@article { author = {Rehghannezhad, Reza and mohammadi, Sayyed sajjad and pourlotfollah, hassan}, title = {Restudying the requirements of marriage contract in terms of Shiite and Sunni jurisprudence and Iranian civil law}, journal = {Fiqh}, volume = {25}, number = {94}, pages = {101-126}, year = {2018}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {10.22081/jf.2018.66260}, abstract = {Each contract has some different effects which one of them is inseparable and basic impact of a contract; the jurisprudents and lawyers interpret it as essence of inherent contract. Since regarding the marriage contract whether permanent or temporary, in addition to its contractual aspect, also its ritual aspect is under consideration , recognize and identifying its nature is ambiguous, and has led profound differences among Imamiya and Sunni jurisprudents and lawyers. Summarily, there are three famous theories in this regard; some Imami jurisprudents and majority of Sunni jurists believe that sexual intercourse in its special meaning, is the essence of marriage contract; according to one part of the lawyers, establishing family is its nature. In contrast, some other Imami jurisprudents have believed that the marriage ties are to be regarded as the essence of the marriage which it is inferable from the appearance of Civil Code, articles 1035 and 1102. Now based on past reviewing and researching  the foundations of presented theories and exploiting the other documents, it seems that the third viewpoint has the strong grounds and moredefensible in this regard. }, keywords = {essence of the marriage,essence of absolute of marriage,sexual exploitation,marriage ties,establishing family}, title_fa = {بازپژوهی مقتضای ذات عقد نکاح از منظر فقه فریقین و حقوق مدنی ایران}, abstract_fa = {هر عقد آثار گوناگونی دارد. یکی از این آثار, اثر جدانشدنی و اصلیِ عقد است. فقیهان و حقوق‌دانان از این اثر به «مقتضای ذات عقد» تعبیر می‌کنند. از آنجا که در عقد نکاح (اعم از دائم یا منقطع) علاوه بر جنبۀ قراردادی، جنبۀ عبادی نیز مطرح است، تشخیص و شناسایی مقتضای ذاتی آن ابهام دارد و سبب اختلافات عمیقی میان فقیهان امامیه و اهلِ‌سنت، و حقوق‌دانان شده است. در مجموع، سه نظریۀ معروف در این زمینه ارائه شده است: برخی از فقیهان امامیه و بیشتر فقیهان اهلِ‌سنت بر این باورند که استمتاع جنسی به‌معنای خاص (وطی)، مقتضای ذاتیِ عقد نکاح است؛ پاره‌ای از حقوق‌دانان نیز تشکیل خانواده را مقتضای ذات عقد نکاح دانسته‌اند؛ در مقابل، بعضی دیگر از فقیهان امامیه علقۀ زوجیت را مقتضای ذات نکاح دانسته‌اند: این امر از ظاهر مواد 1035 و 1102 قانون مدنی نیز قابل‌استنباط است. حال، با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و واکاوی مبانی دیدگاه‌های مطرح‌شده و نیز بهره‌گیری از مستندات دیگر، به‌نظر می‌رسد دیدگاه سوم قوی‌تر است و در این زمینه، شایستگی بیشتری برای دفاع دارد.}, keywords_fa = {مقتضای ذات نکاح,مقتضای اطلاق نکاح,تمتع جنسی,علقۀ زوجیت,تشکیل خانواده}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_66260.html}, eprint = {https://jf.isca.ac.ir/article_66260_bd72406a2bff2da747c7a135b458c57e.pdf} }