقى
لعن
ویل