@article { author = {حسینی خراسانی, سید احمد}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {3-52}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ررسى نظریه تساوى زن و مرد در قصاص و دیات}, abstract_fa = {اعتقاد به انفتاح باب اجتهاد و التزام به جواز و بلکه ضرورت بازخوانیِ منابع و متون فقه به هدف بازگشائى پنجره هاى جدید در عرصه فقاهت از اصول پذیرفته شده در حوزه تفکر شیعى و فقه امامیه است.افزون بر دلائل فراوانى که بر این مدعى دلالت دارد تطورات و تحولات فکرى و فقهى در تاریخ هزار ساله فقه خود گواه دیگرى است از این روى حوزه هاى علمیه امامیه همواره پذیراى آراء و اندیشه هاى جدید و نوپیدا بوده و هست.امّا نکته مهم آن است که هرگونه تحول فکرى و اظهار نظر فقهى با قرائت و برداشت جدید از کتاب و سنت و یا با رویکرد عقلى و عقلانى باید در چهارچوب موازین و با شیوه هاى شناخته فقه کهن و دیرپاى برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار علمى است. در این مقاله نظریه و یا فرضیه (تساوى زن و مرد در قصاص و دیات) که در روزگار ما توسط برخى مطرح شده است با استانداردهاى اجتهاد و فقاهت در فقه امامیه مورد ارزیابى قرار گرفته است و صرفاً به خاطر آنکه مخالف با صناعت اجتهاد و خارج از اسلوب فقاهت است نادرست و فاقد اعتبار علمى ارزیابى شده است و نه به جهت جدید و بى سابقه بودن آن نظریه و اندیشه, چه اینکه تازگى و بى سابقگى یک اندیشه و رأى در صورتى که روى صناعت و برابر موازین باشد قوّت شمرده مى شود نه ضعف}, keywords_fa = {}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3162.html}, eprint = {} } @article { author = {امامی, مسعود}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {53-85}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {قصاص در سقط عمدى جنین}, abstract_fa = { مجازات سقطِ عمدیِ جنینِ دارایِ روح, از دیرباز در آثار فقهى مطرح بوده است, ولى عبارات بیشتر فقیهان گذشته در این زمینه خالى از ابهام نیست و همین امر, سبب اختلاف نظر در فهم قول مشهور شده است; در حالى که مشهور فقیهان اهل سنّت و مشهور فقیهان معاصر شیعه به صراحت, قول به عدم جواز قصاص در قتل عمدى جنین را برگزیده اند. قانون مجازات اسلامى نیز گرفتار ابهام است و حقوق دانان برداشت هاى مختلفى از آن دارند. مهم ترین دلیل طرف داران قول به قصاص این است که جنین با دمیده شدن روح در آن, انسان مى شود و مجازات کشتن هر انسانى, قصاص است. اما با توجه به احکام گوناگونى که براى جنین و نوزاد وجود دارد, مى توان به این نتیجه رسید که در سیر تکوین انسان, مرحله معینى وجود ندارد که با ورود به آن, همه احکام مربوط به انسان از جمله قصاص قاتل او محقق شود. بنابراین اصل اوّلى, احتیاط در دماء, فقدان دلیلى روشن بر قصاص و برخى قرائن دیگر, عدمِ ثبوتِ مجازاتِ قصاص در قتلِ عمدیِ جنینِ دارایِ روح را اقتضا مى کند.}, keywords_fa = {جنین,روح,قصاص,سقط جنین,قتل عمدى,دیه جنین,دیه نفس,شخصیت حقوقى,قانون مجازات اسلامى}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3163.html}, eprint = {} } @article { author = {سلطانی, محمد علی}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {86-104}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گاهى به قانون تغلیظ در قتل هاى در حکم شبه عمد}, abstract_fa = {در این مقاله, در مورد مستندات فقهى قانون الحاق مواردى که بر اثر بى احتیاطى یا عدم مهارت و امثال آن, قتل و صدمه اى به وجود مى آید, به قتل عمد در تغلیظ حکم در ماه هاى حرام بحث شده است. نخست اصل ماده و تبصره هاى آن نقل, سپس انواع قتل ها, علت اختلاف و تمایز ماه هاى حرام از نظر ریشه هاى تاریخى و هدف از تغلیظ حکم و دلایل فقهى آن بیان شده و در پى آن دلایل الحاق حکم شبه عمد به عمد مطرح گشته و در نهایت درستى و نادرستى این الحاق مورد نقد و بررسى قرار گرفته است.}, keywords_fa = {قتل عمد,انواع قتل ها,دیه قتل,تغلیظ در حکم,ماه هاى حرام,دیه شبه عمد}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3164.html}, eprint = {} } @article { author = {رستگار جویباری, محی الدین}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {140-164}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حدود مسئولیت امین در عملیات بانکى غیر ربوى}, abstract_fa = {نوشته حاضر به بررسى وجهه امانى فعالیت هاى بانکى مى پردازد که لازمه وساطت بانک ها در عملیات سرمایه پذیرى و تأمین سرمایه است و در قسمتِ عمده انواعِ عملیاتِ بانکیِ مذکور در قانون عملیات بانکى بدون ربا مصوب 1362, دیده مى شود. در باب مسئولیت امین, فاصله و تفاوتى بین قواعد اولیه فقهى و قواعد عام حقوق مدنى از یک سو و قواعد حاکم بر عملیات بانکى از سوى دیگر, دیده مى شود. از این رو نیاز به توجیه فقهى و حقوقى این بحث محسوس است. در سرمایه گذارى مشترک اگر چه فرض امانت موجب رفع مانع غرر, و تجویزِ شرعیِ عملیاتِ بانکیِ مشارکتى, مستلزم وصف امانت مى شود, اما رواج آن نیازمند تضمین اصل سرمایه, و تضمین وصول سهم مناسب و واقعى از منافع و سود فعالیت سرمایه, و مصونیت از خسارت غیر واقعى است. براى تأمین تعهدات امین و تضمین حقوق مالک, قراردادهاى سرمایه گذارى به شرط مسئولیت امین تنظیم مى شوند. این مقاله به توجیه فقهى و حقوقى عملیات مزبور با پذیرش شرط مسئولیت امین به طور قانونى یا قراردادى در خصوص امانت بانکى به عنوان یک موسسه داراى شخصیت حقوقى و با وضعیت امانت سازمانى مى پردازد.}, keywords_fa = {مسئولیت امین,امانت سازمانى,شرط تحدید مسئولیت,شرط تضمین سرمایه,شرط تضمین سود,تخصیص ذمه,تبعیت سهم سود از سهم سرمایه,تعیین درصد به عنوان اماره بر حداقل سود واقعى,اقتضاى ذات عقد,اقتضاى اطلاق عقد}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3165.html}, eprint = {} } @article { author = {ضیائی فر, سعید}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {165-175}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درنگى در اصطلاح مکتب فقهى}, abstract_fa = {واژه (مکتب) در زبان فارسى (و مدرسه در زبان عربى) از زمره کلماتى که در لابلاى سخنان دانش پژوهان و نویسندگان علوم گوناگون به ویژه دانش پژوهان تاریخ و فلسفه فقه بسیار به کار مى رود ولى کمتر تعریف روشن و ضابطه مندى از آن ارائه شده است در این مقاله تلاش شده است تا پس از بررسى معناى لغوى و پیشینه این اصطلاح, چهار دیدگاه درباره معناى مکتب نقل و سپس بررسى گردد و در نهایت دیدگاه برگزیده در این زمینه توضیح داده شود.}, keywords_fa = {مکتب,مدرسه,دیدگاه هاى متقابل,دیدگاه هاى نظام مند,موضوع,منابع,اهداف,مبانى و روش هاى علم}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3166.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {176-183}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارش نشست هاى تمایزات فقه رایج و فقه سیاسى}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3167.html}, eprint = {} } @article { author = {آرزومندی, ابوالقاسم}, title = {}, journal = {Fiqh}, volume = {14}, number = {53}, pages = {184-200}, year = {2007}, publisher = {Islamic Propagation Office, Qom Seminary Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {1735-3181}, eissn = {1735-3521}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارشى کوتاه از پژوهشهاى نو}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jf.isca.ac.ir/article_3168.html}, eprint = {} }